مضرات، تاثیر و آسیب های شبکه های اجتماعی بر افراد و خانواده

مضرات، تاثیر و آسیب های شبکه های اجتماعی بر افراد و خانواده

اگر نمی توانید زندگی خود را بدون شبکه های اجتماعی تصور کنید، نشان دهنده این است که تحت تسلط قدرت شبکه های اجتماعی قرار گرفته اید! این جمله بیانگر اثر گذاری یک یا چند ویژگی منفی شبکه های اجتماعی روی زندگی شما است. امروز در انزل وب به بررسی تحقیقات انجام گرفته در زمینه تاثیرات، خطرات و آسیب های شبکه های اجتماعی بر خانواده و افراد جامعه می پردازیم.

تاثیرات، خطرات و آسیب های شبکه های اجتماعی بر خانواده

How Social Media Can Is Bad for You

حتماً تا الان مطالبی در مورد آسیب های شبکه اجتماعی بر نوجوانان و.. خوانده اید و یا چشمتان به این گونه مقالات خورده است و یکی از موضاعات مورد بحث جامعه در آسیب های فضای مجازی بر زندگی افراد است. در حالی که رسانه های اجتماعی مانند هر چیز دیگری می توانند تاثیرات مثبت و خوبی داشته باشند که به همین دلیل نمی توان به طور کلی آن را خوب یا بد تفسیر کرد. پس باید معایب در برابر مزایا سنجیده شود تا مشخص شود که برای هر فرد ابزاری مفید یا مضر باشد.

مضرات، تاثیر و آسیب شبکه های اجتماعی بر افراد و خانواده

آسیب شبکه های اجتماعی بر نوجوانان

بیایید تیرگی های دنیای رسانه های اجتماعی را کشف کنیم و تاثیر آن بر زندگی را مورد بررسی قرار دهیم. ممکن است شما با فهمیدن تاثیرات آن متعجب شوید که این امر باعث تلنگر و شروع تغییر تصور شما از دنیای مجازی و شروع پیشرفت برای بهتر شدن شود. اگر هم این مطالب را تایید نمی کنید و قبول ندارید، می توانید خودتان مستقیما به مطالعه و تحقیق درباره این موضوع بپردازید و اگر هر یک از علائم را در خود دیدید، ممکن است وقت تغییر یا توقف استفاده از شبکه های اجتماعی باشد.

در هنگام ورود از طریق سایت ها به شبکه های اجتماعی، افزایش امنیت هنگام استفاده از ورود با اکانت شبکه اجتماعی در سایت ها را مطالعه کنید.

آسیب شبکه ای اجتماعی بر نوجوانان

افسردگی و اضطراب ناشی از آسیب های رسانه های اجتماعی

بیش از ۲ ساعت در روز از رسانه های اجتماعی استفاده می کنید؟ هزینه های اضافی برای اینترنت ممکن است گواه بر این موضوع باشد. در این صورت ممکن است سلامت روان خود را به خطر انداخته و دچار علائم اضطراب و افرسردگی شوید. برای استفاده از شبکه های اجتماعی بدون آسیب زدن به سلامت روان خود، بر اساس تحقیقات محققین سعی کنید در حدود نصف ساعت در روز وقت خود را در این شبکه ها بگذرانید. همانطور که در زندگی باید با اعتدال بر بسیاری از مسائل برخورد کرد.

افسردگی ناشی از استفاده سوشال مدیا

سوء استفاده مجازی یا سایبری (Cyber Bullying) از جمله آسیب های شبکه های مجازی

قبل از ظهور شبکه های اجتماعی، اگر خبری راجب یک سوء استفاده می شنیدم احتمالاً ذهنمان شروع ماجرا را یک زورگویی در خیابان تصور میکرد ولی در حال حاضر خیلی ها به صورت آنلاین می توانند مورد آزار و اذیت قرار بگیرند. خیلی از ماها ممکن است بدانیم که در معرض چه خطرات و سوء استفاده های احتمالی هستیم و حتی مواردی از آن ها را در اطراف خود دیده ایم که با روحیات یک فرد چه کار هایی می توان انجام داد.

