اینفلوئنسر (Influencer) چیست؟ آشنایی با اینفلوئنسر مارکتینگ

اینفلوئنسر (Influencer) کیست؟ آشنایی با کاربرد و روش های اینفلوئنسر مارکتینگ

شاید تاکنون چندین بار کلمه اینفلوئنسر یا Influencer (شخص تاثیرگذار) در شبکه های مجازی مثل اینستاگرام، آپارات، یوتیوب و.. به گوشتان خورده باشد اما معنی آن را ندانید. امروزه این گروه از افراد و روش بازاریابی آنها که به اینفلوئنسر مارکتینگ مشهور است بسیار مورد توجه افراد کارفرما و فروشندگان واقع شده است. اما اینفلوئنسر کیست؟ آیا در ایران اینفلوئنسر داریم؟ روش های کاربردی و اصولی اینفلوئنسر مارکتینگ در اینستاگرام، تلگرام و.. به چه صورت است؟ با ما در انزل وب همراه باشید تا شما را با پاسخ این سوال ها و برخی از اینفلوئنسرهای ایرانی بیشتر آشنا کنیم.

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟ معرفی اینفلوئنسر های ایرانی در اینستاگرام و..

What is an Influencer and Influencer Marketing?

اینفلوئنسر کسی است به علت قدرت، دانش و جایگاه اجتماعی خود این قدرت را دارد که تصمیم خرید مردم را تحت تاثیر قرار دهد. به عنوان مثال یک ورزشکار می تواند تاثیر بسزایی در انتخاب لباس ورزشی داشته باشد. زیرا مردم بر این باورند که این فرد دانش و تجربه کافی در این زمینه دارد و می تواند در این مورد بهترین مشاور دیگران باشد. البته این نکته به این معنا نیست که این افراد ابزارهای تبلیغاتی هستند اما رابطه های اجتماعی مشخص می کند که کدام برندها می توانند بهترین سود را از این افراد داشته باشند. در این پست قصد داریم شما را با این پدیده بیشتر آشنا کنیم و ترفند هایی برای اینفلوئنسر شدن ارائه دهیم و بررسی کنیم که چرا امروزه تبلیغات به کمک این افراد بسیار مفید است.

در پست های گذشته شما را با نحوه گذاشتن لینک در پست، بیو و … اینستاگرام آشنا کرده ایم که می تواند هنگام استفاده از این شبکه اجتماعی کارساز باشد.

اینفلوئنسر ها در شبکه های اجتماعی نظیر اینستاگرام و..

امروزه شبکه های اجتماعی بخش جدایی ناپذیر زندگی ما شده است. طبیعتا برخورد و اطلاع از آخرین اخبار چهره های مشهور و معروف بسیار ساده از قبل شده است. یکی از شبکه هایی که این امکان را بیشتر از بقیه فراهم آورده است، اینستاگرام می باشد. با ظهور اینستاگرام و قابلیت Follow، یکسری از افراد بر اثر شهرت و یا مطالبی که در پیج خود منتشر می کنند فالوور های زیادی را جذب کرده اند. این افراد پس از مدتی که به فالوور های زیاد و شهرت رسیدند، شروع به تبلیغات در پیج خود و درآمدزایی می کنند. گاهی درآمد این افراد از چند میلیون تومان از هر پست نیز می گذرد.

اینفلوئنسر چیست

معرفی انواع اینفلوئنسر ها

در ادامه قصد داریم انواع اینفلوئنسر ها را معرفی کنیم.

