آموزش ۳ روش ساخت میکروفون ساده و حرفه ای با قوطی کبریت و.. در خانه

امروز در انزل وب قصد داریم چند روش ساخت میکروفون با استفاده از قوطی کبریت، پیزو و هدفون را به شما آموزش دهیم. مراحل ساخت بسیار ساده هستند و ما سعی کردیم علاوه بر استفاده از توضیحات متنی برای شما عکس و ویدیو هم قرار دهیم تا کاملا روش ساخت میکروفون را یاد بگیرید. شاید از لحاظ کارایی و شکل ظاهری به پای میکروفون های آماده نرسد اما می تواند یک پروژه سرگرم کننده و حتی کاربردی برای روزهای تعطیلی شما باشد.

روش ساخت میکروفون واقعی دست ساز با هندزفری، قوطی کبریت و ..

Training 3 Methods Of Making Simple And Professional Microphone

میکروفون دستگاهی است که انرژی صوتی (که به عنوان امواج صوتی شناخته می شود) را به یک انرژی الکتریکی (که به عنوان سیگنال صوتی شناخته می شود) تبدیل می کند. در داخل میکروفون شما بک دیافراگم پیدا خواهید کرد. دیافراگم یک تکه نازک فلزی است که امواج صوتی را به یک سیگنال صوتی تبدیل می کند. هنگامی که موج های صوتی با دیافراگم برخورد می کند ارتعاش ایجاد می کند و این ارتشاعات به انرژی الکتریکی یا همان سیگنال های صوتی تبدیل می شوند. میکروفون ها در رنج گسترده ای از کاربردها مانند تلفن ها، کامپیوترها، سمعک، ضبط، و غیره استفاده می شوند. قبلا در انزل وب نحوه ساخت هدست واقعیت مجازی را به شما آموزش دادیم در ادامه قصد داریم نحوه ساخت میکروفن در خانه را به شما آموزش دهیم.

میکروفون چیست؟

آموزش ساخت میکروفون ساده با قوطی کبریت در خانه

لوازمی که شما برای ساخت میکروفون نیاز دارید عبارت است از:

  • قوطی کبریت
  • مداد
  • قیچی
  • گیره های سوسماری
  • باتری ۹ ولت
  • هندزفری گوشی قدیمی
  • چاقوی تیز
  • سیم بلندگو
  • تخته برش

برای ساخت میکروفون به این صورت عمل کنید، مانند تصویر زیر یک قوطی کبریت را بیاورید و قسمت کشویی آن را بردارید. بعد با استفاده از مداد نوک تیز در ابتدا و انتهای آن دو سوراخ ایجاد کنید. به تصویر زیر دقت نمایید.

آموزش ساخت میکروفون ساده و حرفه ای با قوطی کبریت و.. در خانه

از یک چاقوی تیز و یک تخته برش استفاده کنید، مداد را به دقت تقسیم کنید و گرافیت را بردارید.

آموزش ساخت میکروفون ساده و حرفه ای با قوطی کبریت و.. در خانه

با استفاده از یک قیچی یک سر گرافیت را تراش دهید تا کمی تیز شود و سر دیگر آن را تخت کنید.

آموزش ساخت میکروفون ساده و حرفه ای با قوطی کبریت و.. در خانه

حالا مانند تصویر زیر گرافیت ها را در قوطی کبریتی که سوراخ کردید قرار دهید. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید شما باید از هر طرف ۱ سانتی متر گرافیت بیشتری داشته باشید. یک تکه گرافیت دیگر بردارید و مانند تصویر زیر از روی دو گرافیت دیگر رد کنید. این قطعه به عنوان دیافراگم عمل می کند.

