آموزش لحیم کاری حرفه ای به زبان ساده

آموزش تصویری لحیم کاری حرفه ای با هویه به زبان ساده

لحیم کاری یا اتصال قطعات الکتریکی به برد و.. یک مهارت اساسی برای هر علاقه مند آماتور و حرفه ای الکترونیک است. با آموزش این مطلب شما یاد می گیرید که چه تجهیزات و مهارت هایی را برای لحیم کاری صحیح نیاز دارید. امروز در انزل آموزش لحیم کاری با هویه به صورت حرفه ای و به زبانی ساده را به شما ارائه خواهیم داد.

آموزش لحیم کاری ظریف سیم و.. با هویه

How to Solder Electronics

برای اتصال مطمئن و سالم قطعات از لحیم کاری استفاده می شود. کم و بیش ممکن است با انجام این کار آشنا باشید ولی امروز قصد داریم تا روش صحیح را به شما آموزش دهیم. در لحیم کاری سیم مخصوصی به وسیله هویه ذوب می شود و محل اتصال را جوش می زند. همچنین با رعایت نکات ایمنی ذکر شده در مطلب کاری بدون خطر را می توانید انجام دهید. لوازم مربوط را هم می توانید از فروشگاه های لوازم الکترونیکی تهیه نمایید.

لوازم مورد نیاز برای لحیم کاری صحیح و اصولی

برای انجام آموزش لحیم کاری با هویه شما به یک هویه با حرارت بالا و مناسب نیاز دارید. هویه مناسب به دستگاهی اطلاق می شود که سیستم کنترل ایمنی تخلیه الکترواستاتیک (Electrostatic Discharge (ESD))، کنترل کننده دما و قدرت بالا داشته باشد. هویه مورد نیاز برای مشاغل کوچک مدل ۲۵ وات می باشد و برای کارهای بزرگتر و حرفه ای تر به نوع ۱۰۰ وات احتیاج است. دماسنج و دی شارژر الکترواستاتیک از لحاظ ایمنی برای کنترل حرارت و کنترل رفتار تخلیه ها کاربرد دارند.

لوازم مورد نیاز لحیم کاری

برای انجام انواع لحیم کاری به سیم لحیم با آلیاژ مناسب نیز نیاز دارید. متداول ترین آلیاژ موجود مورد استفاده درالکترونیک از ۶۰ درصد قلع و ۴۰ درصد سرب تهیه شده است که معمولا آن را ۶۰/۴۰ می نامند. پایین ترین دما ذوب را آلیاژ ۶۳/۳۷ دارد. اخیرا مدل های بدون سرب نیز به بازار عرضه می شوند که دلیل آن فقط به خاطر حفظ سلامتی است.

توجه داشته باشید که محتوی سرب خطرناک است بنابر این باید از تهویه مناسب یا ماسک تنفسی در هنگام لحیم کاری برای جلوگیری از استنشاق دود استفاده کنید. همچنین این دود برای چشمان شما نیز مضر است، استفاده از عینک ایمنی را فراموش نکنید.

لوازم مورد نیاز لحیم کاری

از دیگر لوازم مورد نیاز می توان به روغن لحیم کاری و فلاکس اشاره کرد. این روغن انواع مختلفی دارد و باید مدل مخصوص لحیم کاری قطعات الکتریکی را تهیه نمایید. این ماده برای آماده سازی سطوح لحیم کاری استفاده می شود. خاک، گریس و.. با اتصال لحیم تداخل دارند و باید حذف شوند. این روغن ها این کار را تصحیل می کنند. این روغن ها معمولا به گونه ای تولید می شوند که پس از استفاده آثاری از خود به جای نگذارند ولی در غیر این صورت پس از اتمام لحیم کاری باید در صورت مشاهده روی قسمتی پاک شوند. البته مدل هایی سیم لحیم با مغز روغنی نیز وجود دارند که نیاز به روغن اضافی ندارند.

لوازم مورد نیاز لحیم کاری

مدار و قطعات مورد نیاز مورد بعدی برای آموزش لحیم کاری حرفه ای هستند. لحیم کاری معمولا برای جوش دادن قطعات الکتریکی روی سوراخ برد ها استفاده می شوند. شما می توانید برد هایی به صورت آماده بخرید که برای انجام کاری آماده ساخته شدن توسط شما هستند که می توانند کمک ابزار خوبی محسوب شوند.

