تفاوت HTTP با HTTPS در چیست؟

بررسی کامل: تفاوت HTTP با HTTPS در چیست؟ هر کدام چه کاربردی دارند؟

وقتی که شما وارد یک سایت می شوید اگر به نوار آدرس دقت کنید متوجه خواهید شد که آدرس سایت یا با HTTP شروع می شود و یا با HTTPS. اما تفاوت HTTP با HTTPS در چیست؟ و هر کدام چه کاربردی دارند؟ چرا ضرروت دار تفاوت این پروتکل ها را بدانید؟

آشنایی با فرق میان آدرس اینترنتی HTTP و HTTPS

HTTP vs. HTTPS: What’s the Difference and Why Should You Care?

HTTP چیست؟ هر آدرس اینترنتی که با HTTP آغاز می شود از پروتکل انتقال ابرمتن استفاده می کند. این پروتکل توسط “تیم برنرز لی” در اوایل دهه ۱۹۹۰ میلادی ایجاد شد این زمانی بود که اینترنت هنوز دوران طفولیت خود را طی می کرد. اچ تی تی پی یک پروتکل استاندارد شبکه بود که به مرورگر وب و سرورها اجازه ارتباط و تبادل اطلاعات را می داد. به HTTP سیستم بدون وضعیت نیز گفته می شود و این بدان معناست که اتصال براساس تقاضاست.

آشنایی با فرق میان آدرس اینترنتی HTTP و HTTPS

شما روی یک لینک کلیک می کنید، درخواست اتصال ارسال می شود، و مرورگر وب این درخواست را به سرور ارسال می کند که با باز کردن صفحه به این درخواست پاسخ ارسال می شود. این پروتکل اتصالات سریعتری را به شما ارائه می دهد. HTTP روی ارائه اطلاعات تمرکز می کند اما کمتر به نحوه انتقال این اطلاعات از یک مکان به مکان دیگر اهمیت می دهد. متاسفانه این بدان معناست که HTTP می تواند مورد سوء استفاده قرار گیرد و به طور بالقوه تغییر یابد و به اطلاعات هر دوی فرستنده و گیرنده آسیب بزند.

منظور از HTTPS چیست؟

HTTP و HTTPS هر دو از پروتکل انتقال ابرمتن استفاده می کند و هنوز هم ارتباط و انتقال اطلاعات مابین سرور و مرورگر وب انجام می شود. اما خب HTTPS کمی تفاوت دارد و پیشرفته تر و امن تراست. در انتهای پروتکل HTTPS ما شاهد کاراکتر S هستیم که از کلمه Secure عبارت Secure Sockets Layer (SSL) می آید که یک تکنولوژی امنیتی استاندارد است که انتقال رد و بدل شده مابین سرور و مرورگر وب را رمزگذاری می کند. اگر از HTTPS استفاده نشود هر گونه اطلاعاتی که در سایت وارد می شود (مانند نام کاربری، رمز عبور، جزئیات کارت بانکی و هرگونه اطلاعات ارسالی دیگر) به سرقت برده می شود و مورد سوء استفاده قرار می گیرد. به همین دلیل توصیه می شود که قبل از وارد کردن هر گونه اطلاعات آدرس سایت را بررسی کنید.

منظور از HTTPS چیست؟

تفاوت میان وبگاه هایی که با (//:HTTPS) شروع میشوند با سایر وبگاه ها چیست؟

HTTPS چیست و چرا به آن نیاز داریم؟ HTTP مخفف Hypertext Transfer Protocol است و یک نوع پروتکل انتقال می باشد. این پروتکل امکان ارتباط بین سیستم های مختلف را فراهم می آورد. به طور معمول برای انتقال داده از یک سرور وب به مرورگر و برای مشاهده صفحات وب استفاده می شود. مشکلی که HTTP دارد این است که اطلاعات رمزگذاری نمی شوند و توسط شخص سومی که مابین دو سیستم قرار دارد قابل سرقت می باشد.

