پوشه AppData ویندوز چیست؟ آشنایی با کاربرد و پیدا کردن آن

پوشه AppData ویندوز چیست؟ آشنایی با کاربرد و پیدا کردن آن

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که پوشه AppData ویندوز چه کاربردی دارد؟ آیا با حذف پوشه AppData موجود در ویندوز ما دچار مشکل می شویم و آیا نیاز هست که از اطلاعات این پوشه بکاپ بگیریم؟ در پست امروز انزل وب ما به تمام این سوالات پاسخ خواهیم داد.

پوشه AppData در ویندوز ۱۰، ۸ و ۷ چست؟ چگونه آن را پیدا کنیم؟

What Is the AppData Folder in Windows?

برنامه های ویندوز معمولا اطلاعات و تنظیمات خود را در پوشه AppData (مخفف Application Data) ذخیره می کنند و هر اکانت کاربری ویندوز دارای پوشه AppData خاص خودش است. AppData یک پوشه مخفی است و برای آنکه شما آن را مشاهده کنید باید وارد صفحه Folder Option شوید و گزینه Show hidden files را انتخاب کنید. قبلا در انزل وب در مورد پوشه Windows.old در ویندوز چیست ؟ صحبت کردیم در ادامه شما اطلاعات مورد نیاز فولدر AppData ویندوز خود را می توانید مطالعه بفرمایید.

پوشه AppData در ویندوز 10، 8 و 7 چست؟ چگونه آن را پیدا کنیم؟

فولدر AppData در کجا قرار دارد؟

همانطور که در چند خط بالا اشاره کردیم هر اکانت کاربری ویندوز دارای فولدر AppData خاص خود است. اگر یک کامپیوتر توسط چند کاربر استفاده می شود، پوشه AppData به برنامه های ویندوز اجازه می دهد تا مجموعه ای از تنظیمات را ذخیره کنند. فولدر AppData در ویندوز ویستا معرفی شد و هنوز هم در ویندوز ۱۰، ۸ و ۷ استفاده می شود.

فولدر AppData در کجا قرار دارد؟

شما می توانید فولدر AppData هر اکانت کاربری را در دایرکتوری یوزر پیدا کنید. برای مثال اگر نام کاربری شما Anzalweb باشد شما پوشه AppData را در مسیر پیش فرض C:\Users\Anzalweb\AppData پیدا خواهید کرد. برای پیدا کردن فولدر AppData یکی از روش های زیر را استفاده کنید:

  • شما می توانید آدرس C:\Users\Anzalweb\AppData را در نوار آدرس کپی پیست کنید و محتویات پوشه را ببینید.
  • یا اینکه دکمه ویندوز و R را با هم فشار دهید تا پنجره Run باز شود و بعد عبارت %APPDATA% را در این پنجره وارد کنید و اینتر بزنید تا وارد پوشه AppData شوید.
  • یا اینکه در کادر جستجوی منوی Start عبارت %APPDATA% را کپی پیست کنید و روی Roaming کلیک کنید.

مروری بر محتویات فولدر AppData

اگر مرحله قبل را انجام داده باشید الان شما در پوشه AppData باید باشید، همانطور که مشاهده می فرمایید در اینجا سه پوشه Local, LocalLow و Roaming وجود دارد. در هر یک از این پوشه ها تنظیمات مختلف برنامه ها واقع شده است. در ادامه در مورد هر کدام از این پوشه ها به صورت مختصر توضیح خواهیم داد:

فولدر AppData در کجا قرار دارد؟

پوشه Roaming

اگر کامپیوتر شما به یک دامنه با پروفایل رومینگ وصل شده باشد، فولدر Roaming شامل اطلاعاتی است که یک کاربر می تواند از یک کامپیوتر به کامپیوتر دیگر انتقال دهد. فولدر Roaming غالبا برای تنظیمات مهم استفاده می شود. برای مثال، فایرفاکس پروفایل های کاربر را در اینجا ذخیره می کند، به شما اجازه می دهد بوک مارک ها و سایر اطلاعات جستجویی خود را از یک کامپیوتر به کامپیوتر دیگر انتقال دهید و دنبال کنید.

