سیستم هشدار دهنده تشخیص دود و حریق

آموزش نحوه کار و استفاده از سیستم هشدار دهنده تشخیص دود و حریق

سنسورهای هشدار دهنده دود یا سیستم هشدار حریق به جزیی از استاندارد های لازم برای منازل و سایر مکان اداری تبدیل شده اند که وجود آن قطعا موجب آرامش بیشتر می شود. اما شما چقدر راجب این سیستم ها اطلاعات دارید؟ امروز در انزل وب به معرفی سیستم هشدار دهنده تشخیص دود و حریق می پردازیم و انواع آنها را معرفی و بررسی می کنیم.

راهنما و آشنایی با سیستم های هشدار دهنده آتش ، دود و حریق

What You Need to Know About Smoke Alarms

آلارم های دود معمولا قیمت پایینی دارند که باعث صرفه جویی در هزینه حوادث می شوند و جزو نیاز های اساسی می باشند. برای آشنایی بیشتر با تفاوت های هشداردهنده دود و آشکار ساز دود و.. و افزایش اطلاعات راجب این محصول قبل از خرید، ادامه مطلب را مطالعه کنید.

تفاوت هشدار دهنده دود و آشکارساز دود

این دو اصطلاح به طور محاوره ای تعویض می شوند و در سیستم هشدار حریق ممکن است فکر کنید که یکی هستند اما قبل از معرفی سیستم هشدار دهنده دود، باید با انواع مختلف آن آشنا بشوید.

تفاوت آلارم دود و آشکارساز دود

به طور کلی اول به این سوال پاسخ دهیم که دستگاه تشخیص آتش سوزی چیست؟ سیستم آلارم دود یا تشخیص آتش، شامل سنسور دود و زنگ هشدار قابل شنیدن است که معمولا در خانه و آپارتمان نصب می شود. هنگام بروز اولیه آتش سوزی این سیستم آن را تشخیص می دهد با آلارم خود افراد را از این حادثه سریعا خبر می کند. اما آشکار ساز دود (دتکتور دود) فقط شامل یک سنسور است و چیز دیگری در آن محل نصب نمی شود. فقط یک واحد هشدار مرکزی در مکانی نگهداری می شود که سنسور به آن وصل می شود. این نوع سیستم بیشتر در مکان های تجاری مانند هتل ها و بیمارستان ها یافت می شود. در این مطلب تمرکز ما روی سیستم آلارم دود است که کاربرد مسکونی دارد.

برای افزایش امنیت منزل خود، می توانید مطلب آموزش ساخت هشدار دهنده درب با ساده ترین ابزار ممکن را نیز مطالعه کنید.

انواع سنسور تشخیص دود و حریق

انواع سنسور تشخیص دود و حریق

گفتیم که سنسور جزیی از سیستم وسایل هشدار دهنده است که خود سنسور هم انواعی دارد. سنسور هایی به نام فتوالکتریک (PhotoElectric) وجود دارند که در کنار سنسور های یونیزاسیون (Ionization) برای تشخیص دود و حریق، استفاده می شوند. به طور خلاصه سنسور های فوتوالکتریک در تشخیص یک آتش سوزی که آهسته است و شعله زیادی تولید نمی کند و بیشتر دود می کند کارایی بیشتری دارند در حالی که سنسور های یونیزاسیون در تشخیص آتش هایی که سریع ایجاد شده و شعله های تندی دارد بهتر عمل می کند. علت این تفاوت هم استفاده از تکنولوژی مختلف به کار رفته در سنسور ها می باشد. برای سنسور های خانه معمولا از یک حسگر فتوالکتریک استفاده می کنند زیرا معمولا مبل و تشک معمولا آهسته می سوزند که با کمک یک حسگر تقسیم طیف، به انواع شدت های آتش حساس می شود و انواع حریق را تشخیص می دهد.

مطالعه مطلب، با این ۳ روش ساخت پنل سلول خورشیدی در خانه برق تولید کنید! نیز برای تهیه برق منزل نیز می تواند برای شما جالب و مفید باشد.

