آموزش تصویری کامل ساخت کارت پستال موزیکال در خانه

آموزش کامل تصویری ساخت کارت پستال موزیکال در خانه

ساختن برخی وسایل به صورت دستی در خانه می تواند بسیار لذت بخش باشد. این بخش از آموزش های انزل وب همیشه طرفداران خاص خودش را دارد. کسانی که نمی خواهند همه چیز را بخرند و دوست دارند گاهی با کمی خلاقیت وسایل دست ساز جالبی بسازند. در این پست همراه ما باشید تا شما را با طرز ساخت کارت پستال موزیکال برای تولد، ولنتاین و.. آشنا کنیم.

نحوه ساخت کارت پستال موزیکال عاشقانه، تولد، ولنتاین و .. رایگان

How to Make Musical Postcard DIY

امروزه همه افراد برای دادن هدیه فقط به فروشگاه ها می روند و یک وسیله آماده خریداری می کنند. اما همه دوست دارند هدیه ای که دریافت می کنند یک شی خاص باشد و کسی که آن را هدیه داده است برای آن وقت گذاشته باشد. امروز قصد داریم شما را با نحوه ساخت کارت پستال موزیکال آشنا کنیم. این می تواند هدیه ای مناسب برای هر موقعیت مناسبی باشد. شما می توانید با صرف چند دقیقه وقت کارت پستالی بسازید که با باز کردن آن موزیک دلخواه شما پخش شود.

اکثر ابزار به کاربر برده شده این آموزش در فروشگاه های ابزار الکتریکی در دسترس و قابل خریداری هستند.

آشنایی با نحوه کارکرد یک مدار کارت پستال موزیکال و ایجاد تغییرات در آن

برای انجام این کار می توان از مدارها و دستگاه های الکترونیکی که در اسباب بازی ها و وسایل قدیمی و دور انداختنی وجود دارند، استفاده کرد. با این کار شما می توانید با کمترین هزینه و بدون دانش فنی خاصی کارت پستال موزیکال خود را بسازید.همچنین اکثر ایزار

حال برای این کار مراحل زیر را به دقت دنبال کنید.

آموزش ساخت کارت پستال موزیکال در خانه

ابزار مورد نیاز: کارت پستال صوتی دیجیتال، پتانسیومتر ۵۰۰ کیلو اهمی خطی یا لگاریتمی، دستگیره برای پتانسیومتر، ۳ قطعه سیم به طول ده سانتی متر، جوش الکترونیک هسته هلیوم (از موارد بدون سرب آن استفاده کنید)، چسب حرارتی، عینک کار، سه سیم نگهدارنده، استند دستگاه لحیم کاری، کاتر برای سیم های کوچک، سیم بر، چسب حرارتی، دستگاه لحیم کاری با نوک ریز، اسفنج مرطوب

آموزش ساخت کارت پستال موزیکال در خانه

کارت پستال موزیکال را باز نمایید و چسب بخش دستگاه الکترونیکی آن را باز کنید. سپس مدار آن را بررسی کنید و قطعات مختلف آن را بشناسید.

آموزش ساخت کارت پستال موزیکال در خانه

اگر زبانه فلزی مدار را بلند کنید و رها کنید، شروع به خواندن فایل موزیک داخلی خود می کند. هنگامی که مدار در حال خواندن است، دو تا از انگشتان خود را مرطوب کنید و در دو طرف یکی از مقاومت ها قرار دهید. اگر اتفاقی نیفتاد، همین کار را با مقاومت های دیگر انجام دهید. هنگامی که دیدید سرعت پخش موزیک افزایش یافت یعنی شما مقاومت کلاک را پیدا کرده اید.