تفاوت میان وبگاه هایی که با (//:HTTPS) شروع میشوند با سایر وبگاه ها چیست؟

این مشکل را می توان با نسخه امنی که HTTPS نامیده می شود حل کرد. HTTPS از گواهینامه SSL ( مخفف Secure Sockets Layer) استفاده می کند که یک اتصال امن رمزگذاری شده بین سرور وب و مرورگر وب ایجاد می کند. بدون HTTPS اطلاعات شما ناامن است. این موضوع مخصوصا برای سایت هایی که اطلاعات حساس را رد و بدل می کنند (مانند سایت های تجارت الکترونیک که پردات های آنلاین دارند و یا سایت هایی که نیاز به اطلاعات کاربر دارد) اهمیمت دارد.

مزایای استفاده از HTTPS

همانطور که در بالا اشاره شد پروتکل HTTPS دارای مزایای بسیاری است: سرور هویت شما را تایید می کند، داده های رمزگذاری می شوند و تبادلات به صورت امن انجام می شوند. کاربران هر سایتی می خواهند که از اطلاعاتشان محافظت شود و داده های آنها به صورت امن منتقل شود، به همین دلیل تقاضاها رو به رشد هستند. طبق تحقیقاتی که انجام شده ۱۳ درصد از خریدان به علت نگرانی های امنیتی که داشتند سبد خرید خود را رها کرده اند. بازدیدکنندگان سایت می خواهند بدانند که آیا می توانند به سایت شما اعتماد کنند مخصوصا وقتی که اطلاعات مالی خود را وارد می کنند و استفاده از پروتکل HTTPS یکی از راه هایی است که شما می توانید اعتماد مشتریان خود را جلب کنید.

منظور از HTTPS چیست؟

HTTPS  می تواند به سئوی شما کمک کند. در سال ۲۰۱۴ میلادی گوگل، HTTPS را به عنوان یک عامل مهم در رتبه بندی اعلام کرد. از آن به بعد، شرکت ها و سازمان هایی که پروتکل HTTPS را اجرا کردند مشاهده کردند که بازدید از سایتشان بیشتر شده و رتبه سایتشان بهبود پیدا کرده است.

مرورگرها نیز در تلاش هستند در رابط کاربری خود تغییراتی ایجاد کنند به طوری که سایت های فاقد HTTPS غیرفعال می شوند. به طور مثال گوگل اعلام کرد گوگل کروم تمام سایت هایی که از HTTP استفاده می کنند را به عنوان سایت نا‌امن معرفی خواهد کرد. حتی اگر شما در حال حاضر از سایت هایی بازدید کنید که از HTTP استفاده می کنند یک هشدار به شما نمایش داده می شود که اعلام می کند اتصال شما امن نیست.

مراحل تبدیل سایت HTTP به HTTPS

برای اینکه سایت HTTP خود را به HTTPS تغییر دهید باید مراحل زیر را انجام دهید:

  • یک گواهینامه SSL و یک آدرس IP اختصاصی از شرکت هاستینگ خود خریداری کنید.
  • گواهینامه SSL را نصب و پیکربندی کنید.
  • در صورت نیاز از اطلاعات سایت خود بکاپ بگیرید.
  • هر گونه ارتباط داخلی سایت خود را از HTTP به HTTPS تغییر دهید.
  • کدهای جاوا اسکریپت، آژاکس و هر پلاگین جانبی را بروزرسانی کنید.
  •  هر گونه لینک خارجی که دارید به HTTPS تغییردهید.
  • برنامه هایی مانند Apache Web Server, LiteSpeed, NGinx Config و مدیر سرویس اینترنت خود را از HTTP به HTTPS تغییر دهید.
  • اگر از یک شبکه تحویل محتوا (CDN) استفاده می کنید، تنظیمات اس اس ال CDN خود را آپدیت کنید.
  • صفحه هایی که دارای کد ۳۰۱ هستند را به صفحه دیگر هدایت کنید.
  • هر گونه لینکی که در ابزارهای اتوماسیون بازاریابی استفاده می کنید مانند لینک های ایمیل را بروزرسانی کنید.
  • هر صفحه فرود یا Landing Page و لینک های جستجوی پرداخت را بروزرسانی کنید.
  • سایت HTTPS را در کنسول جستجوی گوگل و گوگل آنالیز تنظیم کنید.