پوشه Roaming

پوشه Local

پوشه Local شامل اطلاعاتی است که برای یک کامپیوتر خاص استفاده می شود. این فولدر هیچگاه از یک کامپیوتر به کامپیوتر دیگر همگام سازی نمی شود حتی اگر این سیستم ها داخل یک دامنه باشند. این اطلاعات به طور کلی برای یک کامپیوترخاص است یا حاوی فایل هایی است که بیش از حد بزرگ هستند. این اطلاعات ممکن است شامل فایل های کش دانلود شده و سایر فایل های بزرگ دیگر باشد و یا فقط شامل تنظیماتی باشد که برنامه نویس فکر نمی کند که باید بین کامپیوترها همگام شوند.

بین پوشه رومینگ و لوکال تفاوت معناداری وجود ندارد. همه چیز روی کامپیوتر شما ذخیره می شود، با این حال برنامه نویسان برنامه های کاربردی هنوز هم انواع اطلاعات مختلف را بین پوشه های مختلف تقسیم می کنند.

پوشه Local

پوشه LocalLow

پوشه LocalLow همان پوشه Local است اما برای برنامه هایی که تنظیمات امنیتی محدودتری دارند بکار برده می شود. به عنوان مثال، اینترنت اکسپلورر هنگامی که در حالت محافظت شده اجرا می شود به پوشه LocalLow دسترسی دارد. این تفاوت برای کاربردهای شخصی مهم نیست اما برای برنامه هایی که فقط به یک پوشه نیاز دارند تا در آن بنویسند مهم است چونکه آنها به پوشه Local اصلی دسترسی ندارند.

پوشه LocalLow

اگر یک برنامه بخواهد مجموعه ای از تنظیمات را انجام دهد یا فایل هایی که توسط چند کاربر استفاده شده است را داشته باشد باید از پوشه ProgramData استفاده کند. پوشه AppData در نسخه های قبلی ویندوز با نام All Users شناخته شده بود.  برای مثال یک برنامه آنتی ویروس ممکن است فایل های لاگ مربوطه را اسکن کند و تنظیمات خود را در ProgramData ذخیره کند و آنها را با تمام کاربرانی که از کامپیوتر استفاده کنند به اشتراک بگذارد.

اما همیشه از این دستورالعمل ها پیروی نمی شود به عنوان مثال، گوگل کروم تمام تنظیمات و اطلاعات کابران خود را در در فولدر Local ذخیره می کند در حالی که ممکن است انتظار داشته باشید که این تنظیمات در فولدر Roaming ذخیره شده باشند.

برخی از برنامه ها ممکن است تنظیمات خود را در فولدر اکانت کاربر اصلی و در مسیر C:\Users\NAME یا در فولدر داکیومنت موجود در مسیر C:\Users\NAME\Documents ذخیره کنند. برنامه های دیگر ممکن است اطلاعات خود را در رجیستری و یا در پوشه دیگری از سیستم شما ذخیره کنند. در ویندوز برنامه نویسان نرم افزارها می توانند اطلاعات خود را در هر جایی که دوست دارند ذخیره کنند.

آیا باید از فولدر AppData بکاپ گرفت؟

قبلا در انزل وب فایل ها و اطلاعات مهمی که قبل از نصب ویندوز باید از آنها بکاپ بگیرید را به شما معرفی کردیم، اما در مورد بکاپ گیری از فولدر AppData باید بگوییم که اکثر کاربران ویندوز حتی لازم نیست بدانند که پوشه AppData وجود دارد به همین دلیل است که این پوشه در ویندوز مخفی است. برنامه ها اطلاعات مورد نیاز خود را در اینجا ذخیره می کنند و در صورت تمایل می توانید از این اطلاعات بکاپ بگیرید اما به ندرت به این اطلاعات نیاز پیدا خواهید کرد. شما به بکاپ گیری از پوشه های موجود در فولدر AppData نیازی ندارید اما اگر قصد دارید از تنظیمات برنامه خاصی بکاپ بگیرید یا فایل های ذخیره شده گیم کامپیوتری را داشته باشید شما می توانید بکاپ بگیرید. برای بکاپ گیری کافی است که پوشه AppData را در جای دیگری کپی کنید.