آموزش ساخت کارت پستال موزیکال در خانه

یکی از گیره های سیم را به طرف مقاومت کلاک وصل کنید که نزدیک به لکه سیاه باشد (مانند تصویر زیر) و یک گیره دیگر را به طرف دیگر مقاومت کلاک وصل کنید که از آن لکه سیاه دور باشد. یک بار دیگر مدار را تست کنید. انگشتان خود را مرطوب کرده و به دو سر گیره هایی که وصل کرده اید، بچسبانید در این حالت نیز باید سرعت پخش موزیک افزایش یابد. (مانند مرحله قبل)

آموزش ساخت کارت پستال موزیکال در خانه

پتانسیومتر را روی یک سطح صاف قرار دهید و چرخانک آن را نیز در وسط بگذارید (یعنی بتواند به هر سمتی بچرخد و صفر یا صد نباشد). بسیار مهم است که همیشه هنگام اتصال پتانسیومتر آن را از نظر مقداری در وسط قرار دهید. حال اگر دقت کنید پتانسیومتر سه ورودی اتصال دارد. سر دیگر گیره ای را که در مرحله قبل نزدیک لکه سیاه متصل کرده بودید، به ورودی وسط پتانسیومتر وصل کنید. سپس گیره دیگر را نیز که به مقاومت مدار وصل کرده بودید، مطابق تصویر به ورودی دیگر پتانسیومتر متصل کنید. اگر اتصالات به درستی انجام شود با چرخاندن پتانسیومتر در جهت عقربه های ساعت شاهد سریع تر شدن موزیک خواهید شد.

در پست های قبلی ۴ سرویس آنلاین ساخت و طراحی کارت پستال را خدمت شما معرفی کرده ایم.

آموزش ساخت کارت پستال موزیکال

در این مرحله می خواهیم سرعت پخش موزیک را کمتر از حد نرمال کنیم. دو راه برای اینکار وجود دارد. اول اینکه می توانید به طور کامل مقاومت کلاک را بردارید و به جای آن از پتانسیومتر استفاده کنید یا راه آسان تر این است که ولتاژ را به حالت شناور در بیاورید یعنی بتوان ولتاژ را کم و زیاد کرد. برای کم و زیاد کردن ولتاژ مدار سعی کنید محل خازن را پیدا کنید. خازن ها معمولا شبیه یک سیلندر یا بشکه می باشند که دارای قطب های متضاد هستند پس دو پایه متصل دارند.

پایه های اتصال خازن محل مورد نیاز ما است. حال یک گیره دیگر به پایه خازن (مطابق شکل) وصل کنید. سر دیگر گیره را به ورودی سوم پتانسیومتر وصل کنید. (ورودی سمت چپ پتانسیومتر مانند تصویر زیر) پتانسیومتر را در وسط قرار دهید و دوباره موزیک را پخش کنید. الان باید بتوانید کنترل کاملی بر روی سرعت پخش موزیک داشته باشید. اگر موفق نشدید، جای گیره هایی که به مقاومت وصل کرده اید را با هم عوض کنید. حال یادداشت کنید که کدام گیره ها چگونه به مقاومت و ورودی های پتانسیومتر وصل می شوند. زیرا در مرحله بعدی میخواهیم جای گیره ها را با سیم های لحیم کاری شده عوض کنیم.

آموزش ساخت کارت پستال موزیکال در خانه

حال که توانستیم چگونگی کارکرد مقاومت کلاک و ورودی های پانسیومتر و خازن را بفهمیم نوبت آن رسیده است که این اتصالات را با سیم لحیم کاری کنیم تا به صورت ثابت در کنار یکدیگر کار کنند (استفاده از سیم های گیره دار برای تست کارکرد مدار می باشد). روکش سر سیم ها را با سیم بر ببرید تا فقط سیم فلزی باقی بماند. سپس مطابق تصویر سر سیم ها، دو سر مقاومت کلاک و پایه های خازن و ورودی های پتانسیومتر را با قلع بپوشانید. ( این کار باعث می شود بتوان سیم ها را به این نقاط لحیم کاری کرد)

آموزش ساخت کارت پستال موزیکال در خانه

حالا طبق یادداشت هایی که در مراحل قبل درباره اتصال ها جمع آوری کرده اید، سیم ها را به دو طرف مقاومت و پایه خازن لحیم کاری کنید.

