ارور 503 چیست؟ روش رفع ارور 503 سایت در مرورگر

ارور ۵۰۳ چیست؟ ۵ روش رفع ارور ۵۰۳ Service Unavailable سایت

در زمان وبگردی و بازدید سایت های مختلف در اینترنت، نمایش ارور اتفاق آزاد دهنده‌ای است. یکی از خطا هایی که ممکن است با آن رو به رو شوید، ارور ۵۰۳ Service Unavailable می باشد. امروز در انزل وب دلیل رخ دادن ارور ۵۰۳ را معرفی می کنیم و روش رفع این ارور سایت ها در مرورگر برای کاربران و مدیران سایت آموزش می دهیم.

حل مشکل خطای ۵۰۳ Service Unavailable سایت در کروم ، فایرفاکس و..

How to Fix a 503 Service Unavailable Error

ارور ۵۰۳ در اینترنت کد وضعیت HTTP است که به معنای عدم در دسترس بودن سرور وبسایت می باشد. این ارور معمولا به دلیل تعمیر، نگهداری و یا ترافیک زیاد در سرور رخ می دهد. در ادامه مطلب بیشتر با این خطا آشنا می شویم.

نحوه نمایش ارور ۵۰۳ در مرورگر

این خطا ممکن است در اشکال و متن های مختلفی نمایش داده شود که عدد کد خطای ۵۰۳ در آن ها وجود دارد. نمونه مختلفی از این پیام ها را می توانید مشاهده کنید:

  • ۵۰۳ Service Unavailable
  • ۵۰۳ Service Temporarily Unavailable
  • Http/1.1 Service Unavailable
  • HTTP Server Error 503
  • Service Unavailable – DNS Failure
  • ۵۰۳ Error
  • HTTP 503
  • HTTP Error 503
  • Error 503 Service Unavailable

نحوه نمایش ارور 503 در مرورگر

این خطا ممکن است در هر مرورگر و یا سیستم عاملی نمایش داده شود. البته سایت هایی که از مایکروسافت IIS استفاده کنند، اطلاعات دقیق تری از این خطا را با وجود یک پسوند بعد از عدد مانند  HTTP Error 503.2 نشان می دهند.

‎ارور ۵۰۳ چیست؟

هنگامی که کاربر درخواستی از سرور مانند باز کردن سایت را می کند، سرور باید فرآیند آن را انجام دهد. اگر به هر دلیلی قادر به تکمیل موفق فرآیند نباشد، به کاربر خطای ۵۰۳ نمایش می دهد و با پیام Service Unavailable سرویس را غیر فعال می کند تا جلوی پردازش ها گرفته شود. این پیام قصد نشان دادن در دسترس نبودن موقت سرور را دارد تا ویزیتور سایت در زمان دیگری مراجعه کند.

برای رفع ارور ۴۰۳ نیز مطلب آموزش ۹ روش رفع ارور ۴۰۳ Forbidden گوگل و سایر سایت ها در مرورگر را مطالعه نمایید.

دلایل رخ دادن ارور ۵۰۳ در وبسایت

این اتفاق معمولا در زمان هایی رخ می دهد که با توجه به محدود بودن منابع سرور به دلایلی مانند بازدید کننده زیاد یا اسکریپت های سنگین رخ می دهد. البته کد های غیر بهینه، وجود باگ در کد سایت و.. نیز می تواند دلیل ایجاد آن باشد. به طور کلی می توان علت ارور ۵۰۳ را به شکل زیر دسته بندی کرد.

  • سرور در حال بروزرسانی، افزایش امنیت پایگاه داده و یا در حال بکاپ گرفتن باشد. در طول این فرآیند سرور به اینرتنت متصل نمی باشد و سایت با این ارور غیر فعال می شود.
  • سرور درخواست های زیادی داشته باشد. اگر سرور با توجه به محدودیت های مشخص شده قادر به پردازش همه اطلاعات نباشد و به عبارتی محدویت ها رد شوند، این ارور نشان داده می شود. دلایل زیادی نیز برای افزایش بار وجود دارند. دلیل عمده افزایش ترافیک و بازدید است اما ممکن است به علت بروز نکردن منابع، حملات مخرب، اسپم و برنامه ریزی اشتباه نیز رخ دهد.
  • در موارد نادر پیکر بندی سرور DNS به شکل نادرست در سمت گیرنده نیز ممکن است دلیل این اشکال باشد.

دلایل رخ دادن ارور 503 در وبسایت

نحوه رفع ارور ۵۰۳ Service Temporarily Unavailable

این خطا از سمت سرور می باشد و کاربر نمی تواند نقش زیادی جهت رفع آن داشته باشد. با اینحال ممکن است مشکلاتی در رایانه شما نیز وجود داشته باشند که روش رفع آن ها را خواهیم گفت.