مقایسه سنسور دود بی سیم و سیم دار

مقایسه سنسور دود بی سیم و سیم دار

سنسور های دود ساختمان موجود به دو شکل استفاده از باطری و یا استفاده از برق خانه کار می کنند. هر کدام از این نوع ها مزایا و معایبی دارند که بسته به نوع نیازتان باید اقدام به خرید حسگر دود مورد نیاز و تهیه آن کنید. آلارم های سیم دار نیاز به سیم کشی دارند و نصب مشکلی تری نسبت به نوع بی سیمی دارند. ولی در  عوض دیگر نیاز نیست نگران تمام شدن باتری باشید. در مدل های بی سیم که نیروی خود را از باتری می گیرند، نیاز به سیم کشی نبوده و به صورت راحت تری نصب می شوند. تنها عیب این مدل تمام شدن باتری آن است که باید چند وقت یکبار اقدام به تعویض آن کنید.

اگر یک گوشی هوشمند قدیمی در خانه دارید، مطالعه مطلب ۱۰ ایده خلاقانه برای استفاده مجدد از گوشی های هوشمند قدیمی را فراموش نکنید.

زمان کارکرد و انقضای سنسور دود

زمان کارکرد و انقضای سنسور دود

دستگاه هشدار دود نیز پس از گذشت مدتی خراب می شوند که خوشبختانه این زمان تقریبا طولانی است. انجمن ملی حفاظت از آتش (The National Fire Protection Association) توصیه می کند که هر ۱۰ سال یکبار باید سنسور های دود عوض شوند. به این دلیل که سنسور ها در نهایت کیفیت خود را از دست می دهند و دیگر عملکرد موثری نخواهند داشت. فرقی در آلارم دود ارزان و گران قیمت ندارد، آشکار ساز های CO نیز هر ۵ تا ۷ سال باید جایگزین شوند پس بعد از خرید، زمان آن را یادداشت نمایید تا با توجه به دفترچه راهنما تولید کننده، در زمان مورد نظر اقدام به تعویض سنسور ها کنید. البته این تاریخ معمولا روی دستگاه هم نوشته می شود که باید به آن توجه داشته باشید.

برای جلوگیری از خواب ماندن در صبح ها، پیشنهاد می کنیم مطلب ۷ مورد از بهترین و قویترین برنامه های زنگ هشدار و آلارم اندروید را مطالعه نمایید.

هشداردهنده دود را کجا باید نصب کنیم؟

هشداردهنده دود را کجا باید نصب کنیم؟

اگر تصمیم نهایی بر خرید دتکتور دود و حرارت گرفتید، باید بدانید چند سنسور نیاز دارید یا کجا باید آن ها را نصب کنید؟ احتمالا شما نیاز به آلارم بیشتری نسبت به آنچه که فکر می کنید دارید. طبق نظر NFPA شما باید در هر اتاق، راهرو یا حال و هر منطقه ای جداگانه یک سنسور خرید کنید. در هر سطحی از خانه حتی زیر زمین و آشپز خانه و.. باید این دستگاه وجود داشته باشد. همچنین مهم است که آن ها را در سقف خانه نصب کنید و نصب آن ها روی دیوار اشتباه است. در ضمن نصب سنسور در نزدیکی در، پنجره یا دریچه های هوا که جریان هوای آزاد وجود دارد، می تواند در قدرت تشخیص دود مداخله کند و قدرت آن را کاهش دهد پس سعی کنید در مرکز اتاق ها اقدام به نصب سنسور دود کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز به معرفی و مقایسه انواع سیستم های تشخیص دود پرداختیم. نظر شما راجب این سنسور ها و لزوم استفاده از آن ها چیست؟ می توانید نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود در این زمینه را در دیدگاه این پست با ما به اشتراک بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

آموزش 6 روش ساخت مشعل در طبیعت و خانه
آموزش ۶ روش ساخت مشعل در طبیعت و خانه
آموزش 8 روش ساخت اجاق گاز سفری و قابل حمل
آموزش ۸ روش ساخت اجاق گاز سفری و قابل حمل
آموزش تصویری نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی
آموزش تصویری نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی
چگونه با استفاده از لیمو ترش آتش درست کنیم؟
چگونه با لیمو ترش آتش درست کنیم ؟

نظرات

  • احمد says:

    تشخیص اشتباه و آلارم بی دلیل
    چجوری میشه این عیب سنسورهارو برطرف کرد؟
    میشه حساسیتشون را پایین آورد؟

  • امیر اویزری says:

    سلام ممنونم از اطلاعاتی که در اختیار قرار دادید فقط نگفتید برای هر مکان چه نوع سنسوری مناسبه چون میخوام بخرم ولی نمیدونم چی بگیرم