کد رهگیری املاک چیست؟ نحوه دریافت کد رهگیری املاک

اگر تا بحال برای عقد قرارداد و مبایعه نامه هنوز از روش قدیمی قرارداد دست نویس استفاده می کنید وقت آن رسیده است که با کد رهگیری املاک آشنا شوید. اگر برای شما سوال پیش آمده است که کد رهگیری املاک چیست؟ و قصد دارید با نحوه دریافت و استعلام کد رهگیری املاک آشنا شوید از شما دعوت می کنیم ادامه پست امروز انزل وب را مطالعه بفرمایید.

نحوه بدست آوردن و استعلام کد رهگیری املاک

How To Obtain And Request Tracking Code Estate

همانطور که می دانید در گذشته معاملات و قراردادهای ملکی به صورت دست نویس و پیش بنگاه ها و مشاوران املاک انجام می شد اما به دلیل اینکه دولت بتواند از لحاظ سطح قیمت و میزان معاملات آمارهای دقیقی از بازار مسکن بدست بیاورد در سال ۱۳۸۷ بخشنامه ای صادر کرد تا تمام معاملات و نقل و انتقالات ملکی به صورت هوشمند در سامانه معاملات مسکن ثبت شود. به همین دلیل از سال ۸۷ به بعد قراردادهای دست نویس دیگر فاقد اعتبار شد و قانون مشاوران املاک را از تنظیم قراردادهای دست نویس منع کرد.

طبق ماده ۲۸ قانون نظام امور صنفی، در صورتی که بنگاهی قراردادی را بدون کد رهگیری صادر کند تخلف مرتکب شده و پلمپ می شود.

به همین دلیل افرادی که قصد تنظیم قرارداد و معامله جدید ملکی دارند باید با در دست داشتن مشخصات ملک به یکی از مشاوران املاک مراجعه نموده و از طریق اینترنت قرارداد خود را در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور ثبت کنند. پس از پرینت گرفتن اطلاعات، یک بارکد دوبعدی در سمت راست قرارداد (که در سه نسخه تنظیم می شود) حک می شود. این بارکد شامل مشخصات معامله (نام خریدار، آدرس خریدار، فروشنده، مستاجر، آدرس کامل ملک) می باشد و از طریق بارکد خوان قابل خواندن است.

اخذ کد رهگیری برای کلیه قراردادها (اعم از خرید و فروش، رهن و اجاره) اجباری است و به هیچ وجه صدور این کد اختیاری نیست.

نمونه کد رهگیری املاک

همانطور که در قسمت بالا اشاره کردیم مبایعه نامه و قراردادها به دو صورت پرینتی و دستی تنظیم می شود که مبایعه نامه هایی که پرینتی هستند به کد رهگیری دار شهرت پیدا کرده است. عکس اول مربوط به مبایعنامه دستی و عکس دوم مربوط به مبایعه پرینتی است.

نمونه کد رهگیری املاک

نمونه کد رهگیری املاک

اگر برایتان سوال پیش آمده است که کد رهگیری املاک چند رقمی است؟ به سمت چپ پایین برگه چهارم مبایعه نامه دقت کنید همانطور که می بینید کد رهگیری املاک ۱۳ رقمی است. این کد از طریق اس ام اس به خریدار و فروشنده ارسال می شود.

نمونه کد رهگیری املاک

قبلا در انزل وب نحوه ثبت نام و روند سامانه پیگیری پرونده قضایی از طریق سامانه ثنا، عدل ایران و .. را به شما آموزش دادیم که در صورت نیاز می توانید این پست را مطالعه بفرمایید.

دریافت کد رهگیری املاک چه مزیتی دارد؟

در ادامه مزیت دریافت کد رهگیری املاک را به صورت خلاصه لیست می کنیم:

