علت و روش رفع مشکل روشن نشدن وای فای لپ تاپ ویندوز 10

علت و روش رفع مشکل روشن نشدن وای فای لپ تاپ ویندوز ۱۰، ۸ و ۷

اگر وای فای (WiFi) روی لپ تاپ کار نمی کند اما روی دیگر دستگاه های موجود متصل است، این مطلب مختص شما است. گاه ممکن است که برای بعضی از کاربران این مشکل به وجود بیاید که علل مختلفی دارد. امروز در انزل وب به آموزش راه های مختلف رفع مشکل متصل نشدن وای فای روی لپ تاپ در ویندوز خواهیم پرداخت.

دلیل و نحوه حل مشکل روشن نشدن وایرلس لپ تاپ در ویندوز ۱۰، ۸ و۷

How to Fix a Laptop That Won’t Connect to WiFi in Windows 10

استفاده از تکنولوژی وای فای برای اتصال به اینترنت، حتی با وجود بی ثبات بودن قطعا رایج ترین راه فعلی است. مرور در اینترنت بدون هیچ اتصال دست و پا گیر فیزیکی! پس در این کار لپ تاپ ها دارای ارزشمندی بیشتری نسبت به کامپیوتر ها برای مرور وب هستند. اما گاهی مشکلی روی لپ تاپ به وجود می آید که باعث روشن نشدن وای فای لپ تاپ ایسوس، Acer و.. می شود که به بررسی علل آن و نحوه رفع می پردازیم. در قدم اول بررسی کنید که وای فای شما روشن باشد. همچنین حالت پرواز روی لپتاپ روشن نباشد چون با فعال شدن حالت پرواز، ارتباطات از جمله وای فای خاموش خواهند شد. بعضی از لپتاپ ها هم سوئیچ فیزیکی برای اتصال وای فای دارند، این مورد را هم حتما چک کنید تا از روشن بودن وای فای دستگاه مطمئن شوید.

کلید فیزیکی وای فای

رفع مشکل پیدا نکردن و وصل نشدن وای فای (WiFi) اندروید هم پیش تر در انزل وب آموزش داده شده است.

وای فای روی سایر دستگاه ها کار می کند اما روی لپ تاپ نه!

اولین و ساده ترین کار در هنگام غیر فعال شدن وایرلس لپ تاپ، ریستارت کردن یا روشن و خاموش مجدد مودم و لپ تاپ است. گاهی ممکن است مشکلاتی در مورد مسائل مربوط به اختصاص IP و.. پیش بیاید که با ریستارت کردن، آی پی تغییر و مشکل رفع می شود. پس اولین و ساده ترین کار ریستارت تجهیزات است.

استفاده از رفع کننده مشکل ویندوز در از کار افتادن وای فای لپ تاپ

اگر باز هم با روشن کردن وای فای موفق به اتصال با آن نشدید، از برنامه رفع مشکل ویندوز(Windows Troubleshooter) استفاده کنید. روی آیکون وای فای کلیک راست کنید، و گزینه عیب یابی را انتخاب کنید. دستور العمل ها را دنبال کنید تا مشکل روشن نشدن وایرلس لپ تاپ Dell ، HP.. تشخیص داده شود و یا رفع گردد. مشکل از هرچه که باشد، عیب یاب ویندوز با بررسی مجدد تمام جوانب، عیب های بخش مربوطه را پیدا میکند و لیست آن ها را به شما نمایش می دهد و درصورت امکان آن را رفع می نمایید، پس از انجام این کار غافل نشوید.

علت و روش رفع مشکل روشن نشدن وای فای لپ تاپ ویندوز 10، 8 و 7

برای رفع مشکل عدم اتصال به اینترنت با وجود امواج وای فای این آموزش را مطالعه نمایید.

تغییر آی پی جدید و فلاش کردن DNS در روشن نشدن وایرلس لپ تاپ

یکی از مشکلات شایع در این زمینه کش دی ان اس (DNS cache) که پس روشن کردن وایرلس لپ تاپ هنوز امکان دسترسی به شبکه وجود ندارد است. آدرس سایت ها به صورت کد های آی پی تعیین می شوند که برای راحتی کاربران در پیدا کردن سایت مورد نظرشان به نام آن ها ترجمه می شوند. دی ان اس مسئول ترجمه کردن و متصل کرد این قسمت است و شما نام هر سایتی را جست و جو کنید، DNS آن را به آی پی آن سایت ترجمه و متصل می کنند. سایت ها و ترجمه های قبلی انجام شده برای افزایش سرعت در آینده برای باز کردن همان سایت، در حافظه دی ان اس ذخیره می شوند که گاهی اوقات با افزایش حجم ذخیره سازی ها ممکن است دچار قطعی ارتباط شوید که پاک کردن این حافظه در جهت رفع آن و روشن کردن وایرلس لپ تاپ لنوو و.. مفید می باشد.

