آموزش تصویری کار با دستگاه دی جی میکسر (DJ Mixer)

امروز در انزل وب قصد داریم نحوه استفاده از دی جی میکسر و آموزش کار با دی جی کنترلر را برای مبتدیان توضیح دهیم. در این پست تقریبا تمام چیزهایی که باید در مورد نحوه کار با DJ Mixer بدانید (از راه اندازی تا کنترل های مختلف) را یاد خواهید گرفت.

آموزش گام به گام راه اندازی و کار با دستگاه میکسر دی جی

How to Use DJ Equipment

DJ mixer یا دی جی میکسر یک نوع کنسول میکس صدا است که از دیسک جوکی ها (DJ) برای کنترل و دستکاری چند سیگنال صوتی استفاده می کند. بعضی از دی جی ها از میکسر برای ترکیب یک آهنگ با آهنگ دیگر استفاده می کنند. دی جی های هیپ هاپ از دی جی میکسر برای پخش رکوردهای ضبط شده و ایجاد صداهای جدید استفاده می کنند. دی جی ها از DJ mixer برای دستکاری آهنگ هایی که از قبل ضبط شده اند استفاده می کنند و آنها را به صورت متفاوتی برای مخاطبان خود پخش می کنند.

آموزش گام به گام راه اندازی و کار با دستگاه میکسر دی جی

۶ روش ویرایش و برش آهنگ اندروید برای ضبط، میکس و ساخت زنگ گوشی را مطالعه بفرمایید.

 نحوه کار با دی جی کنترلر: راه اندازی

قبل از اینکه شما نحوه کار دی جی میکسر را یاد بگیرید باید نحوه تنظیم تجهیزات دی جی کنترلر را یاد بگیرید. شما باید حداقل یک مجموعه از turntables، میکسر، آمپی فایر، دو اسپیکر و استند، یک میکروفن برای خودتان و تمام کابل های مورد نیاز احتیاج دارید.

آموزش کار با دی جی کنترلر

Turntables را روی میز یا سطح صافی قرار دهید.

آموزش کار با دی جی کنترلر

میکسر را کنار turntables قرار دهید و آنها را به هم وصل کنید.

آموزش کار با دی جی کنترلر

همین کار را برای آمپی فایر نیز انجام دهید.

آموزش کار با دی جی کنترلر

حالا دو اسپیکری که دارید را با فاصله های ۵ تا ۱۰ فوت از هم در طرف راست و چپ قرار دهید و به طرف مخاطبانتان کمی بچرخانید.

آموزش کار با دی جی کنترلر

حالا از کابل RCA یا کابل های XLR استفاده کنید. شما باید کابل را بر اساس ورودی و خروجی هایتان باید انتخاب کنید. turntable را به میکسر وصل کنید.

آموزش کار با دی جی کنترلر

Gain ( حساسیت ورودی) کانال را تنظیم کنید

آموزش کار با دی جی کنترلر

برای وصل کردن میکسر به آمپی فایراز کابل های ۱/۴ استفاده کنید. معمولا در میکسر Line Out یا Main Out وجود دارد آنها را پیدا کیند و با کابل آن را به پشت آمپی فایر وصل کنید. همیشه مطمئن شوید که خروجی را به ورودی وصل کرده اید.

آموزش کار با دی جی کنترلر

از دو کابل ۱/۴ دیگر برای وصل کردن آمپی فایر به اسپیکرها استفاده کنید.

آموزش کار با دی جی کنترلر

میکسر، آمپی فایر و turntables خود را روشن کنید.

آموزش کار با دی جی کنترلر

مطمئن شوید تمام کانال هایی که استفاده نمی شوند مات شده اند و همه چیز درست است.

آموزش کار با دی جی کنترلر

Turntables خود را تست کنید و مطمئن شوید که همه چیز درست است.

آموزش کار با دی جی کنترلر

از بهترین منابع دانلود رایگان ویدیو و کلیپ استوک با کیفیت برای میکس ، تبلیغات و.. استفاده کنید.

