بررسی کامل و تفاوت نسل های پردازنده های اینتل (Intel CPUs)

راهنمای کامل و بررسی تفاوت نسل های پردازنده های اینتل (Intel CPU)

شرکت اینتل یکی از بزرگترین تولید کننده های پردازنده (CPU) در دنیا است. هر پردازنده مشخصات خاص خود را دارد و هر سال سعی می شود تا نسل جدیدی از آن ها معرفی شوند. امروز در انزل وب قصد داریم تا نسل های مختلف سی پی یو های اینتل را بررسی کنیم و با آنها بیشتر آشنا شویم.

معرفی و تفاوت نسل های مختلف سی پی یو اینتل CPU Intel

Introduction and Differences Between Generations Intel CPUs

در سال ۱۹۶۸ بود که شرکت اینتل تاسیس شد. در سال ۱۹۷۸ این شرکت معماری X86 را برای پردازنده ابداع کرد که از آن موقع تا الان جزو متداول ترین معماری پردازنده های کامپیوتر های شخصی دنیا است. اما قضیه به اینجا ختم نشد و اینتل با ارائه نسل های جدید، پیشرفت هایی فراوانی را در پردازنده ها به وجود آورد که در ادامه به صورت خلاصه آن ها را مرور خواهیم کرد.

تاریخچه CPU اینتل

اولین پردازنده اینتل مدل ۴۰۰۴ بود که در سال ۱۹۷۱ ساخته شد. این پردازنده ابتدایی و با سرعت کلاک ۷۴۰KHz و در ابعاد ۱۰ میکرون ساخته شده بود. این روند با ارائه مدل های ۸۰۰۸، ۸۰۸۰ و ۸۰۸۵ ادامه داشت که با افزایش قدرت پردازشی، سرعت کلاک بالاتر و کاهش اندازه رو به رو بودند. مدل ۸۰۸۶ اولین پردازنده X86 بود که در ۱۹۷۸ ساخته شد. این روند با ارتقا محصولات ادامه داشت تا در سال ۲۰۰۸ اینتل نام گذاری پردازنده های خود را تغییر داد و نسل جدید را روانه بازار ها کرد. بعد از این اتفاق اینتل سعی دارد هر سال نسل جدید تر از این پردازنده ها را معرفی کند.

تاریخچه CPU اینتل

اگر به دنبال راهی برای نمایش دمای پردازنده خود هستید، پیشنهاد می کنیم مطلب روش های نمایش و بررسی دمای CPU کامپیوتر و لپ تاپ را مطالعه بفرمایید.

معرفی نسل های CPU اینتل

معرفی نسل های CPU اینتل

از سال ۲۰۰۸ سری مشهور پردازنده های Core i معرفی شدند که جایگزینی برای سری های Core 2 محسوب می شوند. بر خلاف باور عموم این نسل با عدد های بعد از Core i تعدا هسته ها را مشخص نمی کند. بلکه به طور کلی مدل های Core i3 به نشانه پایین رده بودن، Core i5 میان رده و Core i7 بالارده بودن پردازنده است. بدیهی است که در هر نسل، نسبت به نسل های قدیمی تر شاهد تغییراتی همچون مصرف کمتر، قدرت بیشتر هستیم. در واقع هر چه سی پی یو ما نسل جدیدتر باشد، بهتر از نمونه های مشابه نسل قبل است. این نسل ها تا کنون عبارتند از :

