فایل PIT در گوشی های سامسونگ چیست و چگونه آنها را استخراج کنیم؟

فایل PIT در گوشی اندروید سامسونگ چیست و چگونه آن را استخراج کنیم؟

هنگامی که شما سعی کنید به صورت دستی گوشی های اندروید سامسونگ را با رام رسمی فلش کنید، با عبارت فایل های PIT مواجه می شوید. مبحثی که در اکثر انجمن های فلش کردن و.. دیده می شود. امروز در انزل وب قصد داریم به معرفی فایل های PIT در گوشی های سامسونگ بپردازیم و نحوه استخراج و سایر مباحث در این مورد را توضیح دهیم.

کاربرد فایل پیت (PIT) در گوشی سامسونگ چیست و چگونه آنها را باز کنیم؟

All You Need to Know About Samsung PIT Files

بسیاری از افرادی که در تلاش برای فلش دستگاه سامسونگ خود برای اولین بار هستند، تمایل دارند تمام اطلاعات راجب فایل های PIT را بدانند. در برخی از مدل گوشی ها هم ممکن است بیش از چند مدل PIT وجود داشته باشد. در ادامه به بررسی کامل تر موضوع می پردازیم.

فایل های PIT چیست؟

فایل های PIT چیست؟

کلمه PIT مخفف Partition Information Table است و این بدان معنی است که این فایل ها حاوی جدول اطلاعات پارتیشن برای گوشی های سامسونگ هستند. فایل های PIT تمام اطلاعات مرتبط برای هر پارتیشن مانند نام پارتیشن، اندازه بلوک، تعداد بلوک و سایر اطلاعات فنی لازم را دارد. هر دستگاه حاوی PIT های مختلفی است که مربوط به سیستم عامل آن است. از این رو برای درستی انجام فلش به فایل صحیح PIT نیاز می باشد. همچنین هر فایل برای هر گوشی متفاوت است و حتی اگر در یک مدل دو سایز ۳۲ گیگابایت و ۶۴ گیگابایت هم داشته باشیم، شاهد فایل های PIT متفاوت هستیم و شما نمی توانید از فایل های دیگر مدل ها استفاده کنید.

فایل های PIT چه کاری انجام می دهند؟

فایل های PIT چه کاری انجام می دهند؟

رام گوشی یا ROM (Read Only Memory) شبیه یک هارد دیسک بر روی یک کامپیوتر است که اطلاعات به طور دائمی در آن نگهداری می شوند مگر اینکه توسط کاربر تغییر یابند و کاربرد فایل پیت نیز مشابه همین است. فایل PIT رام شما را مجدد پارتیشن بندی می کند هنگامی که از سکتور های زیر استفاده شود:

  • PBL
  • PIT
  • EFS
  • SBL
  • SBL2
  • PARAM
  • KERNEL
  • RECOVERY
  • FACTORYFS
  • DBDATAFS
  • CACHE
  • MODEM

همچنین اگر نیاز به آشنایی با فایل BIN دارید، مطلب فایل BIN چیست و چگونه آنها را باز و استخراج کنیم؟ را نیز مطالعه کنید.

اطلاعاتی دیگر در مورد فایل های PIT گوشی های سامسونگ

اطلاعاتی دیگر در مورد فایل های PIT گوشی های سامسونگ

برای نصب فایل PIT، در صورت وجود چند فایل برای یک مدل، باید بدانید که تغییر یک فایل PIT فقط قسمت بندی های حافظه رام را تغییر می دهد. به طور مثال یک فایل PIT به پارتیشن /system مقدار ۱۰۰ مگابایت فضا می دهد و به پارتیشن /dbdata مقدار ۹۰ مگابایت حافظه اختصاص می دهد در صورتی که در مدل دیگر این تقسیم حافظه برای هر دو مساوی و به انداز ۹۵ مگابایت می باشد. می توان گفت که فایل PIT عملکرد دستگاه را تغییر نمی دهد و مشخص نیست که چرا بین فضای پارتیشن های /system و /dbdata در فایل های PIT اختلاف وجود دارد!

