فایل تورنت چیست؟ چگونه فایل های تورنت را دانلود و استفاده کنیم

فایل تورنت چیست؟ چگونه فایل های تورنت را دانلود و استفاده کنیم؟

ممکن است تا الان نام فایل های تورنت و شبکه بیت تورنت را شنیده باشید ولی راه دانلود فایل تورنت و استفاده از آن را ندانید. یا شاید هم تا کنون با واژه Torrent آشنایی نداشته باشید. امروز در انزل وب قصد داریم به معرفی فایل تورنت بپردازیم و نحوه دانلود و استفاده از فایل های Torrent را معرفی کنیم.

آموزش کامل تصویری استفاده و دانلود فایل از بیت تورنت و..

What is Torrent and How to Get Started Downloading and Use It

معمولاً کسانی که در زمینه دانلود کردن فعال هستند با تورنت آشنایی دارند. Torrent پروتکل اشتراک و سیستم توزیع فایل است که در شبکه اینترنت محبوب بوده و کاربران زیادی نیز دارد. برای استفاده از شبکه تورنت نیاز به تخصص خاصی نیست فقط با آشنایی سیستم Torrent و نحوه کار آن می توانید از این طریق به استفاده از آن بپردازد.

تورنت چیست؟

تورنت پروتکل و شبکه ای برای انتقال فایل ها و اشتراک آن ها بدون نیاز به منبع خاص است. به عبارتی دیگر کاربران این شبکه فایل های خود را بین سایر کاربران با روشی خاص به اشتراک می گذارند و شما می توانید به این فایل ها داخل شبکه دسترسی داشته باشید و از طریق ابزار هایی به جست و جو در میان آن ها بپردازید و فایل هایی که ممکن است در سایت یا منبع خاصی پیدا نکنید، از بین سایر کاربران شبکه تورنت آن را بیابید.

فایل تورنت چیست؟ چگونه فایل های تورنت را دانلود و استفاده کنیم

در سیستم توزیع فایل بیت تورنت (BitTorrent)، خود فایل Torrent نیز وجود دارد که یک فایل کامپیوتری حاوی ابر داده هایی درباره پوشه ها و فایل های توزیع شده است و لیستی از شبکه های توزیع را دارد. خود فایل تورنت حاوی محتوی برای توزیع نیست و اطلاعاتی در مورد فایل اصلی مانند نام، اندازه، ساختار پوشه و مقادیر هش رمزنگاری برای تایید صحیح بودن فایل را دارد.

به عنوان مروری بر پیداش تورنت، می توانید مطلب BitTorrent سرویسی رایگان و نامحدود برای اشتراک گذاری فایل ها منتشر کرد را مطالعه نمایید.

روش کار تورنت و شبکه بیت تورنت

دسترسی به اینترنت و پهنای باند بالا برای همگان یکسان نیست. برای دانلود فایل های بزرگ خیلی از کاربران نیز به مشکل بر می خورند. تورنت برای رفع این مشکلات به وجود آمده و بر مبنای P2P کار می کند. فایل هایی که در تورنت قرار است به اشتراک گذاشته شوند، به قطعات کوچک تقسیم می شود. وقتی یک بار اقدام به شروع دانلود این فایل ها می کند، در صورت تایید مقداری یا کل فایل نزد او باقی می ماند و کاربر بعدی که قصد دانلود آن فایل را داشته باشد از شما به صورت انتقالی دریافت می کند و اینگونه فایل ها به صورت کاربر به کاربر پخش می شوند و دیگر تراکم و فشار روی یک سرور ایجاد نمی شود. فایل های تورنت نیز که حاوی اطلاعات و مکان ذخیره سازی فایل هستند هم در سیستمی بیت تورنت و در پایگاه داده ها و سایت هایی نگهداری می شوند. فایل های Torrent حجمی در حد چند کیلوبایت دارند و شما باید اطلاعات مورد نظر را با سرچ در میان آن ها به دست بیاورید و سپس اقدام به دانلود آنها کنید.

فایل تورنت چیست؟ چگونه فایل های تورنت را دانلود و استفاده کنیم

اگر می خواهید از تورنت در تلفن همراه خود استفاده کنید، مطلب آموزش ۲ روش استفاده و دانلود فایل از تورنت و بیت تورنت در اندروید را برای راهنمایی بیشتر مطالعه نمایید.

