فایل CSV چیست؟

راهنما کامل: فایل CSV چیست؟ چگونه آن را باز یا ایجاد کنیم؟

ممکن است نام فایل های CSV را شنیده باشید و یا با آن مواجه شده باشید. اگر تمایل دارید با این فایل ها بیشتر آشنا شوید این مطلب را مطالعه نمایید. امروز در انزل وب به معرفی فایل CSV می پردازیم و نحوه باز و یا ایجاد کردن آن را آموزش می دهیم.

آموزش ساخت فایل CSV و باز کردن آن در کامپیوتر

What is a CSV File and How To Open It?

فایل های CSV مخفف عبارت Comma Separated Values است که به معنی مقادیر جدا شده با ویرگول می باشد. این فایل حاوی یک لیست از اطلاعات است که اغلب برای تبادل داده بین برنامه های م ختلف استفاده می شود. به عنوان مثال پایگاه های داده، مدیریت مخاطبان و.. اغلب از فایل های CSV استفاده و پشتیبانی می کنند. در ادامه بیشتر با این فایل ها آشنا می شویم.

معرفی فایل های CSV

همانطور که اشاره کردیم CSV مخفف مقادیر جدا شده با ویرگول است که در بعضی از جاها نیز از این فایل به نام Character Separated Values یا مقادیر جداشده با کاراکتر های خاص و Comma Delimited به معنای محدود شده با ویرگول نیز یاد می شود. این فایل ها اغلب از کاما یا ویرگول (لاتین) برای جدا و یا محدود کردن داده ها استفاده می کنند. ایده ساخت این برنامه این است که بتوانید داده های پیچیده از یک برنامه را به فایل CSV تبدیل و آن را به برنامه ای دیگر انتقال دهید.

معرفی فایل های CSV

همینطور اگر گوشی سامسونگ دارید، می توانید مطلب فایل PIT در گوشی اندروید سامسونگ چیست و چگونه آن را استخراج کنیم؟ را هم مطالعه نمایید.

ساختار فایل های CSV

فایل CSV ساختار نسبتا ساده ای دارد. این فایل یک لیست از داده هایی را ارائه می دهد که توسط کاما یا ویرگول جدا شده اند. به عنوان مثال شما چندین مخاطب در یک برنامه مدیریت تماس و مخاطب دارید. سپس اقدام به گرفتن خروجی یک فایل CSV از آن ها می کنید. فایل شما به شکل زیر تولید می شود:

Name,Email,Phone Number,Address

AnzalWeb,mail@anzalweb.ir,013-123-4567,Anzali-Khiban-1

Ehsan,ehsan.sez@gmail.com,087-123-4567,Bijar-Khiaban-2

این نمونه خلاصه و مثالی از ۲ داده در این فایل است که می تواند پیچیده تر از این و شامل هزاران خط ورودی و رشته های طولانی باشد. ممکن است علامت ها فرق کند اما فرمت اصلی به همین شکل است. این سادگی در فایل های CSV باعث شده است تا بتوانید به آسانی از داده های خود خروجی و ورودی بگیرید. این داده ها به آسانی با برنامه های معمولی مانند NotePad و یا اکسل قابل خواندن توسط انسان هستند.

نحوه مشاهده یک فایل CSV در ویرایشگر متن

شاید بپرسید چگونه فایل CSV را باز کنیم؟ پاسخ ساده است، برای دیدن محتویات فایل CSV در NotePad روی آن فایل راست کلیک کرده و گزینه Edit را انتخاب نمایید. البته اگر فایل داده های زیادی دارد و سنگین است، ممکن است نوت پد در اجرای آن مشکل داشته باشد. بنابر این پیشنهاد می کنیم از ویرایشگر های متنی دیگر مانند Notepad++ استفاده کنید. برای این کار بعد از نصب برنامه روی فایل CSV راست کلیک کرده و گزینه Edit With Notepad++ را انتخاب نمایید.

نحوه مشاهده یک فایل CSV در ویرایشگر متن

حال لیستی از داده های موجود در فایل CSV را مشاهده خواهید کرد. به عنوان مثال اگر فایل شما داده های صادر شده از یک برنامه مدیریت مخاطب را به همراه دارد، شما اطلاعات مربوط به هر شخص و تماس را می بینید که با جزییات تماس در یک خط به طور مرتب قرار گرفته اند یا اگر این فایل را از برنامه های مدیریت رمز عبور مانند LastPass صادر شده باشند، اطلاعات Login وبسایت های مختلف را خط به خط در اینجا ببینید. در NotePad ویژگی Word Wrap می تواند خواندن داده ها را مشکل کند. برای رفع این مورد، روی Format کلیک کرده و Word Warp را انتخاب کنید تا غیر فعال شود. همچنین برای خواندن کامل خطوط ممکن است نیاز باشد تا به صورت افقی حرکت یا Scroll کنید. به همین راحتی تبدیل فایل txt به csv را انجام دادید!