برای انجام این کار به علاوه بازنشانی کردن آی پی، در نوار جست و جوی ویندوز کلمه cmd را تایپ کنید و Command Prompt را با دسترسی ادمین (Administrator) باز کنید.

باز کردن سی ام دی علت و روش رفع مشکل روشن نشدن وای فای لپ تاپ ویندوز 10، 8 و 7

و دستورات ipconfig / release و سپس  ipconfig / renewwifi را اجرا کنید. بعد از این کار دستور  ipconfig / flushdns را هم اجرا کنید و بعد از اتمام کار پنجره را ببندید و دوباره به وای فای متصل شوید.

علت و روش رفع مشکل روشن نشدن وای فای لپ تاپ ویندوز 10، 8 و 7

تغییر نام وای فای (Wi-Fi)

یکی از علل غیر فعال شدن وایرلس لپ تاپ لنوو، دل و.. می تواند در این قسمت باشد! پس سعی کنید اول اگر نمایش نام SSID مخفی است، آن را ظاهر کنید و سپس نام آن را با استفاده از کاراکتر های مجاز تغییر دهید. گاهی با انجام این کار مشکل حل می شود و می توانید به وای فای وصل شوید که احتمالاً به خاطر وجود بعضی از کاراکتر ها در داخل نام وای فای باشد. برای انجام این کار به تنظیمات مودم بروید و طبق مدل مودم خود، اقدام به تغییر نام بکنید.

سه راه حل برای مشکل قطع و وصل شدن وای فای مودم از مطالب کاربردی است که می توانید مطالعه کنید.

عوض کردن باند مودم برای روشن نشدن وای فای در ویندوز ۸

اگر شما از مودم های دوبانده (دو آنتنه) استفاده می کنید به جای انتخاب باند آن را روی ۵ GHz ، آن را تغییر و روی ۲.۴ GHz ثبت نمایید. قطعاً باند ۵گیگاهرتزی در اکثر زمینه ها بهتر و سریعتر است اما در زمینه عبور از موانع و پشتیبانی از دستگاه های قدیمی ضعیف تر عمل می کند. پس خصوصاً اگر لپ تاپ شما قدیمی است باند را در تنظیمات مودم تغییر دهید و سعی کنید کانال های انتخابی همپوشانی نداشته باشند و از کانال های ۱،۶ یا ۱۱ استفاده کنید. تمامی این تغییرات در صفحه تنظیمات مودم قابل دسترس است. اما برای تغییر کانال ها می توانید از تنظیمات خود ویندوز هم استفاده کنید:

ابتدا کنترل پنل را باز کرده، Network And Internet را انتخاب کنید.

علت و روش رفع مشکل روشن نشدن وای فای لپ تاپ ویندوز 10، 8 و 7

سپس Open Network and Sharing Center را باز کنید.

علت و روش رفع مشکل روشن نشدن وای فای لپ تاپ ویندوز 10، 8 و 7

Change Adapter Settings را انتخاب کرده.

علت و روش رفع مشکل روشن نشدن وای فای لپ تاپ ویندوز 10، 8 و 7

روی آداپتور خود راست کلیک و Properties را انتخاب کنید.

علت و روش رفع مشکل روشن نشدن وای فای لپ تاپ ویندوز 10، 8 و 7

بر دکمه Configure کلیک کنید.

علت و روش رفع مشکل روشن نشدن وای فای لپ تاپ ویندوز 10، 8 و 7

تب Advanced را انتخاب کنید.

در سمت چپ به WZC Channel Number IBSS بروید.

از منوی کشویی راست کانال های ۱، ۶ یا ۱۱ را انتخاب کنید.

تغییرات را تایید و اعمال کنید.

علت و روش رفع مشکل روشن نشدن وای فای لپ تاپ ویندوز 10، 8 و 7

در صورتی که پس از انجام اینکار با آنتن دهی مودم مشکل دارید، ما مطالعه ۵ روش افزایش برد آنتن دهی مودم وایرلس با ابزار موجود در خانه را به شما توصیه می کنیم.

