روش های شناسایی برنامه جعلی و تقلبی اندروید در گوگل پلی استور و..

روش های شناسایی برنامه جعلی و تقلبی اندروید در گوگل پلی استور و..

برنامه های جعلی اندروید در پلی استور به یک معضل تبدیل شده اند. برخی از افراد برنامه های محبوب و مشهور را جعل می کنند به طوری که از همان نام و آیکن را برای فریب شما استفاده می کنند. بعد از اینکه شما این برنامه های جعلی را در گوشی اندروید خود نصب می کنید با تبلیغات و یا حتی نرم افزارهای مخرب مواجه می شوید. برای حل این مشکل امروز در انزل وب قصد داریم در مورد روش های شناسایی برنامه جعلی و تقلبی اندروید صحبت کنیم.

نحوه فهمیدن برنامه تقلبی و غیر واقعی جهت جلوگیری از هک و سو استفاده در اندروید

How To Spot (And Avoid) Fake Android Apps In The Play Store

به تازگی برنامه های جعلی یا فیک اندروید زیاد شده اند. برنامه جعلی واتساپ اندروید در سال گذشته بیش از یک میلیون بار دانلود شده است و تنها در این هفته ورژن های جعلی برنامه های مشهوری مثل صفحه کلید SwiftKey و پلیر VLC در گوگل پلی استور پیدا شدند.  هر دو این برنامه ها از گوگل پلی استور حذف شدند این در حالی بود که گوگل تمایلی به حذف برنامه جعلی VLC نداشت اما در نهایت مجبور به حذف آن شد. این نوع برنامه های جعلی اندروید در پشت صحنه کارهای جالبی مثل سرقت اطلاعات شخصی شما، ردیابی و غیره انجام می دهند. اما چگونه برنامه های جعلی اندروید را شناسایی کنیم؟

نحوه فهمیدن برنامه های تقلبی و غیر واقعی اندروید

برنامه های جعلی و تقلبی اندروید چگونه کاربران را فریب می دهند؟

نسخه جعلی واتساپ مسلما یکی از موفق ترین برنامه های جعلی اندروید بود که تقریبا چیزی از نسخه واقعی اش کم نداشت. حتی نام توسعه دهنده یکسان به نظر می رسید. سازنده نسخه جعلی واتساپ یک کاراکتر مخفی در انتهای نام توسعه دهنده قرار داده بود که اینگونه “WhatsApp Inc” به نظر می رسید، اما یک فضای خالی پنهان در انتهای نام برنامه جعلی واتساپ وجود داشت. شما می توانید مطالب گفته شده را در تصویر زیر دنبال کنید. در سمت راست شما فضای خالی که در انتهای WhatsApp Inc00 است را مشاهده می فرمایید که مربوط به نسخه جعلی واتساپ اندروید است.

برنامه جعلی و تقلبی اندروید

برنامه جعلی واتساپ قبل از اینکه توسط گوگل حذف شود میلیون ها بار دانلود شده بود و برنامه جعلی بسیار موفقی بود. نام، آیکن، نام توسعه دهنده همه و همه به قدری شبیه بود که هر کاربری را به اشتباه می انداخت.

جریان VLC کمی متفاوت است. سازنده برنامه جعلی VLC از کدهای متن باز VLC و آیکن مدیا پلیر کلاسیک برای ساخت این برنامه جعلی استفاده کرده بود به طوری که بیش از ۵ میلیون بار دانلود داشت. توسعه دهنده در اینجا از یک پلیر متن باز استفاده کرده بود و آن را همراه با تبلیغات و آیکن پلیر دیگری لود کرده بود.

برنامه جعلی و تقلبی اندروید

اگر کدهای مخرب و سرقت اطلاعات را نادیده بگیریم این برنامه های جعلی توانستند کسب درآمد کنند. آنها از کار توسعه دهندگان قانونی استفاده می کنند و آنها را با تبلیغات ادغام می کنند و از سرمایه توسعه دهندگان حقیقی به نفع خودشان استفاده می کنند. شما می توانید برای جلوگیری از هک شدن خود از پست راه های جلوگیری از هک شدن گوشی بدون اجازه شما از طریق اس ام اس ، وای فای و.. کمک بگیرید.