همچنین پیشنهاد می کنیم مطلب اقدامات مهم بعد از خیس شدن و افتادن گوشی آیفون، اندروید و.. در آب را نیز مطالعه نمایید.

لوازم مورد نیاز لحیم کاری

فراموش نکنید که برای لحیم کاری احتیاج به گیره، نگه دارنده یا سایر اجزا که ممکن است کوچک باشند دارید. شما می توانید از انبر دست های ریز، موچین و یا سایر مشابه نیز استفاده بکنید. این قطعات در زمان لحیم کاری برای نگه داشتن قطعات سرجای خود کاربرد دارند.

لوازم مورد نیاز لحیم کاری

نحوه لحیم کردن اجزا مختلف در آموزش لحیم کاری فارسی

حال باید قطعات را برای لحیم کاری جهت انجام آموزش تصویری لحیم کاری آماده کنید. سعی کنید در انتخاب قطعات دقت و محاسبات لازم را انجام دهید تا کاری بی نقص داشته باشید. به طور مثال به مقدار مقاومت ها و کد رنگ ها توجه داشته باشید.

نحوه لحیم کردن اجزا مختلف

قبل شروع عملیات نکات ایمنی را رعایت کنید. محیط لحیم کاری باید در فضایی مناسب با وجود تهویه و با استفاده از ماسک و محافظ چشم انجام شود. زیرا این دود علاوه بر تنفس برای چشم نیز مضر هستند. اطمینان حاصل کنید که دسته هویه که از چوب یا پلاستیک است سالم باشد و فراموش نکنید این قسمت امن است و به نک و قسمت آهنی آن دست نزنید. همچنین در هنگام عدم استفاده از هویه، مراقب عدم تماس با محیط های قابل اشتعال باشید زیرا در این زمان ها امکان وقوع آتش سوزی و یا سوختگی زیاد است. فاصله بین قطعات الکتریکی در حال لحیم کاری با چهره شما باید بین ۱۸ تا ۳۰ سانتی متر باشد. توجه داشته باشید سیم لحیم کاری حساس و غیر قابل پیش بینی است و ممکن است شکسته شود پس مراقب باشید.

نحوه لحیم کردن اجزا مختلف

برای لحیم کاری از نوک هویه استفاده کنید. این قسمت قابل تعویض و باز شدن است و از تماس سیم لحیم کاری با سایر قسمت های فلزی بدنه اجتناب کنید. این نک را برای گیرایی بهتر می تواند با استفاده از سمباده یا سوهان بعد از کار و درهنگام سرد بودن تمییز کنید. اگر متوجه شدید سیم ذوب نمی شود و می شکند، احتمالا دمای هویه شما مناسب و متناسب با سیم نیست.

در همین زمینه مطالعه مطلب ۴ نکته مهم در شستن و تمیز کردن وسایل و قطعات الکترونیکی نیز برای شما مفید است.

نحوه لحیم کردن اجزا مختلف

محل را به روغن لحیم کاری آغشته کنید (این کار را با همان سیم هویه می توانید انجام دهید). قطعه را در سوراخ یا محل معلوم قرار دهید. معمولا هویه را باید با دست مسلط خود بگیرید و با دست دیگر سیم لحیم کاری را بگیرید. سیم لحیم را بین پایه قطعه مورد نظر و هویه قرار دهید. هویه را یه سیم نزدیک کنید، با افزایش دما روغن شورع به تبخیر می کند و دود می شود.

نحوه لحیم کردن اجزا مختلف

هویه را به قدر کافی به سیم بچسبانید تا روی محل مورد نظر ذوب شود. سعی کنید لحیم مذاب به صورت کامل اطراف مفصل را پر کند. بعد سیم و هویه را دور کنید و مقداری صبر کنید تا اتصال خنک و جوش سفت شود. اگر متوجه شدید که لحیم به قطعه نمی چسبد، احتمالا سطح مورد نظر آلوده است. اگر از سیم های با مغر روغنی استفاده می کنید، سعی کنید روغن جداگانه هم به محل بزنید و منطقه را کاملا تمیز کنید.