تنظیمات برق دستگاه برای روشن نشدن وای فای لپ تاپ

لپ تاپ جزو ابزارهای قابل حمل می باشد بنابراین روی تنظیمات برق آن جهت بهترین بهره وری از باتری مانور زیادی انجام شده است. برای اطمینان از این که برای کاهش مصرف برق، باعث روشن نشدن وای فای در ویندوز ۷ باشد، باید این تنظیمات را چک کنید.

روی آیکون باتری راست کلیک کرده و Options Power را باز کنید.

بر Change Plan Settings در Balanced کلیک کنید.

تنظیمات برق در علت و روش رفع مشکل روشن نشدن وای فای لپ تاپ ویندوز 10، 8 و 7

Change Advanced Power Settings را بزنید.

تنظیمات نیرو در علت و روش رفع مشکل روشن نشدن وای فای لپ تاپ ویندوز 10، 8 و 7

Wireless Adapter Settings وسپس Power Saving Mode بزنید.

Power Saving Mode  را انتخاب نمایید.

در حالت باتری و هم اتصال به شارژر، آن را روی Maximum Performance تنظیم کنید و تغییرات را تایید کنید.

تنظیمات نیرو در علت و روش رفع مشکل روشن نشدن وای فای لپ تاپ ویندوز 10، 8 و 7

اما اگر مشکلی در تنظیمات برق نبود و تنظیمات به شکل بالا بود، به مرحله های بعدی بروید.

درایور های شبکه را مجدد نصب نمایید.

درایور های شبکه نقش مهمی در ایجاد اتصال ما ایجاد می کنند. پس سعی کنید آن ها را دوباره حذف و نصب کنید یا آن ها را آپدیت کنید. خود ویندوز ۱۰ هم این کار را انجام می دهد ولی با ابزاری مانند برنامه TweakBit Driver Updater این کار را ساده تر و در چند ثانیه انجام دهید.

با بلوتوث لپ تاپ هم دچار چنین مشکلاتی شدید؟ ۸ روش رفع مشکل نصب و عدم شناسایی بلوتوث ویندوز ۱۰، ۸، ۷ لپ تاپ و کامپیوتر را بخوانید.

آنتی ویروس خود را موقتاً غیر فعال کنید.

اگر روی سیستم خود برنامه های ضد ویروس نصب کرده اید ممکن است مشکل از دلایل حفاظتی آنتی ویروس شما باشد، برای فهمیدن این مشکل آنتی ویروس را موقتا برای چند دقیقه کامل غیر فعال نمایید تا اگر متصل شدید، نسبت به بررسی و تغییر تنظیمات آنتی ویروس و اعتماد سازی آن نسبت به شبکه بپردازید. در غیر این صورت و اطمینان از کاردکرد درست آنتی ویروس به مراحل بعد بروید.

اقدام به غیرفعال کردن پروتکل IPv4 یا IPv6 کنید.

پروتکل IPv4 و جانشین آن IPv6 عمدتاً همزمان کار می کنند و ممکن است یکی از آن ها بسته به تنظیمات شبکه جلوی اتصال وای فای را بگیرند پس موقتاً یکی از آن ها را برای بررسی غیر فعال کنید. برای این کار تنظیمات (فشردن Windows key+I) را باز کرده و قسمت شبکه و اینترنت (Network & Internet) را انتخاب کنید.

تنظیمات نتورک در روشن نشدن وای فای لپ تاپ

Change Adapter Options را بزنید.

تنظیمات نتورک در روشن نشدن وای فای لپ تاپ

روی آداپتور کلیک راست و Properties را انتخاب نمایید.

تنظیمات نتورک در روشن نشدن وای فای لپ تاپ

IPv4 را غیر فعال کنید و بعد از اعمال و تایید تنظیمات اقدام به اتصال کنید و اگر متصل نشدید، IPv4 را فعال و IPv6 را غیر فعال و مجددا امتحان کنید تا شاید مشکل حل شود.

تنظیمات نتورک در روشن نشدن وای فای لپ تاپ

حل مشکل از کار افتادن وای فای لپ تاپ با گزینه های ریکاوری

در نهایت اگر با هیچ کدام از روش های بالا قادر به اتصال نبودید، احتمال دارد که مشکل از ویندوز شما باشد. گام نهایی که می توانید استفاده کنید و معمولاً در مشکلات غیر قابل حل به ذهن می رسد، بازگردانی به تنظیمات اولیه است. در ویندوز ۱۰ گزینه های بازیابی بهبود یافته ای نسبت به نسخه های قبلی قرار داده شده اند.

اگر قبلاً از ویندوز خود بکاپ گرفته اید، برای بازگردانی تنظیمات سیستم در ویندوز ۱۰ به بکاپ شما در نوار جست و جوی ویندوز، Recovery را جست و جو و باز کنید.