مراحل ۱ و ۲ بالا نسبتا ساده است و شرکت های هاستینگ می توانند به شما کمک کنند. در نظر داشته باشید که در برخی از سایت های ساده برخی از مراحل بالا انجام نمی شوند. با این حال اگر وب سایت بزرگتری دارید باید یک مدیر وب سایت با تجربه باشید تا بتوانید این مراحل را پیاده سازی کنید. وقتی که شما گواهینامه SSL را نصب می کنید در نوار مرورگر شما یک قفل سبز رنگ نمایش داده می شود که بیان می کند در سایت از پروتکل HTTPS استفاده شده است و سایت شما امن است.

چرا باید از HTTPS استفاده کنیم؟

اچ تی تی پی اس امنیت وب سایت شما را بیشتر می کند. HTTPS یک برنامه فایروال وب نیست و نمی تواند از هک شدن سایت شما جلوگیری کند و ارسال ایمیل های فیشینگ را متوقف کند. اگر از سیستم مدیریت محتوا (CMS) مانند وردپرس یا هر مورد دیگری استفاده می کنید که اطلاعات حساس شما را میزبانی می کند، تنظیم مجوز امنیتی HTTPS حداقل اقدام احتیاطی است که باید انجام دهید. به غیر از امنیت، HTTPS اعتماد را افزایش می دهد.

چرا باید از HTTPS استفاده کنیم؟

بر اساس تحقیقاتی که توسط GlobalSign انجام شده است، بیش از ۸۰ درصد از پاسخ دهندگان خرید از سایتی که از HTTPS استفاده نمی کند را رد می کنند. HTTPS برای سایت های فروشگاهی مناسب است چونکه موجب جلب اعتماد مشتریان در پرداخت های آنلاین می شود. بازدیدکنندگان شما نه تنها به امنیت سایت شما توجه دارند بلکه گوگل نیز به آن توجه دارد. گوگل استفاده از HTTPS را به عنوان عاملی برای رتبه بندی در نظر دارد.

تحقیقات اخیر نشان داده است که وب سایت های کوچکتر B2B کمتر از HTTP استفاده می کنند و این به علت عدم آگاهی از اهمیت فزاینده SSL و تاثیر HTTPS در سئو است. سئو برای وب سایت هایی که دارای رتبه خوبی هستند مهم است. البته باید بگوییم که استفاده از اچ تی تی پی اس می تواند ۲ تا ۳ درصد در سئوی سایت شما تاثیر بگذارد و عوامل دیگری از قبیل تعداد کل صفحات، تعداد لینک ها، تعداد بازدید ها و غیره در رتبه سایت تاثیر گذار است.

در آخر از شما دعوت می کنیم پست هنگام بروز خطاهای HTTPS و SSL در مرورگر خود چه کنیم؟ را مطالعه بفرمایید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز در انزل وب سعی کردیم مزایایی که پروتکل HTTPS نسبت به HTTP دارند را بررسی کنیم. اگر شما در مورد تفاوت وبگاه های HTTPS و HTTP اطلاعاتی دیگری دارید می توانید برای کامل شدن این پست آنها را در بخش دیدگاه این پست با ما در میان بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

راهنما: وب سرور چیست و چه کاربردی دارد؟
راهنما: وب سرور چیست و چه کاربردی دارد؟
آموزش رفع مشکل ارور Not Secure فیلد پسورد و آدرس بار فایرفاکس و گوگل کروم
آموزش رفع مشکل ارور Not Secure فیلد پسورد و آدرس بار فایرفاکس و کروم
SSL چیست؟ معرفی 5 سایت دریافت گواهی SSL رایگان دامنه‌های ir هاست cpanel
SSL چیست؟ معرفی ۴ سایت دریافت گواهی SSL رایگان دامنه‌های ir و..
10 مشکل آزار دهنده مرورگر گوگل کروم و نحوه رفع آن ها
۱۰ مشکل آزار دهنده مرورگر گوگل کروم و نحوه رفع آن ها

نظرات