همچنین در همین زمینه می توانید مطلب ۴ روش ساخت تابلو ال ای دی (LED) ثابت و متحرک در خانه را هم برایی تقویت آموزش لحیم کاری تابلو LED بخوانید.

نحوه لحیم کردن اجزا مختلف

هنگامی که شکاف پر می شود، باید تغذیه را متوقف کنید. معمولا بیش از یک یا دو قطره سیم لحیم برای هر پایه بیشتر نیاز نیست. کم کم با تمرین بیشتر و مشاهده نمونه های لحیم کاری با این مقدار آشنا می شوید.

نحوه لحیم کردن اجزا مختلف

ویژگی های یک پروژه لحیم کاری خوب

برای انجام لحیم کاری استاندارد باید سرعت خود را افزایش دهید. حرارت هویه بسیار زیاد است و ممکن است در استفاده با مدت زمان بالا، به قطعات شما آسیب وارد شود. پس سعی کنید کار را با سرعت بالاتری انجام دهید. سعی کنید از هویه مناسب استفاده کنید. معمولا هویه های ۳۰ وات برای اکثر کار های الکترونیکی مناسب خواهند بود. همچنین اگر روی تخته برد دو طرفه کار می کنید، سعی کنید هر دو طرف را برای اتصال بررسی کنیدو سمت براق و مخروط شکل را انتخاب کنید.

ویژگی های یک پروژه لحیم کاری خوب

همچنین برای محافظت بیشتر از اجزای حساس مدارد، از خنک کننده ها یا Heat Sinks استفاده نمایید.بعضی از قطعات مانند دیود ها، ترنزیستور ها و.. کاملا به گرما حساس هستند. یک Heat Sinks آلمینیومی کوچک روی قطعات می توانند گرمای آن ها را بگیرند و قطعات را خنک نمایند. این قطعه را می توانید از فروشگاه ها تهیه نمایید.

ویژگی های یک پروژه لحیم کاری خوب

سعی کنید تا می توانید یاد بگیرید و مهارت خود را بهبود بخشید. پس از یادگیری کامل این کار برای شما خسته کننده نمی شود، سعی کنید نمونه های کامل و حرفه را ببینید و سعی کنید روی برد های آزمایشی یا کهنه مانند آن ها اتصال بزنید. مطمئنا با تمرین کافی و مشاهده نمونه های بیشتر این مهارت در شما تقویت می شود.

ویژگی های یک پروژه لحیم کاری خوب

همیشه نک هویه را تمیز نگه دارید. شما با استفاده از اسفنج، روغن هویه، سمباده یا سوهان این قطعه را پاک نگه دارید. کثیف شدن آن به علت تماس با سیم لحیم و.. می تواند روی کار شما تاثیر منفی بگذارد.

ویژگی های یک پروژه لحیم کاری خوب

فراموش نکنید قبل از جا به جایی اجزا لحیم کاری، آن را کامل خنک کنید. زمانی که کار به اتمام برسد در چند ثانیه لحیم خنک می شود. سعی کنید تا آن لحظه از تکان های اضافی بپرهیزید.

مطالعه آموزش ۴ روش ساخت فلزیاب قوی با گوشی، رادیو، ماشین حساب و .. در خانه نیز می تواند برای شما جالب باشد.

ویژگی های یک پروژه لحیم کاری خوب

تلفن های قدیمی، رادیو های کهنه و.. می تواند وسیله ای مناسب برای تمرین شما باشند. فراموش نکنید هیچ کس کامل نیست، پس با تمرین حرفه ای تر شوید و حتی از این راه درآمد کسب کنید.

ویژگی های یک پروژه لحیم کاری خوب

در پایان ویدیویی نیز از انجام لحیم کاری برای شما تهیه کردیم که می توانید با مشاهده آن به صورت کامل با روند انجام لحیم کاری آشنا شوید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز آموزش صحیح لحیم کاری را به شما ارائه دادیم. ضمن آرزوی موفقیت و پیشرفت برای شما، منتظر ارسال نظرات، پیشنهادات و تجربیات شما و یا ذکر نکاتی که جای خالی آن ها در این آموزش وجود دارد هستیم.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

