NFC گوشی چیست؟ معرفی کاربرد NFC در ایران و گوشی هایی که NFC دارند

NFC موبایل چیست؟ معرفی کاربرد NFC در ایران و گوشی هایی که NFC دارند

حتما تاکنون کلمه NFC را زیاد شنیده اید اما شاید ندانید واقعا تکنولوژی NFC چیست، چه کاربرد هایی در ایران دارد و بر روی چه دستگاه هایی قرار گرفته است. امروز در انزل وب قصد داریم در مورد NFC صحبت کنیم. یک تکنولوژی بسیار مفید که زندگی را ساده تر می کند. پس با ما همراه باشید.

معرفی تکنولوژی NFC (ان اف سی) و کاربرد آن در گوشی و ایران

Introduce The NFC Tech and Its Usages in Iran

امروزه تکنولوژی های پیشرفته و در عین حال ساده ای زندگی ما را در برگرفته اند. یکی از این تکنولوژی ها NFC می باشد. این سیستم در گوشی های هوشمند، سیستم های پرداخت، بلیط های وسایل حمل و نقل عمومی و … کاربرد بسیاری دارد و به نوعی به کارهای مختلف سرعت می بخشد. در ادامه این مطلب انزل وب به تعریف NFC ، کاربرد NFC  در ایران و اینکه از کجا بفهمیم گوشی NFC دارد میپردازیم.

NFC مخفف چیست؟

NFC مخفف Near Field Communication می باشد. همانطور که از نام آن پیداست برای ارتباط نزدیک دو دستگاه سازگار طراحی شده است. که ارتباط دو طرفه ایجاد می کند که یک طرف ارسال کننده و طرف دیگر دریافت کننده می باشد.

سمت دریافت کننده نیازی به داشتن منبع برق یا باطری ندارد زیرا هیچ اطلاعاتی را پردازش نمی کند و نمی تواند به یک دریافت کننده دیگر متصل شود.

در سمت مقابل دستگاه های ارسال کننده سیگنال NFC می توانند اطلاعات ارسال یا دریافت کنند. همچنین می توانند به سایر دستگاه های ارسال کننده نیز متصل شوند و اطلاعات رد و بدل کنند. تلفن های هوشمند معمول ترین دستگاه های ارسال کننده سیگنال NFC می باشند.

اگر آنتن مودم اینترنتی شما ضعیف است، میتوانید از موبابل خود برای تقویت آنتن وای فای استفاده کنید.

معرفی سیستم nfc و کاربرد های آن

NFC چگونه کار می کند؟

NFC نیز مانند سایر ارتباطات بی سیم از امواج رادیویی استفاده می کند. این سیستم از تکنولوژی تقریبا قدیمی RFID ایده گرفته است که از القای الکترومغناطیسی برای انتقال اطلاعات استفاده می کند. تنها تفاوت اصلی بین فناوری NFC و بلوتوث یا وای فای این است که سمت دریافت کننده اطلاعات به هیچ منبع انرژی نیاز ندارد و وقتی دستگاه فرستنده در محدوده مجاز آن قرار میگیرد فعال شده و می تواند اطلاعات تبادل کند. در واقعا گیرنده از نیروی فرستنده استفاده می کند. مقدار انرژی الکترومغناطیسی در NFC به حدی نیست که بتواند باطری تلفن همراه ما را شارژ کند اما فناوری شارژ بی سیم از همین تکنولوژی استفاده می کند.

میدان مغناطیسی ایجاد شده در اتصال NFC

در پست های قبل درباره تسریع روند شارژ گوشی آموزش هایی را منتشر کرده ایم که می توانید از آنها استفاده کنید.

سرعت انتقال اطلاعات در این فناوری مناسب می باشد به طوری که دو تلفن هوشمند می توانند با یکدیگر تبادل فایل های تصویری و حجیم داشته باشند. در این حالت تلفن ارسال کننده فایل، فرستنده NFC و طرف دیگر به صورت گیرنده عمل می کند.