در حالی که شبکه های اجتماعی پیدا کردن دوست های جدید را برای ما راحت تر می کنند، نا خواسته پیدا کردن طعمه و هدف برای افراد سودجو را نیز به همان مقدار آسان کرده است. بعضی ها از قابلیت های عدم احراز هویت در شبکه های اجتماعی استفاده کرده تا اعتماد مردم را به دست بیاورند و سپس اقدام به سوء استفاده از اعتماد مردم و ضرر رساندن به آن ها می کنند.

سوء استفاده در شبکه های مجازی

این حملات و اخاذی های افراد سودجو اغلب زخم های ذهنی عمیقی را برای افراد صدمه دیده به وجود می آورد که حتی در مواردی برخی از افراد آسیب دیده اقدام به خود کشی می کنند. جالب است بدانید سوء استفاده از اینترنت فقط بر بچه ها و نوجوان تاثیر نمی گذارد، بلکه شامل بزرگسالان نیز می شود. اگر شما به صورت آنلاین مورد آزار و اذیت قرار گرفتید، مهم است که بدانید تنها نیستید و می توانید اقداماتی را جهت پس گرفتن شأن و اعتبار خود انجام دهید.

توجه داشته باشید که برای جلوگیری از این گونه اتفاقات، مقاله ۹ چیزی که هرگز نباید در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید را مطالعه بفرمایید.

آسیب های شبکه های اجتماعی و فوبیای ترس از دست دادن! FOMO (Fear of Missing Out)

ترس از دست دادن یک پدیده ایست که تقریبا از زمان متولد شدن فیسبوک پدیدار شد و یکی از رایج ترین اثرات منفی شبکه های اجتماعی است. این ترس در واقع یک نوع اضطراب برای از دست دادن یک موقعیت مثبت یا هراس از مطلع نشدن یا از دست دادن یک رویداد یا یک تجربه مثبت است. این ترس از طریق فعالیت در شبکه های اجتماعی مدام تقویت می شود و هر چقدر که بیشتر از شبکه های اجتماعی استفاده کنید، احتمال بیشتری هم دارد که با دیدن دوستان، آشنایان و سایر افرادی که مشغول کار های سرگرم کننده تر از شما هستند، عامل ایجاد ترس فومو به وجود بیایید.

ترس فومو

انتظارات غیر واقعی از آسیب های شبکه اجتماعی موبایل

این مورد خیلی دور از انتظار نیست، اما در واقع رسانه های اجتماعی به شما کمک می کند تا انتظارات و تصورات غیر واقعی از زندگی و دوستی ایجاد کنید. شبکه هایی مانند فیسبوک، اینستاگرام و اسنپ چت بیشتر مسبب این امر هستند و کمتر از سیستم های صحت سنجی آنلاین استفاده و پشتیبانی میکنند. یک راه برای حل این مشکل این است که هیچ کس دروغ نگوید! اما در زمانی که خیلی ها با اینستاگرام و یوتیوب و با همین گونه رفتار ها درآمدی میلیونی کسب می کنند، این اتفاق به این زودی ها اتفاق نخواهد افتاد.

اثرات منفی شبکه های اجتماعی

با ۷ ایستگاه خطرناک و رایج دزدی و کلاهبرداری آنلاین آشنا و مراقب اطلاعات خود باشید.

تصور منفی از بدن و پوشش، از اثرات شبکه های اجتماعی

به طور مثال صحبت که از افراد مشهور اینستاگرام که می شود، اگر به حساب های کاربری آن ها نگاه کنید افراد زیبا با بدن های ورزیده و خوش استیل و با پوشیدن لباس های گرانبها و مختص خود بر تن خواهید دید. امروزه عکس های زیاد از اندام و پوشش در هر دو قشر مرد و زن در شبکه های اجتماعی وجود دارد که ممکن است با دیدن آن ها از تیپ بدن و شکل ظاهری خود دچار یاس و ناامیدی شوید.