آیا باید از فولدر AppData بکاپ گرفت؟

حالا که اطلاعات شما در مورد پوشه AppData کامل شده است از شما دعوت می کنیم پوشه LOST.DIR اندروید، حافظه فلش و.. چیست؟ را مطالعه بفرمایید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز در انزل وب در مورد فولدر AppData بحث کردیم، اگر نکته ای وجود دارد که در پست امروز از قلم افتاده است و بدان اشاره نشده است، از شما دعوت می کنیم که این پست را با بیان این نکات کامل کنید. نظرات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه این پست با ما در میان بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

آموزش 15 روش رفع خطای BOOTMGR Is Missing در ویندوز 10 ، ویندوز 11 و..
۱۵ روش رفع خطای BOOTMGR Is Missing در ویندوز ۱۰ ، ویندوز ۱۱ و..
آموزش تغییر کشور (Region) در ویندوز 10
آموزش تغییر کشور (Region) در ویندوز ۱۰
آموزش تصویری نصب اسکنر در ویندوز 10
آموزش تصویری نصب اسکنر در ویندوز ۱۰
آموزش حذف اکانت مایکروسافت در ویندوز 10
آموزش حذف اکانت مایکروسافت در ویندوز ۱۰

نظرات

  • بیات says:

    من درایو سی لپ تاپم پر شده بود و به کل فولدر appdata رو اشتباها پاک کردم و متاسفانه آپ های لپ تاپ را نشون نمیده و میگه یا فایل rename یا delete شده. چیکار باید بکنم؟

  • حمید says:

    آیا پاک کردن اطلاعات پوشه لوکال برای ویندوز مشکلی پیش می آورد؟؟

  • Taha says:

    سلام من در پوشه app data /local/temp یک سری فایل ها با پسوندWER است که باعث می شود بعضی اوقات لب تاب usbرا ساپورت نکند و لب تاب خاموش نشود. من همیشه وقتی لب تاب را خاموش می کنم بعد از حدودا ۱۵دقیقه دوباره با desktopبر می گردد و debug ویندوز بالا می اید و ادرس این فایل را می دهد و با پاک کردنش دوباره usbرا ساپورت می کند و در کسری از ثانیه بعداز تموم شدن کارم با لب تاب خاموش می شود

  • امیر says:

    سلام خسته نباشید من رو بعضی ازفولدر های پوشه app data رو پاک کردم و الان هیچ برنامه ای روی ویندوز بالا نمیاد . لطفا کمک کنید . ممنون از سایت خوبتون❤❤❤

  • محمد says:

    درود و سلام، توی فولدر local، گیم هایی که من تو کامپیوترم دانلود کردم رو نداره، ولی مثل اینکه برای دانلود مود روی این گیم ها، باید از این فولدر وارد بشم، چه کار کنم؟

  • محمدرضا says:

    سلام من وقتی میخوام برنامه نصب کنم میاد ارور میده اپ دیتا نمیدونید اون برای چی هستش

  • ملیکا says:

    سلام خسته نباشید این پوشه خیلی فضای من رو گرفته من میخوام فولدرهاشو حذف بکنم اما نمیشه حذفش کرد ممنون میشم راهنمایی کنید

  • علی says:

    سلام من وقتی وارد پوشه appdata میشم فقط Roaming هستش و چکار کنم وارد پوشه Local بشم

  • علیرضا says:

    سلام
    پوشه appdata روی سیستم (وین ۷) من خیلی سنگینه نزدیک به ۲۰ گیگ از فولدر C و در گیر کرده
    اگه این فولدرهای داخل Appdata رو کلیر کنم بنظر شما اتفاقی برای ویندوز و یا برنامه های روی سیستم میافته؟
    ممنون

  • A.....S says:

    سایت خیلی خیلی خوبی دارید…ممنون

  • mohammad says:

    درود و خسته نباشید خدمت ادمین سایت پوشه app date پاک بشه مشکل یا اختلالی پیش میاد