اتصالات NFC سه حالت متفاوت می توانند داشته باشند. مطمئنا معمول ترین روش اتصال در گوشی های هوشمند اتفاق می افتد که به آن اتصال Pear To Pear گفته می شود. این نوع اتصال اجازه می دهد دو گوشی تبادل اطلاعات انجام دهند و به نوعی ارتباط دو طرفه باشد.

نوع دیگری از اتصال که به حالت خواندن و نوشتن (Read\Write Mode) معروف است، یک اتصال یک طرفه تلقی می شود. دستگاه اکتیو یا فرستنده می تواند اطلاعات بفرستد و سمت دیگر دستگاه دریافت کننده فقط وظیفه دریافت اطلاعات را دارد و نمی تواند خود اطلاعاتی ارسال کند. تگ های NFC که در ادامه توضیح داده ایم از این نوع اتصال استفاده می کنند.

نوع سوم اتصال NFC شبیه ساز کارت (Card Emulation) نام دارد. در این حالت دستگاه NFC می تواند مانند یک کارت بانکی یا کارت هوشمند عمل کرده و پرداخت ها را انجام دهد یا از آن در سیستم های پرداخت وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کرد.

استفاده از NFC در سیستم پرداخت حمل و نقل عمومی

مقایسه فناوری NFC با بلوتوث در گوشی ها

حال که درباره چگونگی کارکرد NFC صحبت کردیم شاید با خود فکر کنید با وجود بلوتوث دیگر چه نیازی به NFC داریم؟ یکی از مهم ترین ویژگی های سیستم NFC مصرف بسیار کم انرژی الکتریکی و همینطور بی نیاز بودن دستگاه های گیرنده به منبع تغذیه، به طوری که می توان از گیرنده ها در کارت های تبلیغاتی، ورودی وسایل نقلیه عمومی و.. بدون نیاز به سیستم پیچیده ای استفاده کرد. سرعت انتقال اطلاعات در بلوتوث به مراتب بیشتر است اما NFC بسیار سریع تر متصل می شود. این ویژگی باعث می شود در محل های ذکر شده (مکان های عمومی) استفاده از NFC معقولانه تر باشد. سیستم های پرداختی اندروید(Android Pay)، سامسونگ(Samsung Pay) و اپل (Apple Pay) همگی از NFC استفاده می کنند.

استفاده از NFC در سیستم های پرداخت با تلفن هوشمند

فناوری NFC در تلفن های هوشمند و کاربرد های آن

در این بخش قصد داریم در مورد استفاده تلفن های هوشمند از NFC و موارد کاربردی آن مطالبی را خدمت شما ارائه کنیم. در وهله اول ممکن است این سوال پیش بیاید که چگونه بفهمیم گوشی ما NFC دارد یا نه؟ برای بررسی این موضوع مراحل زیر را دنبال کنید.

ابتدا وارد تنظیمات گوشی (اندرویدی) خود شوید. در بخش More Networks می توانید تنظیمات مربوط به NFC را بیابید (مانند تصویر زیر). برای استفاده از این ویژگی شما باید مانند دیگر امکانات ارتباطی مانند وای فای و بلوتوث، آن را روشن نمایید. اگر گوشی شما فاقد این تنظیمات بود، نشان دهنده این است که تلفن همراه شما از NFC پشتیبانی نمی کند. البته می توانید از ابزار های ثانویه برای استفاده از NFC استفاده کنید.

منو NFC در اندروید

فناوری NFC در تلفن های هوشمند کاربرد های بسیاری دارد. برخی از این کاربرد ها عبارتند از:

ارسال شماره تلفن: فناوری NFC  یکی از سریع ترین و آسان ترین راه های ارسال شماره تلفن برای دیگران است. فقط کافیست در لیست مخاطبین خود یکی از شماره تلفن ها را انتخاب کنید و موبایل خود را به گوشی طرف مقابل نزدیک کنید در این حالت برای شما پیام Touch To Beam ظاهر می شود که با لمس آن شماره تلفن ارسال خواهد شد.

