رفع ارور 504 Gateway Timeout

علت و روش های رفع ارور ۵۰۴ Gateway Timeout سایت ها در مرورگر

ارور ۵۰۴ چیست؟ ارور ۵۰۴ Gateway Timeout یک کد وضعیت پاسخ HTTP است که نشان می دهد که یک سرور (که در حال حاضر به عنوان دروازه یا پراکسی عمل می کند) پاسخی از سرورهای بالا دست خود دریافت نمی کند. علت دقیق ارور ۵۰۴ می تواند مشکل باشد. ده ها کد وضعیت HTTP وجود دارد که برای نشان دادن پیچیدگی روابط بین کلاینت، برنامه وب، سرور وب و سرویس های وب جانبی استفاده می شود. بنابراین حتی در بهترین شرایط، تعیین علت نمایش یک کد وضعیت خاص می تواند چالش برانگیز باشد.

آموزش حل پیغام خطای ۵۰۴ سایت و دلیل نمایش آن در مرورگر

How to Fix a 504 Gateway Timeout Error on Websites

ارور ۵۰۴ Gateway Timeout که به معنای وقفه دروازه ۵۰۴ است در پنجره مرورگر اینترنت نمایش داده می شود. ممکن است این پیغام در سرصفحه یا پا صفحه سایت وجود داشته باشد و یا ممکن است در یک صفحه سفید که شامل عبارت ۵۰۴ بزرگی است در بالای صفحه ظاهر شود. از رایج ترین ارور ۵۰۴ می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ۵۰۴ Gateway Timeout
  • HTTP 504
  • ۵۰۴ ERROR
  • Gateway Timeout (504)
  • HTTP Error 504 – Gateway Timeout
  • Gateway Timeout Error

تمام این ارورها صرف نظر از مکان نمایشی شان دارای معنای مشابهی هستند. ارور ۵۰۴ Gateway Timeout ممکن است در هر مرورگر اینترنتی، هر سیستم عامل و یا هر دستگاهی نمایش داده شود. این بدان معناست که شما ممکن است ارور ۵۰۴ Gateway Timeout را در تلفن، تبلت انرویدی یا آیفون، مرورگر سافاری مک، گوگل کروم ویندوز ۱۰،۸ و یا ۷ و … مشاهده کنید. قبلا در انزل وب ۹ روش رفع ارور ۴۰۳ Forbidden گوگل و سایر سایت ها در مرورگر را به شما آموزش دادیم، در ادامه در مورد پیغام خطای رایج دیگر یعنی ارور ۵۰۴ Gateway Timeout چیست و چگونه باید آن را رفع کرد؟ صحبت خواهیم کرد.

آموزش حل پیغام خطای 504 سایت در مرورگر

علت خطای ۵۰۴ سایت

تمام کدهای وضعیت پاسخ HTTP در دسته ۵xx وجود دارد. ارور ۵۰۴ Gateway Timeout نشان می دهد که سرور پراکسی یا دروازه بالا دست جوابگو نیست. به طور کلی در شبکه، سرورهای بالادست وجو دارن که یک سرویس را به سرور دیگر ارائه می دهد. بنابراین شبکه یک حالت سلسله مراتبی دارد که هر سرور سرویس های مورد نیا خود را از سرور های بالا دست خود دریافت می کند. اگر تعدا مسیرهای طی شده برای انتقال اطلاعات از کلاینت به سرور بیشتر باشد شما با تخیر بیشتری مواجه خواهید شد.

بنابراین ارور ۵۰۴ Gateway Timeout نشان می دهد که چیزی در سرور برنامه شما اشتباه است و یا دچار خرابی شده است. ما می توانیم از مشکلاتی که در سمت کلاینت اتفاق می افتد چشم پوشی کنیم. اگر شما برای تشخیص مشکل در برنامه خود تلاش می کنید می توانید بلافاصله بسیاری از کدها و کامپوننت های برنامه مانند HTML، CSS، جاوا اسکریپت سمت کلاینت و غیره را نادیده بگیرید و این فقط مربوط به وب سایت ها نیست.

مشکل در سمت سرور

بسیاری از اپلیکیشن های گوشی هوشمند دارای یک رابط کاربری مدرن هستند. اگر از اپلیکیشنی استفاده می کنید و ارور ۵۰۴ را دریافت می کنید، این مشکل مربوط به برنامه نصب شده شما یا دستگاه تست محلی شماست. در عوض اگر این خطا در سمت سرور رخ می دهد، بیشتر پردازش ها در پشت صحنه اجرا می شود و خارج از رابط کاربری است که کاربر مشاهده می کند. این بدان معنا نیست که وب سرور خاصی که برنامه شما را اجرا می کند منبع مشکل است، بلکه ممکن است سرور بالا دست دچار مشکل شده باشد.

این نکته بسیار مهم است که قبل از هر گونه ویرایش یا تغییر سیستم، یک بکاپ کامل از برنامه ها پایگاه داده ها و غیره انجام هید. حتی اگر می توانید یک کپی کامل از برنامه های روی سرور ثانویه ایجاد کنید.

