آموزش بکاپ گرفتن از اطلاعات کامپیوتر در هنگام بالا نیامدن ویندوز

آموزش بکاپ گرفتن از درایو و اطلاعات کامپیوتر در هنگام بالا نیامدن ویندوز

ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که سیستم خود را روشن کنید اما ناگهان متوجه شوید که ویندوز به مشکل برخورد کرده است و بوت نمی شود. در این صورت کاری نمی توان کرد جز نصب مجدد ویندوز. اما اگر اطلاعات مهمی در کامپیوتر خود داشته باشید که با نصب ویندوز جدید حذف شوند چه می کنید؟ با ما همراه باشید تا راه حل این مشکل را به شما نشان دهیم.

آموزش دسترسی به اطلاعات لپ تاپ و کامپیوتر در صورت بوت نشدن ویندوز

How to Backup and Access Computer Data When Windows is Crashed

اگر با مشکل بوت نشدن ویندوز مواجه شدید می توانید از اطلاعات خود نسخه پشتیبان تهیه کرده و دیگر نگران پاک شدن آن ها نباشید. گاهی ممکن است سیستم عامل ویندوز به دلایل متعددی بوت نشود و با اخطار مواجه شوید. در این صورت باید ویندوز را دوباره نصب کنید اما همانطور که می دانید با نصب ویندوز اطلاعاتی که در درایو ویندوز خود دارید پاک خواهند شد. برای رفع این مشکل باید قبل از نصب ویندوز جدید از اطلاعات خود بکاپ تهیه کنید. روش انجام این کار سخت نیست با ما همراه باشید تا به صورت گام به گام تهیه نسخه پشتیبان بدون بوت ویندوز را به شما آموزش دهیم.

گرفتن بکاپ از سیستم بدون بوت ویندوز

همچنین می توانید از لیست دانلود منیجر خود نیز نسخه پشتیبان تهیه کنید. برای انجام این کار پست آموزش بکاپ گرفتن از دانلود IDM را مطالعه کنید.

برای پشتیبان گیری از درایورها ابتدا ابزار را آماده کنید

قبل از اینکه بخواهید از اطلاعات خود بکاپ تهیه کنید، باید یکسری نرم افزار و ابزار ها را به کار بگیرید. یکی از این برنامه ها سیستم عاملی است که بتواند از روی یک حافظه فلش بوت شود. یکی از توزیع های سبک سیستم عامل لینوکس برای این کار بسیار مناسب به نظر می رسد.

ابتدا یک فلش با حداقل حافظه ۴ گیگابایت تهیه کنید. در مرحله بعد شما به یک هارد اکسترنال برای ذخیره سازی اطلاعات بک آپ خود نیاز دارید.

گرفتن بکاپ از سیستم بدون بوت ویندوز

یکی از دلایل بوت نشدن ویندوز وجود ویروس های مخرب می باشد. با این ۱۰ روش تشخیص ویروسی بودن کامپیوتر می توانید بفهمید سیستم شما ویروس دارد یا خیر.

فلش قابل بوت بسازید

فلش قابل بوت و یا به اصطلاح Bootable یعنی فلش بتواند یک سیستم عامل را بدون نیاز به حافظه هارد سیستم اجرا یا بوت کند. در این آموزش از توزیع لینوکسی Puppy Linux که حجمی حداکثر ۲۵۰ مگابایتی دارد استفاده خواهیم کرد. توجه کنید که برای انجام کار هایی که در این مرحله توضیح داده شده است باید از یک کامپیوتر سالم استفاده کنید و یا می توانید برای جلوگیری از اینگونه اتفاقات همین حالا یک فلش قابل بوت برای خود بسازید. برای انجام این کار ابتدا فایل iSO سیستم عامل Puppy Linux را دانلود کنید. سپس نرم افزار Rufus USB Tool را دانلود کنید. پیشنهاد می کنیم نسخه پرتال این نرم افزار را دانلود کنید تا بدون نیاز به نصب بتوانید آن را اجرا کنید.

گرفتن بکاپ از سیستم بدون بوت ویندوز

گرفتن بکاپ از سیستم بدون بوت ویندوز

فلش خود را به سیستم وصل کنید. سپس بر روی آیکون نرم افزار Rufus راست کلیک کرده و Run As Administrator را بزنید.