ارسال شماره تلفن با فناوری NFC

ارسال عکس: ارسال عکس با کمک فناوری NFC بسیار آسان و سریع است. کافیست عکس مورد نظر را در گوشی خود باز کنید سپس موبایل دیگر را به تلفن خود نزدیک کنید. به همین سادگی! تصویر مورد نظر ارسال خواهد شد.

ارسال عکس با NFC

ارسال یک سند: فرض کنید در حال مطالعه یک فایل PDF هستید و می خواهید آن را برای فرد دیگری ارسال کنید. در این حالت فایل به همراه نرم افزاری که با آن PDF را باز کرده اید ارسال خواهد شد. برای انجام اینکار فایل PDF مورد نظر را باز کرده از منو گزینه های بیشتر، Share را بزنید و سپس Android Beam را انتخاب کرده و گوشی ها را به همدیگر نزدیک کنید.

ارسال لینک دانلود اپلیکیشن های اندروید: اگر در حال استفاده از یک نرم افزار هستید و دوست شما می خواهد آن را داشته باشد فقط کافیست بدون خروج از برنامه موبایل خود را به گوشی او نزدیک کنید. در این حالت لینک نرم افزار ازسال خواهد شد و دوست شما می تواند آن را در فروشگاه Google Play مشاهده و دانلود کند.

ارسال لینک دانلود نرم افزار از گوگل پلی با استفاده از NFC

ارسال مسیرها یا آدرس ها: گاهی بسیار سخت است که یک آدرس را به صورت شفاهی برای کسی توضیح دهید. با کمک NFC می توانید در گوشی خود و با نرم افزار Google Map آدرس مورد نظر را یافته و گوشی ها را به همدیگر نزدیک کنید تا آدرس برای فرد مقابل ارسال شود. با این روش دیگر نیاز نیست خودتان در مسیر همراه فرد باشید تا آدرس مورد نظرش را پیدا کند.

ارسال آدرس با فناوری NFC

پرداخت های الکترونیکی: امروزه شرکت های مختلف سعی دارند سیستم پرداخت سریع خود را به کمک فناوری NFC توسعه بدهند. به دلیل سرعت، راحتی و امنیت مناسب این حوزه می تواند بسیار جذاب و کاربردی باشد. کافیست برای استفاده از آن نرم افزار Google Pay را دانلود کنید، سپس اطلاعات کارت های بانکی خود را در آن ثبت کرده و در مواقع نیاز از آن برای پرداخت های الکترونیکی در هر جایی که دستگاه پرداخت NFC را دارد، استفاده کنید.(البته اندروید پی در ایران کارایی ندارد اما شما می توانید از فناوری مشابه داخلی که در ادامه در مورد آن ها صحبت کرده ایم، استفاده کنید)

اتصال به برچسب های NFC: برچسب های NFC حاوی چیپ NFC می باشند که قابل برنامه ریزی است و می تواند هر گونه اطلاعاتی را برای گوشی های هوشمند فراهم کند. معمولا تگ های NFC حاوی لینک آدرس های اینترنتی هستند. اما کارهای دیگری نیز مانند خاموش یا روشن کردن وای فای موبایل یا سایلنت کردن آن و … را می توانند انجام دهند. از زمانی که NFC شکل گرفت توانست جای کد های QR را بگیرد زیرا در این حالت دیگر نیاز نیست کاربر کد را اسکن کند بلکه کافیست تلفن خود را به یک تگ NFC نزدیک کند.

تگ های NFC می توانند کاربرد های فراوانی داشته باشند. فرض کنید در کنار منو رستوران از این تگ ها جهت ارائه اطلاعات اضافی مانند درصد چربی، قند و … غذا ها استفاده کنند. همچنین این ابزارها می توانند روی تنظیمات گوشی کنترل داشته باشند برای مثال شما می توانید با نزدیک کردن تلفن خود به یک تگ متصل به رایانه، آن را روش کنید.

تگ های NFC برای مصارف گوناگون ارتباط با موبایل

برای کنترل تلویزیون به کمک موبایل پست ۱۰ برنامه برتر تبدیل گوشی به کنترل را از دست ندهید.

