ساخت تابلو ال ای دی (LED) ثابت و متحرک در خانه

۴ روش ساخت تابلو ال ای دی (LED) ثابت و متحرک در خانه

تابلو های ال ای دی (LED) جزو تابلو های نمایشی و تبلیغاتی پر طرفدار هستند زیرا به خوبی نگاه اطرافیان را به خود جذب می کنند. شما بدون نیاز به خرید این تابلو ها، می توانید در منزل تابلوی مورد نیاز خود را بسازید و از این پروژه لذت ببرید. امروز در انزل وب آموزش ساخت تابلو LED ثابت و متحرک به صورت نوشتاری در خانه را به شما آموزش می دهیم.

آموزش طریقه ساخت تابلو نوشتاری و تبلیغاتی لامپ ال ای دی متحرک و ثابت

How To Made LED Sign Panel at Home

با استفاده از ای ای دی شما می توانید متن یا شکل مورد نظر خود را به وسیله آن ها و به شکل نورانی نشان دهید. استفاده از این تابلو ها در مغازه ها رایج است با این حال شما می توانید حتی به عنوان یک پروژه تجاری، علمی و سرگرم کننده نیز اقدام به ساخت تابلو ال ای دی کنید.

مواد لازم برای ساخت پنل LED ثابت

برای ساخت پنل و تابلو LED شما به وسایلی نیازی دارید که آن ها را معرفی می کنیم و بسته به اندازه و بزرگی پروژه خود، تعداد تقریبی را محاسبه کنید و آن ها را از فروشگاه ها تهیه کنید:

  • برد سوراخ شده بدون پد (Perf Board)
  • لامپ LED (اگر نمی خواهید خیلی خیره کننده باشد می توانید لامپ ها را از نوع Diffuzed خریداری کنید.
  • هویه لحیم کاری
  • سیم لحیم کاری
  • برنامه اکسل روی ویندوز
  • ماژیک با دو نوع رنگ (مثلا مشکی و قرمز)
  • منبع تغذیه DC

همچنین برای بهتر شدن کار می توانید موارد اختیاری مولتی متر، چسب، رنگ و اره یا فرز کوچک را تهیه کنید.

مواد لازم برای ساخت پنل LED

طراحی شکل تابلو LED

قبل از شروع به ساخت پنل LED، شما باید طرح مورد نظر خود را طراحی کنید. برای طراحی الگو می توانید از برنامه اکسل استفاده کنید. شما باید محل یک لامپ را به عنوان یک سلول انتخاب کنید. ابتدا اکسل را باز کنید و آن را روی حالت سلول مربع قرار دهید. سپس با کلیک روی سلول مورد نظر و با استفاده از ابزار Fill سلول را برای ساخت پر کنید. ممکن است نیاز باشد تا کمی تمرین کنید تا بتوانید شکل مناسب مورد نظر خود را طراحی کنید.

طراحی شکل تابلو

شما می توانید با LED چراغ مطالعه یا لپ تاپ هم بسازید. به این منظور می توانید مطلب آموزش ۲ روش ساخت چراغ LED USB برای لپ تاپ، مطالعه و.. در خانه را مطالعه کنید.

انجام محاسبات برای ال ای دی ها در ساخت تابلو LED تبلیغاتی

برای شروع محاسبات و آموزش رایگان ساخت تابلو ال ای دی ثابت شما باید با مقدار ولتاژ و آمپر منبع تغذیه خود آگاهی داشته باشید و در صورت نیاز با مولتی مقدار آن را اندازه بگیرید. سپس باید مقدار ولتاژ و آمپر لامپ ها نیز اطلاع داشته باشید. به طور مثال ال ای دی های استفاده شده در این پروژه، ولتاژ ۳ تا ۳.۵ ولت دارند و با ۲۰ میلی آمپر یا ۰.۰۲ آمپر کار می کنند.