  1. تضمین امنیت معامله – به دلیل مجهز بودن مبایعه نامه به کد رهگیری فروشنده ملک نمی تواند یک ملک را به چندین نفر بفروشد. به محض صادر شدن کد رهگیری کدپستی ملک معامله شده در سامانه ثبت می شود و تمام آژانس های مسکن که به این سامانه متصل هستند متوجه این موضوع می شوند که این ملک قبلا به فروش رفته است.
  2. پیگری راحت – در مراجع قانونی تمام اجاره نامه ها و مبایعه نامه هایی که کد رهگیری دارند به راحتی ردیابی و رسیدگی می شود.
  3. جلوگیری از فسخ کردن قرارداد توسط فروشنده – گاهی به علت این که قیمت ملک بالا می رود فروشنده ها درصدد افزایش قیمت فروش هستند و به طور مثال شرط می کنند برای انتقال سند در دفترخانه باید مبلغ بیشتری دریافت کنند. اما با داشتن کد رهگیری به هیچ وجه فروشنده نمی تواند معامله را فسخ و یا در قیمت فروش تغییری ایجاد کند.
  4. تخلیه به موقع ملک – شما با داشتن کد رهگیری می توانید در موعد مقرر خانه یا مغازه را از مستاجر تحویل بگیرید و خیلی سریع حکم تخلیه صادر می شود.
  5. پیگیری عدم دریافت بلغ معامله – اگر فروشنده در موعد مقرر مبلغ معامله را دریافت نکند می تواند با استفاده از کد رهگیری موضوع را پیگیری کند.
  6. استعلام از شهرداری – شما می توانید هنگام خرید از شهرداری استعلام کنید و از اینکه ملک در طرح هایی مانند ترو یا فضای سبز واقع شده یا نه اطلاع پیدا کنند.

چگونه کد رهگیری املاک بگیریم؟

مشاوران املاکی که قصد دارند برای مراجعین خود کد رهگیری دریافت کنند باید بعد از اینکه در قسمت ثبت نام مشاوران املاک سایت ایران املاک ثبت نام کردند باید امضای دیجیتال تهیه کنند. برای انجام این کار شما به سخت افزار امضای دیجیتال احتیاج دارید. پس از تهیه سخت افزار مذکور صاحب جواز باید با در دست داشتن مدارک زیر به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند:

  • اصل و کپی شاسنامه
  • اصل و کپی کارت ملی، شما باید کارت ملی هوشمند خود را دریافت کرده باشید که قبلا در انزل وب نحوه ثبت نام و پیگیری کارت ملی هوشمند با شماره ملی و.. را به شما آموزش دادیم.
  • اصل و کپی پروانه کسب
  • مهر مشاور املاک

توجه داشته باشید که امضای دیجیتال یکسال اعتبار دارد و پس از یکسال باید آن را تمدید کنید.

علاوه بر تهیه سخت افزار اشاره شده شما باید بسترهای نرم افزاری زیر را فراهم کنید:

  • یکی از سیستم عامل های ویندوز ویستا، اکس پی، ۷
  • PDF Reader
  • مرورگر وب اینترنت اکسپلورر ۶ تا ۱۰

کاربرانی که از اینترنت اکسپلورر ۹ و ۱۰ استفاده می کنند توجه داشته باشند که سامانه کد رهگیری برای اینترنت اکسپلورر ۸ طراحی شده است پس باید قبل از ورود به سایت و هنگام لود شدن صفحه کلید F12 را فشار دهند و در صفحه باز شده از Browser Mode و Document Mode گزینه Internet Explorer 8 را انتخاب کنید.

 چگونه کد رهگیری املاک بگیریم؟

حالا شما باید موارد زیر را نصب کنید که پیشنهاد می کنیم برای نصب هر مورد راهنمای خود سایت املاک ایران را مطالعه بفرمایید:

  • نصب درایور امضای دیجیتال
  • نصب مایکروسافت دات نت فریم ورک
  • نصب کامپوننت CAPICOM
  • نصب زنجیره امضای دیجیتال

حالا باید یک سری تنظیمات را در اینترنت اکسپلورر انجام دهید. برای انجام این کار مرورگر اینترنت اکسپلورر را باز کنید به منوی Tools بروید و گزینه Internet Option را کلیک کنید.

 چگونه کد رهگیری املاک بگیریم؟

سربرگ Advanced را انتخاب کنید و روی Restore Advanced Settings و سپس Reset کلیک کنید.

 چگونه کد رهگیری املاک بگیریم؟

در پنجره زیر Close را انتخاب کنید.

 چگونه کد رهگیری املاک بگیریم؟

حالا مجدد وارد اینترنت اکسپلورر شود به منوی Tools بروید و Internet Option را کلیک کنید. وارد سربرگ Security شوید و گزینه Trusted Sites را انتخاب و دکمه Sites را انتخاب کنید.

 چگونه کد رهگیری املاک بگیریم؟

در پنجره زیر تیک Require Server Verification را بردارید و در فیلد Add This Website To The Zone آدرس http://www.iranamlaak.ir را وارد کنید و روی دکمه Add کلیک کنید.

 چگونه کد رهگیری املاک بگیریم؟

برای اطلاعات دقیق تر پیشنهاد می کنیم دفترچه راهنمای ثبت قرارداد در سامانه کد رهگیری را به طور جزئی تر مطالعه بفرمایید.