آموزش ساخت کارت پستال موزیکال در خانه

در نهایت شما باید سه سیم داشته باشید که مانند گیره هایی که پیش از این به نقاط مختلف متصل کرده بودید لحیم کاری شده باشند. حالا سر دیگر سیم ها را به ورودی های پتانسیومتر نیز لحیم کاری کنید. (فعلا تنها سیم هایی که به دو سر مقاومت کلاک وصل شده اند را به پتانسیومتر وصل و لحیم کاری کنید)

حالا زمان تست فرا رسیده است. طبق روال گذشته چرخانک پتانسیومتر را در وسط قرار دهید و موزیک را پخش کنید. باید با چرخاندن پتانسیومتر سرعت پخش موزیک کم و زیاد شود. اگر تغییری ایجاد نشد، اتصالات را چک کنید ممکن است در مرحله قلع یا لحیم کاری اتصالات به درستی وصل نشده اند.

اگر میخواهید بروشور طراحی کنید، ما در انزل وب ۵ روش طراحی بروشور به صورت آنلاین را منتشر کرده ایم که می توانید از آن ها استفاده کنید.

آموزش ساخت کارت پستال موزیکال در خانه

حالا سیم سوم که یک سر آن به پایه خازن متصل کرده اید را به ورودی سوم پتانسیومتر لحیم کنید. با چرخاندن پتانسیومتر باید نویز صدا تغییر کند و شما صدای عجیب غریبی بشنوید. اگر مدار به درستی کار میکند.

آموزش ساخت کارت پستال موزیکال در خانه

سیم ها را به طور مرتب با چسب حرارتی بر روی صفحه کارت پستال چسب بزنید و همینطور به همین روش پتانسیومتر را نیز به صفحه کارت پستال بچسبانید. اگر دستگیره برای پتانسیومتر خود تهیه کرده اید آن را نیز بر روی آن قرار دهید. توجه کنید که پتانسیومتر را در حالت نرمال خود نگه دارید اگر آن را در حالت سرعت بسیار کم چند ساعتی به حال خود رها کنید، باطری مدار را تخلیه خواهد کرد.

آموزش ساخت کارت پستال موزیکال در خانه

رفع اشکال: توجه کنید اگر دود مشاهده کردید یا قطعات الکترونیکی مدار داغ شدند، موزیک را قطع کرده و مشکل را حل کنید. یکی از معمول ترین مشکلات این است که هنگام شروع موزیک پتانسیومتر در حالت یک طرفه قرار گرفته باشد (یعنی چرخانک آن بیشتر به سمت یه طرف چرخیده باشد). دقت کنید که هنگام روشن کردن موزیک پتانسیومتر را در حالت وسط قرار دهید و سپس آن را کم یا زیاد کنید. یا اگر پتانسیومتر را خیلی سریع کم و زیاد کنید می تواند مشکل ایجاد کند. برای حل این مشکل پتانسیومتر را در وسط قرار دهید و موزیک را دوباره پخش کنید.

کارت ویزیت را می توان بدون صرف هزینه طراحی کرد، پیشنهاد می کنیم از ۴ سایت برتر طراحی کارت ویزیت استفاده کنید و خودتان کارت ویزیت خود را طراحی کنید.

در ادامه می توانید نحوه ساخت کارت پستال موزیکال را با مشاهده ویدیو زیر بیاموزید.

نحوه ساخت کارت پستال موزیکال تولد، عاشقانه و..

در این بخش قصد داریم یک روش دیگر برای ساخت کارت پستال موزیکال را شرح دهیم. در این روش قرار است با یک میکروپروسسور، باطری لیتیوم یونی و یک سوئیچ برای روشن و خاموش شدن موزیک به کار می رود، کار کنیم. لطفا با دقت مراحل زیر را انجام دهید.