آموزش تصویری کار با دستگاه دی جی: تنظیمات اولیه

وقتی که تمام تجهیزات را روشن کردید شما می توانید ولوم را تنظیمکنیدو از دکمه ولوم مستر برای تنظیم ولوم اسپیکر اصلی و از دکمه کنترا بوث برای مانیتور بوث استفاده کنید. مانیتور بوث در محل های بزرگ توسط دی جی های کلوب استفاده می شود اما اگر شما یک مبتدی هستید به آن نیاز ندارید.

آموزش تصویری کار با دستگاه دی جی: تنظیمات اولیه

مطمئن شوید دکمه trim/gain کانال روی موقعیت ۱۲ قرار گرفته است که در اکثر میکسرها در بالای کانال EQ قرار گرفته است. دکمه های high, mid و low کانال EQ را به ۱۲ ست کنید. فیدر کانال را با فشار دادن آنها و به سمت راست به بالا باز کنید و بررسی کنید که ورودی کانال برای تجهیزاتی که استفاده می کنید درست انتخاب شده است. این سوئیچ ها را در بالای میکسر و بالای Gain و یا احتمالا در عقب پیدا خواهند شد. فونو برای وینیل است و لاین برای پلیرهای سی دی.

برای تنظیم ولوم ها ما از یک کانال استفاده می کنیم بنابراین دکمه Crossfader را به سمت چپ بچرخانید. مشتر را رشن کنید و هر دو دکمه را در جهت مخالف عقربه های ساعت بچرخانید. پلی را فشار دهید. هنگامی که آهنگ پخش شد باید کم کم ولوم مستر را زیاد کنید که این کار را باید با چرخاندن دکمه در جهت عقربه های سع انجام شود. ولوم را تا زمانی افزایش دهید که به ولوم مورد نظر خود برسید. اگر شما از مانیتور استفاده می کنید می توانید همینکار را انجام دهید و کم کم ولوم را زیاد کنید.

حالا باید ولوم هدفون را تنظیم کنید. هدفون را که وصل کرده اید را روشن کنید و آنها را روی گوش خود قرار دهید و کم کم ولوم را افزایش دهید تا به سطحی برسید که در آن راحت باشدی. مراقب باشید بیش از حد ولوم را زیاد نکنید چونکه شما برای مدت زمان طولانی از میکسر استفاده می کنید و ممکن است به شنوایی شما آسیب زده شود. حالا شما موفق شدید ولوم ها را ست کنید اما ممکن است در آینده دوباره نیاز به تنظیمات کوچکی داشته باشید. برای مثال دی جی های کلوب نیاز به ولوم بیشتری دارند و بنابراین شما باید ولوم را بر حسب نیاز خود تنظیم کنید.

نحوه استفاده از دستگاه دی جی: کنترل های میکس موسیقی

در عکس زیر شما crossfader و فیدرهای کانال یک میکسر دو کاناله را مشاهده خواهید کرد. crossfader برای سوئیچ کردن بین کانال ها استفاده می شود. هنگامی که crossfader به وسط آورده می شود  هر دو دیک قابل شنیدن خواهند بود. هر چه crossfader به سمت چپ انتقال داده می شود دیک های سمت راست کمتر شنیده می شوند. هنگامی که crossfader کاملا به سمت چپ انتقال داده می شود دیک سمت راست کاملا بسته می شود و بلعکس.

نحوه استفاده از دستگاه دی جی: کنترل های میکس موسیقی

میکسر شما ممکن است یک دکمه تنظیم انحنای crossfader داشته باشد که نزدیک اسلایدر هم قرار دارد. این دکمه خیلی سریع در فیدهای موسیقی تغییر ایجاد می کند. شما باید به طور نرمان موسیقی را محو کنید یا برای ایجاد یک صدای گوش خراش فورا آن را باز کنید. فیدرهای کانال ولو هر کانال یا دیک را کنترل می کند. با چرخاندن دکمه از سمت راست به بالا آن را کاملا باز خواهید کرد و با چرخاندن به طرف پایین کانال را کاملا می بندید و صدا قطع می شود. هر دو دیک را پلی کنید و crossfader را از چپ به راست حرکت دهید و فیدرهای کانال را از بالا و پایین کنید.