محاسبات برای ال ای دی ها

ال ای دی ها باید به صورت سری بسته شوند پس مقدار ولتاژ را با تعداد لامپ ها هماهنگ کنید. در این مورد منبع تغذیه ما ۲۱.۵ ولت نیرو دارد که اگر تقسیم بر حداقل ۳ ولت شود، به عدد ۷.۱۶ می رسیم. اگر حد اکثر مصرف را محاسبه کنیم، ۲۱.۵ تقسیم بر ۳.۵ ولت معادل ۶.۱۴ می شود. شما باید میانگین این اعداد را انتخاب کنید که ما ۷ را انتخاب می کنیم. یعنی ۷ ال ای دی باید سری شوند.

محاسبات برای ال ای دی ها

سپس باید برای فهمیدن تعداد حداکثر ال ای دی هایی که می توانید نصب کنید هم محاسبه انجام دهید. منبع تغذیه ما ۲.۵ آمپر نیرو دارد. اگر مقدار آمپر را به میلی آمپر تبدیل کنیم (هر یک آمپر معادل ۱۰۰۰ میلی آمپر است) ما ۲۵۰۰ میلی آمپر از منبع تغذیه توان داریم. با توجه به مقدار ۲۰ میلی آمپر بودن ال ای دی ها، مقدار کل آمپر را بر مقدار آمپر لامپ ها تقسیم می کنیم. به عبارت دیگر ۲۵۰۰ تقسیبم بر ۲۰ که می شود ۱۲۵ . با توجه به سری شدن لامپ ها، ما می توانیم تا حداکثر ۱۲۵ ردیف ۷ تایی از ال ای دی ها استفاده کنیم و تا آن مقدار نیاز به افزایش نیرو نداریم. در پروژه ما تعداد نهایی قابل اتصال به منبع عدد ۸۷۵ LED می باشد که تا کمتر از آن مجاز به استفاده هستیم. تا زمانی که تعداد ال ای دی ها در سری ها یکسان باشد مشکلی در استفاده کمتر نخواهید داشت.

ساخت پنل تابلو ال ای دی

حال صفحه برد را آماده کنید. با استفاده از الگویی که با اکسل کشیده اید، لامپ ها را داخل سوراخ های برد قرار دهید. در این مرحله قطب مهم نیست و فقط باید شکل مورد نظر را ایجاد کنید. بعد از این که از شکل ایجاد شده راضی بودید، با یک ماژیک محل دو سوراخی که توسط لامپ اشغال شده را علامت بزنید و LED را خارج کنید. هنگامی که همه مکان های لامپ را علامت زدید، طرح را با علامت گذاری به سمت پشت برد نیز انتقال دهید تا تصویر آینه ای مدار در پشت صفحه ایجاد شود.

ساخت پنل تابلو ال ای دی

برش صفحه برد در پروژه ساخت پنل تابلو LED

این مرحله اختیاری است ولی میتوانید اطراف محل شکل را با حفظ فاصله برش دهید و برد اضافی را جدا کنید. برای این کار می توانید از یک فرز ریز یا یک اره دندانه دار استفاده نمایید. همچنین اگر دوست داشته باشد، می توانید جلوی صفحه که جلوی لامپ ها قرار می گیرند را برای زیبایی بیشتر رنگ کنید. رنگ مشکی معمولا نتیجه خوبی دارد.

برش صفحه برد

لحیم کاری ال ای دی ها

برای شروع لحیم کاری، ابتدا محل قرار گیری پایه های مثبت را با ماژیک رنگ دیگری مثل قرمز مانند شکل علامت گذاری کنید و در کنار سوراخ آن پایه یک نقطه بگذارید. سپس ال ای دی ها را با توجه به تعداد لازم برای سری کردن در حفره ها قرار دهید. در ال ای دی های دو پایه، پایه بلند مثبت می باشد و پایه کوتاه منفی است. سپس پایه های لامپ ها را برای لحیم کردن به طور سری خم کنید و با هویه اقدام به سری کردن با لحیم روی برد کنید. برای سری کردن ال ای دی باید پایه منفی LED اول را به پایه مثبت LED دوم متصل کنید و همین کار را تا انتهای سری تکرار کنید.