آموزش ساخت میکروفون ساده و حرفه ای با قوطی کبریت و.. در خانه

حالا مانند تصویر زیر یک باتری ۹ ولت بیاورید و سیم های سوسماری را به آن وصل کنید سیم سیاه را به سر منفی و سیم قرمز را به سر مثبت وصل کنید. یک هندزفری قدیمی بیاورید و سر دیگر سیم سوسماری سیاه را به جک هندزفری وصل کنید. از یک تکه سیم سوسماری زرد هم باید استفاده کنیم و یک سر آن را به جک هندزفری و سر دیگر آن را به گرافیت وصل می کنیم. حالا سر سیم سوسماری قرمز را که آزاد است به گرافیت دیگر وصل می کنیم.

آموزش ساخت میکروفون ساده و حرفه ای با قوطی کبریت و.. در خانه

بعد برای اینکه میکروفونی که ساخته اید را تست کنید به آرامی روی قوطی کبریت ضربه بزنید و از طریق هندزفری به صدا گوش دهید.

آموزش ساخت میکروفون ساده و حرفه ای با قوطی کبریت و.. در خانه

شما می توانید از طریق سیم اسپیکر برد میکروفون خود را توسعه دهید. هندزفری را از مدار جدا کنید و گیره سیم های سوسماری را به اسپیکر وصل کنید. بعد سیم را به یک اتاق دیگر یا طبقه بالای خانه تان بکشید و به همکارتان بگویید که به آرامی روی قوطی کبریت بزنید حال شما باید صدا را به خوبی بشنوید.

آموزش ساخت میکروفون ساده و حرفه ای با قوطی کبریت و.. در خانه

اگر مراحل بالا برای شما گویا نبوده است می توانید فیلم ساخت میکروفون ساده و حرفه ای با قوطی کبریت در خانه را در ادامه مشاهده فرمایید.

اما شما می توانید به جای قوطی کبریت از لیوان های یکبار مصرف استفاده کنید مراحل ساخت میکروفون دست ساز با لیوان یکبار مصرف مشابه با مراحل ساخت میکروفون با قوطی کبریت است.

شما برای ساخت چراغ قوه می توانید پست آموزش ساخت چراغ قوه ساده و خلاقانه با وسایل در دسترس خانه را مطالعه بفرمایید.


آموزش روش ساخت میکروفون تماسی حرفه ای برای تلفن های همراه

اگر شما عبارت Contact Microphone را به دیکشنری بدهید توضیح بسیار جالبی را خواهید دید

میکروفون تماسی میکروفونی که ارتعاشهای مکانیکی را مستقیما به ولتاژها یا جریانهای الکتریکی متناظر تبدیل می کند. در هنگام استفاه از آن برای تحلیل ارتعاش ماشین آلات، باید آن را روی قسمتهای مختلف ماشین قرار داد. درصورت استفاه از آن به عنوان میکروفون گلویی، باید به گلوی گوینده تماس داده شود. به همین ترتیب، به عنوان میکروفون لبی باید روی لب گوینده گذاشته شود .

پس می توان از این معنا این مطلب را برداشت کرد که میکروفون تماسی لرزش یا ارتعاشات را از طریق تماس با اشیاء منتقل می کند. در ادامه ما یک نوع میکروفون تماسی حرفه ای را به شما آموزش خواهیم داد که بسیار مقاوم است و برای تلفن های همراه مناسب است.

برای ساخت میکروفون تماسی به لوازم زیر نیاز داریم که از لوازم الکتریکی فروشی و یا فروشگاه های آنلاین در دسترس هستند:

  • پیزوالکتریک با ۲۷ میلی متر قطر، این قطعه به عنوان بازر المنت هم شناخته می شود.
  • جک Rean/Neutrik NYS2202P
  • کابل میکروفون
  • سر بطری
  • سیم لحیم کاری
  • سیم لخت کن
  • وسیله ای برای برش سیم
  • تفنگ چسب حرارتی

پیزو المنت یک حلقه فلزی دایره ای است که وسط آن کریستال های پیزو الکتریک وجود دارد. هنگامی که در کریستال ها ارتعاش ایجاد می شود در ولتاژ هم نوسان ایجاد می نماید. اگر ولتاژ های نوسان یافته را به پیزو اعمال کنید مرتعش می شود. به همین دلیل است که به آنها المنت های بازر هم گفته می شود. یک پیزو المنت دارای ۲ ترمینال است: دایره داخلی و یک حلقه فلزی که به عنوان زمین در نظر گرفته می شود.

