آموزش 2 روش ساخت چراغ LED USB برای لپ تاپ، مطالعه و.. در خانه

آموزش ۲ روش ساخت چراغ LED USB برای لپ تاپ، مطالعه و.. در خانه

در ادامه سری آموزش های بسیار پرطرفدار ساخت وسایل در خانه اینبار به سراغ چراغ LED USB برای مطالعه، لپ تاپ و.. میرویم. ساختن ابزاری و گجت هایی که به آن احتیاج داریم توسط وسایل در دسترس همیشه حس خوبی دارد. امروز میخواهیم به شما نحوه ساخت لامپ LED یو اس بی را آموزش بدهیم. با ما در انزل وب همراه باشید.

نحوه ساخت چراغ USB و ال ای دی یو اس بی با وسایل ساده در منزل

 How To Make DIY USB LED Light

در پست های گذشته با آموزش ۷ روش ساخت هدفون و هندزفری ساده و بی سیم در خانه همراه شما بوده ایم. امروزه تقریبا هر چه که به آن نیاز داریم را می توان خریداری کرد اما ساختن برخی از این وسایل می تواند جذاب و سرگرم کننده باشد. اگر عادت دارید قبل از خواب مطالعه کنید یا می خواهید از لپ تاپ خود استفاده کنید و اتاقتان تاریک است داشتن یک لامپ ال ای دی ضروری به نظر می رسد. حالا میخواهیم با استفاده از ابزار اولیه ساده و دو روش ساخت چراغ مطالعه یو اس بی را به شما آموزش بدهیم.

گام اول: ابزار و وسایل مورد نیاز چراغ قوه USB

ابزار مورد نیاز برای ساخت چراغ یو اس بی

  • چسب حرارتی
  • لحیم
  • سیم لحیم کاری
  • گریس جوشکاری
  • سیم بر

وسایل مورد نیاز چراغ قوه USB

  • یک عدد رابط نر USB
  • یک لامپ LED سفید
  • یک مقاومت ۱۲۰ اهم
  • حدود ۲۰ سانتی متر کابل اسپیکر یا بلندگو
  • سیم فنری یک دفتر سیمی
  • شیلد حرارتی با قطر ۵ و ۱۰ میلیمتر (تیوپ پلاستیکی برای عایق بندی سیم)

وسایل اولیه ساخت ال ای دی خانگی

گام دوم: روش اتصال LED

در ابتدا باید بدانید که پایه بلندتر LED سر مثبت آن است. انرژی از همین پایه وارد LED می شود پس باید برای جلوگیری از اکتریسیته اضافه به LED، مقاومت را به این بخش لحیم کنید. (تفاوتی ندارد کدام طرف مقاومت را وصل کنید) سپس یک سر سیم را لخت کرده و سیم قرمز را به طرف دیگر مقاومت لحیم کنید (تفاوتی ندارد از کدام رنگ سیم استفاده کنید معمولا سیم قرمز برای الکتریسیته مثبت به کار می رود) اگر هنگام لحیم کاری متوجه شدید که سیم ضعیف است میتوانید سر آخر دور محل لحیم شده را با نوار چسب بپوشانید. برای درک بهتر از تصویر زیر استفاده کنید.

لحیم کاری LED برای ساخت چراغ قوه

گام سوم: اضافه کردن سیم برای ساخت چراغ قوه USB

ابتدا فنر (فنر دفتر سیمی) را صاف کنید (مارپیچ آن را باز کنید). می توانید با پوشیدن دستکش این کار را انجام دهید. شما باید استحکام سیم را افزایش دهید (مانند تصویر ابتدای پست محکم باشد تا بتواند به صورت ایستاده قرار بگیرد). یکی از راه های افزایش استحکام خم کردن و به عبارتی دوبل کردن سیم است. استفاده از این روش بستگی به طول سیم شما دارد. حال شیلد حرارتی با قطر ۵ میلیمتری را کمی کوتاه تر از سیم اصلی ببرید و دور سیم بکشید. سپس شیلد را حرارت دهید تا کاملا به دور سیم بچسبد.

سیم کشی برای ساخت چراغ مطالعه

اگر علاقمند به ساخت دیگر وسایل هستید، پیشنهاد میکنیم پست مربوط به آموزش تصویری ساخت کابل AUX ، تبدیل AUX به USB و RCA با سیم هدفون و.. را نیز مطالعه بفرمایید.

گام چهارم: تزئینات اختیاری

این بخش اختیاری است و می توانید از آن صرف نظر کنید. در ادامه آموزش ساخت چراغ مطالعه USB به بخش تزئینات اطراف لامپ LED رسیدیم. برای تمرکز نور LED می توانید از یک شی براق کاسه شکل استفاده کنید. وسط آن را سوراخ کرده و لامپ را از درون آن رد کنید. مواظب باشید لحیم کاری ها قطع نشود. سپس دور محل عبور LED را با استفاده از چسب حرارتی کاملا بپوشانید و محکم کنید. به تصویر پایین دقت کنید.