مطالعه مطلب آموزش رفع ارور ۵۰۰ سایت در مرورگر کروم ، فایرفاکس و.. نیز می تواند برای شما مفید و کاربردی باشد.

رفرش کردن صفحه سایت برای رفع خطای ۵۰۳

اولین و ساده ترین کار برای حل مشکل HTTP Error 503 ، رفرش کردن صفحه است. با زدن کلید F5 و یا نماد ریلود در کنار آدرس سایت در مرورگر، صفحه را مجدد بروزرسانی کنید. چون این ارور موقتی است ممکن است صفحه درست شود.

توجه داشته باشید که اگر این اتفاق در صفحات پرداخت بانکی رخ دهد، ریلود کردن صفحه ممکن است عملیات پرداخت را ناقص کرده و یا موجب اختلال در پرداخت شود.

ریستارت مودم و تغییر DNS برای رفع ارور ۵۰۳

ریستارت یا خاموش و روشن کردن مجدد مودم و روتر نیز می تواند خطای ۵۰۳ در اینترنت را خصوصا اگر با پیام Service Unavailable – DNS Failure باشد را رفع کند. در روش دیگری می توانید در تنظیمات اینترنت کامپیوتر، سرور DNS خود را تغییر دهید. می توانید از سرور های رایگان عمومی استفاده کنید.

ریستارت مودم و تغییر DNS

تماس با مدیران وبسایت

همینطور که اشاره کردیم، این ارور در سمت سرور است. پس اگر با این روش ها مشکل شما حل نشد، با مدیران سایت تماس داشته باشید و این خطا را به آن ها یادآوری کنید تا آن را رفع کنند. اگر راه تماسی پیدا نکردید، می توانید از هشتگ های مشهور در این زمینه مانند #websitedown استفاده کنید تا هم نظر سایر کاربران را ببینید و هم مدیران شاید با آن رو به رو شوند.

تماس با مدیران وبسایت

مراجعه به سایت در زمان های دیگر

در وبسایت های محبوب، مراجعه بیش از حد سرور به سایت ممکن است عامل نمایش ارور ۵۰۳ باشد. کاربران با مشاهده این ارور سایت را ترک می کنند. اگر شما در زمانی دیگر به این سایت مراجعه کنید، ممکن است مشکل حل شود و درصد موفقیت شما برای بازدید از سایت افزایش یابد.

مطالعه مطلب ارور ۴۰۴ سایت در مرورگر چیست؟ ۸ روش رفع ارور ۴۰۴ در مرورگر را هم در همین زمینه فراموش نکنید.

رفع خطای ۵۰۳ برای مدیران وبسایت

اگر شما صاحب وبسایت هستید و گزارش ارور ۵۰۳ وردپرس و.. در سایت خود را دارید، باید بدانید که به دلایل مختلفی ممکن است این ارور رخ داده باشد. ابتدا وضعیت سرور را از پشتیبانی هاستینگ و سرور خود جویا شوید تا متوجه اتفاقا رخ داده شوید. شما باید محدودیت اتصال، پهنای باند، منابع سیستم کلی، قفل های امنیتی و. را بررسی کنید. اگر وبسایت شما به طور ناگهانی محبوب شده است و ویزیتور های زیادی پیدا کرده اید، باید سرور خود را تقویت کنید.

رفع خطای 503 برای مدیران وبسایت

در غیر اینصورت قالب، افزونه ها و موارد تغییر داده شده در وبسایت خود را مجدد بررسی کنید تا مشکل را بیابید. در این موارد مشکل معمولا پس از ارتقا قالب، افزونه و.. رخ می دهد.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب ارور ۵۰۳ را معرفی کردیم و روش های رفع آن را نیز توضیح دادیم. شما می توانید نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود در این زمینه را در دیدگاه این پست با ما به اشتراک بگذارید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

رفع مشکل ارور ۱۰۲ Err_Connection_Refused مرورگر گوگل کروم کامپیوتر و گوشی
13 روش حل مشکل ویندوز اینستالر (Windows Installer) ویندوز 10، 8 و 7
۱۳ روش حل مشکل Windows Installer (ویندوز اینستالر) ویندوز ۱۰، ۸ و ۷
حل مشکل باز نشدن برنامه
۱۳ روش رفع مشکل باز نشدن برنامه ها و رفع ارور This app can’t open ویندوز ۱۰
رفع خطا 400 Bad Request
آموزش رفع خطا ۴۰۰ Bad Request در مرورگر های اینترنتی

نظرات