پیزو

چون که پیزو دارای ۲ پایانه است ما باید از کابل هایی که ۲ کانکتور برای اتصال دارند را استفاده کنیم. برای این کار ما به سیم هایی که غلاف دارند نیاز داریم. شما می توانید از کابل های میکروفون که در فروشگاه های آنلاین یا فروشگاه های لوازم موسیقی وجود دارد استفاده کنید.

کابل دو کانکتوری

با یک کابل میکروفون ۸ اینچی شروع کنید. با دقت حدود ۱.۵ اینچ از غلاف کابل را بردارید. مواظب باشید که سیم ها را قطع نکنید و به غلاف های داخلی آسیب وارد نکنید. حالا غلاف سیم های مسی را جدا کنید و مواظب باشید سیم ها قطع نشوند. در یک کابل میکروفون معمولی عایق سیم هادی آبی یا قرمز هستند و سیم دیگر روشن تر است. ما از سیم روشن به عنوان زمین استفاده می کنیم.

به تصویر زیر دقت داشته باشید. ما باید سیم سیگنال که رنگ آبی دارد را به ترمینال سیگنال جک وصل کنیم و سیم دیگر را به ترمینال زمین جک وصل کنیم.

 آموزش ساخت میکروفون تماسی

در این مرحله شما باید لحیم کاری بلد باشید و سیم ها را با لحیم کاری به جک وصل کنید.

 آموزش ساخت میکروفون تماسی

حالا کار شما باید مشابه عکس زیر شده باشد.

 آموزش ساخت میکروفون تماسی

شما می توانید برای محافظت از نقاط اتصال (برای جلوگیری از خم شدن های بیش از حد) از لوله های کوچک استفاده کنید.

 آموزش ساخت میکروفون تماسی

بعد از این کار، سیمی که به عنوان زمین در نظر گرفتیم را به حلقه فلزی پیزو لحیم کنید و سیم آبی که سیم سیگنال بود را به حلقه داخلی لحیم کنید.

 آموزش ساخت میکروفون تماسی

حالا میکروفون را به یک کابل وصل کنید و آن را تست کنید.

 آموزش ساخت میکروفون تماسی

بعد از اینکه مطمئن شدید میکروفون تماسی تان به درستی کار می کند مانند تصویر زیر سر بطری را برش زنید و پیزو را با چسب حرارتی به آن بچسبانید.

 آموزش ساخت میکروفون تماسی

می توانید برای زیبایی میکروفون تان، سر بطری را به رنگ کابل در آورید.

 آموزش ساخت میکروفون تماسی

این هم از میکروفون تماسی ما.

 آموزش ساخت میکروفون تماسی

برای ساخت هشداردهنده درب می توانید از پست آموزش ساخت هشدار دهنده درب با ساده ترین ابزار ممکن استفاده کنید.


ساخت میکروفون با هندزفری برای کامپیوتر و گوشی

خب برای ساخت این میکروفن به لامپ کم مصرف، لوله کاغذی، چسب، چاقو تیز، قیچی، اسفنج، چسب برق کشی، هدفون احتیاج داریم. ابتدا هدفون را از قسمتی که دکمه صدا در آن واقع شده است برش می زنیم. انتهای لامپ کم مصرف را برش می زنیم و آن را از بقیه قسمت لامپ جدا می کنیم. همین کار را با لامپ کم مصرف دیگری انجام می دهیم. قسمت فلزی آن را جدا می کنیم. یک لوله کاغذی می آوریم و آن را ۳ قسمت می کنیم به یک قسمت آن احتیاجی نداریم و قسمت دیگر آن را از وصط نصف می کنیم و قسمت فلزی را در آن قرار می دهیم و کاغذ را رول می کنیم و با چسب برق کشی می چسبانیم.