آموزش ساخت کارت پستال موزیکال در خانه

مدار این کار بسیار ساده طراحی شده است. تنها سه قطعه که در بالا نام بردیم قرار است در آن به کار رود. سوئیچ مورد نظر تنها از دو فلز نازک و یک تکه کاغذ در بین شان تشکیل شده است. زمانی که کارت پستال باز می شود کاغذ کنار می رود و دو فلز به یکدیگر متصل می شوند و هنگامی که کارت پستال بسته شود، کاغذ مابین فلزها قرار می گیرد تا ارتباط را قطع کرده و موزیک پایان یابد. کدهای مربوط به میکرو نیز در این آموزش آورده شده است که شما می توانید از آن برای استفاده در میکروی خود استفاده کنید، کدهای مربوط به یک موزیک نیز برای شما قرار داده شده است.

آموزش ساخت کارت پستال موزیکال در خانه

ابتدا به بررسی میکروی که میخواهیم در این کار استفاده کنیم می پردازیم. مدل میکروی شش پینی PIC10F می تواند استفاده شود. در این جا نیاز نیست از میکروهای بزرگ و قوی استفاده کنید زیرا تنها نیاز دارید که با این میکرو یک فایل موزیک را پردازش و پخش کنید. از مدل های ساده تر مانند PIC10F206 نیز می توان استفاده کرد. در این جا با همین مدل کار خواهیم کرد.

آموزش ساخت کارت پستال موزیکال در خانه

به خاطر استفاده از یک میکروی بسیار کوچک مجبوریم از یک برد نسبتا بزرگ استفاده کنیم تا میکرو گم نشود. در این کار از یک بخش از برد پروتوتایپ یا Vero (بردی که برای کار های آزمایشی استفاده می شود) استفاده خواهد شد.

آموزش ساخت کارت پستال موزیکال در خانه

دو پین وسط چیپ به سمت بالا خم می شوند. این مورد زمانی اتفاق می افتد که چیپ شش پین داشته باشد. این دو پین برای اتصال زمین چیپ می باشد.

آموزش ساخت کارت پستال موزیکال در خانه

چهار پین که به سمت پایین بودند را به برد لحیم کاری کنید. (مانند تصویر به بخش های نزدیک برد وصل کنید).

آموزش ساخت کارت پستال موزیکال در خانه

حالا با سیم های کوتاهی دو پین دیگر را به دو بخش دور تر برد لحیم کاری کنید.

آموزش ساخت کارت پستال موزیکال در خانه

وقت آن رسیده است که میکروی خود را برنامه ریزی کنید. فایل ملودی که قرار است پخش شود به صورت فایل HEX برای شما فراهم شده است. برای این کار میتوانید از هر نوع پروگرامر PIC استفاده کنید. برای اینکار مطابق تصویر پنج اتصال نیاز دارید. فایل Melody-Hex را دانلود کنید و آن را به میکرو پروگرام کنید.

آموزش ساخت کارت پستال موزیکال در خانه

می توانید همانند تصویر از نرم افزار MpLab برای پروگرام کردن کدها بر روی میکرو پروسسور خود استفاده کنید. برای اینکه میکرو بتواند فایل موزیکی را پخش کند باید به آن نوت های موسیقی را به صورت بسیار ساده بدهید. نوت ها را دانلود کنید (Melody-Notes) و در میکرو کامپایل کنید.

آموزش ساخت کارت پستال موزیکال در خانه

طبق تصویر یک میکرو PIC10F200 شش پین به برد لحیم کاری شده است که به سادگی می توان آن را پروگرام کرد و برای تست به بازر (بلندگو) و باطری متصل کرد.

