دانگل چیست؟ آشنایی با انواع و کاربرد آنها

راهنما: دانگل چیست؟ آشنایی با انواع و کاربرد آنها

احتمالا در زمینه های کامپیوتری نام دانگل را شنیده باشید اما با نحوه کار و کاربرد های آن آشنایی نداشته باشید. Dongle امروزه به قطعه هایی مفید و پرکاربرد در زمینه های مختلف تبدیل شده اند. امروز در انزل وب دانگل را معرفی می کنیم و ضمن آشنایی با آن، کاربردها و انواع آن را نیز معرفی می کنیم.

دانگل وای فای ، بلوتوث ، HDMI و.. چیست؟

What Is an Internet or Network Dongle?

در شبکه کامپیوتری، دانگل دستگاه کوچکی است که برای وصل کردن و متصل نمودن یک کامپیوتر به اینترنت، حالات مختلف شبکه و.. طراحی شده است. Dongle انواع مختلفی هم دارد و در زمینه های مختلف کاربرد دارند. در ادامه بیشتر آن را معرفی می کنیم.

کاربرد دانگل چیست؟

دانگل ها را می توان به عنوان یک پل برای اتصال کامپیوتر به شبکه های مختلف و ایجاد نقش واسطه ارتباطی عنوان کرد. به طور مثال کامپیوتر شما قابلیت اتصال به اینترنت از طریق کابل و یا بی سیم را ندارد مانند کامپیوتر های قدیمی. در این صورت می توانید با خرید یک دانگل شبکه وای فای، آن را از طریق USB به رایانه وصل کنید تا از طریق شبکه بی سیم به مودم شما متصل شود.

کاربرد دانگل چیست؟

دانگل ها انواع مختلفی مثل Dongle موس و کیبورد، وای فای، سیم کارت، بلوتوث، حافظه، AUX و.. می باشند که امکان اتصال رایانه به این شبکه ها را به صورت بی سیم و راحت فراهم می کند که در ادامه مطلب انواع آن را بیشتر بررسی می کنیم.

مطالعه مطلب ۱۴ روش رفع مشکل HDMI در ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷ : پورت، اتصال، صدا، کابل و.. هم می تواند برای شما کاربردی باشد.

نحوه کارکرد دانگل

یک دانگل شامل یک مدار فیزیکی استاندارد برای پشتیبانی از شبکه های مختلف است که برای آن طراحی شده است. به طور مثال از رادیو های ۳G و ۴G در آن ها استفاده می شود. برای اتصال و کارکرد صحیح با رایانه هم یک درایور و برنامه برای آن ها طراحی شده است که امکان پیکره بندی و ایجاد تنظیمات مختلف در ویندوز را امکان پذیر می کند. در واقع بدون برنامه امکان راه اندازی آن به سادگی امکان پذیر نیست. همچنین معمولا در آن ها از چراغ های LED استفاده می شود تا اتصال آن را تایید کند.

نحوه کارکرد دانگل

امنیت دانگل ها برای استفاده

از آن جایی که ممکن است اطلاعات مهمی توسط Dongle جا به جا شود، بعضی از افراد نگران امنیت این قطعه هستند. امنیت دانگل مستقیما به تولید کننده آن بستگی دارد و باید مارک معتبری را خریداری کنید. به همین منظور معمولا حافظه های ROM فقط خواندنی در آن ها تعبیه می شود تا مجوز های امنیتی خاصی را برای افزایش امنیت اطلاعات استفاده کنند.

پیشنهاد می کنیم مطلب آموزش ۵ روش اتصال دسته بازی PS ،Xbox و کامپیوتر به گوشی اندروید را هم بخوانید.

دانگل برای شبکه های سیمی (Wired Networks)

دانگل شبکه معمولی از شبکه های سیمی پشتیبانی می کند و دارای یک کابل کوتاه با قابلیت اتصال به USB می باشد. دانگل های شبکه سیمی در سال های قبل به عنوان راه کاری برای اتصال کابل های شبکه به لپ تاپ ها و کامپیوتر های شبکه محلی مورد استفاده قرار می گرفت. یک سمت Dongle برای اتصال به USB طراحی شده است و سمت دیگر قابلیت اتصال با کانکتور RJ-45 برای اتصال کابل اترنت و یا کانکتور RJ-11 برای اتصال به اینترنت دایال آپ و خط تلفن و.. را دارد. این مدل تقریبا منسوخ شده است زیرا در Dongle های مدرن از آداپتور اتصال بیسیم استفاده می شود.

دانگل برای شبکه های سیمی (Wired Networks)

دانگل شبکه وایرلس یا بی سیم (Wireless Networks)

بر خلاف نسل قبلی که معرفی کردیم، این مدل برای اتصال رایانه ها به شبکه WiFi و یا شبکه اینترنت همراه سیم کارت استفاده می شود. با توجه به فراگیر شدن شبکه های بی سیم، اگر رایانه شما امکان اتصال به این شبکه ها را نداشته باشد، باید دانگل WiFi را تهیه کنید تا رایانه خود را به وای فای یا اینترنت ۳G و یا ۴G سیم کارت وصل کنید.