گرفتن بکاپ از سیستم بدون بوت ویندوز

در صفحه باز شده در بخش اول فلش خود را انتخاب کنید. باقی گزینه ها را دست نخورده رها کنید و به انتهای صفحه رفته و بر روی iSO Image کلیک کرده و فایل iSO سیستم عامل Puppy Linux را که دانلود کرده بودید، انتخاب کنید.

گرفتن بکاپ از سیستم بدون بوت ویندوز

در نهایت بر روی Start و سپس Write in iSO Image Mode بزنید. با این کار فلش شما فرمت شده و لینوکس بر روی آن نصب می شود. صبر کتید تا نرم افزار Rufus پیغام READY را نمایش بدهد. حال فلش قابل بوت شما آماده است.

گرفتن بکاپ از سیستم بدون بوت ویندوز

اگر هنگام بالا آمدن ویندوز با صفحه سیاه مواجه می شوید، از پست ۴ روش رفع مشکل صفحه سیاه هنگام بوت ویندوز استفاده کنید.

فلش Bootable را به سیستم خود وصل کنید

حال فلش خود را از سیستم سالم خارج کرده و به کامپیوتر معیوب متصل کنید. سیستم را روشن کنید و وارد تنظیمات BIOS آن شوید. (در کامپیوتر های مختلف دکمه ورود به تنظیمات BIOS متفاوت است اما معمولا یکی از دکمه های Esc یا F10 یا Del و یا F12 می باشد).

در تنظیمات بایوس باید گزینه Boot-up را به بوت از روی فلش درایو تغییر دهید. (همچنین ممکن است نیاز باشد Boot Option را اگر از UEFI استفاده می کند به Legacy Mode تغییر دهید) و در نهایت ذخیره کرده و خارج شوید.

گرفتن بکاپ از سیستم بدون بوت ویندوز

در نهایت سیستم شما با Puppy Linux بوت خواهد شد. اگر این کار با موفقیت انجام شد شما باید صفحه ای مانند تصویر زیر را مشاهده کنید.

گرفتن بکاپ از سیستم بدون بوت ویندوز

گاهی ممکن است ویندوز شما به دلیل نقص در Boot Manager با مشکل مواجه شود. برای حل این مشکل می توانید از ۴ روش رفع مشکل بوت منیجر ویندوز استفاده کنید.

روش تهیه بکاپ از سیستم بدون بوت ویندوز

حال شما می توانید برای بکاپ گرفتن از درایورهای ویندوز ۱۰، ۸ ، ۷ و.. خود در سیستم عامل جدید فایل های مهم خود را به هارد اکسترنال یا فلش درایو انتقال دهید. البته ممکن است در ابتدا استفاده از محیط جدید کمی سخت به نظر برسد و برخی از عملکرد های ویندوز در اینجا کار نکند. اما خوشبختانه راست و چپ کلید موس در لینوکس نیز کار می کند!

کمی محیط پاپی لینوکس را بررسی کنید. در گوشه پایین سمت چپ چند آیکون مشاهده می شود. آن ها هر کدام پارتیشن ها و درایوهای در دسترس هستند. حافظه فلش شما نیز باید در آن جا وجود داشته باشد.

گرفتن بکاپ از سیستم بدون بوت ویندوز

به ترتیب آن ها را باز کنید تا به پارتیشنی که ویندوز در آن نصب شده است برسید. (معمولا این پارتیشن در ویندوز :C می باشد اما این جا ممکن است نام دیگری داشته باشد) زمانی که به درایو مورد نظر رسیدید بر روی پوشه Users کلیک کنید.

گرفتن بکاپ از سیستم بدون بوت ویندوز

سپس پوشه ای را باز کنید که نام کاربری ویندوز شما را دارد. در این فولدر اطلاعاتی که شما در صفحه دسکتاپ و یا پوشه دانلود های ویندوز خود داشته اید، موجود است.

گرفتن بکاپ از سیستم بدون بوت ویندوز

حال هارد اکسترنال خود را به سیستم وصل کنید. حال بر روی پوشه هایی که میخواهید از آن ها کپی تهیه کنید، راست کلیک کرده و Copy را بزنید. همه فایل های مورد نظر خود را با این روش به هارد اکسترنال خود منتقل کنید. حال شما می توانید با خیال راحت ویندوز جدید روی سیستم خود نصب کنید. البته اگر از محیط لینوکس خوشتان آمده است پیشنهاد می کنیم لینوکس اوبونتو را امتحان کنید.