لحیم کاری ال ای دی ها

همچنین به شما پیشنهاد می کنیم مطلب ۹ روش خلاقانه برای استفاده از LED و ابزار روشنایی در خانه را نیز مطالعه کنید.

اتصال لامپ ها و قرار دادن مقاومت

سپس لامپ های سری شده را به هم متصل کنید. فراموش نکنید که می توانید از مقاومت مناسب نیز برای جلوگیری از وارد شدن صدمه به لامپ ها استفاده کنید. مقدار مقاومت برای ال ای دی را با مشورت با فروشنده لامپ ها می توانید تهیه کنید. البته به خاطر ساخت تابلو ال ای دی بدون مقاومت در این پروژه از مقاومت استفاده نکردیم و به جای آن از قرار دادن ال ای دی در پشت صفحه برای کامل کردن سری استفاده کردیم. مثلا در قسمتی که ۳ لامپ در جلو داریم، برای تکمیل شدن سری به عدد ۷، تعداد ۴ لامپ دیگر در پشت اضافه می شود. همچنین بهتر است آن ها را بپوشانید تا نور آن ها دیده نشود. این گونه بدون مقاومت می توانیم مدار را کامل کنیم.

اتصال لامپ ها و قرار دادن مقاومت

حال پروژه به اتمام رسید. اکنون کافی است دو سر مدار را به منبع تغذیه وصل کنید تا تابلو LED ما روشن شود. امیدواریم از پروژه و روند ساخت آن راضی باشید. قطعا با انجام تکرار بیشتر و می توانید طرح های بدون نقص و زیبایی را ایجاد کنید.

اتصال لامپ ها و قرار دادن مقاومت

برای مشاهده و درک بیشتر روند ساخت تابلو LED، ویدیو نحوه ساخت تابلو را مشاهده نمایید تا به صورت کامل با نحوه انجام آن آشنا شوید.


آموزش نحوه ساخت ال ای دی رنگی و متحرک

اگر قصد نمایش دادن انمیشن های مختلف هستید و برای این منظور می خواهید تابلو روان LED بسازید، می توانید با راهنمایی های این مطلب اقدام به این کار کنید. برای پروژه آموزش ساخت تابلو ال ای دی روان شما نیاز به وسایلی دارید که باید آن ها خریداری کنید.

  • نوار LED به مقدار ۱۰ متر (با توجه به قیمت ای محصول، مدل WS2812B معمولا ارزان تر است) البته مقدار بستگی به کار شما دارید و می توانید مقدار بیشتر یا کمتر بخرید. هر رول معمولا ۵ متر طول دارد.
  • منبع تغذیه ۵ ولت ۱۰ آمپر. مدل استفاده در این پروژه ۲۴۰ ولت AC می باشد.
  • مقداری سیم ضخیم با سه رنگ
  • قاب عکس ۵۰*۵۰ سانتی متر
  • اسپری سرامیک شیشه ای و رنگ سفید

همچنین هویه، سیم لحیم کاری، چسب حرارتی یا تفنگی، چاقو یا قیچی و سیم بر نیز نیاز دارید.

ساخت ال ای دی رنگی و متحرک

نحوه ساخت تابلو روان با نوار LED

بسته به قاب خود، نوار ال ای دی ها را برای افزودن به قاب برش دهید. این کار را به صورت تقریبی و یا با ریاضیات می توانید محاسبه کنید. ما کل نوار را تقسیم به ۱۵ خط کردیم تا در جعبه ۵۰*۵۰ به طور کامل قرار گیرد. (البته در نهایت ۱۴ خط قرار گرفت)

ساخت تابلو روان

هرچه تعداد لامپ ها بیشتر باشد، هزینه و سختی بیشتر و در عوض کیفیت کار بالاتر خواهید داشت. برای کمک به انتشار بیشتر نور، از اسپری شیشه ای سرامیک استفاده کنید.

گاز های این اسپری خطرناک هستند و برای سلامتی ضرر دارند. پس سعی کنید در خارج از منزل از آن استفاده کنید و از ماسک و.. نیز برای پوشاندن راه های تنفسی استفاده نمایید.