تصور منفی از بدن و پوشش، از اثرات شبکه های اجتماعی

در صورتی این سلبریتی با استاندارد کلی جامعه متفاوت هستند و شما هم جزیی از استاندارد جامعه روزمره هستید پس نگران نباشید. اما کم نیستند کسانی که با عمل های بیش از حد زیبایی و دیگر راه کار ها سعی در تغییر خود و ایجاد تشابه با مشاهیر مجازی هستند.

تاثیر شبکه های اجتماعی بر الگو و زمان خوابیدن

در بالای مطلب به ایجاد و افزایش اضطراب و افسردگی اشاره کردیم که از عوارض این تنش ها خواب ضعیف است. مطالعات نشان داده است که صرف وقت زیاد در شبکه های اجتماعی بر کیفیت خواب تاثیر منفی دارد. اگر احساس می کنید الگوی خواب شما درست نیست و در طول روز احساس شادابی ندارید یا به قول معروف سرحال نیستید، شاید وقت آن رسیده که سعی کنید مدت زمان استفاده از شبکه های اجتماعی را کاهش دهید.

الگوی خواب نا مناسب به خاطر شبکه های اجتماعی

آسیب های فضای مجازی و اعتیاد عمومی

رسانه های اجتماعی معمولا اعتیاد آور تر از الکل و سیگار توصیف می شوند. که در این میان فیس بوک، اینستاگرام و اسنپ چت آمار بالایی در اعتیاد آوری به خود را دارند. احساس می کنید که به شبکه اجتماعی مورد علاقه خود اعتیاد ندارید؟ پس به این سوال جواب بدهید آخرین بار که یک روز کامل بدون چک کردن شبکه های اجتمای گذراندید کی بوده است؟ و یا اگر بنا بر اتفاقی فردا شبکه اجتماعی شما از بین رفته باشد، شما احساس افسردگی و خالی بودن می کنید؟ احتمالاً به این نتیجه خواهید رسید که به شبکه های اجتماعی اعتیاد پیدا کرده اید. زیاد نگران نباشید، می توانید کم کم بر این معظل غلبه کنید.

می خواهید بدانید هک کردن تلگرام ، اینستاگرام و.. شما و دیگران چگونه انجام میشود؟ این مطلب را در انزل وب مطالعه بفرمایید.

مضرات، تاثیر و آسیب های شبکه های اجتماعی بر افراد و خانواده

وقت خروج از شبکه های اجتماعی رسیده؟

همانند همه چیز ها، رسانه های اجتماعی هم برای شما هم خوبی دارند هم بدی و این شما هستید که باید بررسی کنید که خوبی آن ها بیشتر بوده و یا بدی آن و سپس تصمیم بگیرید که به شما کمک کرده اند یا آسیب رسانده اند. شاید هم در نتیجه شبکه اجتماعی خود را تغییر دهید و از فیس بوک به توییتر مهاجرت کنید یا از اینستاگرام به یوتیوب! شاید هم بخواهید کل آن ها را از زندگی حذف کنید و به سبک زندگی خود پیش از پدیدار شدن شبکه های اجتماعی برگردید و یا ادامه دهنده روند فعلی باشید. تصمیم با خود شماست.

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز با شما درباره اثرات منفی شبکه های اجتماعی به بحث پرداختیم. نظر، انتقاد و پیشنهاد شما راجب این موضوع چیست؟ نکات مثبت شبکه های اجتماعی بیشتر است یا جنبه های منفی آن؟ می توانید در قسمت دیدگاه ها ما را مطلع سازید و تصمیم خود را در مورد ادامه سبک زندگی با ما در میان بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

نظرات