افراد مشهور یا سلبریتی ها:  این گروه می توانند بازیگران، هنرمندان، بازیکنان فوتبال و … باشند. کسانی که بین مردم بخاطر شغل حرفه ای که دارند مشهور و محبوب هستند. شرکت ها نیز به این نتیجه رسیده اند که اگر محصولی را سلبریتی ها تبلیغ کنند، قطعا فروش آن بالا خواهد رفت. یکی از اشکالات استفاده از افراد مشهور قیمت بسیار بالای آن ها برای قبول تبلیغات است البته اگر این افراد از محصول استفاده کرده باشند و واقعا از آن راضی باشند ممکن است این کار را در ازای پرداخت هزینه کمتری نیز قبول کنند و قطعا تاثیر بیشتری نیز می تواند بر مخاطبین داشته باشند. مورد دیگر این است که این گروه از افراد نمی توانند در تبلیغ هر موضوعی موفق عمل کنند.

اینفلوئنسر چیست

برای مثال اگر از یک قهرمان رشته ورزشی رزمی بخواهید خرید خانه در یک روستا برای استراحت و دوران بازنشستگی را تبلیغ کند، قطعا این تبلیغ آن قدرها هم موفق نخواهد شد زیرا این چهره با ورزش و تلاش و فعالیت در ذهن مخاطبان نقش بسته است. مورد دیگری که در رابطه با این گروه از اینفلوئنسر ها قابل بحث است این است که واقعا چه تعداد از مخاطبینی که این افراد را دنبال می کنند واقعا به توصیه سلبریتی ها گوش خواهند داد و چه مقدار تاثیرگذار خواهد بود.

کارشناسان و رهبران یک صنعت: این گروه از افراد به علت قدرت، طرز فکر و جایگاهی که دارند مورد احترام بسیاری واقع می شوند. برخی از افراد این گروه عبارتند از ژورنالیست ها و نویسندگان، افراد تحصیل کرده آکادمیک، کارشناسان یک صنعت و مشاوران حرفه ای که می توانند تاثیر بسزایی بر روی تصمیمات مخاطبین خود بگذارند زیرا مردم این افراد را یک خبره در حیطه کاری خود می دانند و قبول دارند که اگر در مورد مسئله ای صحبت کنند قطعا بسیار مهم است. یکی از بهترین حالات برای شرکت ها این است که یک نویسنده و تولید کننده محتوا در مورد محصول آن ها در تریبون خود که می تواند وب سایت، روزنامه، شبکه اجتماعی و.. باشد، به صورت مثبت صحبت کند. بسیاری از این افراد با رهبران فکری و صنعتی در ارتباط هستند و در مورد آن ها بسیار صحبت می کنند. به همین دلیل این افراد نیز برای تبلیغات بسیار مهم هستند.

بلاگرها و تهیه کنندگان محتوا: بلاگر ها یا همان نویسندگان وب سایت ها نیز جز اینفلوئنسر ها قرار می گیرند. در اینترنت وب سایت های بسیار معتبری در هر زمینه ای وجود دارد که خوانندگان با مطالعه آن ها در مورد خرید یک محصول تصمیم میگیرند. اکثر شرکت ها برای تبلیغ محصول خود، آن را در اختیار یک نویسنده حرفه ای قرار می دهد تا محصول را تست و بررسی کند و در مورد آن مطلبی در وب سایت خود منتشر کند. برخی از این وب سایت ها بخشی را برای تبلیغ دهندگان به صورت اختصاصی قرار می دهند تا شرکت ها برای محصول خود بنویسند و آدرس وب سایت یا تماس شرکت خود را در آن ها قرار دهند.

اینفلوئنسر چیست

در این نوع تبلیغات نیز باید توجه بسیاری بر موضوع آن وب سایت و محصولی که قرار است تبلیغ شود، انجام گیرد. یکی دیگر از گزینه هایی که طرفداران بسیاری دارد، ویدیو ها هستند. برای مثال گروه های مختلفی هستند ک ویدیو های طنز تولید می کنند و مشاهده می شود که در کنار این ویدیو که مخاطبان بسیار زیادی دارد تبلیغاتی نیز به مخاطبان ارائه می شود.

بازاریابی ایمیلی نیز یکی دیگر از راه های جذب مخاطب می باشد. پیشنهاد می کنیم پست آموزش بازاریابی ایمیلی را از دست ندهید.