آموزش ساخت چراغ LED یو اس بی

گام پنجم: رابط USB را لحیم کنید

پس از انجام این مرحله می توانید اولین لامپ LED USB خود را بسازید پس با ما همراه باشید. مقداری از شیلد با قطر ۱۰ میلیمتر را بر روی سیم بکشید که بعد از اتصال رابط USB بتوانید روی آن را با شیلد بپوشانید.

استفاده از شیلد برای محافظت از سیم

اگر از پایین به رابط USB نگاه کنید سمت راست مربوط به اتصال مثبت و چپ برای اتصال منفی یا همان نول سیم می باشد. حال سیم مثبت (اگر قرمز را در گام دوم مثبت در نظر گرفته اید) به خروجی فاز رابط USB و سیم دیگر را به نول وصل کرده لحیم کنید.

لحیم کاری رابط usb برای ساخت چراغ مطالعه

گیره انتهای رابط USB را بهم بچسبانید تا سیم ها و لحیم کاری محکم تر شود. سپس بخشی از شیلدی که برای پوشاندن رابط به دور سیم کشیده بودید تا هر جا که میخواهید روی رابط USB بکشید. با حرارت دادن مطمئن شوید شیلد به طور کامل به رابط و سیم چسبیده است.

ساخت چراغ قوه با led

تمام شد! حال می توانید از چراغ ال ای دی دست ساز خود استفاده کنید.

ساخت چراغ مطالعه ساده

طرز ساخت چراغ مطالعه LED را می توانید در ویدئو زیر نیز مشاهده کنید:


آموزش ساخت چراغ مطالعه با LED

در روش قبلی درباره ساخت چراغ قوه LED آموزش هایی خدمت شما عرضه کردیم و دیدیم که با اشیاء ساده و شاید بی استفاده می توان وسایل مفیدی ساخت. اگر علاقمند به ساختن وسایل دست ساز هستید میتوانید از آموزش طرز ساخت قلم لمسی استایلوس گوشی و تبلت با نوک باریک و… نیز استفاده کنید. در ادامه با روشی دیگری برای ساخت چراغ مطالعه با LED با ما همراه باشید.

ساخت چراغ مطالعه ال ای دی

گام اول: ابزار و وسایل مورد نیاز چراغ مطالعه ال ای دی

ابزار مورد نیاز ساخت لامپ ال ای دی

  • دستگاه و سیم لحیم کاری
  • سیم بر
  • کاتر(تیغ برای برش پوشش سیم های ریز)
  • سشوار

وسایل مور نیاز ساخت چراغ مطالعه ال ای دی

  • لامپ ال ای دی ( ۳.۶ ولت و ۲۵ میلی آمپر)
  • مقاومت(۶۸ اهمی)
  • پایه نگهدارنده LED
  • کابل USB 2.0 (کابل معمولی)
  • جا لباسی فلزی
  • شیلد حرارتی (تیوپ پلاستیکی برای عایق بندی سیم)

توجه: هنگام کار کابل USB را به هیچ پورت USB متصل نکنید. ممکن است دچار برق گرفتگی (خفیف) شوید.

وسایل مورد نیاز برای ساخت لامپ ال ای دی در خانه

گام دوم: آماده سازی کابل USB

با سیم بر کابل را از سمت رابط OTG (سر دیگر USB) و سپس پلاستیک سر سیم های درون کابل را برش بزنید.

استفاده از کابل یو اس بی برای ساخت چراغ مطالعه

سیم قرمز برای ارتباط مثبت (فاز) و سیم مشکی برای نول به کار می رود. سر باقی سیم ها را طبق تصویر با چسب برق ببندید. این سیم ها برای انتقال داده استفاده می شوند و برای انتقال برق کاربرد ندارند. برای برش محافظ پلاستیکی سیم های ریز می توانید آن را روی یک سطح صاف قرار داده و با تیغ به آرامی برش بزنید.

برش کابل برای ساخت چراغ قوه

گام سوم: اتصال LED و مقاومت

در ادامه آموزش ساخت لامپ ال ای دی می رسیم به اتصال مقاومت و LED به کابل USB که در گام سوم برش زدیم. همانطور که گفته شد سیم قرمز اتصال مثبت کابل می باشد و باید به پایه بلندتر لامپ LED متصل شود.