اصطلاحات و قسمت های شبکه تورنت

  • Indexers: ایندکسر به وبسایت هایی گفته می شود که لیستی از فایل های تورنت را در خود نگه می دارند. هنگامی که شما بخواهید فایلی دانلود کنید یا به اشتراک بگذارید باید به Indexers بروید که معمولاً به شکل یک انجمن یا کانال IRC تشکیل می شود و موتور جست و جویی نیز برای پیدا کردن راحت تر تورنت ها دارند.
  • Trackers: سروری است که در هدایت، دریافت و حفظ آمار تورنت ها فعالیت می کند.
  • Seeders and Leechers: افرادی که فایلی را برای اشتراک قرار می دهند، در تورنت به نام سیدر (Seeders) شناخته می شوند. با توجه به ماهیت تورنت اگر شما فایلی را هم دانلود کنید و آن را در کلاینت نگه دارید باز هم به عنوان Seeders خواهید بود. اما اگر آپلود را غیر فعال نمایید و فقط دانلود کننده باشید به عنوان Leechers شناخته می شوید که این افراد از محبوبیت زیادی برخوردار نیستند.

فایل تورنت چیست؟ چگونه فایل های تورنت را دانلود و استفاده کنیم

  • Public vs Private Trackers: ردیاب ها یا Trackers که معرفی شدند در دو جنبه عمومی و خصوصی وجود دارند. ردیاب های خصوصی نیاز به ثبت نام و عضویت در سایت دارند. اما ردیاب های عمومی نیازی به ثبت نام ندارند و استفاده از آن همیشه رایگان است. برای تجربه بهتر و امن تر می توانید از Trackers های خصوصی که از یک جامعه قوی پشتیبانی کند استفاده نمایید و بر حسب سلیقه خود یکی از آن ها را انتخاب نمایید. زیرا در ردیاب های عمومی تایید هویت و.. صورت نمی گیرد که کار را برای افرادی که قصد انتشار بد افزار و ویروس دارند را راحت تر می کند.
  • BitTorrent Clients: کلاینت ها در سمتی دیگر از شبکه هستند که به نرم افزار هایی گفته می شود با کمک آن ها می توانید به ترکر ها (Trackers) متصل شوید و با وسیله این نرم افزار ها فایل های مورد نظر خود را دانلود یا آپلود کنید. uTorrent برای ویندوز و Transmission برای سیستم عامل های مک از انتخاب های برتر در این زمینه هستند.

فایل تورنت چیست؟ چگونه فایل های تورنت را دانلود و استفاده کنیم

قانونی بودن BitTorrent

خود BitTorrent یک پروتکل است و به خودی خود غیر قانونی نیست بلکه می توان از آن استفاده های نامناسب نیز انجام داد. استفاده های قانونی و چه غیر قانونی با مسئولیت ردیاب ها یا ترکر است. عده ای نیز به دلیل دانلود غیر قانونی سریال ها و.. از این شبکه انتقاد دارند اما در واقع فایلی در ترکر ها یا ایندکسر ها ذخیره نمی شود و کاربران از یک دیگر فایل را می گیرند پس مشکلی متوجه ماهیت شبکه نمی شود. اما آدرس آی پی ها در این شبکه قابل پیگیری اند پس در ترکر عمومی اگر از آثاری که حق نسخه برداری از آن ها داده نشده چشم پوشی کنید. البته این موضوع به دلیل اینکه ایران از قانون کپی رایت پیروی نمی کند، نمی تواند منجر به مشکلات خاصی شود.

از جمله ترکر های قانونی هم می توان به ترکر Jamendo که ردیاب موسیقی رایگان است، Linux Tracker برای دانلود فایل های لینوکسی که جایگزین مناسب ISO است و Clear Bits که رسانه متن باز است اشاره نمود. می توانید با سرچ کردن ترکر های مورد نیاز خود را بیابید.

برای دانلود سریعتر از تورنت نیز می توانید مطلب ۵ روش دانلود مستقیم و سریع فایل های تورنت توسط IDM را مطالعه کنید.