نحوه مشاهده یک فایل CSV در ویرایشگر متن

پیشنهاد می کنیم مطلب فایل BIN چیست و چگونه آنها را باز و استخراج کنیم؟ را هم بخوانید.

باز کردن فایل های CSV در نرم افزار های صفحه گسترده مثل اکسل (Spreadsheet)

برای باز کردن فایل های CSV شما می توانید از برنامه های صفحه گسترده مانند اکسل هم استفاده کنید. در این برنامه ها خواندن این فایل آسان تر است. به عنوان مثال اگر شما برنامه اکسل را روی رایانه خود نصب کرده باشید، فقط کافیست روی فایل دابل کلیک کنید. این فایل به صورت پیش فرض توسط اکسل باز می شود. اگر این اتفاق رخ نداد، برای تبدیل فایل CSV به Excel می توانید روی فایل کلیک راست کرده و گزینه Open With را بزنید و Excel را انتخاب کنید.

چگونگی باز کردن فایل های CSV در نرم افزار های صفحه گسترده (Spreadsheet)

اگر اکسل ندارید و دنبال راه مشابهی هستید، می توانید از سرویس آنلاین Google Sheets استفاده کنید که فقط نیاز به آپلود فایل شما دارد. همچنین برنامه هایی مانند LibreOffice Calc نیز برای نصب به صورت رایگان وجود دارند که می توانید آن را دانلود و نصب نمایید. اکسل و سایر برنامه های صفحه گسترده، محتویات CSV را به صورت یک صفحه گسترده نشان می دهد و آن را در ستون ها مرتب می کند.

چگونگی باز کردن فایل های CSV در نرم افزار های صفحه گسترده (Spreadsheet)

نحوه وارد کردن یا Import فایل CSV به یک برنامه

اگر قصد وارد کردن اطلاعات خود را به یک برنامه دیگر دارید، می توانید آن را به راحتی انجام دهید زیرا CSV در اصل برای همین کار ساخته شده است. به طور مثال ممکن است شما مخاطبین Google، گذر واژه های LastPass، خواندن فایل CSV در متلب را انجام دهید و یا داده های دیگری را یه برنامه های پشتیبانی شده انتقال دهید. بسته به برنامه ای که از آن داده را صادر می کنید، ممکن است لازم باشد فرمت مناسب CSV را برای برنامه مورد نظر انتخاب کنید. به عنوان مثال مخاطبین گوگل می توانند به صورت برای گوگل یا Google CSV و یا برای اوتلوک، Outlook CSV صادر شود. در هر صورت یک فایل CSV دریافت می کنید که حاوی اطلاعات مورد نظر است اما آن را به طریقی متفاوت تنظیم می کنید.

نحوه وارد کردن یا Import فایل CSV به یک برنامه

سپس در برنامه مورد نظر، گزینه Import یا Import CSV را سرچ کنید. برای مثال در برنامه Microsoft Outlook شما برای وارد کردن اطلاعات، باید به مسیر File > Open & Export > Import/Export > Import From Another Program or File > Comma Separated Values بروید تا فایل CSV خود را وارد برنامه کنید.

روش ساخت فایل های CSV

شما می توانید خودتان هم دست به کار شده و فایل مورد نظر خود را بسازید. برای ایجاد فایل CSV، قبل از این کار مجدد روش چینش داده ها را بررسی می کنیم. جدول زیر را در نظر بگیرید:

روش ساخت فایل های CSV

اگر این اطلاعات به صورت CSV خروجی گرفته شوند، به صورت زیر نمایش داده می شود. اطلاعات هر فرد در یک خط با ویرگول جدا می شود و اطلاعات فرد جدید در خط بعدی نوشته می شود.

Sally Whittaker,2018,McCarren House,312,3.75
Belinda Jameson,2017,Cushing House,148,3.52
Jeff Smith,2018,Prescott House,17-D,3.20
Sandy Allen,2019,Oliver House,108,3.48

با توجه به اینکه CSV یک فایل متنی است، شما می توانید آن را با هر برنامه ویرایشگر متن مانند Notepad, Microsoft Excel, OpenOffice Calc, و Google Docs ایجاد کنید.

مطلب بررسی کامل: فایل ISO چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟ نیز از جمله مطالب مفید در این زمینه می باشد.