  • نسل اول: معماری نِهِیلِم (Nehalem)، فرآیند ساخت ۴۵ نانومتری، معرفی در سال ۲۰۰۸
  • نسل دوم: معماری سندی بریج (Sandy Bridge)، فرآیند ساخت ۳۲ نانومتری، معرفی در سال ۲۰۱۱
  • نسل سوم: معماری آیوی بریج (Ivy Bridge)، فرآیند ساخت ۲۲ نانومتری، معرفی در سال ۲۰۱۲
  • نسل چهارم: معماری هسول (Haswell)، فرآیند ساخت ۲۲ نانومتری، معرفی در سال ۲۰۱۳
  • نسل پنجم: معماری برادول (Broadwell)، فرآیند ساخت ۱۴ نانومتری، معرفی در سال ۱۰۱۴
  • نسل ششم: معماری اسکای‌لیک (Skylake)، فرآیند ساخت ۱۴ نانومتری، معرفی در سال ۲۰۱۵
  • نسل هفتم: معماری کبی لیک (Kaby Lake)، فرآیند ساخت ۱۴ نانومتری، معرفی در سال ۲۰۱۶
  • نسل هشتم: معماری کنون‌لیک (Cannonlake)، فرآیند ساخت ۱۰ نانومتری، معرفی در سال ۲۰۱۷
  • نسل نهم احتمالی: معماری آیس لیک (Ice Lake)، فرآیند ساخت ۱۰ نانومتری، معرفی در سال ۲۰۱۸
  • نسل دهم احتمالی: معماری تایگر لیک (Tiger Lake)، فرآیند ساخت ۱۰ نانومتری، معرفی در سال ۲۰۱۹

مشاهده می شود که اینتل دائماً سعی در کاهش اندازه فرایند ساخت تا ۷ و حتی ۵ نانومتری می باشد. در حال حاظر نسل هشتم در حال کامل شدن ارائه در بازار است و در آینده از نسل های جدید تر نیز در بازار رونمایی خواهد شد.

تشخیص نسل های سی پی یو

برای تشخیص نسل پردازنده خود، از روی عددی که بعد از نام سی پی یو ذکر می شود تشخیص داده می شود. به عنوان مثال اگر پردازنده شما مدلش Core i3 2200 است، عدد اول از سمت چپ یعنی ۲، نشان می دهد که پردازنده شما متعلق به نسل ۲ است. به همین شکل پردازنده شما با هر عددی شروع شود، نشان دهنده نسل ساخته شده است. البته قابل ذکر است که نسل اول دارای پسوند سه عددی است. بنابراین اگر پردازنده شما با اعداد سه رقمی کد گذاری شده احتمالاً از نسل اول باشد مثل Core i7 960.

تشخیص نسل های سی پی یو

همینطور اگر با مشکل هنگ کردن سیستم خود مواجه هستید، مطالعه مطلب ۶ راه حل مشکل ۱۰۰ درصد شدن استفاده CPU توسط سیستم را فراموش نکنید.

تفاوت نسل های سی پی یو اینتل

تفاوت نسل های سی پی یو اینتل

در هر نسل، سعی بر این شده است که ضمن افزایش قدرت پردازش، مصرف انرژی نیز کمتر شود. در واقع شما هر چه پردازنده نسل جدید تری داشته باشید، شاهد قدرت بیشتر و مصرف کمتر هستید. به جز این موارد تفاوت های دیگری نیز وجود دارند. به طور مثال در پردازنده های سری اول، هیچ پردازنده Core i3 وجود ندارد و همگی Core i5 یا Core i7 هستند و شاهد افزایش قدرت ۱۰ تا ۲۵ درصد نسبت به نسل های پیش از خود بودند. مصرف آن ها نیز ۳۰ درصد کمتر شده است. نسل دوم نیز عملکرد بهبود یافته ۱۱ درصدی نسبت به نسل قبل است. و همینطور این روند مثبت ادامه دارد.

آخرین نسل پردازنده در بازار

آخرین نسل پردازنده در بازار

علاوه بر معرفی نسل های جدیدتر، فعلا نسل هشتم به عنوان جدیدترین نسل پردازنده های اینتل برای فروش در بازار ارائه شده است و مهندسان اینتل در حال کار بر روی نسل های جدید تر تا عرضه آن ها به بازار هستند. این نسل با نام تجاری Coffee Lake وارد بازار شده است. بخش Core i9 در این زمینه فعلاً نامعلوم است و قرار است اولین Core i9 برای پردازنده های موبایل (لپ تاپ) باشد.