گوگل چگونه برنامه های جعلی اندروید را شناسایی می کند؟

خوشبختانه گوگل از یک سیستم امنیتی برای تایید برنامه های موجود در گوگل پلی استور استفاده می کند. برنامه ها پس از ورود به گوگل پلی اسکن می شوند که بسیاری از برنامه های جعلی و مخرب شناسایی و از بین می روند. گوگل اعلام کرده است که در سال گذشته بیش از ۷۰۰ هزار برنامه مخرب را حذف کرده است اما هنوز تعداد زیادی از این برنامه ها در گوگل پلی استور وجود دارند. این سیستم امنیتی که Play Protect نامیده می شود هنوز یک سیستم نسبتا جدید است و ما امیدواریم که با توسعه این سیستم امنیتی محتوای مخرب پلی استور شناسایی و کنترل شوند.

گوگل چگونه برنامه های جعلی اندروید را شناسایی می کند؟

همچنین اگر گوشی شما به برنامه جعلی و ویروس مانکی تست آلوده شده است می توانید برای حل مشکل خود از ۸ روش از بین بردن و حذف ویروس Monkey Test یا مانکی تست در اندروید استفاده کنید.

چگونه برنامه های جعلی اندروید را شناسایی کنیم؟

برای رهایی از برنامه های جعلی اندروید شما باید مطمئن شوید که دستگاه و اطلاعاتتان امن هستند. درست است که گوگل در حال حذف برنامه های جعلی است اما همیشه یک درصد از برنامه های مخرب وجود دارند که در گوگل پلی استور باقی می مانند. به همین دلیل مهم است که به این مقوله توجه داشته باشیم. بهترین کارهایی که می توانید انجام دهید تا مطمئن شوید که یک برنامه جعلی است تنها چند دقیقه طول می کشد. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید پست هک گوشی از طریق شماره تلفن ، اس ام اس و.. امکان پذیر است؟ راه های جلوگیری از هک را مطالعه بفرمایید.

نحوه تشخیص برنامه اندروید تقلبی از روی آیکن و نام برنامه

اگر برای جستجوی برنامه هایی که می خواهید نصب کنید از برنامه Play Store استفاده می کنید چند ثانیه طول می کشد تا نتایج جستجو به شما نمایش داده شود. اگر چند آیکن مشابه مشاهده می کنید احتمال اینکه برنامه های فیک مابین آنها باشند زیاد است. برنامه های جعلی همیشه از آیکن های برنامه های اصلی تقلید می کنند. اگر آیکن های مشابهی را دیدید به نام برنامه ها هم توجه داشته باشید هر چند که این روش یک روش قطعی و صد درصد نیست.

تشخیص برنامه اندروید تقلبی از روی آیکن و نام برنامه

روش جلوگیری از نصب برنامه های مخرب اندروید با توجه به نام توسعه دهنده برنامه

نام برنامه و توسعه دهندگان را بررسی کنید. در مورد برنامه جعلی واتساپ نام توسعه دهنده یکسان به نظر می رسد اما در مورد برنامه کیبورد SwiftKey نام توسعه دهنده برنامه جعلی Designer Superman است که نشانه واضحی از جعلی بودن برنامه است چون برنامه اصلی به مایکروسافت تعلق دارد. شما می توانید با تپ کردن روی نام توسعه دهنده برنامه در پلی استور اطلاعات بیشتری در مورد برنامه مشاهده کنید. اسکرول را پایین بکشید و در پایین صفحه لیست برنامه های توسعه دهنده را مشاهده کنید.

جلوگیری از نصب برنامه های مخرب اندروید با توجه به نام توسعه دهنده برنامه

با مشاهده تعداد دانلود برنامه های جعلی اندروید را شناسایی کنید

اگر شما یک برنامه محبوب را دانلود می کنید همیشه نگاهی به تعداد دانلودها داشته باشید. به طور مثال اگر برنامه جعلی فیس بوک که ۵۰۰۰ بار دانلود داشته است را در نظر بگیرید خیلی راحت می توانید بفهمید که این برنامه جعلی است چون برنامه اصلی فیس بوک بیش از ۱ میلیارد بار دانلود داشته است. اما اگر یک برنامه آنقدرها هم محبوب نباشد تعداد دانلود به شما کمکی نخواهد کرد.