نحوه ثبت نام در سامانه ثبت معاملات و مستغلات کشور

در صورتی که تمایل دارید کد رهگیری قرارداد را از طریق اس ام اس دریافت کنید ابتدا باید در سامانه پیام کوتاه ثبت نام کنید برای این کار قبل از ثبت قرارداد عدد ۱ را به شماره ۱۱۰۲۰۳۰۰ ارسال کنید. باید توجه داشته باشید که هنگام ثبت قرارداد مشاور املاک باید شماره تلفن شما را به طور صحیح وارد کرده باشد. استفاده از شماره هایی مانند ۰۹۹۹۹۹۹۹۹۹۹ و شماره های مشابه تخلف محسوب می شود. در صورت دریافت پیام از طرف سامانه پیام کوتاه ثبت معاملات و مستغلات کشور مقدار ۲۰۰ تومان به عنوان هزینه خدمت منظور خواهد شد. اما اگر نمی خواهید پیام کوتاه دریافت کنید می توانید عدد ۲ را به شماره ۱۱۰۲۰۳۰۰۰ ارسال کنید.

توجه داشته باشید بعد از اینکه انصراف دادید دیگر به هیچ وجه پیامک به شما ارسال نخواهد شد.

ثبت نام در سامانه ثبت معاملات و مستغلات کشور

روش استعلام کد رهگیری املاک

شما به دو صورت می توانید کد رهگیری املاک را رهگیری کنید:

  1. از طریق پیام کوتاه
  2. از طریق سایت ثبت معاملات و مستغلات کشور

اگر قصد دارید از طریق اس ام اس کد رهگیری املاک را استعلام کنید باید کد رهگیری یکی از طرفین قرارداد و کد رهگیری قرارداد مورد نظر را به صورت کد ملی#کد رهگیری به شماره ۱۱۰۲۰۳۰۰۱ ارسال کنید.

در روش دوم شما وارد قسمت استعلام کد رهگیری سامانه ثبت معاملات و املاک کشور می شوید و کد ملی و کد رهگیری قرارداد مورد نظر خود را وارد کنید. اگر قصد دارید بسته های پستی خود را رهگیری کنید بهتر است از ۴ روش پیگیری بسته و مرسولات پستی پیشتاز و معمولی، کارت ماشین و گواهینامه با کد رهگیری و.. استفاده کنید.

استعلام کد رهگیری املاک

هزینه کد رهگیری املاک چقدر است؟

طبق مصوبه جلسه مورخ ۱۱/۱۲/۹۴ حداکثر نرخ خدمات کارمزد دریافتی واحدهای صنفی مشاوران املاک تهران شامل موارد زیر است:

  1. معاملات خرید و فروش املاک تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان ۰.۵ درصد مبلغ مورد معامله از هر طرف معامله
  2. معاملات خرید و فروش املاک بالاتر از ۵۰۰ میلیون تومان تا ۵۰۰ میلیون تومان اول طبق بند ۱ مصوبه مذکور و نسبت به مبلغ مازاد ۰.۲۵ درصد مبلغ مورد معامله از هر طرف معامله
  3. بابت کارمزد اجاره یک چهارم اجاره ماهیانه از هر طرف معامله
  4. در معاملات رهن، کارمزد دریافتی بر مبنای یک چهارم میزان اجاره بهای ماهیانه از هر طرف معامله اخذ گردد.

شهروندان می توانند در صورت هر گونه مشکل در این زمینه با شماره تلفن ۷۳۳۴ تماس بگیرند و موارد تخلف را گزارش دهند.

هزینه دریافت کد رهگیری چقدر است؟

در آخر پیشنهاد می کنیم پست آموزش کامل پیگیری پاسپورت یا گذرنامه با کد، اینترنتی، اس ام اس و کد ملی را مطالعه بفرمایید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

امیدواریم امروز در انزل وب با کد رهگیری املاک و نحوه استعلام کد رهگیری املاک آشنا شده باشید. در صورتی که نظر یا پیشنهادی دارید در بخش دیدگاه این پست با ما در میان بگذارید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

پیگیری کارت سوخت خودرو ، موتور و.. صفر کیلومتر و المثنی
۵ روش پیگیری کارت سوخت خودرو ، موتور و.. صفر کیلومتر و المثنی

نظرات

  • ltlvd says:

    من در تاریخ ۲/۷/۱۳۹۸ خانه ای اجاره کردم و از املاک درخواست کد رهگیری کردم و لی املاک در مقابل دادن کد رهگیری مقاومت کردند و در حالیکه مبلغ کل بابت قرداد خانه را دریافت کردند.لطفا نظارتی تو کار باشد.چرا درصورت ندادن کد مبلغ پول دریافتی املاک باید زیاد باشد؟