نحوه جستجو و دانلود از تورنت

یکی از اولین اقدام ها دانلود و نصب یک کلاینت است. طبق پیشنهاد ما از uTorrent برای ویندوز استفاده می کنیم. در قدم بعدی باید تورنت مورد نظر خود را پیدا کنید. برای دانلود تورنت به Indexers مورد نظر خود بروید و تورنت فایل مورد نظر خود که احتمالاٌ حجمی در حدود چند کیلوبایت دارد را دانلود نمایید. Indexers متناسب با نیاز خود را می توانید یا جست و جو در گوگل پیدا کنید و از آن استفاده نمایید.

حال بعد از انجام این مراحل، تنها کار مورد نیاز دوبار کلیک روی فایل با پسوند .torrent است که آن را دانلود کرده اید. (باید برنامه کلاینت را به عنوان باز کننده پیش فرض برای این نوع پسوند در نظر بگیرید.) بعد از کلیک روی تورنت، برنامه uTorrent به صورت پاپ آپ باز خواهد شد و گزینه ای برای دانلود فایل در اختیار شما قرار می دهد.

فایل تورنت چیست؟ چگونه فایل های تورنت را دانلود و استفاده کنیم

مکان ذخیره دانلود تورنت را انتخاب نمایید. اگر چند دانلود داشته باشید صف آن ها را خواهید دید و می توانید اولویت بندی کنید. بعد ار انتخاب تنظیمات مورد نیاز با زدن OK آن را تایید کنید.

فایل تورنت چیست؟ چگونه فایل های تورنت را دانلود و استفاده کنیم

در پجره اصلی برنامه uTorrent شما صف دانلود خود را مشاهده می کنید. در این پنجره با زدن روی دکمه Pause، دانلود متوقف می شود اما اتصال باز می ماند. اگر دکمه Stop را بزنید فرآیند متوقف می شود و اتصال آن نیز قطع می شود. دکمه X قرمز نیز برای حذف تورنت ها کاربرد دارد و بر روی فایل ها نیز عمل می کند. با علامت پیکان های بالا و پایین نیز می توانید اولویت فایل ها در صف دانلود را تغییر دهید.

فایل تورنت چیست؟ چگونه فایل های تورنت را دانلود و استفاده کنیم

پس از اتمام دانلود هم کلاینت را نبندید تا به عنوان یک سیدر بمانید (البته این کار ممکن است مصرف اینترنت شما را تحت تاثیر قرار بدهد). تورنت به کاربران وابسته است و هرچه تعداد کاربران و سیدر ها افزایش یابد، قدرت و کارایی شبکه تورنت بیشتر می شود. دنیای BitTorrent وسیع است و امیدواریم با راهنمایی های این مطلب، استفاده خوبی از Torrent داشته باشید. دقت کنید که برای جلوگیری از وقوع خطرات احتمالی حتماً از تغییر دهنده های آی پی استفاده نمایید تا IP واقعی شما مخفی بماند.

اگر هم قصد دانلود فایل های داخل تلگرام را با دانلود منیجر ها دانلود کنید، پیشنهاد می کنیم مطلب چگونه فایل ، ویدیو ، موزیک و.. تلگرام را با دانلود منیجر ها و لینک مستقیم دانلود کنیم را بخوانید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز به معرفی تورنت و نحوه دانلود از آن پرداختیم. نظر شما راجب Torrent و مفید بودن آن چیست؟ منتظر شنیدن تجربیات، نظرات و پیشنهادات شما در این زمینه به همراه ذکر نکاتی که در مطلب گفته نشده اند، در قسمت دیدگاه این پست هستیم.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

راهنما و آموزش کامل دانلود از تورنت (همه دستگاه ها)
راهنما و آموزش کامل دانلود از تورنت (همه دستگاه ها)
آموزش 2 روش استفاده و دانلود فایل از تورنت و بیت تورنت اندروید
آموزش ۲ روش استفاده و دانلود فایل از تورنت و بیت تورنت در اندروید
انزل وب
۱۲ مرورگر ساخته شده بر پایه مرورگر های فایرفاکس و گوگل کروم
انزل وب
BitTorrent سرویسی رایگان و نامحدود برای اشتراک گذاری فایل ها منتشر کرد

نظرات