ساخت کابل RS232

آموزش تصویری ساخت کابل RS232 و تبدیل آن به USB

کابل های RS232 در طول سال ها برای اتصال دستکاه های مختلف استفاده می شوند. شما می توانید این کابل را در خانه بسازید. امروز در انزل وب نحوه کامل ساخت کابل RS232 را به شما آموزش می دهیم و نحوه تبدیل RS232 به USB را نیز مرور می کنیم.

آموزش ساخت کابل RS232 به USB

How to Make an RS232 Serial Cable

سری کابل های RS232 ممکن است قدیمی به نظر برسد اما هنوز هم در برخی از دستگاه ها استفاده می شود. اگر شما نیاز به این کابل یا تبدیل آن به یو اس بی دارید، حتما نیاز نیست اقدام به خرید کامل کنید. بلکه می توانید آن را در خانه نیز بسازید.

کابل سریال RS232 چیست؟

به طور کلی RS232 یک سیستم استاندارد ارتباطات کامپیوتری است که معمولا به عنوان یک اتصال سریال شناخته می شود. تا پیش از ظهور USB از این کابل برای اتصال دستگاه های جانبی به رایانه استفاده می شد. از جمله این موارد می توان به گیرندهای دیجیتال، مودم، پرینتر، موس، تامین برق اضطراری و.. اشاره کرد.

کابل سریال RS232 چیست؟

روش ساخت کابل RS232

برای ساخت کابل RS232 شما به دو سوکت DB25 نر و مادگی، کابل داده و همچنین لوازم لحیم کاری نیاز دارید. یک قطعه کابل ۶ فوتی داده انتخاب کنید و همچنین چهار قطعه کابل داده را از یک کابل به اندازه دو اینچ جدا کنید. پوسته بیرونی بیرونی محافظ را هم باید از سیم های داخل جدا کنید. سپس به اندازه یک چهارم اینچ از عایق چهار سیم مشاهده شده جدا کنید.

روش ساخت کابل RS232

مقدار ۲ اینچ محافظ را هم از سر هر دو انتهای کابل داده ۶ فوتی خالی کنید. حال به اندازه یک چهارم اینج از عایق هر دو انتهای سیم های قرمز، سیاه، زرد، سبز و آبی جدا نمایید. دقت نمایید که رشته مس در انتهای هر سیم را بپیچید تا رشته های شل مشاهده نشود. سیم های باقی مانده را در هر دو انتهای کابل نیز قطع کنید.

روش ساخت کابل RS232

سپس دستگاه هویه برای لحیم کاری را گرم کنید و بگذارید تا ۵ دقیقه گرم شود. سپس سیم های کابل داده را به اتصال دهنده های نر DB25 با توجه به رنگ متصل کنید. توجه داشته باشید که عدد پین در پشت اتصال مشخص شده است که آن ها را بر اساس زیر وصل کنید.

پین ۲ به سیم قرمز – پین ۳ به سیم زرد – پین ۷ به سیم مشکی – پین ۲۰ به سیم سبز – کاور کانکتور به سیم آبی

روش ساخت کابل RS232

همچنین برای ساخت کابل VGA پیشنهاد می کنیم مطلب آموزش ساخت کابل VGA (وی جی ای) به همراه نقشه و رنگ بندی آن را هم مطالعه کنید.

یکی از سیم های دو اینچی که قبلا آماده شده است را به پین ۴ و ۵ در پشت اتصال دهنده نر DB25 وصل کنید. سپس یک سیم کشی دو اینچی را به پین های ۶ و ۸ در پشت اتصال دهنده وصل کنید. برای اتصال از هویه استفاده نمایید. در قدم بعدی یکی از دو سیم کشی دوتایی را که قبلا تهیه کردید را هم به پین ۴ و ۵ در پشت کانکتور مادگی DB25 وصل کنید و آن را هویه کنید. اتصال سیم های دو اینجی به پین های ۶ و ۸ در پشت کانکتور مادگی هم قرار دهید. سیم پیچ را از انتهای دیگر کابل داده ۶ فوتی به پشتی مادگی DB25 را انجام دهید. برای این کار از راهنمای زیر استفاده کنید:

  • پین ۳ یا زرد نر DB25 را به پبین ۲ مادگی DB25 وصل کنید.
  • پین ۲ قرمز نر به پین ۳ مادگی
  • پین ۲۰ سبز نر به ۵ مادگی
  • پین ۷ مشکی به پین ۷ مادگی
  • پین سیم آبی نر به Shell مادگی

سپس کانکتور ها را هم در درون کاور قرار داده و با ضربه آن ها را محکم کنید.

برای مطالعه بیشتر در همین زمینه نقشه ها و مشخصات پین های مختلف را هم مطالعه کنید تا بیشتر با این کار آشنا شوید.