ساخت فایل CSV در Notepad

برای انجام ایجاد فایل CSV در نوت پد یا هر ادیتور متن، ابتدا یک فایل جدید باز کنید. سپس داده هایی را که میخوهید در برنامه وارد کنید. در خط اول، عنوان هر مقدار را بنویسید، سپس در خط بعدی برای جدا کردن مقادیر مختلف از کاما یا ویرگول انگلیسی (,) استفاده کنید و هر ردیف را در خط جدید بنویسید.

Title1,Title2,Title3
one,two,three
example1,example2,example3

حال این فایل را با فرمت .csv ذخیره نمایید. اگر این فایل را در برنامه ای مانند اسکل باز کنید، جدولی مانند جدول زیر را می بینید:

ساخت فایل CSV در Notepad

همچنین مطالعه مطلب فایل تورنت چیست؟ چگونه فایل های تورنت را دانلود و استفاده کنیم؟ را نیز فراموش نکنید.

وجود کاما در داخل داده ها

ممکن است در داخل خود داده های شما، ویرگول وجود داشته باشد، در اینصورت باید چه کنید؟ ابتدا می توانید علامت را عوض و آن را خط تیره یا علامت دیگری قرار دهید، اما اگر می خواهید از کاما استفاده کنید، عبارت را از اول تا انتها داخل دابل کوتیشن (“) قرار دهید. به مثال زیر توجه کنید:

Lead,Title,Phone,Notes
Jim Grayson,Senior Manager,(555)761-2385,Spoke Tuesday, he’s interested
Prescilla Winston,Development Director,(555)218-3981,said to call again next week
Melissa Potter,Head of Accounts,(555)791-3471,”Not interested, gave referral”

این داده به شکل زیر نمایش داده می شود:

وجود کاما در داخل داده ها

در میان علامت ” شما می توانید از ویرگول استفاده کنید که برنامه آن را به عنوان جدا کننده محسوب نمی کند. اگر هم می خواهید از خود علامت ” در خروجی استفاده کنید، باید از یک جفت ” قبل و یک جفت در بعد کلمه استفاده کنید. برای ساخت جدول زیر:

وجود کاما در داخل داده ها

باید عبارت زیر را به صورت متنی بنویسید.

Player Name,Position,Nicknames,Years Active
Skippy Peterson,First Base,“”Blue Dog“”, “”The Magician“”,1908-1913
Bud Grimsby,Center Field,”””The Reaper””, “”Longneck”””,1910-1917
Vic Crumb,Shortstop,”””Fat Vic””, “”Very, Very Fat Vic”””,1911-1912

ساخت فایل CSV در اکسل

در اکسل کار راحت تری دارید. کافیست مقادیر خود را داخل فیلد ها وارد کنید.

ساخت فایل CSV در اکسل

سپس در پایان روی File کلیک کرده و گزینه Save As را انتخاب کنید. در Save as type شما باید CSV (Comma delimited) or CSV (Comma delimited) (*.csv) را انتخاب نمایید. سپس فایل شما به فرمت CSV ذخیره می شود.

ساخت فایل CSV در اکسل

اگر بخواهید می توانید متن فایل خود را ببینید. به طور مثال برای جدول بالا، خروجی زیر را مشاهده می کنید: (دو کاما اول خط آخر به دلیل خالی بودن فیلد سورس آن ها است.)

ساخت فایل CSV در اکسل

در سایر برنامه ها نیز فقط کافیست تا عمل مشابهی را انجام دهید تا فایل CSV خود را بسازید. فایل های CSV ممکن است خیلی مهم به نظر نرسند و یا شاید خیلی ها با آن رو به رو نشوند، اما برای دریافت و انتقال اطلاعات می توانید به راحتی از آن استفاده کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز به بررسی فایل های CSV، نحوه خواندن و ساخت آن ها را مرور کردیم. شما می توانید نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در این زمینه در دیدگاه این پست با ما به اشتراک بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

نظرات

  • سلطانی says:

    سلام فایل csv ما چرا همه ستونها رو در یک ستون نشون میده ایراد کا رکجاست.فایل رو از پرستاشاپ گرفتم

  • اصغر پناهی راد says:

    با سلام
    از فعال بودن شما در اینترنت که مطالب متنوعی را مطرح و توضیح میدهید بسیار خوشحال و متشکرم .همیشه موفق باشید.
    در مورد ساخت فایل csv در ایکسل بعداز ورود اطلاعات در ایکسل و ذخیره آن با فرمت csv (comma delimited) متاسفانه برای مشاهده اطلاعات وقتی فایل را باز می نمائیم ،اطلاعات بصورت علامت سئوال دیده میشود .خواهشمندم در صورت امکان بصورت دقیق تمامی جوانب آن بصورت تصویری یا ویدئو توضیح داده شود.در پایان از زحمتی که میکشید مجددا” تشکر ویژه می نمایم.
    روز جمعه ۱۳۹۷۱۰۲۱