میکرو اینفلوئنسرها: این گروه همانند مردم عادی هستند با این تفاوت که به علت تخصص خاصی که دارند، در بین عموم جایگاه ویژه ای پیدا کرده اند. در این نوع از اینفلوئنسر ها تنها تعداد دنبال کنندگان مهم نیست بلکه ارتباط و جایگاه آن ها با مخاطبین خود بسیار اهمیت دارد. آنها ممکن است بسیاری از شرکت ها را حتی قبل از پیشنهاد تبلیغاتشان نشناسند اما نکته مهمی که وجود دارد این است که این گروه دوست ندارد بخاطر یک تبلیغ و کسب درآمد از آن مخاطبین خود را از دست بدهند یا آنها را از خود ناراحت کنند. برخی از این اینفلوئنسر ها ممکن است حتی به اندازه یک سلبریتی شناخته شوند و مورد تایید مخاطبین خود قرار بگیرند زیرا امروز مردم بیشتر وقت خود را صرف شبکه های اجتماعی و اتفاقات درون آن می کنند.

اینفلوئنسر چیست

با گذشت زمان اینترنت در حال تغییر به سمتی است که هر موضوعی مخاطبین خاص خود را دارد و در بین این موضوعات تعداد خاصی از اینفلوئنسر ها وجود دارند که رهبری این گروه از مردم را بر عهده گرفته اند. آینده از آن میکرو اینفلوئنسرها است. کسانی که بیشتر همرنگ مردم عادی هستند و مردم حس می کنند هر حرفی که از این افراد بشنوند یا ببینند واقعی است و راحت تر می توانند با آن ارتباط برقرار کنند.

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟

امروزه اینفلوئنسرها با شرکت هایی که میخواهند محصول خود را تبلیغ کنند، کمپینی ایجاد می کنند که اینفلوئنسر با کمک آن ها به تولید محتوای خود می پردازد و در کنار آن نیز محصولات شرکت را تبلیغ می کند. اینفلوئنسر ها بسیار بر مخاطبین خود حساس هستند و دوست ندارند آن ها را از دست بدهند بلکه می خواهند همیشه تعداد مخاطبین خود را بخاطر محتوای مناسب افزایش دهند.

اینفلوئنسر چیست

اینفلوئنسر ها برخلاف سلبریتی ها می توانند همه جا و هر کسی باشند. موضوعی که این گروه را بسیار محبوب می کند حضور بسیار زیاد آن ها در شبکه های اجتماعی و دنیای وب می باشد. این افراد می توانند عکاس، مد فشن و.. باشند. در هر صورت در صنعتی که فعالیت می کنند بسیار تاثیرگذار هستند و مردم از آن ها پیروی می کنند. به همین دلیل شرکت ها می توانند از طریق این افراد خاص به مخاطبان صنعت مورد نظر برسند.

اگر می خواهید ویو ویدیوها را در اینستاگرام افزایش دهید پست آموزش افزایش ویو ویدئو های اینستاگرام را مطالعه کنید.

نکاتی برای اینفلوئنسر مارکتینگ موفق

اینفلوئنسر چیست

رویکرد کار با اینفلوئنسر: برای کار با اینفلوئنسر و  خود برنامه ریزی داشته باشید و رویکرد خود را مشخص کنید. سعی کنید همرنگ جماعت شوید مردم به تبلیغات مردمی بیشتر توجه می کنند. پس اینفلوئنسر خود را در کمپین تبلیغاتی مورد نظر مردمی و ساده نگاه دارید. با اینفلوئنسر خود برای ایجاد کمپین هماهنگ باشید و اجازه بدهید خود او برنامه ریزی ترتیب دهد که در چه زمان هایی میخواهد محتوا را تولید و یا منتشر کند زیرا او بهتر از شما مخاطبین خود را می شناسد. در مورد برنامه زمانی تولید و توزیع محصول خودتان بسیار هشیار باشید و زمان بندی درستی ارائه کنید.