  • امراله غلامی says:

    باسلام مستاجری که کدپستی نداردبرای قراداداجاره نامه چه بایدبکند؟

  • عارفی says:

    فروشنده ملکی را بصورت نقد ونسیه (چکی)فروخته
    ومبایعه نامه را امضا نموده اما حاضر نیست ملک رادراختیار خریدار قراردهدومیگوید تا چک من پاس نشود ملک را تحویل نمیدهم لطفا نظرکارشناسی قانونی را اعلام بفرمایید

  • رضا=مشاوراملاک says:

    با سلام واحترام
    ارزش کدرهگیری که به استفاده طرفین قراردادمخصوصلا(خریدار)میباشدبه شرح زیراست
    ۱-اصالت داشتن و معتبر بودن (کدپستی) که درزمان ذخیره سازی آنلاین با شرکت پست میباشد همان آدرس را که معامله نموده اید برایتان ارسال می کند
    ۲-اصالت هویت شناسنامه ای طرفین قرارداد با ذخیره سازی کدملی تاریخ تولد روز ماه سال سریال شناسنامه توسط اداره ثبت احوال کشور تائیدمیشود
    ۳-بعد از دریافت کدرهگیری(کدپستی قفل) میشود و برای دریافت(کدرهگیری)مجدد باید به امورمالیاتی شهرستان خود مراجعه بفرمائید
    ۴-بیشتر شکایات که دردادگاه های کشور مشاهده میشود نگارش(قراردادهای-سنتی یا دست نویس)میباشدکه با دست خط خیلی ضعیف انجام میشود
    که قاضی محترم و یا هرشخص دیگر که سوادبالائ دارد نمیتواند این دست خط را بخواند و تشخیص دهد که این کلمه یا جمله چه نوشته ای است ایجاست
    که حکم خوبی داده نمیشود ولی قراردادهای (کدرهگیری دار)که بصورت(پرینتی)انجام میشود و مخصوصلا مشاوران املاک و محترم قسمت توضیحات را اگر طرفین قرارداد شرطی داشته باشند نگارش کنند مشکلی پیش نمی آید مشاوران املاک شرط های طرفین قرارداد را درقسمت توضیحات مکتوب کنید که مشکلی پیش نیاید موفق و پیروز باشید

  • گراشی says:

    این سئوالات را کی و چطوری جواب میدن ؟

  • علی رضا جلال says:

    با سلام و عرض ادب خدمت حضرتعالی
    آیا با سند جعلی که اطلاعات در آن سند واقعی نباشد و زمین متعلق به ارضی ملی باشد میتوان کدرهگیری گرفت

  • جلال says:

    با عرض سلام و خسته نباشید المثنی فرم کد رهگیری ملک رو چه طور میشه گرفت؟ ممنون

  • محمدرضا زکی پور says:

    با عرض سلام وخسته نباشید اغلب بنگاه داران گرفتن کد رهگیری را منوط به پرداخت کل مبلغ برای خرید میدانند درحالیکه یکماه یا بیشتر فرصت جهت تکمیل بدهی فرصت داده میشود و زمان زدن سند میرسد و عملا کد رهگیری داده نمی شود لطفا درخصوص زمان گرفتن کد رهگیری توضیحاتی بدهید ممنون خواهم شد

    • خسرو says:

      باسلام .
      خواستم بپرسم که کد رهگیری رو میتوانیم با مراجعه ب کافینت هم دریافت کنیم یا فقط از طریق مشاور املاک امکان پذیره .؟

  • علی رضا جلال says:

    با سلام و عرض ادب خدمت مسئول محترم
    آیا امکان دارد فروشنده شماره پلاک جعلی را به فروش بگذرد و کد رهگیری به او داده شود

  • داود همتیار says:

    با سلام. ایا املاکی که سند مادر دارن مثل تعاونیها میتوان کد رهگیری گرفت البته هنگام معامله دراملاک.

  • کریم says:

    آیا قولنامه های که چند ماه از آنها میگذرد را میتوان کد دار نمود؟

  • مصطفی says:

    سلام آیامیشه کدرهگیری کسی دیگه رو توی مبایعه نامه بنویسن وبه خریداربفروشن یعنی دراصل ملک فروخته شده رابه کسی دیگه بفروشن؟آیاقبل ازخریدملک میشه کدرهگیری روبدست آوردتااستعلام بکنیم

  • میترا says:

    استعلام کد رهگیری پیامکی چقدر طول می کشد؟

  • حبیب الله قاسمی says:

    لطفاً بفرماید مهاجرین خارجی هم میتونن بعد تنظیم قول نامه کد رهگیری دریافته کنند یا خیر.؟