آموزش ساخت کارت پستال موزیکال در خانه

برای خروجی صدا از یک بازر به شکل زیر استفاده خواهیم کرد. این یک بازر با دیافراگم پیزو می باشد که از یک صفحه برنجی دایره ای شکل تشکیل شده است که یه پیزو به دور آن چسبیده است.

آموزش ساخت کارت پستال موزیکال در خانه

برای ایجاد کارت پستال موزیکال می توانید از یک کاغذ ضخیم استفاده کنید که تصویر یا پیامی که دوست دارید روی آن چاپ شده است. این کاغذ را از وسط تا کنید تا در ادامه با اتصال مدار به آن بتوانید با باز و بسته کردن کاغذ ملوی مورد نظر را پخش و متوقف کنید. توجه کنید که از کاغذ نازک و معمولی استفاده نکنید زیرا این نوع کاغذ ها نمی توانند وزن مدار الکترونیکی را تحمل کنند و اگر آن را به کاغذ بچسبانید تغییر شکل داده و کارت پستال شما خراب می شود. قبل از وصل کردن مدار و قطعات الکترونیکی خود، طرح مورد نظر را روی کاغذ خود چاپ کنید زیرا پس از اتصال قطعات دیگر نمی توانید این کار را انجام دهید.

آموزش ساخت کارت پستال موزیکال در خانه

حال روی کاغذ باید طرحی ایجاد کنید تا به کمک آن اتصال باطری را قطع و وصل کنید. با این کار هنگامی که کارت پستال بسته است اتصال باطری قطع خواهد شد و موزیک دیگر پخش نمی شود و هرگاه کارت را باز کردید کاغذ بین دو فلز که در ابتدا توضیح دادیم کنار خواهد رفت و ملودی مورد نظر شروع به پخش شدن می کند. از تصویر زیر برای این کار می توانید کمک بگیرید. کافی است تکه ای کاغذ یا پلاستیک (نارسانا) با بسته شدن کارت پستال بتواند بین دو قطعه فلز را بگیرد و مانع اتصال آن دو شود.

آموزش ساخت کارت پستال موزیکال در خانه

طبق آنچه در تصویر می بینید از یک قطعه مسی (که می توان از وسایل دور ریختنی برداشت) به عنوان یک قطعه اتصال و یک تکه پلاستیک که به کاغذ چسبانده می شود تا با حرکت خود مانع اتصال دو قطعه فلز و پخش شدن موزیک شود.

آموزش ساخت کارت پستال موزیکال در خانه

در نهایت اتمام اتصال قطعه ها و تکه پلاستیک را مشاهده می کنید. درست کردن سوئیچ مهم ترین بخش ساخت کارت پستال موزیکال می باشد. برای قطعه دوم اتصال از یک تکه استیل استفاده شده است که آن را هم میتوان از وسایل دور ریختنی تهیه کرد. قطعه مسی به استیل روی هم چسبانده شده اند زیرا نمی توان آن ها را لحیم کاری کرد (اگر لحیم کاری شوند دیگر قطع اتصال آن ها با پلاستیک معنایی ندارد و اتصال آن ها دائمی می شود). اگر علاقه ای به این کار ندارید می توانید یک کارت پستال موزیکال بخرید و تنها موزیک خود را به جای موزیک پیش فرض آن قرار دهید.

آموزش ساخت کارت پستال موزیکال در خانه

مانند تصویر زیر می توانید بدون استفاده از برد تنها پین های میکروی خود را با سیم به بخش های مورد نیاز متصل کنید. حال ببینیم سیم ها دقیقا چه اتصالاتی را انجام داده اند. سیم رنگ مشکلی اتصال به زمین یا همان ولتاژ نول می باشد. سیم قرمز برای انتقال ۵ ولت فاز استفاده می شود. سیم نارنجی رنگ برای پروگرام کردن میکرو و سیم سفید و خاکستری دیتا و کلاک را برای پروگرام کردن بر عهده دارند.