اینفلوئنسر ها را با برند و محصول خود آشنا کنید: یک قانون بسیار ساده برای اینکه بتوانید استفاده بهتری از تبلیغات توسط اینفلوئنسر ها ببرید این است که خود آن ها محصولات و برند شما را بپسندند. اگر به دنبال تعداد لایک و بازدید های محتوای تبلیغاتی خود در پیج اینفلوئنسر مورد نظر خود باشید موفقیت چندانی نصیب شما نمی شود. اما اگر بتوانید برند خود را به اینفلوئنسر ها معرفی کرده و آن ها با بهره گیری از محصول شما راضی باشند، با این کار شما می توانید تاثیر بهتری بر روی مخاطبین هدف خود بگذارید. شما می توانید برای رسیدن به این هدف محتوایی تولید کنید که مورد توجه اینفلوئنسر ها قرار بگیرد. این کار بدان معناست که خود اینفلوئنسر ها را مخاطبان هدف خود قرار دهید و سعی کنید توجه آن ها را به برند خود جلب کنید.

اینفلوئنسر مارکتینگ خود را به اینستاگرام محدود نکنید: آمار ها نشان می دهد که در سال گذشته اینستاگرام موفق ترین شبکه اجتماعی در زمینه اینفلوئنسر مارکتینگ بوده است. اما این موضوع نباید شما را از سایر پلتفرم ها و شبکه های ارتباطی غافل کند. زیرا اینفلوئنسر ها در سایر شبکه های اجتماعی نیز به همین شکل فعالیت قوی و مفید دارند. در ایران علاوه بر اینستاگرام می توانید از کانال های تلگرام، توییتر و سایت های اشتراک ویدیو مانند آپارات نیز استفاده کنید.

در اینستاگرام علاوه بر افراد می توان هشتگ های محبوب را نیز فالو کرد برای اینکار آموزش نحوه فالو هشتگ در اینستاگرام را مشاهده کنید.

از محتوای مناسب استفاده کنید: برای کار در زمینه اینفلوئنسر مارکتینگ نباید به طور مستقیم یک تبلیغات را ارائه دهید و توقع داشته باشید فرد مورد نظر شما نیز این محتوا را برای شما به اشتراک بگذارد. معرفی برند و محصول شما باید در پس زمینه یک محتوای دیگر باشد. برای مثال اگر با یک اینفلوئنسری کار می کنید که محتوای ویدئویی طنز تولید می کند، باید معرفی خود را در جریان یک ویدئو طنز قرار دهید. این کار می تواند به صورت یادداشتی باشد که در زیرنویس ویدیو به عنوان اسپانسر نام برند شما درج می شود.

جمعیت اینفلوئنسر ها در حال افزایش است: این شغل به علت درآمد مناسب و نسبتا جالب بودن بسیاری را جذب کرده است. هر روزه افرادی هستند که سعی می کنند وارد این حرفه شوند و این موضوع برای برند ها و شرکت های بسیار سودمند می باشد. آمار جستجوی افراد در گوگل که چگونه می توان یک اینفلوئنسر شد مصداق این موضوع می باشد. در این صورت موانع برای جذب اینفلوئنسر ها کاهش می یابد و شرکت ها به جای کار با یک اینفلوئنسر می توانند با چندین میکرو اینفلوئنسر کار کنند.