 با مشاهده تعداد دانلود برنامه های جعلی اندروید را شناسایی کنید

روش شناسایی برنامه های تقلبی از روی توضیحات و اسکرین شات

خواندن توضیحات و نگاه کردن به اسکرین شات ها یک مرحله بسیار مهم در شناسایی برنامه های جعلی اندروید است. اگر توضیحات به زبان انگلیسی دست و پا شکسته نوشته شده است می تواند نشان دهنده جعلی بودن برنامه باشد. اکثر توسعه دهندگان قانونی ارتباطات واضحی را ایجاد می کنند و توضیحاتشان به اندازه کافی روشن است. به طور مثال شما می توانید در تصویر زیر اسکرین شات های مربوط به برنامه جعلی SwiftKey را مشاهده بفرمایید که توضیحات و اسکرین شات های دقیق و واضحی ندارد. شاید تصاویر خوب باشند اما Typing Like Flying Swift توضیح مناسب و معناداری نیست.

با خواندن توضیحات و مشاهده اسکرین شات ها جعلی بودن برنامه های اندروید را تشخص دهید

نحوه تشخیص تقلبی بودن اپلیکیشن های اندروید با توجه به نظر کاربران

پس از اینکه تمام جزئیات را بررسی کردید چند دقیقه وقت بگذارید و نظرات کاربران را بخوانید. شاید از نظرات کاربران متوجه جعلی بودن برنامه اندروید شوید. اگر مطمئن شدید که برنامه ای تقلبی نیست می توانید با دادن ۵ ستاره به برنامه اعتبار ببخشید تا کاربران دیگر راحت تر بتوانند برنامه های اصلی را از تقلبی تشخیص دهند.

تشخیص تقلبی بودن اپلیکیشن های اندروید با توجه به نظر کاربران

آموزش گزارش برنامه های جعلی و تقلبی اندروید به گوگل

اگر برای شما اتفاق افتاد و یک برنامه جعلی اندروید را مشاهده کردید اولین کاری که باید انجام دهید گزارش این برنامه به گوگل است. برای گزارش برنامه جعلی در مرورگر وب، به پایین صفحه بروید و روی Flag as Inappropriate تپ کنید.

بعد از برخورد با یک برنامه جعلی اندروید چه کار باید بکنیم؟

در صفحه ای که به شما نمایش داده می شود روی لینک Report Inappropriate Developer Reply Form کلیک کنید و فرم مربوطه را پر کنید.

بعد از برخورد با یک برنامه جعلی اندروید چه کار باید بکنیم؟

و برای گزارش برنامه جعلی در گوشی بعد از اینکه روی Flag as Inappropriate کلیک کردید دلیل گزارش خود را تقلبی بودن برنامه اندروید انتخاب کنید شما می توانید از گزینه Copycat Or Impersonation استفاده کنید.

بعد از برخورد با یک برنامه جعلی اندروید چه کار باید بکنیم؟

در آخر پیشنهاد می کنیم پست ۱۲ برنامه جالب و جعلی اندروید برای دست انداختن و شوخی با دیگران را مطالعه بفرمایید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز در انزل وب سعی کردیم شما را از وجود برنامه های جعلی موجود در گوگل پلی استور آگاه کنیم و به شما روش های جلوگیری از نصب برنامه های هک و سو استفاده در اندروید را آموزش دهیم. امیدواریم پست امروز برای شما کاربردی بوده باشد. نظرات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه این پست با ما به اشتراک بگذارید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

آموزش 9 روش دانلود و نصب برنامه یا بازی روی اندروید بدون گوگل پلی
آموزش ۹ روش دانلود و نصب برنامه یا بازی روی اندروید بدون گوگل پلی
آموزش 9 روش رفع ارور Unfortunately, System UI has stopped اندروید
۹ روش رفع ارور Unfortunately, System UI has stopped اندروید
تمام صفحه شدن عکس مخاطبین اندروید
آموزش ۴ روش تمام صفحه شدن عکس مخاطبین اندروید
آموزش نصب کالی لینوکس روی اندروید
آموزش گام به گام نصب کالی لینوکس (Linux Kali) روی اندروید

نظرات

  • جناب همیشه مخالف با ایران says:

    من خط کد رو نوشته بودم چرا سایت قرار نداده؟؟!!!.؟؟.