لامپ LED را درون پایه نگهدارنده آن قرار دهید (انجام این کار الزامی نیست). سپس پایه مثبت آن را به سیم قرمز و مقاومت را بین پایه منفی لامپ و سیم مشکی قرار داده و مانند تصویر زیر سیم ها را به دور یکدیگر بپیچانید.

اتصال کابل به ال ای دی

گام چهارم: لحیم کاری اتصالات

برای دائمی کردن اتصالاتی که در مرحله سوم انجام دادید، باید آنها را لحیم کنید.

دستگاه لحیم را به برق وصل کنید و تا زمان داغ شدن آن صبر کنید. سپس پلاستیک محافظ سیم ها را (قرمز و مشکی) تا حدود پنج سانتی متر ببرید. در مدت زمان داغ شدن لحیم، حدود ۱۰ سانتی متر سیم لحیم برش داده و آماده کنید. هنگامی که دستگاه لحیم آماده شد نقاط انتهایی پایه لامپ و سیم ها را به مدت ۱۰ ثانیه با نوک دستگاه لحیم داغ کنید. این کار باعث می شود اتصالات بهتر انجام شود. (تصویر ۱)

سپس سریعا سیم لحیم را با محل اتصالات تماس داده و آن ها را به دقت و به نوبت لحیم کاری کنید.(تصویر ۲) پس از لحیم کردن هر اتصال چند ثانیه تا سرد و محکم شدن آن صبر کنید و بعد سراغ نقطه بعدی بروید. پس از اتمام لحیم کاری نهایتا وضعیت اتصالات باید مانند تصویر زیر (تصویر ۳) شود.

لحیم کاری اتصالات چراغ قوه یو اس بی

گام پنجم: اتصالات را تست کنید

تا اینجا کار بخش اصلی کار به اتمام رسیده است و شما می توانید چراغ مطالعه USB خود را تست کنید. آزمایش کار قبل از نوار کاری سیم ها و بستن شیلد حرارتی می تواند اشکالات کار را مشخص سازد و رفع ایرادات بدون دردسر انجام شود. برای انجام این کار با احتیاط (به سیم های بدون روکش و پایه های LED دست نزنید) USB را به یک رابط یو اس بی مانند کامپیوتر (روشن!) وصل کنید. اگر تا اینجا کار همه مراحل را به درستی انجام داده باشید، LED روشن خواهد شد. سپس USB را بکشید. حالا اتصالات و سیم ها را با نوار برق کاملا بچسبانید. (مانند تصویر زیر)

تست چراغ مطالعه usb

گام ششم: افزایش استحکام و پوشاندن سیم

برای افزایش استحکام و ایستادگی سیم (بتواند به هر شکلی که می خواهید بایستد) می توانید از سیم فلزی جا رختی استفاده کنید. ابتدا شیلد حرارتی را بر روی سیم (از LED تا رابط USB) بکشید. سپس با سیم بر جا رختی فلزی را ببرید و به اندازه طول سیم چراغ LED یو اس بی، آن را صاف کنید و داخل تیوپ شیلد حرارتی و کنار سیم قرار دهید.

روکش سیم یو اس بی light

حالا شیلد را با سشوار حرارت دهید تا کاملا به دور کابل USB و سیم فلزی (جا رختی) بچسبد. تبریک! چراغ قوه USB شما آماده است.

حال که می توانید لامپ LED بسازید با کمک ۹ روش خلاقانه برای استفاده از LED و ابزار روشنایی در خانه، فضایی شگفت انگیز برای خود خلق کنید.

آموزش ساخت چراغ مطالعه با LED را از طریق ویدیو زیر نیز می توانید مشاهده کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز با آموزش ساخت چراغ LED USB در خانه همراه شما بودیم. اگر تجربه ای در این زمینه دارید، لطفا با ما و دوستانتان در بخش دیدگاه در میان بگذارید. آیا وسایل ساده و پرکاربرد دیگری سراغ دارید که بتوان در کمترین ابزار و مواد اولیه ساخت؟

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

15 تا از بهترین ایده های جالب استفاده مجدد از لامپ سوخته
۱۵ تا از بهترین ایده های جالب استفاده مجدد از لامپ سوخته
آموزش 7 روش از بین بردن زردی پلاستیک وسایل برقی
آموزش ۷ روش از بین بردن زردی پلاستیک وسایل برقی
آموزش تصویری 4 روش ساخت وایت برد در خانه
آموزش تصویری ۴ روش ساخت وایت برد در خانه
آموزش تصویری ساخت عینک محافظ چشم در خانه
آموزش تصویری ساخت ماسک و عینک محافظ چشم در خانه

نظرات

  • ادریس says:

    سلام مگه برای ال ای دی با ولتاژ ۳.۲ و ۲۵ آمپر نباید مقاومت ۴۷۰ اهم قرار بدیم؟