این قسمت، قسمت انتهایی میکروفون ما است. حالا سیم هدفون را از تیکه لامپ کم مصرف دیگر و لوله کاغذی رد می کنیم و آن را از قسمتی که ساخته ایم هم رد می کنیم بعد با چسب برق کشی قسمت دیگر لامپ را چسپ می کنیم. یک اسفنج می آوریم و قسمتی از آن را برش می دهیم و قسمت از سیم هدفون که دکمه کم کردن صدا در آن واقع شده است را در اسفنج قرار می دهیم و آن را به حالت گلوله در می آوریم و به قسمت لامپ کم مصرف می چسپانیم. بعد تمام بدنه رول کاغذی را با چسب برق می پوشانیم حالا جک هدفون را به گوشی وصل می کنیم و آن را تست می کنیم. شما می توانید تمام قسمت های گفته شده را در ویدیوی زیر مشاهده بفرمایید.

اگر به استفاده مجدد از وسایل کم کاربرد خود علاقه دارید پیشنهاد میکنیم از مطلب  ۴ روش ساخت فلزیاب قوی با گوشی، رادیو، ماشین حساب و … استفاده کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این پست ما چند روش ساخت میکروفون با استفاده از قوطی کبریت، پیزو و هدفون را به شما آموزش دادیم. این میکروفون ها سیم دار بودند اما آیا شما روشی برای ساخت میکروفن بیسیم سراغ دارید؟ اگر غیر از روش های امروز روش دیگر ساخت میکروفون را بلد هستید می توانید آن را همراه با نظرات و پیشنهادات خود در بخش دیدگاه این پست با ما به اشتراک بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

15 تا از بهترین ایده های جالب استفاده مجدد از لامپ سوخته
۱۵ تا از بهترین ایده های جالب استفاده مجدد از لامپ سوخته
آموزش 7 روش از بین بردن زردی پلاستیک وسایل برقی
آموزش ۷ روش از بین بردن زردی پلاستیک وسایل برقی
آموزش تصویری 4 روش ساخت وایت برد در خانه
آموزش تصویری ۴ روش ساخت وایت برد در خانه
آموزش تصویری ساخت عینک محافظ چشم در خانه
آموزش تصویری ساخت ماسک و عینک محافظ چشم در خانه

نظرات

  • Barati says:

    سلام .خب معلومه دیگه دوستان وقتی که صدا را انتقال بدهد طبیعی است که صدا را میشنویم به عبارتی اگر صحبت کنید شنیده میشود.

  • معین says:

    اگه حرف بزنیم شنیده میشه؟

  • محمد جواد says:

    دوستان اگر کسی به یک میکروفن برای کامپیوتر نیاز داشت فقط کافیه یه هنذفری سالم رو به ورودی میکروفن کامپیوتر وصل کنه و به جای این که توی میکروفن هنذفری صحبت کنه توی بلندگو های اون حرف بزنه و خیلی راحت یه میکروفن اضطراری درست کنه توجه کنید این میکروفن قوی نیست و باید بلندگو های هنذفری رو نزدیک به دهانتون نگه دارید در کل کار راه بندازه من خودم تازه کشف کردم این موضوع رو البته باید یه سری تنطیماتی توی قسمت صدای کامپیوتر انجام بدید که میتونید توی اینترنت راحت پیدا کنید(مثلا زیاد کردن صدای میکروفن توی تنظیمات صدا) موفق باشید

    • میلاد says:

      داداش اون موقعی عملی میشه که بلند گوی ۶ یا ۱۲ اهمی داشته باشیم نه واسه بلند گوی ۳۲ اهمی

  • Reza says:

    سلام.یه سوال داشتم.اگه تو میکروفن اولیه حرف بزنیم شنیده میشه یا نه فقط ضربه رو میشنویم؟