  • جناب همیشه مخالف با ایران says:

    خب من تا حالا برنامه فیک دانلود نکردم الانم کینگ روت نسخه اصلی رو دارم نسخه اصلی گینگ روت ۲۱ یا ۲۳ مگ هست بستگی به gpu گوشی طرف داره . من اصلا برنامه قلابی دانلود نکردم چون کامپیوتر و اندروید رو بلدم و الان رام تبلتمو دستکاری کردم .خب خلاصه به آموزش ها توجه نکنید چون راه های واقعا خوبی نیستن چون ایران خودش هم برنامه جعل میکنه از همه بدتر ایرانی ها به خودشون زحمت نمیدن حتی تو برنامه یه تغییری ایجاد نمیکنن و ایکونش هم همون اصلیه باقی میزارن بمونه فقط ترجمش میکنن بعد بدون هیچ خجالتی اسم خودشو نو میزنن بالاش ( منظورم از بالا ، بالا تو برنامه نیست تو اپ استور ها خب بالا هست دیگه ) مثلا این برنامه android download manager : fast speed downloaded یه ایرانی فقط ترجمش کرده دیگه اسمشو نمیگم برید ببینید تو مایکت هست . خلاصه حرفم اینه که این ایرانی ها هم چیز کمی از جنایت کارای که میگن تو برنامه اصلی تبلیع میزارن ندارن . در ضمن هرکس گوشیش روته برنامه cheat droid رو دانلود کنه و تبلیغ برنامه رو پاک کنه جدید ا یعنی حدود ۲و۳ ساله یه روش برنامه نویسی تبلیغ اومده که اینجوریه برنامه حاوی یه خط کد نویسی جدا واسه تبلیغ هستن این یعنی ، قبلا فقط وقتی به اینترنت وصل میشدی تبلیغ دانلود میشد و بعد نمایش داده میشد این تو back ground انجام میشد این دانلود . الان تبلیغ ها یعنی آفلاین و پشت سرهم هم سر کاربر رو به درد میارن این خط کد اولش اینطوریه اینو میگم که بدانید چیرو میخوایید پاک کنید *** on اینو on رو اف هم کنید جواب میده ولی پاک کنید بهتره درضمن صفر ها خیلی زیادن اینو مثالی نوشتم خلاصه همه به فکر خو خودشونن میگم شما هم برنامه نویسی یاد بگیرید به درد تون میخوره .. … راستی اون برنامه رو تو مایکت ببینید تا بفهمید که راست میگم اینو سرچ کنید مدیریت دانلود همین کافیه . ..تمام.

  • hami says:

    من تازه متوجه شدم پس نرم افزارهایی مثل کینگ روت هم فیک دارن چون باورودب برنامه درخواست۵ستاره دوباره ازاول طی مسیرمیکنه ازگوگل بعیده خودش ازدوردستی برآتش نداره یعنی؟

  • payam says:

    سلام سال نوبرشمامبارک بسیاربرنامه اموزنده وجالبی هست واقعآ خسته نباشیدازشمابخاطراین برنامه مفیدکمال تشکررا
    دارم.

  • payam says:

    سلام بسیارعالی بودممنون ازبرنامه خوبتون.
    من یه مدتی گوشیموتعویض کرده بودم خلاصش کنم معاملمون نشدوطرف فکرکنم گوشیوروت کرده چون هرکاری میکنم برنامه گوگل پلی اصلیودان کنم نمیشه وقتی هم که میرم بروزرسانی کنم میگه گوشی شمااصلاح شده است!فکرکنم منظورازاصلاح همون روت هستش!؟ممنون میشم دراین رابطه توضیحاتی بدیدوراهنمایی کنید

    • جناب همیشه مخالف با ایران says:

      روت نیست رو گوشیت کاستوم رام نصب هست اگه بلدی خودت رامشو دانلود کن ونصب کن ولی اینم بگم رام اصلی نصب کنی سرعت گوشیت میاد پایین اگه سرعت گوشیتو فدای گوگل پلی میکنی ببر پیش تعمیری برات رام اصلی نصب کنه بهش بگو که رام اصلی گوشی باشه و همه چیزت هم پاک میشه دیگه کسی سوال نپرسه چون به این سایت دیگه سر نمازم.