ساخت لیزر اشاره گر و حرارتی ساده با فندک، وسایل ساده و.. در خانه

آموزش ۳ روش ساخت لیزر اشاره گر و حرارتی ساده در خانه

امروز در انزل وب قصد داریم نحوه ساخت لیزر اشاره گر در خانه را به شما آموزش دهیم. لیزر اشاره گر مانند یک قلم است که شما به راحتی می توانید در دست بگیرید و نقاط دور را با آن برجسته کنید. به طور معمول از لیزر اشاره گر در کنفرانس ها، ابزارهای آموزشی، جلسات کاری و غیره استفاده می شود.

آموزش نحوه ساخت لیزر با فندک و وسایل ساده در خانه

How To Make Laser Pointer at Home

لیزر اشاره گر چیست؟ لیزر اشاره گر یک دستگاه کوچک دستی و قلم مانند است که از یک منبع تغذیه (معمولا باتری) و دیود لیزری برای تولید یک پرتو نور منسجم و تک رنگ استفاده می کند. لیزر اشاره گر عمدتا برای نشان دادن یک نقطه مورد نظر و دور در کنفرانس ها، جلسات کاری و غیره استفاده می شود. لیزر اشاره گر از فرکانس رادیویی ساخته می شود و معمولا دارای رنگ های قرمز، سبز، آبی و بنفش است و معمولا حداکثر قدرت ۳۰۰ مگاواتی دارند.

آموزش نحوه ساخت لیزر با وسایل ساده در خانه

لیزر اشاره گر اصلی دارای برخی خطرات ایمنی هستند چون که اگر به سمت پوست یا چشم گرفته شوند باعث آسیب جدی می شود و باید با مراقبت های زیادی مورد استفاده قرار بگیرند. به همین دلیل بر اساس توان، انرژی و طول موج و طول زمان تابش لیزرهای اشاره گر را به چند دسته تقسیم می کنند:

  • لیزهای طبقه ۱ – این نوع لیزر توان بسیار کمی دارند و ایمن هستند.
  • لیزرهای طبقه ۲ – نباید به این نوع لیزرها خیره شد.
  • لیزر طبقه ۳ – که نباید به صورت مستقیم به سمت چشم گرفته شوند.
  • لیرر طبقه ۴ – بسیار خطرناک هستند و تقریبا توان ۵۰۰ میلی واتی دارند.

قبلا در انزل وب ۹ روش خلاقانه برای استفاده از LED و ابزار روشنایی در خانه را به شما آموزش دادیم در ادامه ۳ روش ساخت لیزر اشاره گر و حرارتی ساده در خانه را به شما کاربران گرامی آموزش خواهیم داد.

آموزش ساخت لیزر اشاره گر در خانه

لیزر اشاره گر یک دستگاه کوچک دستی است که یک پرتو باریک و یکپارچه از نور را منتشر می کند. در اینجا ما نحوه ساخت لیزر اشاره گر در خانه را به شما آموزش می دهیم. لوازمی که در این بخش به آنها نیاز داریم را می توانید از فروشگاه های آنلاین یا فروشگاه های تجهیزات الکترونیکی خریداری کنید.

آموزش ساخت لیزر اشاره گر در خانه

بسیاری از کشورها برای استفاده از لیزر اشاره گر قوانینی دارند اطمینان حاصل کنید که قدرت لیزر اشاره گر شما در حدی نیست که قوانین را نقض کند. قانون را مد نظر داشته باشید و لیزر اشاره گر خود را به همان اندازه ای که لازم است بسازید.

آموزش ساخت لیزر اشاره گر در خانه

خب برای ساخت لیزر اشاره گر شما ابتدا باید محفظه خود را سوراخ کنید. در این قسمت ما می خواهیم سوئیچ قرار دهیم. طرف دیگر محفظه را هم برای لیزر سوراخ می کنیم.

آموزش ساخت لیزر اشاره گر در خانه

حالا باید دیود لیزر را در محفظه قرار دهیم. بعضی از محفظه ها خودشان دیود لیزری دارند دیود لیزر خود را بررسی کنید و ببینید آیا برای نیاز شما به اندازه کافی قدرتمند هست یا نه. اگر جواب منفی است می توانید دیود را با دیود دیگری عوض کنید.

آموزش ساخت لیزر اشاره گر در خانه

یک منبع تغذیه برای لیزرتان در نظر بگیرید شما می توانید از پک باتری هایی که به اندازه کافی قدرتمند هستند استفاده کنید.

آموزش ساخت لیزر اشاره گر در خانه

منبع تغذیه را به دیود لیزر وصل کنید. شما می تواید پین ها را روی دیود لیزری نصب کند تا اتصال راحت تر صورت بگیرد.

آموزش ساخت لیزر اشاره گر در خانه

حالا یک سوئیچ اضافه کنید و تمام قطعات را به کیس  لحیم کنید.

آموزش ساخت لیزر اشاره گر در خانه

حالا لیزر اشاره گری که ساخته اید را تست کنید. اگر لیزر اشاره گر شما کار نمی کند پیشنهاد می کنیم منبع تغذیه را عوض کنید و از اتصال درست تمام قطعات اطمینان حاصل کنید.