نحوه تبدیل کابل RS232 به USB

گاهی اوقات ممکن است یکی از دستگاه های شما از RS232 پشتیبانی نکند. در این صورت می توانید آن را به USB تبدیل کنید تا بتوانید از آن استفاده نمایید. اگر قصد یادگیری روش ساخت کابل تبدیل usb به RS232 به جای خرید آن را دارید باید برای این منظور از تراشه UART bridge (CP2102) ساخته شده توسط آزماشیگاه Silicon استفاده کنید.

نحوه تبدیل کابل RS232 به USB

این تراشه از USB2 پشتیبانی می کند و مقاومت های لازم را هم برای اتصال یو اس بی دارد. قسمت پشتیبانی از SP2102 USART تقریبا تمامی ویژگی های استاندارد ارتباط RS232 را از جمله دیتابیس و.. پشتیبانی می کند. همچنین از پهنای باند ۳۰۰ بایت تا ۱ مگابایت در ثانیه نیز پشتیبانی می کند. درایور های این تراشه نیز روی ویندوز های معمولی به راحتی فعال می شوند.

نحوه تبدیل کابل RS232 به USB

پیشنهاد می کنیم مطلب آموزش تصویری ساخت کابل AUX ، تبدیل AUX به USB و RCA با سیم هدفون و.. را هم بخوانید.

همانطور که می بینید سطح سیگنال از TTL به RS232 از طریق تراشه MAX3243 از Texas Instruments منتقل می شود. این تراشه تمام سیگنال های موجود را تبدیل می کند، از جمله: DSR، DTR، RTS، CTS، RI، DCD، RXD و TXD. اگر بخواهید می توانید درایور های تراشه مورد استفاده را جداگانه دانلود کنید و آداپتور را به سیستم عامل وصل کنید. سپس جایی آن را استخراج کنید و آداپتور را وصل کنید. سپس هنگامی که سیستم درخواست درایور کرد، آن را به صورت دستی انتخاب کنید. هنگامی که دستگاه آماده شد نشانگر LED باید روشن باشد.

نحوه تبدیل کابل RS232 به USB

همچنین نقشه ی دیگر از مدار لازم را می توانی بررسی کنیدو از آن جهت انتقال داده از دستگاه های مختلف که از رابط RS232 استفاده می کنند به دستگاه های USB خور استفاده نمایید:

نحوه تبدیل کابل RS232 به USB

مطلب آموزش تصویری نحوه ساخت کابل OTG یا او تی جی برای اتصال به اندروید، آیفون و.. نیز از جمله مطالب جالب در این زمینه می باشد.

در پایان برای راهنمایی بیشتر می توانید ویدیو آماده شده ساخت کابل rs232 و لحیم کاری آن را مشاهده کنید:

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز روش ساخت کابل RS232 و تبدیل آن به USB را آموزش دادیم. شما می توانید نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود در این زمنیه را در دیدگاه این پست با ما به اشتراک بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

15 تا از بهترین ایده های جالب استفاده مجدد از لامپ سوخته
۱۵ تا از بهترین ایده های جالب استفاده مجدد از لامپ سوخته
آموزش 7 روش از بین بردن زردی پلاستیک وسایل برقی
آموزش ۷ روش از بین بردن زردی پلاستیک وسایل برقی
آموزش تصویری 4 روش ساخت وایت برد در خانه
آموزش تصویری ۴ روش ساخت وایت برد در خانه
آموزش تصویری ساخت عینک محافظ چشم در خانه
آموزش تصویری ساخت ماسک و عینک محافظ چشم در خانه

نظرات

  • عدالت says:

    الان من هرچقدر گشتم و دقت کردم ویدئو اموزش ساخت پورت سریال به یو اس بی پیدا نکردم میشه بفرمایید کجاست

  • رضا زلالی says:

    سلام میشه عکس ها را مرحله به مرحله توی سایت قرار بدین وتوضیحات را جوری قابل فهمتر برای افراد مبتدی بگذارین

  • رضا says:

    سلام خیلی مطلب مفیدی بود دمت گرم ولی میخواستم بدونم کابل USB که به UTP وصل بشه برای انتقال اینترنت از طریق گوشی به کامپیوتر مناسبه یا نه اگه جواب بدی ممنونت میشم.

  • rahim says:

    ببخشیدا اصلا نقشه ها واضح نیستند شماره ای سی ها معلوم نیست و به نظر من از همین اول معلومه که در صورت مونتاژکار نخواهد کرد چرا که در نگاه اول به نقشه کلی علامت سوال وجود دارد و در مدارات الکترونیک با ازمون خطا قطعا نمیشه به نتیجه رسید

  • مسعود says:

    سلام
    می خواستم بدونم آیا این تبدیل دوطرفه است ؟