با بوت لودر آشنایی دارید؟ پیشنهاد می کنیم که مطلب بوت لودر گوشی چیست و چه وظایفی دارد؟ معایب و مزایا آنلاک بوت لودر را نیز مطالعه نمایید.

نحوه استخراج، ساخت و دانلود فایل های PIT گوشی های گلکسی سامسونگ

نحوه استخراج، ساخت و دانلود فایل های PIT گوشی های گلکسی سامسونگ

دلایلی زیادی برای این کار وجود دارند. مثلا ممکن است شما در یک رام سفارشی (کاستوم رام) بخواهید از این فایل ها استفاده کنید. یا ممکن است به ارور هایی مانند Get PIT for Mapping یا Odin Flashing Procedure May FAIL مواجه شوید. ارور های Invalid Ext4 Image و Get PIT for Mapping در زمان فلش کردن نیز نشانگر وجود مشکل است که برای رفع آن باید یک فایل PIT صحیح و سالم را به دستگاه خود متتقل کنید.

توجه داشته باشید که فایل های PIT برای هر مدل متفاوت هستند و ممکن است در صورت استفاده از فایل اشتباه، دستگاه شما دچار مشکل شده یا آسیب ببیند. پس حتما فایل های PIT دقیقا با مدل گوشی خود همراه با ظرفیت ذخیره سازی مشخص شده استفاده کنید. مثلا دانلود فایل pit j700f 32gig

همچنین پیشنهاد می کنیم مطلب آموزش ۲ روش نصب فایل بازی و برنامه دیتا دار اندروید برای گوشی و تبلت را نیز بخوانید.

نحوه استخراج فایل های PIT در گوشی های سامسونگ

برای استفاده از این روش، احتیاح به دسترسی روت دارید و باید گوشی شما روت باشد. سپس برنامه Terminal Emulator را از اپ استور گوگل دانلود کنید و بعد از اجرا دسترسی روت را به آن بدهید.

نحوه استخراج فایل های PIT در گوشی های سامسونگ

سپس برنامه BusyBox Android را نیز دانلود و نصب نمایید و دسترسی روت را به این برنامه هم بدهید. بعد از اجرای برنامه روی Install Option تاچ کنید.

نحوه استخراج فایل های PIT در گوشی های سامسونگ

حال برنامه Terminal Emulator را اجرا کنید و دستور زیر را در برنامه وارد کنید:

su

بعد از صدور دستور قبل، این دستور را نیز در برنامه صادر کنید:

dd if=/dev/block/mmcblk0 of=/sdcard/out.pit bs=8 count=580 skip=2176

بعد از انجام این کار، می توانید در حافظه گوشی خود، فایل های PIT را مشاهده می کنید که برای استفاده خود، آن را نگه داری کنید.

استخراج فایل های PIT با استفاده از دستورات ADB در رایانه

استخراج فایل های PIT با استفاده از دستورات ADB در رایانه

در این روش نیز شما همچنان احتیاج به دسترسی روت در گوشی خود دارید. بعد از اطمینان از روت بودن گوشی، برنامه برای استفاده از دستورات ADB برای ویندوز و یا برنامه ADB برای کاربران مک را دانلود کنید. می توانید درایور های ADB را نیز دانلود کنید. سپس به تنظیمات گوشی رفته و در قسمت Developer Options گزینه USB Debugging را فعال کنید. اگر تنظیمات Developer Options را در تنظیمات خود نمی بینید، روی Bild Numbe در قسمت About Phone گوشی خود چند بار پیاپی ضربه بزنید تا این تنظیمات فعال شوند.

استخراج فایل های PIT با استفاده از دستورات ADB در رایانه

حال احتیاج دارید تا برنامه Command Prompt را در ویندوز خود اجرا کنید. با تایپ عبارت CMD در قسمت سرچ می توانید این برنامه را باز کنید.