سیم سفید GP0 و خاکستری GP1 می باشد. اتصال GP2 میکرو مورد استفاده قرار نمی گیرد به همین دلیل نیازی نیست آن را لحیم کاری کنید. پس از پروگرام کردن میکرو GP1 و GP2 را به بلندگو یا همان بازر متصل کنید. توجه کنید که اگر میخواهید میکرو را برای چندین بار پروگرام کنید سیم های آن را لحیم نکنید به جای آن می توانید اتصالات را به صورت سوکت انجام دهید تا اتصال آن ها به پروگرامر و سپس مدار راحت باشد.

آموزش ساخت کارت پستال موزیکال در خانه

در نهایت با توجه به تصویر اتصالات سیم ها و مدار را تکمیل کنید. همانطور که می بینید قطعه استیلی به باطری وصل شده است و سر دیگر باطری به میکرو متصل است. با قطع اتصال قطعات مسی و استیلی ارتباط باطری به درستی در مدار انجام نخواهد شد و در نتیجه موزیک قطع می شود. برای باطری ها هم میتوانید از باطری های گرد ساعت به همراه محفظه نگهداری آن ها که در چراغ قوه های کوچک خودکاری یافت می شود، استفاده کنید. ولتاژ تولیدی این باطری ها ۴.۵ ولت می باشد که صدای بلند و مناسبی تولید خواهد کرد. اگر در مدار خود از یک خازن ۰.۱ میکروفارادی استفاده کنید ابتدای شروع موزیک کمی تکه تکه خواهد شد اما در نهایت پخش موزیک طولانی تری فراهم می کند (باطری ها بیشتر کار خواهند کرد).

آموزش ساخت کارت پستال موزیکال در خانه

در نهایت می خواهیم توضیح مختصری در مورد چگونگی کارکرد این سیستم بدهیم. برنامه ای که به میکروپروسسور داده شده است دو بخش دارد. بخش اول مشخص می کند که چه نوع نوتی را بلندگو باید پخش کند و بخش دوم برای کنترل زمان بندی تعویض این نوت ها می باشد. نوت ها در بلندگو به دو شکل ایجاد می شوند، بخشی صدای بلند و بخش دیگر صدای کم را تولید می کنند که این دو با هماهنگی یکدیگر می توانند نوت ها را تولید کنند. صدای نوت ها با ایجاد تاخیر بین ولتاژ پین ها، ایجاد می شود. فایل HEX که در این پست از آن استفاده کردیم بر روی میکرو های مدل ۱۰F200 و ۱۰F202 تست شده است. اگر میخواهید از مدل های دیگر میکرو استفاده کنید ممکن است لازم باشد کد ها را تغییر دهید. امیدواریم از ساختن کارت پستال موزیکال خود لذت برده باشید.

اگر میخواهید به صورت رایگان و آنلاین موزیک بسازید، حتما پست مربوط به معرفی ۱۱ سرویس برتر ساخت موزیک را از دست ندهید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این پست در مورد نحوه ساخت کارت پستال موزیکال در خانه آموزش دادیم. آیا همراه با این آموزش سعی کردید این کارت پستال را بسازید؟ تا به حال چند وسایل الکترونیکی ساده این چنینی ساخته اید؟ لطفا تجربیات خود را با ما و دوستانتان در میان بگذارید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

15 تا از بهترین ایده های جالب استفاده مجدد از لامپ سوخته
۱۵ تا از بهترین ایده های جالب استفاده مجدد از لامپ سوخته
آموزش 7 روش از بین بردن زردی پلاستیک وسایل برقی
آموزش ۷ روش از بین بردن زردی پلاستیک وسایل برقی
آموزش تصویری 4 روش ساخت وایت برد در خانه
آموزش تصویری ۴ روش ساخت وایت برد در خانه
آموزش تصویری ساخت عینک محافظ چشم در خانه
آموزش تصویری ساخت ماسک و عینک محافظ چشم در خانه

نظرات