به محتوای ویدیویی بیشتر توجه کنید: امروزه محتوای ویدیویی بسیار مورد توجه عموم کاربران اینترنت واقع شده است. پیامی که باید با چندین صفحه توضیح نوشتاری منتقل شود را می توان با یک ویدئوی یک دقیقه ای به مخاطب عرضه کرد. برای اینفلوئنسر مارکتینگ به افرادی که در زمینه تولید ویدیو فعالیت می کنند بیشتر توجه کنید. این ویدیو ها می توانند در شبکه های اجتماعی و سرویس های اشتراک ویدیو مانند یوتیوب منتشر شوند و بینندگان بسیاری را به سمت برند شما جذب کند. از طرفی دیگر اینفلوئنسر ها می دانند مخاطبانشان دقیقا به چه علت هایی آن ها را دنبال می کنند و این نکات را در تولید محتوای خود در نظر می گیرند.

اینفلوئنسر چیست

کارهایی که در اینفلوئنسر مارکتینگ و تبلیغات اینفلوئنسر نباید انجام شوند

نکته اول: اینفلوئنسر مارکتینگ تنها یافتن یک اینفلوئنسر و تبلیغات محصولات خود به وسیله اون نیست. آن ها به مخاطبین و برند شخصی خود اهمیت می دهند. پس در برخورد با این افراد دقت کنید.

نکته دوم: اینفلوئنسر مارکتینگ تنها برای فروش مستقیم محصول نیست. شما باید صبر داشته باشید و مخاطبین را به آرامی با محصولات، صنعت و خدمات خود آشنا کنید و اجازه دهید شما را بشناسند نه اینکه مستقیما سراغ فروش محصولات خود بروید.

اینفلوئنسر چیست

نکته سوم: سعی نکنید از چندین اینفلوئنسر مختلف در یک کمپین استفاده کنید. بهتر است وقت و تمرکز خود را بر روی یک نفر قرار دهید و کمپین را با صبر بیشتر دنبال کنید.

نکته چهارم: تنها توجه به تعداد مخاطبین و فالوور های اینفلوئنسر برای موفقیت کمپین تبلیغاتی شما کافی نیست. باید سعی کنید بر روی تعداد خاصی از مخاطبین مورد نظر خود تاثیر بسیار عمیقی بگذارید. به این معنا که کیفیت مهم تر از کمیت است.

اینفلوئنسرهای ایرانی در اینستاگرام

چند وقتی است که در ایران نیز این موضوع بسیار مورد توجه برخی از افراد قرار گرفته است و توانسته اند مخاطبان بسیاری را برای خود دست و پا کنند. در کشور ما اینستاگرام را می توان قطب اینفلوئنسر ها دانست. اینفلوئنسرهای ایرانی را می توان در هر زمینه ای یافت. این موضوع آنقدر گسترش پیدا کرده است که وب سایت هایی سعی کرده اند این افراد را ساماندهی کنند.

اینفلوئنسرهای ایرانی در اینستاگرام

 

این کار از طرفی برای تبلیغ دهنگان نیز بسیار کار آمد و مفید است که بتوانند به اینفلوئنسر ها در زمینه های گوناگون دسترسی داشته باشند. در ادامه قصد داریم برای نمونه چند اینفلوئنسر ایرانی موفق را خدمت شما معرفی کنیم و به صورت جزئی به بررسی پیج اینستاگرام آن ها بپردازیم.

یکی از قابلیت های جذاب اینستاگرام ایجاد نظرسنجی در استوری می باشد برای این کار آموزش ساخت نظرسنجی در استوری اینستاگرام را از دست ندهید.

اینفلوئنسر چیست

mohamadaminkarimpor: یکی از اینفلوئنسر های موفق ایرانی که در زمینه تولید محتوای ویدیویی طنز فعالیت دارد. پیج این فرد با ۱.۹ میلیون فالوور در اینستاگرام یکی از پرطرفدارترین ها در این زمینه می باشد. تولید محتوا با موضوعات روز همراه با چاشنی طنز تقریبا در همه ویدئو های این پیج دیده می شود. همانطور که در مطالب فوق آمده است این اینفلوئنسر تبلیغات را در کنار محتوای خود ارائه می کند و همین موضوع باعث می شود مخاطب محتوا را تماشا و دنبال کند.