آموزش تخصصی دی جی: تنظیم دکمه Trim و EQ

در بالای هر فیدر کانال شما دکمه تنظیم ترایم و سه باند EQ را پیدا خواهید کرد. برخی از میکسرهای ارزان ممکن است تنها دو باند اکولایزر داشته باشند و برخی از میکسرهای دیگر دارای چهار باند اکولایزر هستند. دکمه های ترایم ولوم هر کانال را به طور جداگانه تنظیم می کند و دارای برچسب هایی مانند gain, level یا input هستند. همانطور که شما یک آهنگ را با آهنگ دیگر میکس می کنید متوجه خواهید شد که سطح هایی که ضبط می شوند می تواند کمی متفاوت باشد. Trims به شما اجازه می دهد همان ولوم را در طول تنظیمات خود داشته باشید و از سطوح بالایی که موجب ایجاد اعوجاج می شوند جلوگیری می کند. برای میکس موسیقی های خود از ۴ سایت برای برش ، ریمیکس و ویرایش آنلاین موزیک استفاده کنید.

آموزش تخصصی دی جی: تنظیم دکمه Trim و EQ

آموزش کار با دی جی کنترلر: چراغ های VU meters

VU meters چراغ هایی  هستند که هنگام کوبش موسیقی بالا پایین می کنند. اکثر میکسرها دارای مجموعه ای جداگانه از چراغ ها برای هر کانال هستند، برخی میکسرهای دیگر برای خروجی مستر چراغ هایی دارند. سطوح صوتی می تواند باعث آسیب رساندن و خراب شدن تجهیزات گران قیمت شما شوند. شما باید بدانید که این اتفاق زمانی رخ می دهد که چراغ ها قرمز شده باشند. خیلی ساده ولوم مستر را کم کنید و به جای آن آمپلی فایرهای خود را فعال کنید یا تا زمانی که چراغ های قرمز غیرفعال می شوند trim/EQ کانال را تنظیم کنید. قاعده کلی این است که دکمه های trim/EQ را روی ۱۲ بگذارید. شما همچنین باید مطمئن شوید که چراغ های بلندگو یا آمپی فایر فعال هستند و قطع نشده اند چون این مورد هم می تواند به تجهیزات شما آسیب بزند و بلندگوهای شما را خراب کند.

آموزش کار با دی جی کنترلر: چراغ های VU meters

نحوه استفاده از دی جی میکسر: استفاده از هدفون DJ برای میکس

وقتی که هدفون های خود را روی گوشتان قرار می دهید متوجه خواهید شد که هر دو آهنگ پلی شده قابل شنیدن هستند و تنها یکی از آهنگ ها از بلندگوی اصلی قابل شنیدن است. برای اینکه هر دو آهنگ را در یک BPM و قبل از اینکه میکس کنید چکار باید بکنید؟ قسمت هدفون میکسر شما دارای یک نشانه است که ممکن است دستگیره یا یک crossfader کوچک باشد و شما می توانید این دستگیره را روشن کنید. اگر می خواهید هر دو تراک با یک ولوم یکسان شنیده شوند دستگیره را به وسط انتقال دهید. فیدرهای کانال و crossfader اصلی هیچ تاثیری روی آنچه که از هدفون می شنوید ندارد. اما شما می توانید Gain را تنظیم کنید و با استفاده از هدفون EQ را ردیابی کنید. شروع کنید و دو تراک را با هم پخش کنید و خودتان را با نشانه های میکس آشنا کنید و تاثیر Gain  و EQ را از هدفون بشنوید.

نحوه استفاده از دی جی میکسر: استفاده از هدفون DJ برای میکس

استفاده از دی جی میکسر ۴ کاناله

اگر شما قصد دارید از برنامه هایی مانند Rekordbox استفاده کنید باید آهنگ را در ۴ کاناله جداگانه میکس کنید. دلیل دیگر استفاده از میکسر ۴ کاناله این است که شما می توانید از ۴ دیک جداگانه استفاده کنید و این چیزی است که دو پلیر یا چهار پلیر بدان نیاز دارند. اولین بار که شما به میکسر نگاه می کنید به نظرتان بسیار پیچیده می رسد اما استفاده از یک میکسر ۴ کاناله پیچیده تر از استفاده از دو میکسر دو کاناله نیست و توابعشان شبیه به میکسر ۲ کاناله است فقط چند دستگیره اضافه تر وجود دارد.