گرفتن بکاپ از سیستم بدون بوت ویندوز

گرفتن بکاپ از سیستم بدون بوت ویندوز

توجه کنید که بر خلاف روش بکاپ گیری کامل از برنامه های نصب شده و تنظیمات آنها در ویندوز که قبلا در انزل وب معرفی کردیم با این روش نرم افزار های خود را نمی توانید باز گردانید اما فایل های مهم و حتی حافظه بازی های خود را می توانید کپی کرده و پس از نصب ویندوز جدید از آن ها استفاده کنید.

همچنین در پست های گذشته روش های تهیه بکاپ از اندروید بدون روت گوشی را منتشر کرده ایم.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این پست نحوه دسترسی به اطلاعات کامپیوتر زمانی که ویندوز بوت نمی شود را آموزش دادیم. آیا تا به حال این اتفاق برای شما افتاده است؟ روش های دیگری را نیز برای این کار سراغ دارید؟ لطفا تجربیات و پیشنهادات خود را با ما و دوستانتان در انزل وب در میان بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

آموزش 9 روش حل مشکل Press F1 هنگام بوت کامپیوتر و لپ تاپ
آموزش ۹ روش حل مشکل Press F1 هنگام بوت کامپیوتر و لپ تاپ
آموزش 6 روش حل مشکل کار نکردن دکمه F8 کیبورد لپ تاپ و کامپیوتر
آموزش ۶ روش حل مشکل کار نکردن دکمه F8 کیبورد لپ تاپ و کامپیوتر
آموزش 6 روش تغییر اندازه آیکون دسکتاپ در ویندوز 10 و ویندوز 11
آموزش ۶ روش تغییر اندازه آیکون دسکتاپ در ویندوز ۱۰ و ویندوز ۱۱
8 روش حل مشکل Network Discovery Is Turned Off ویندوز 10 و ویندوز 11
۸ روش حل مشکل Network Discovery Is Turned Off ویندوز ۱۰ و ویندوز ۱۱

نظرات

  • بابک says:

    سلام، ممنونم از راهنماییتون. من این روش را بکار بردم و از اطلاعات لپ تاپم روی یک هارد اکسترنال AData بکاپ گرفتم. اما حالا ویندوز روی دستگاهای دیگر این هارد رو نمیشناسه! در دیسک منیجر هارد رو نشون میده ولی حافظه استفاده شده اش را صفر نشون میده. اما با توی همین سیستم لینوکس نشون میده که اطلاعات در هارد وجود داره. چه کار کنم که بدون از دست دادن اطلاعاتم هارد در ویندوز دوباره شناخته و قابل استفاده باشه؟

  • سیما says:

    سلام ،
    ممنون از مطلب ، موس و تاچ لپ تاپ کار نمی کنه که بشه انتخاب کنم درایو ها رو ، dead mouse شده کلید تب هم کار نمی کنه:(

  • ناصری says:

    سلام به شما خوبان
    واقعا ممنونم از راهنمایی تون خیلی به دردم خورد. ویندوز پریده بود و فایلهای مهم رو کپی نداشتم. از طریق لینوکس، همه رو کپی کردم تو هارد. دم تون گرم. حق نگهدارتون. یا علی

  • حسین says:

    ببخشید من لینوکس رو روی فلش رایت کردم ولی وقتی روی کامپیوتر بوت میکنه صفحه واضح نیست و هیچ کاری نمیتونم بکنم ولی مشخصه که پس زمینه ش مثل عکسی ک شما دادید بنفشه،بوت آپشنم روی لجیسیه اگه میشه راهنمایی کنید.

  • Amir says:

    وقتی میخوام فایل هارو کپی کنم این ارور رو میدع Readonly

  • امیرعلی says:

    عالی بود دمتون گرم

  • فرزان صادقی says:

    سلام. موقع کپی فایلها پیغام Readonly بودن درایوهای NTFS و همچنین هارد اکسترنال را می دهد و امکان کپی وجود ندارد . چه باید کرد ؟ با تشکر

  • فرزان صادقی says:

    سلام . با تشکر فراوان . این روش عالی بود ممنون از راهنمایی کامل و مفیدتون