اینفلوئنسر ایرانی

pooritj: دومین اینفلوئنسر نیز در زمینه تولید محتوای ویدیویی طنز فعالیت دارد. تعداد فالوور های این پیج بیش از ۵۰۰ هزار نفر می باشد که آن را به یکی از پیج های مناسب برای ارائه تبلیغات نیز تبدیل کرده است. این اینفلوئنسر سعی کرده موضوعات و اتفاقات جالبی که در جامعه و یا فضای مجازی می افتد به شکل طنز بازتاب می دهد.

اینفلوئنسر ایرانی

sheykh_ho3ein: یکی دیگر از طناز های ویدیویی اینستاگرام پیج شیخ حسین می باشد. او که حتی برای تست استند آپ کمدی به برنامه تلویزیونی خندوانه نیز رفته بود، توانسته است با ویدیو های طنز خود بیش از ۵۰۰ هزار فالوور جذب کند. یکی از نکاتی که در این پیج ها مشاهده می شود این است که اینفلوئنسر ها به همراهانی نیز برای نقش آفرینی در این نوع ویدیو ها نیاز دارند و به نوعی مجموعه ای از این افراد روی یک محتوای طنز یک دقیقه ای کار میکنند.

اینفلوئنسر ایرانی

اینطور که به نظر می آید کاربران ایرانی اینستاگرام تمایل زیادی به مشاهده ویدیو های طنز دارند و این موضوع می تواند برای شرکت ها و برند هایی که می خواهند عموم مردم را تحت تاثیر قرار دهند، بسیار مفید باشد. علاوه بر این قیمت های دریافتی اینفلوئنسرهای ایرانی در زمان نگارش این مطلب با توجه به تعداد فالوور ، بازدید ویدیوها، دیدن استوری ها و.. بابت هر پست چیزی در بین ۲ تا ۱۰ میلیون قرار دارد که در دنیای دیجیتال یک رقم بالا و بسیار ایده آل محسوب میشود.

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز در انزل وب در مورد اینفلوئنسر چیست ، اصول و روش های کاربردی اینفلوئنسر مارکتینگ توضیحاتی خدمت شما ارائه کردیم. آیا شما هم جز مخاطبین اینفلوئنسر های ایرانی در اینستاگرام هستید؟ کدام یک را بهتر می دانید؟ این نوع تبلیغات به نظر شما موثر است؟ لطفا دیدگاه خود را با ما و دوستانتان در میان بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

آموزش 2 روش گذاشتن هایلایت اینستاگرام بدون استوری
آموزش ۲ روش گذاشتن هایلایت اینستاگرام بدون استوری
آموزش جدید پيدا كردن افراد با شماره موبايل در اینستاگرام
آموزش جدید پیدا کردن افراد با شماره موبایل در اینستاگرام
آموزش کار و قرار دادن استاتوس با قابلیت Notes دایرکت اینستاگرام
آموزش کار و قرار دادن استاتوس با قابلیت Notes دایرکت اینستاگرام
آموزش تغییر اکانت اینستاگرام شخص فوت شده به حالت یادبود Remembering
آموزش تغییر اکانت اینستاگرام شخص فوت شده به حالت یادبود Remembering

نظرات

  • ناهید says:

    من می خوام بدونم که پیش نیاز برای اینفلوئنسر شدن چیه؟ هر کسی با هر استعدادی می تونه؟

  • boshrabaran says:

    عالی بود،
    excellent

  • مهشید says:

    ممنون از مطلب فوق العادتون آیا من میتونم در یکی از مقالاتم استفاده کنم با ذکر منبع؟

  • لوتوس شرق says:

    دمتون گرم واقعا این مطلب خیلی برای کاربران روشن سازی انجام میده و باعث میشه ذهن و دیدشون به فضای مجازی الخصوص اینستاگرام باز بشه .
    این مطلب کپی میشه با قید منبع در سایت با تشکر از شما ♥