ریکاوری برای تنظیمات نتورک در روشن نشدن وای فای لپ تاپ

Open System Restore را باز کنید.

بکاپ ترجیحی خود را که در زمان هایی که وای فای کار می کرد گرفته اید را انتخاب کنید.

روی Next و سپس Finish کلیک کنید.

ریست کردن تنظیمات نتورک در روشن نشدن وای فای لپ تاپ

این روش کمی طول می کشد پس کمی صبر کنید.

ریست کردن در تنظیمات نتورک در روشن نشدن وای فای لپ تاپ

در غیر این صورت، ویندوز ۱۰ را ریست کنید!

تنظیمات را باز کنید.

Update & Security را انتخاب کنید.

ریست کردن در تنظیمات نتورک در روشن نشدن وای فای لپ تاپ

ریکاوری را انتخاب و Reset this PC را بزنید.

ریست کردن در تنظیمات نتورک در روشن نشدن وای فای لپ تاپ

گزینه را انتخاب و اجرا کنید. با این کار ویندوز شما به حالت اولیه بعد از نصب ویندوز خواهد رفته و همانند نصب مجدد ویندوز عمل می کند پس دقت داشته باشید و از اطلاعات خود بکاپ داشته باشید تا آن ها را از دست ندهید. امیدواریم مشکل شما با این راه حل ها درست شده باشد.

توجه داشته باشید که روش های ذکر شده برای مشکلات نرم افزاری است و اگر با تمام روش های بالا مشکل شما حل نشد، به احتمال زیاد مشکل سخت افزاری دارید و کارت شبکه و دیگر قسمت های مربوط آسیب دیده باشند و برای انجام تعمیرات یا تعویض قطعات معیوب، دستگاه را به تعمیر کنندگان مجاز بسپارید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز در انزل وب راه های حل مشکل عدم اتصال به وای فای در لپتاپ را آموزش دادیم. منتظر شنیدن تجربه شما در رفع مشکل خود هستیم و همچنین اگر نسبت به مطالب این آموزش پیشنهاد، انتقاد و یا ذکر نکات و روش هایی که در آموزش نیامده است، آن را در دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

آموزش کامل نصب چاپگر HP ، Canon در ویندوز 10 ، 8 و 7
آموزش کامل نصب پرینتر HP ، Canon و.. در ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷
انزل وب
لپ تاپ های جدید در بازار ایران – سری۱۶
انزل وب
لپ تاپ های جدید در بازار ایران – سری۱۵
انزل وب
لپ تاپ های جدید در بازار ایران – سری۱۴

نظرات

  • رهام says:

    من اسن اون وای فای نمیاد مثل سمت چپی ی صادر میزنه پایینش

  • عبدالله says:

    ممنون از راهنمایی تون

  • امید says:

    من یهو دیدم نت قطع شد و الان کلا خاموش شده و نمیشه روشنش کرد تا به وای فای خونه وصل شه میشه بگین چیکار کنم

  • مهدی says:

    سلام برای من به وای فای وصل میشه اما مثلا میرم توی گوگل نمیاره میزنه اینترنت نداری

  • از تبریز says:

    راهنمایی ممنون
    موفق باشید

    مشکل کلید وایرلس در لبتاب بود
    آرزو میکنم زندگی قابل تحمل باشه عزیزان

    • بیتا says:

      بعد از ساعتها کلنجار رفتن با این حرفتون نجاتم دادین. دقیقا منم مشکلم همین بود. ممنون از کمکتون🌷

      • behzad Zx says:

        دمتون گرم مشکلم حل شد ! از دیشب تا حالا باهاش کلنجار میرفتم فک کردم مشکل سخت افزاری پیدا کرده !
        برا منم سوییچ فیزیکی بسته بوده

    • Sa says:

      مرسی مال منم با راه حل شما حل شد

  • محمد says:

    سلام
    من وایفام وصل بود داشتم بازی میکردم
    وسط بازی دیسکانکت شدم و لپ تاپ خاموش شد بعد اینکه روشن شد وایفام دیگه کار نمیکنه همه این کاراهم انجام دادم

  • مرضیه says:

    بهترینین

  • سعید says:

    من لپتاپ hp دارم با ویندوز ۸/۱
    کلا وای‌فای غیر فعال شده و هیچی نمی‌بینه و نمی‌شناسه.
    تمام مراحل رو رفتم فایده نداشت. نمی‌دونم ویندوز رو عوض کنم یا بی فایده است

صفحات 1 2 3