مشکل Gateway Timeout در وردپرس

با چک کردن سرور خود شروع کنید. اگر تمام دامنه هایی که برنامه شما نیاز دارد را به درستی تنظیم کرده باشید ارور ۵۰۴ شما برطرف می شود. ترافیک بسیار سنگین ممکن است منجر به خطای ۵۰۴ و حتی ۵۰۳ شود. پیغام خطای ۵۰۴: Gateway Timeout در وردپرس ممکن است به علت خراب شدن پایگاه داده باشد. ابزار WP-DBManager را نصب کنید و سعی کنید قابلیت Repair DB و سپس Optimize DB را امتحان کنید و ببینید به شما کمکی می کند. علاوه براین شما باید مطمئن شوید که فایل HTACCESS درست است. در نهایت با شرکت هاستینگ خود تماس بگیرید تا خطای ۵۰۴ خود را حل کنید.

مشکل gateway timeout در وردپرس

مشکل ارور ۵۰۴

علاوه بر این وقتی که شما در هنگام آپدیت ویندوز خطای Gateway Timeout را دریافت می کنید کد خطای ۰x80244023 یا پیغام WU_E_PT_HTTP_STATUS_GATEWAY_TIMEOUT را دریافت می کنید. در برنامه های مبتنی بر ویندوز که به صورت موازی به اینترنت دسترسی دارند خطای HTTP_STATUS_GATEWAY_TIMEOUT یا request was timed out waiting for a gateway ظاهر خواهد شد.

مشکل ارور 504

رفع خطای ۵۰۴ در سایت های اظهارنامه مالیاتی ، و..

قبلا نحوه رفع مشکل ارور ۱۰۲ Err_Connection_Refused مرورگر گوگل کروم کامپیوتر و گوشی را به شما آموزش دادیم، برای رفع خطای ۵۰۴ چند راه حل وجود دارد که می توانید امتحان کنید:

  • سعی کنید روی دکمه refresh/reload صفحه وب کلیک کنید یا دکمه F5 صفحه کلید را فشار دهید یا دوباره آدرس خود را در نوار آدرس مرورگر خود وارد کنید. حتی اگر ارور ۵۰۴ Gateway Timeout خارج از کنترل شما باشد، این ارور ممکن است موقتی باشد و خیلی ساده با تلاش مجدد رفع شود.
  • تمام دستگاه های شبکه خود را ریستارت کنید. مشکلات موقت مودم، روتر، سوئیچها یا سایر سخت افزارهای شبکه باعث می شود که ارور ۵۰۴ Gateway Timeout رخ دهد که ریست این دستگاه ها می تواند مشکل را حل کند.
  • تنظیمات سرور پراکسی مرورگر یا برنامه خود را چک کنید و مطمئن شوید که تنظیماتدرست است. تنظیمات اشتباه پراکسی می تواند باعث ایجاد خطای ۵۰۴ شود.
  • DNS یک سیستم نامگذاری غیر متمرکز است که از طریق شبکه دستگاه ها را به هم وصل می کند. سرورهای DNS خود را تغییر دهید. ممکن است ارور ۵۰۴ Gateway Timeout به علت مشکل سرورهای DNS که رخ می دهد ایجاد شود.
  • به ارائه دهنده سرویس اینترنت خود تماس بگیرید. ممکن است مشکل از ISP شما باشد.
  • اگر نمی توانستید مشکل ۵۰۴ خود را حل کنید با مدیر وب سایت تماس بگیرید، شاید مدیر برای رفع مشکل خطای ۵۰۴ در حال تلاش باشد.
  • پیکربندی فایروال را ایمپورت کنید. فایروال یک دستگاه امنیتی ساده است که ترافیک شبکه را نظارت می کند و تصمیم می گیرد که کدام ترافیک امن است و کدامیک مخرب.
  • لاگ ها را چک کنید. تقریبا تمام برنامه های وب لاگ های سمت سرور را ذخیره می نند. لاگ های برنامه ها به نوعی سابقه ها را ذخیره می کنند به طور مثال کدام صفحه درخواست شده است، چه سرورهایی به آن متصل شده است، کدام پایگاه داده نتایج را ارائه داده است و غیره. لاگ های سرور  اطلاعات مربوط به سخت افزار و برنامه های اجرا شده را ذخیره می کنند و اطلاعات جزئی مربوط به سلامت و وضعیت تمام سرویس های متصل و حتی سرورها را ذخیره می کند.
  • ممکن است باگ های اسکریپت یا کدهای برنامه باعث ایجاد خطای ۵۰۴ شده باشند. سعی کنید با تجزیه و تحلیل فایل ها و باگ های مربوط به سرور مشکل را شناسایی کنید. در حالت ایده آل از کل برنامه یک کپی بگیرید و فرآیند خطایابی را گام به گام انجام دهید.

اگر علاوه بر خطای ۵۰۴ با خطای Certificate مواجه هستید از ۱۵ راه رفع مشکل ارور Certificate در مرورگر گوگل کروم ، فایرفاکس ، ادج و اینترنت اکسپلورر برای حل مشکل خود استفاده کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز سعی کردیم در انزل وب معنی کلمه Gateway Timeout و علت ایجاد خطای ۵۰۴ را به شما توضیح دهیم. اگر شما برای رفع خطای gateway timeout راه کاری سراغ دارید می توانید با مطرح کردن آن در بخش دیدگاه این پست به کامل تر شدن مقاله امروز انزل وب کمک کنید. منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

نظرات