آخرین نسل پردازنده در بازار

لیست پردازنده های ارائه شده برای رایانه های دسکتاپ نیز در زیر مشاهده می کنید.

آخرین نسل پردازنده در بازار

اگر مشکلاتی هم با گرافیک دارید، می توانید مطلب ۹ روش رفع مشکل کارت گرافیک Nvidia ، AMD و.. در ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷ را جهت رفع آن بخوانید.

انواع سی پی یو اینتل

تفاوت سی پی یو فقط در نسل آن ها نیست و بلکه در مدل ها هم انواع سی پی یو اینتل متفاوت هستند. اگر قصد خرید یک پردازنده را دارید باید با آن ها آشنا باشید. به طور کل پردازنده ها به دو قسمت دسکتاپ برای رایانه های معمولی و Mobile برای لپ تاپ تقسیم می شوند. سپس از نظر قدرت، مصرف و.. به انواع مختلف دیگری تقسیم می شوند که هر کدام کاربرد خود را دارد. مثلاً در لپ تاپ هایی که هدف مصرف کم تر است پردازنده متفاوت تری نسبت به یک لپ تاپ گیمینگ که پردازش بالا تری را میطلبد استفاده می شود. به طور کلی قدرت بیشتر، مصرف و دمای بیشتری دارد. به طور مثال اگر در نام مدل یک پردازنده، حرف K استفاده شود، نشان دهنده آنلاک بودن سی پی یو برای انجام اورکلاک است. در صورتی که قصد اورکلاک کردن دارید، حتماً توجه داشته باشید که حرف K در مدل پردازنده شما وجود داشته باشد.

انواع سی پی یو اینتل

همچنین می توانید برای آشنایی بیشتر با اورکلاک، مطلب اورکلاک CPU (سی پی یو) و کارت گرافیک کامپیوتر چیست؟ را مطالعه کنید.

معرفی انواع CPU کامپیوتر

پردازنده های دسکتاپ معمولا جدا از مادربرد هستند و امکان تعویض و باز کردن آن ها برای کاربر وجود دارد. روی پردازنده نیز یک فن قرار داده می شود تا دمای سی پی یو را کاهش دهد. حرف S در پردازنده های دسکتاپ به معنی کم مصرف بودن T به معنی خیلی کم مصرف در دسکتاپ است. در یک خانواده پردازنده هم مدلی که با نام X مشخص شده است، نسبت به بقیه اعضای خانواده آن پردازنده سرعت کلاک بیشتری را دارد.

معرفی انواع CPU کامپیوتر

در همین زمینه می توانید مطلب آموزش تصویری تعویض، جا زدن و بستن فن CPU یا سی پی یو بر روی مادربرد کامپیوتر را هم بخوانید.

انواع CPU لپ تاپ و کامپیوتر Intel

همچنین در پردازنده هایی که نام M در آن ها آورده می شود، به معنی Mobile یا سیار بودن است و برای پردازنده های لپ تاپ استفاده می شود. این پردازنده ها اکثرا روی برد نصب و لحیم می شوند. باز کردن آن ها برای کاربران وجود ندارد مگر استفاده از دستگاه های لحیم کاری مخصوص. در پردازنده های لپ تاپ، حرف Q به معنی ۴ هسته ای بودن است و اگر HQ باشد، نشان از قدرت پردازش بالا دارد. حرف L نیز در پردازنده های لپ تاپ نشان از کم مصرف بودن آن است. همچنین اگر پردازنده ای با کلمه U مشخص شود به معنی خیلی کم مصرف بودن آن می باشد که در نتیجه کم ترین سرعت پالس را دارند.