پنل افکت ها

پنل افکت ها که معمولا دارای برچسب FX است شامل صداهای خاصی است که می تواند به مجموعه های شما اضافه شود. FX معمول شامل Delay, Flanger, Phaser, Echo و Reverb خواهد بود. هر چه قیمت میکسر بالاتر باشد FX بیشتری وجود خواهد داشت.

کنترل های بوث

دی جی هایی که در سالن های متوسط و بزرگ آهنگی را پخش می کنند نیاز به کنترل های بوث خواهند داشت. شما می توانید خروجی های بیشتری را در قسمت پشت میکسر برای وصل کردن مانیتورهای بوث (اسپیکرها) پیدا کنید. مانیتورهای بوث می توانندبه طور جداگانه کنترل های بوث را برای کنترل ولوم مستر اصلی کنترل کنید که معمولا به شکل دستگیره خواهند بود. خروجی های بوث در میکسرهای ۲ کاناله نیز یافت می شوند.

پنل میکروفون

پنل میکروفون را می توان در میکسرهای ۲ و ۴ کاناله پیدا کرد اما میکسرهای ۴ کاناله معمولا قابلیت های میکروفون بیشتری دارند. گاهی اوقات شما می توانید FX را به میکروفون تخصیص دهید تا چیزهایی مانند اکو را روی صدای خود اعمال کنید و برخی دیگر از میکسرها دارای سه خروجی میکروفون برای DJ، MC، Karaoke و غیره هستند.

میکسرهای ۴ کاناله گرانتر هستند اما اگر فکر می کنید که در آینده به آن نیاز خواهید داشت بهتر است میکسر ۴ کاناله را خریداری کنید.

فیلم آموزش دی جی و کار با دستگاه میکسر

در ادامه از شما کاربران گرامی دعوت می کنیم که فیلم آموزش تخصصی دی جی زیر را مشاهده بفرمایید:

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز در انزل وب با آموزش مجازی دی جی در خدمت شما بودیم، لازم به ذکر است که این اطلاعات، اطلاعات ابتدایی است چنانچه شما یک دی جی حرفه ای هستید و اطلاعات کاملی در این زمینه دارید می توانید آن را با ما به اشتراک بگذارید. نظرات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه این پست با ما به اشتراک بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

براحتی یک دی جی حرفه ای شوید: 8 تا از بهترین برنامه DJ برای کامپیوتر
براحتی یک دی جی حرفه ای شوید: ۸ تا از بهترین برنامه DJ برای کامپیوتر
معرفی و دانلود 12 تا از بهترین برنامه های دی جی اندروید
معرفی و دانلود ۱۲ تا از بهترین برنامه های دی جی اندروید
انزل وب
Listen With Friends:قابلیت جدید فیس بوک برای گوش دادن و به اشتراک گذاری موسیقی با دوستان

نظرات

  • Mahdi says:

    سلام برای اولین بار …من به دستگاه دی جی خیلی علاقه دارم و دوست دارم خودم اهنگ بسازم مثل دی جی armin van buuren خیلی دوست دارم و اصلا فکر نمیکردم که همچین دستگاه هایی تو ایران هم وجود داشته باشد

  • علیرضا says:

    چقد بد و افتضاح اصلا هیچی نمیشه فهمید ازش در ضمن function فقط معنی تابع نمیده چرا مترجما یکم مهارت ندارن تو این زمینه ؟

    • Mahdi says:

      سلام برای اولین بار …من به دستگاه دی جی خیلی علاقه دارم و دوست دارم خودم اهنگ بسازم مثل دی جی armin van buuren خیلی دوست دارم و اصلا فکر نمیکردم که همچین دستگاه هایی تو ایران هم وجود داشته باشد