برخی مشکلات NFC در گوشی های اندروید

هر فناوری مزایا و معایبی دارد. اگر می خواهید از فناوری NFC استفاده کنید به موارد زیر توجه کنید:

  • همه ی موبایل ها از فناوری NFC پشتیبانی نمی کنند اما هر روز به موبایل های با NFC افزوده می شود.
  • محل قرارگیری چیپ NFC در گوشی های مختلف متفاوت است. اگر چیپ ها را به درستی به هم نزدیک نکنید ممکن است هنگام ارسال و دریافت با مشکل مواجه شوید.
  • مدل های مختلف موبایل همیشه کاملا سازگار با یکدیگر نیستند. به عنوان مثال ممکن است نتوان بین دو مدل گوشی اندرویدی مختلف فایلی مانند عکس فرستاد.

استفاده از فناوری NFC در ایران

تقریبا شش سال پیش این فناوری وارد کشورمان شد. NFC از طریق شرکت های مخابراتی ایرانسل و همراه اول با هدف ارتقا سامانه های پرداخت بانکی به این فناوری، وارد ایران شد. این شرکت ها NFC را با هدف پرداخت خرج های خرد مانند پرداخت در پارکومترها، ایستگاه های مترو و اتوبوس شهری و یا حتی در فروشگاه و به کمک دستگاه های کارتخوان معرفی کردند. برای همه گیر شدن NFC راهکار هایی هم برای گوشی هایی که به این فناوری مجهز نیستند ارائه شد. استفاده از یک قطعه الکترونیکی یا یک برچسب NFC در پشت دستگاه و استفاده از سیم کارت های مخصوص از جمله این راهکار ها می باشد.

افزودن فناوری NFC به گوشی های فاقد این فناوری

علاوه بر تجهیز و آماده سازی تلفن های هوشمند، سیستم های پرداخت نیز تغییرات بسیاری کرد تا بتواند در بستر NFC فعالیت کند. در حال حاضر شما برای پرداخت از طریق NFC می توانید پس از خرید، هزینه مورد نظر را در دستگاه کارتخوان وارد کنید و با نزدیک کردن موبایل خود به راحتی مبلغ را پرداخت کنید.

دستگاه pos مجهز به NFC در ایران

علاوه بر سیستم های سخت افزاری، نرم افزار های کاملی نیز در زمینه پرداخت با NFC وجود دارد که در اینجا به معرفی ۲ اپ موبایل می پردازیم:

برنامه گوشی NFC دُرج : اپلیکیشن دُرج توسط شرکت ایرانسل توسعه داده شده است. این نرم افزار به شما این امکان را می دهد که بتوانید با کمک سیم کارت های NFC ایرانسل پرداخت های موبایل خود را انجام دهید. شما می توانید به راحتی و با هر کارت بانکی در این نرم افزار کیف پول ایجاد کنید و از آن استفاده کنید.

معرفی نرم افزار dorj ایرانسل برای پرداخت با nfc

نرم افزار ان اف سی سکه ملت : اپلیکیشن سکه به پرداخت ملت یکی دیگر از نرم افزار های پرداخت الکترونیکی به حساب می آید. علاوه بر پرداخت با سیستم NFC، این نرم افزار امکان پرداخت اینترنتی اعم از کارت به کارت، پرداخت قبوض و.. را نیز برای کاربران خود فراهم آورده است. شما می توانید کارت های مختلف از بانک های مختلف را به نرم افزار معرفی کنید و برای پرداخت های الکترونیکی خود از آنها استفاده کنید.

معرفی اپ سکه برای پرداخت با NFC

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این پست انزل وب شما را با فناوری NFC و کاربرد های آن در ایران و خارج از کشور آشنا کردیم. آیا تاکنون از این فناوری استفاده کرده اید؟ لطفا تجربه خود را با ما و دوستانتان در انزل وب در میان بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

۱۰ محصول و فناوریی که دنیای تکنولوژی را تغییر خواهند داد
بعد از ایمیل،شبکه اجتماعی،اسناد و.. گوگل اینبار به سراغ کیف پول ها میرود

نظرات