15 تا از بهترین ایده های جالب استفاده مجدد از لامپ سوخته
۱۵ تا از بهترین ایده های جالب استفاده مجدد از لامپ سوخته
آموزش 7 روش از بین بردن زردی پلاستیک وسایل برقی
آموزش ۷ روش از بین بردن زردی پلاستیک وسایل برقی
آموزش تصویری 4 روش ساخت وایت برد در خانه
آموزش تصویری ۴ روش ساخت وایت برد در خانه
آموزش تصویری ساخت عینک محافظ چشم در خانه
آموزش تصویری ساخت ماسک و عینک محافظ چشم در خانه

نظرات

  • علی says:

    احتراما با تشکر از ارائه آموزش تصویری و نوشتاری بسیار روشن مشخص و واضح برای اشخاصی همچون اینجانب که اطلاع بسیار کمی از این نحوه عملکرد داشتم اما نکته ای که با کمال پوزش می خواستم عرض کنم ارائه فیلم خارجی در این رابطه بود که ای کاش خود جنابعالی یا همکاران محترمتان نمایشی این چنینی را ارائه می کردید بخصوص که امروزه می توانید براحتی با موبایل کارهای خود را فیلمبرداری فرمایید اما در صورت تمایل برای ترجمه این فیلم برای قدردانی از زحماتتان ( اگرچه کاملا نحوه کار حتی بدون توضیح مشخص است ) در خدمت هستم باز هم برای ارائه آموزش تشکر می کنم

  • رضا says:

    مطلب خوب و مفیده
    من برای حل مشکلم بجای روغن لحیم از آب لحیم کاری بیلگین استفاده کردم خیلی خوب جواب میده شما هم میتونید تست کنید

  • Hami saremi says:

    ممنوتم از این نکته های اموزنده وسپاسگزارم بخاطر زمانی که برای این مطالب صرف کردید تا اموزش صحیح را ارائه دهید👏👍

  • سیروس says:

    عالی بود

  • سجاپ says:

    ممنون از مطالب خوب و مفیدتون

    • Sadegh raki says:

      ممنونم‌ بسیار کامل و قابل درک مرسی

      • مهدی says:

        سلام خوبی چطوری خدمت دوستان عزیز گرامی این مطالب وفیلم خیلی عالی بود برای همه مفید است برای من هم مفید بود حتما خیلی عالی است حتما ببینید و بخوانید مفید است با تشکر ممنون

  • hamed.skn says:

    سلام. چرا من با هویه ۴۰ وات یک سیم یک رو
    به یک پایه میخوام لحیم کنم، سیم لحیم پودر
    میشه؟ اصلا نمیگیره گلوله گلوله میشه
    سیم لحیم وسط مغزیش سوراخ داره
    انگار روغن هاش خشک شده تموم شده

    • قربانعلی صادقی گرکرودی says:

      سلام هویه القایی یا ترانسی چرا از دور خارج شده در صورتی که کارش راحت تر و خطر سوخته شدن با این وسیله خیلی کم است.

    • علیرضا says:

      اقای حمید
      روغن اون سیم لحیم فاسد شده و شما باید از روغن لحیم جدا گانه استفاده کنین قبل ذوب کردن سیم رو به روغن اغشته کنین بعد لحیم کاری کنین

  • آرمین says:

    دوست عزیز دود سفید طبیعی است بخاطر نو بودن دستگاه است بعد از ایتفاده رفع می شود

  • علی says:

    خیلی خوبو راحت فهمیدم
    ممنونم

  • علی says:

    دمتون گرم

    • Whirlpool says:

      با سلام
      نمیتونم راحت از کنار این مطالب رد بشم
      خواستم به وظیفه ام عمل کنم و ازتون تشکر کنم
      ممنون بابت آموزش رایگان soldering

  • مینا says:

    مطالب سایت بسیار آموزنده، ساده و بسیار مفید بود. از زحمات شما کمال تشکر را دارم. عالیییییییی

  • امیر says:

    مرسی مطلب کامل و مفید بود

  • من says:

    با تشکر فراوان

  • غفاری says:

    با درود ، احتراما ضمن تشکر از توضیحات جامع و مفید شما در مورد لحیم کاری .
    در اینکه نگارنده همه تلاش خود را نموده تا به زبان ساده مطالب آموزشی را عنوان نمایند هیچ شکی نیست ولی پیشنهاد میکنم قبل از انتشار مطالب، خود ایشان و یا همکارانشان یکبار مطالب را قرائت نموده و غلطهای املائی که سهوا تایپ میشوند را اصلاح نمایند تا هم از ارزش مطالب کاسته نشود و هم مخاطب تکریم گردد .