استخراج فایل های PIT با استفاده از دستورات ADB در رایانه

حال دستگاه سامسونگ خود را با کابل USB به کامپیوتر متصل نمایید.

استخراج فایل های PIT با استفاده از دستورات ADB در رایانه

در پنجره فرمان ویندوز، دستور زیر را وارد کنید و دکمه Enter را فشار دهید.

adb devices
adb shell
su

هنگامی که SU صدا زده می شود، در گوشی خود اجازه روت را اعطا کنید و دستور زیر را تایپ کنید.

dd if=/dev/block/mmcblk0 of=/sdcard/out.pit bs=8 count=580 skip=2176

سپس بعد از انجام این کار فایل PIT در حافظه گوشی شما ذخیره می شود. می توانید برای پشتیبان گیری آن را به رایانه خود منتقل سازید.

مطالعه مطلب سافت یا هارد بریک شدن گوشی چیست؟ حل مشکل بریک شدن گوشی نیز ممکن است برای شما مفید باشد.

ساخت فایل PIT برای گوشی های گلکسی سامسونگ

ساخت فایل PIT برای گوشی های گلکسی سامسونگ

شما می توانید با استفاده از برنامه PIT Magic Creator and Editor اقدام به ساخت فایل PIT کنید. این برنامه قدرتمند، می تواند یک فایل PIT برای هر گوشی سامسونگ بسازد و تمامی اطلاعات لازم را اعمال کند. امکان ویرایش، تجزیه و تحلیل و کارهای دیگری نیز با این برنامه وجود دارد. در ضمن این برنامه فقط برای سیستم عامل ویندوز وجود دارد. به طور خلاصه از ویژگی های این برنامه می توان موارد زیر را نام برد:

  • ایجاد فایل جدید PIT از صفر
  • ویرایش فایل های PIT موجود و تغییر خواص آن
  • تجزیه و تحلیل فایل های PIT به همراه ارائه گزارش
  • افزودن یا حذف بخش هایی از پارتیشن در فایل PIT موجود

برای استفاده از این برنامه فقط کافیست تا آخرین نسخه برنامه را دانلود کنید و بعد از نصب آن گوشی خود را به رایانه متصل کنید. تنظیمات USB Debugging باید در گوشی شما فعال باشد. توجه داشته باشید که برای اجرای این برنامه احتیاج به برنامه .Net Framework 4.0+ نیز دارید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز به معرفی فایل های PIT پرداخیتم و روش استخراج و ساخت آن را توضیح دایدم. منتظر شنیدن و دیدن نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در این زمینه، در دیدگاه این پست هستیم.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

نظرات

  • مصطفی says:

    برای استفاده از نرم افزار برنامه PIT Magic Creator and Editor هم باید گوشی روت باشه؟

  • سیدحسین میرمحمدی says:

    برنامه اینستاگرام من باز نمیشه و اگر هم از گوشی دیگری وارد پیجم بشم دوباره پیام میاد اینستاگرام متوقف شده است لطفا راهنمایی کنید.

  • محمد says:

    سلام گوشی من با ارور frp lock مواجه شده و روشن نمیشه پشت هم ریستارت میشه فلش هم نمیشه و اودین فایل پیت میخواد خواستم این ارور بعنوانه فایل pit ربطی داره و اگر فابل. Pit رو ضمیمه فایل فلش کنم مشگلش حل میشه ممنون میشم اگه راهنمایی کنید

    • میثاق says:

      سلام با یه فایل مناسب درست میشه،احتمالا ارور باینری میده موقع فلش

    • Arin says:

      یه بار فایل کامبینیشن بزنید بعد دوباره یه رام چهار فایله با home csc رایت کنید و بدون باز کردن قسمت پترن یا سوایپ گوشی از نوتیفیکیشن بار وارد تنظیمات بشین و از قسمت گزینه های برنامه نویسان قفل oem رو فعال کنید
      تمام