آموزش ساخت لیزر اشاره گر در خانه

شما می توانید نحوه ساخت لیزری که در بالا توضیح دادیم را در فیلم آموزشی زیر مشاهده کنید.

نحوه ساخت لیزر با دیود

برای ساخت یک داریور مناسب برای دیود لیزری، همانطور که در شکل زیر نشان داده شده است قطعات را به مدار چاپی یا PCB لحیم کنید. بعضی از افراد تنها LD را با یک مقاومت به صورت سری به هم متصل می کنند اما این درایور از روش بهتر اما گران تر استفاده می کند و آن هم استفاده از دیود لیزری است. از تنظیم کننده ولتاژ LM371 برای LD استفاده کنید. دو مقاومت ۱۰ اهمی را به صورت موازی وصل کنید تا حداکثر ولتاژ و جریان دیود لیزری بدست آید.

دیود ۱N4001 از LD در مقابل ورودی منفی محافظت می کند ، LM317 نمی تواند ولتاژهای منفی را تحویل دهد. خازن از دیود لیزری در مقابل منبع تغذیه محافظت می کند (مخصوصا وقتی که سوئیچ فعال است).
نحوه ساخت لیزر

حالا پلاگین باتری را به ورودی مدار وصل کنید.

نحوه ساخت لیزر

برای تهویه سوراخ هایی را در باتری ایجاد کنید.

نحوه ساخت لیزر

برای متمرکز شدن سیستم از یک قطعه پتانسیومتر و لنز سالم خواننده دی وی دی استفاده خواهیم کرد.

نحوه ساخت لیزر

درایور را به دیود لیزر وصل کنید و بعد از اینکه مطمئن شدید لیزری که ساخته اید کار می کند با نوار درایور را عایق کنید.

نحوه ساخت لیزر

حالا لیزر شما آماده است.

نحوه ساخت لیزر

شما می توانید مراحل ساخت این لیزر ساده را در فیلم زیر مشاهده کنید.

نحوه ساخت لیزر اشاره گر ساده با فندک

در فیلم آموزشی زیر شما به کمک سر بطری نوشابه، سوئیچ، دیود لیزری می توانید یک دستگاه لیزر اشاره گر ساده بسازید. ابتدا در سر بطری شکاف ایجاد کنید بعدا در این شکاف ما دیود لیزری و سوئیچ را قرار خواهیم داد. دیود را در سوراخ فندک قرار می دهیم طوری که پایه های دیود به سمت بیرون باشد بعد به طرف سر پایه دیود سیم لحیم می کنیم و دو سر دیگر سیم را به باتری وصل می کنیم.حالا سوئیچ و دیود لیزری را در سر بطری قرار می دهیم و قطعات سیم را به هم وصل می کنیم. شما می توانید جزیات ساخت لیزر اشاره گر را در فیلم زیر مشاهده بفرمایید.

در آخر پیشنهاد می کنیم نحوه ساخت چراغ LED USB برای لپ تاپ، مطالعه و.. در خانه را یاد بگیرید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز در انزل وب نحوه ساخت لیزر خطی را به شما آموزش دادیم شما می توانید از این لیزر برای سرگرم کردن و آموزش فرزندانتان استفاده کنید. اگر روش ساخت لیزر اشاره گر دیگری می شناسید یا در مورد پست امروز نظر یا پیشنهادی دارید در بخش دیدگاه این پست با ما در میان بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

15 تا از بهترین ایده های جالب استفاده مجدد از لامپ سوخته
۱۵ تا از بهترین ایده های جالب استفاده مجدد از لامپ سوخته
آموزش 7 روش از بین بردن زردی پلاستیک وسایل برقی
آموزش ۷ روش از بین بردن زردی پلاستیک وسایل برقی
آموزش تصویری 4 روش ساخت وایت برد در خانه
آموزش تصویری ۴ روش ساخت وایت برد در خانه
آموزش تصویری ساخت عینک محافظ چشم در خانه
آموزش تصویری ساخت ماسک و عینک محافظ چشم در خانه

نظرات

  • مهدی says:

    خازن چند فاراد استفاده کنیم

  • علیخانی says:

    با سلام عرض خسته نباشیدمی خواستم عرض کنم که چگونه توان وقدرت دیود های لیزر بشناسیم سواستفاده کنیم دوم این که دیودچهار پایهDVD کوسونیک مشخصات چیه آیا می شود لیزر حرارتی دستی ساخت ٪قبلاازهمکاری شما کمال تشکر قدردانی رادارم

    • Abms says:

      سلام یک سوال داشتم من لیزر پوینتر مدل H دارم که سبز هستش هیچ جا این مدلو ندیدم اگه یه وقتی این لیزر خود لیزرش یا همون دیودش بسوزه قابل تعویض هستش؟

  • امیر says:

    باسلام و تشکر
    لیزر ۱۰۰ میلی وات برد ۷ کیلومتر دارم باتریش زود خالی میشه
    مشکلش چیه؟
    ممنون میشم ازتون

    • محمدنبی says:

      باتری شارژی استفاده کن.هم توانش بیشتر میشه،هم ناراحت تموم شدن باتریش نیستی?