    • j68 says:

      احمق مگه اینجا امتحان املا هستش که غلط املایی میگیری. همیشه اصل مهمه نه فرع. اصلم اینجا یادگیری لحیم کاریه نه لغات لفظ فارسی

      • محمد says:

        سلام خدمت دست اندر کاران این سایت
        یه سوال داشتم
        ببخشید من یه هویه خریدم مدل goot ks60
        بعد برای اولین بار که زدم به برق، بعد از دو دقیقه یه دود سفید رنگ از سوراخ های روی بدنه بیرون اومد
        ترسیدم و از برق کشیدمش
        می خواستم ببینم که مشکل چیه اگه بدونید
        بنظر خودم که داخل قسمت فلزی، یه چیز پلاستیکی چسبیده به بدنه که باعث آب و ذوب شدنش میشه که دود میکنه
        بنظر شما چیه؟
        چی کار کنم؟!

    • hesam says:

      جناب معلّم(تشدیدگذاشتم خودت هم بلدنیستی بزاری) اگر یکبار توعمرت مطلب تایپ میکردی میفهمیدید صفحه کلیدها کلمات آماده را درنوشتن پبشنهاد میدن (ببخشید میدهند )که باتوجه به سرعت تایپ گاهی بکار گرفته میشندولی آقای غفاری عزیز این نویسنده بازحمت فراوان برای ماگیف وفیلم وعکس تهیه کرده حالا یه شروع جای (و) و(ر) عوض شده و یه نوک را نوشته نُک شما نکته گیر شدی ازاون اشخاصی هستی که فقط خدایی نکرده به جایی برسید زیر دستیهای کار بلدت بدبختند و پاچه خوارهای گاوِت پست میگیرندمثل ۹۰درصد مدیران حال.یه ضرب المثل میگه : به نمازهات ایراد بگیر.
      و ازنویسنده هم من از طرف چنین افرادی معذرت میخوام چنین آدمهایی را چه به کار یاد گرفتن و از طرف خودم هم تشکر فراوون دارم‌.(وای دیدید چی شد تشدید تشکر را یادم رفت بزارم )

      • خانم معلم says:

        شما فعلاً نوشتن بذارم رو یاد بگیر، تشدید بمونه درس بعد.
        بذارم چون شکل شکسته بگذارمه با ذ نوشته میشه نه ز.

        • رسول says:

          باسلام
          خانم معلم شما هم که سوتی دادی ،«بزارم »اصلاً فعل نیست هردو اشتباه میکنید , درزبان مهاوره فارسی ز با ذ فرقی ندارن همانطور همینطور هم نوشته میشوند، اما اینها فرعی های آموزش بالا هستند وشماها بجای تشکراز نویسنده ایراد دستور زبانی میگیرید که واقعاً تأسف بار هست!
          آب در کوزه وما گرد جهان میگردیم….

  • احمد مبارکزاده says:

    عالی بود
    ممنون

  • سعید says:

    درود،عاااالی???

  • 121 says:

    با سلام به شما دوست عزیز خدمت به شما دوست عزیز گفته میشود با توکل به خداوند متعال شروع میشود .
    ۲-لحیم را برداشته یادتان باشد که به برق وصل باشد
    ۳- یک عدد چاقو بر میداری و بن میکنین زیر تکه ای که میخواین جدا کنین
    ۴- حال کمی زور میزنین و قلع پاک میشود
    موفق و موید باشید

  • ali says:

    سلام
    چه طوری باید قلعی که بعد از لحیم کاری روی قطعه باقی میماند رو پاک کنیم؟؟؟

  • مجید ساقی مقدم says:

    با سلام و خسته نباشید خدمت تمامی شما دوستان عزیز
    اینجانب مجید ساقی مقدم از طرف خودم و خانواده ام از تمامی شما دست اندرکاران و زحمتکشان برنامه کمال تشکر و قدردانی را دارم امیدوارم همانطور که تجربه خودتان را بی دریغ در اختیار عموم قرار میدهید خداوند مال و روزی شما را بی دریغ روزبه روز افزونتر کند