انواع CPU لپ تاپ

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز به معرفی نسل های پردازنده اینتل و انواع آن ها پرداختیم. شما از چه پردازنده ای استفاده می کنید و آیا از آن رضایت دارید؟ همچنین می توانید نظرات، پیشنهادات، تجربیات و نکاتی که در این مطلب ذکر نشده اند را در دیدگاه این پست با ما به اشتراک بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

آموزش 6 روش مشاهده و بررسی دمای cpu در ویندوز 11 و ویندوز 10
آموزش ۶ روش مشاهده و بررسی دمای CPU در ویندوز ۱۱ و ویندوز ۱۰
آموزش تصویری نحوه ارتقا لپ تاپ
آموزش تصویری نحوه ارتقا لپ تاپ
آموزش 4 روش حل مشکل CPU در نصب ویندوز 11
آموزش ۴ روش حل مشکل CPU در نصب ویندوز ۱۱
آموزش حل مشکل استفاده زیاد مرورگر گوگل کروم از CPU
آموزش حل مشکل استفاده زیاد مرورگر گوگل کروم از CPU

نظرات

  • رضا شیخیان says:

    باسلام و تشکر cor i5 نسل ۵ ایسوس بهتره یا cori7 نسل ۴ لنوو

  • روح الله جعفری زاده says:

    سلام

    این رو بدونید دوستان سرعت سی پی یو به فرکانس و تعداد هسته و رشته و کش آن هست نه به نسل اصلا نسل سی پی یو در سرعتش هیچ تاثیر محسوسی نداره.
    اما عوام که تخصص علمی و تجربی کامپیوتر رو ندارند فقط دنبال سی پی یویه نسل جدیدن حتی اگر فرکانس و کش سی پی یو پایین و قیمتش بالا باشه و بسیاری از همکاران هم یا از روی ندانستن یا به عمد از این کم اطلاعی مردم سوءاستفاده می کنند.
    یاعلی

  • Mahyar1997 says:

    پردازنده Core i7-7700HQ
    یا
    پردازنده Core i7-8750H
    کدومش بهتره؟!
    لطفا راهنمایی کنید
    تفاوت نسل ۷ و ۸ رو بگید
    فرق HQ و H رو بگید

  • reza25947 says:

    ممنون بابت زحمتی که کشیدید.مقاله کامل و روانی بود.خسته نباشید

  • ابوالفضل says:

    خیلی عالی بود مرسی از زحمتتون

  • سید says:

    سلام
    اول مقالتون برای نسل هشتم نوشتید cannon lake ولی پایین تر نوشتید نسل هشتم با نام تجاری coffee lake لطفا اصلاح کنید
    با تشکر از مقاله خوبتون

  • علی says:

    ممنون از مقاله جالبتون. عالی بود

  • ali says:

    ممنون از مقاله
    اگر ممکنه یک مقاله برای انتخاب صحیح مادربرد بزارین
    من الان نمیدونم پردازنده ۸۱۰۰ که ۱۱۵۱ هستش رو مادربرد h110 پشتیبانی میکنه که اونم ۱۱۵۱ هستش؟
    آخه یه جا خوندم تغییراتی تو سوکت های جدید انجام دادن
    کلا دنبال یه مقاله هستم یه توضیح خوبی راجب انتخاب مادربرد داده باشه
    مثلا فلان مادربرد امکان اتصال usb3 جلوی کیس رو داره یا باس رم فلان قدر رو پشتیبانی میکنه
    یا همین قضیه که سوکت اسمش یکی هست اما نمیدونم پشتیبانی میکنه یا نه!

  • بیژن says:

    باعرض سلام و تشکر. من میخوام یه لپ تاپ لنوو بگیرم. شک دارم که corei7 نسل هفت بگیرم یا corei5 نسل۸. ممنون میشم راهنمایی کنید

  • MWeb says:

    عالی بود ممنون از زمانی که میذارین… بوس

  • جواد says:

    خیلی عالی بود

  • 0liver says:

    بسیار مفید

  • محمد says:

    خیلی جالب ممنون