می توانید پشت صفحه را نیز با اسپری سفید رنگ کنید. در اینجا به دلیل شفاف بودن شیشه قاب، برای جلوگیری از انتشار نور و زیبایی از رنگ سفید استفاده می شود.

ساخت تابلو روان

از یک چسب قوی استفاده کنید و رشته های ال ای دی را به قاب بچسبانید. قبل از چسباندن از درست بودن جهت آن ها اطمینان حاصل کنید.

ساخت تابلو روان

چون نوار را بریده ایم، سپس باید این رشته ها را به وسیله سیم بهم متصل کنید. اتصال هر کدام نیاز به سه رشته سیم دارد. برای این کار اگر دانش کافی در مورد اتصال سیم ها را ندارید، می توانید از متخصصین این امر کمک و مشاوره بگیرید و یا مطالب بیشتری در این مورد را مطالعه کنید. قبل از لحیم کردن و محکم کردن اتصالات از صحیح بودن آن اطمینان حاصل کنید. سعی کنید خیلی عجله نکنید.

ساخت تابلو روان

در نهایت برای محکم تر کردن می توانید از بست پلاستیکی نیز استفاده کنید. بخصوص قسمتی که به قسمت منبع تغذیه وصل می شود.

ساخت تابلو روان

همچنین پین ۶ در Ardunio به عنوان پین سیگنال برای کنترل LED ها استفاده می شود. سیم نیرو ۵ ولت نیز باید مستقیما تامین شود . بعد از اتمام سیم کشی کد کتابخانه Adafruit NeoPixel library را دانلود و و به پوشه کتابخانه های Arduino منتقل کنید. با استفاده از این ابزار می توانید رفتار و انیمیشن مورد نظر را طراحی کنید. در اولین پارامتر، تعداد لامپ ها را در خط زیر در برنامه تغییر دهید:

Adafruit_NeoPixel strip = Adafruit_NeoPixel(60, PIN, NEO_GRB + NEO_KHZ800);

ساخت تابلو روان

سپس می توانید کار را درون قاب عکس نیز قرار دهید. سیم ها را با سوراخ کردن از پشت قاب می توانید خارج کنید.

ساخت تابلو روان

در انجام ساخت تابلو ال ای دی متحرک، شما با استفاده از برنامه Glediator نیز قادر به کنترل این ال ای دی ها هستید.

ساخت تابلو روان

برای درک بهتر از روند ساخت تابلو ال ای دی متحرک میتوانید ویدیو زیر را مشاهده کنید:

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز در انزل وب ۲ روش ساخت تابلو LED بدون انیمیشن و افکت و به صورت متحرک را آموزش دادیم. شما می توانید نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود در این زمینه ساخت و استفاده از پنل ال ای دی با ما و سایر کاربران در بخش دیدگاه این پست به اشتراک بگذارید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

15 تا از بهترین ایده های جالب استفاده مجدد از لامپ سوخته
۱۵ تا از بهترین ایده های جالب استفاده مجدد از لامپ سوخته
آموزش 7 روش از بین بردن زردی پلاستیک وسایل برقی
آموزش ۷ روش از بین بردن زردی پلاستیک وسایل برقی
آموزش تصویری 4 روش ساخت وایت برد در خانه
آموزش تصویری ۴ روش ساخت وایت برد در خانه
آموزش تصویری ساخت عینک محافظ چشم در خانه
آموزش تصویری ساخت ماسک و عینک محافظ چشم در خانه

نظرات

  • غلامعلی قاسمی says:

    سلام من کارخونه تولید تابلو برق صنعتی دارم
    دارم برای کف نمایشگاه استیج درست میکنم ۱متر در ۱متر با پیکسل ۳سانتی اولا بفرمایید ازجه نوع led استفاده کنم وسربندی led راچگونه انجام دهم
    در کل لطغا مرا راهنمایی کنید
    متشکرم

  • جواد says:

    ما لامپ ها رو چطور به سیستم وصل کنیم؟
    و چطور به تابلو برنامه بدیم تا خودکار طرحی رو بدون کامپیوتر اجرا کنه؟