دانگل شبکه وایرلس یا بی سیم (Wireless Networks)

دانگل اچ دی ام آی تلوزیون (HDMI Dongle)

تلویزیون هایی هم که دارای پورت HDMI هستند، می توانند با اضافه شدن یک دانگل HDMI به اینترنت وای فای وصل شوند و بدین صورت شما بتوانید با این آداپتور تلویزیون آنلاین تماشا کنید و یا حتی به صورت شبکه از تصویر کامپیوتر روی تلویزیون استفاده کنید. تلویزیون های جدید که هوشمند هستند قابلیت اتصال به اینترنت دارند و این آداپتور ها مناسب تلویزیون های قدیمی تر می باشد.

دانگل اچ دی ام آی (HDMI Dongle)

این قطعه برای تامین نیروی خود باید به پورت USB هم از سمت دیگر به وسیله کابل متصل شود.

دانگل اچ دی ام آی (HDMI Dongle)

همچنین برای درک بهتر از کاربرد دانگل ها میتوانید مطلب ۳ روش اتصال گوشی اندروید به تلویزیون را مطالعه کنید.

سایر دانگل های پر استفاده

  • دانگل بلوتوث: برای افزودن قابلیت بلوتوث به رایانه ها جهت انتقال اطلاعات به وسیله بلوتوث استفاده می شوند.
  • دانگل AUX: اکثر پخش کننده های موزیک از AUX پشتیبانی می کنند اما از بلوتوث خیر! در نتیجه برای افزودن قابلیت بلوتوث به پخش کننده های خانگی و ماشین استفاده می شود.

سایر دانگل های پر استفاده

مطالعه مطلب ۸ روش رفع مشکل نصب و عدم شناسایی بلوتوث ویندوز ۱۰، ۸، ۷ لپ تاپ و کامپیوتر را هم فراموش نکنید.

مزایای استفاده از دانگل

  • به شما امکان می دهند در هر جایی بتوانید از اینترنت و شبکه مورد نظر خود استفاده کنید.
  • قابل حمل هستند و به راحتی می توانید آن ها را با خود جا به جا کنید.
  • استفاده آسانی دارند.
  • امکان استفاده از پهنای باند کامل را دارند.

معایب استفاده از دانگل

  • معمولا نیاز به پورت USB ویا سایر پورت هایی دارند که به راحتی قابل استفاده در موبایل و تبلت نیستند و ممکن است نیاز به کابل OTG داشته باشید.
  • در یک زمان فقط به یک وسیله متصل می شوند.
  • در نسخه های جدید و پر سرعت ممکن است قیمت زیادی داشته باشند.

معایب استفاده از دانگل

شما می توانید Dongle مورد نیاز خود را از طریق فروشگاه های محلی و فروشگاه های آنلاین به راحتی و با قیمتی مناسب خرید کنید. انواع دانگل ها در برند های مختلف در بازار های ایران قابل دسترس و استفاده هستند.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب دانگل ها را معرفی کردیم و کاربرد و انواع آن را نیز بررسی کردیم. شما از چه نوع دانگلی استفاده می کنید؟ شما می توانید نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در این زمینه در دیدگاه این پست با ما به اشتراک بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

آموزش تصویری ساخت کابل AUX ، تبدیل AUX به USB و RCA با سیم هدفون و..
آموزش تصویری ساخت کابل AUX ، تبدیل AUX به USB و RCA با سیم هدفون و..

نظرات

  • ESI says:

    سلام ..ممنون از مطالب مفیدتون
    من یک usb دارم که به نظر همون دانگل وای فای هست
    زمانی که رسیور گرفتم روی دستگاه بود
    به رسیور به راحتی وصل میشم
    میخواستم اطلاع پیدا کنم با همین دانگل وای فای میشه برای لب تاب و پخش ماشین هم استفاده کنم
    ممنون

  • علی امجدی says:

    سلام ..سلام خسته نباشید دست شما درد نکنه ممنون از مطالب ارزشمند که زحمت کشیدید نوشتید خداوند یار یاورتان باشد برای آگاهی بیشتر ……متشکرم ۳. ۱. ۱۴۰۰

  • ahmad says:

    من در مورد دانگل و نحوه نصب و عملکردش رو در سایت saranmarket.com/blog خوندم بسیار مطلب کامل و مفیدی بود. به شما هم توصیه می کنم حتماً بخونیدش.

  • هوشنک پاشاوند says:

    دانکل ماعینه یه جعبه مربه شرایطی هستش بایدمثل انتل تلویزیون بالای پشت بام به سره یه چوپ ببندی بکشیش بالابماند

  • سالار says:

    سلام و وقت بخیر ببخشید یه سوالی داشتم من یه دانگل خریدم برای تلویزیون به گوشی بدون سیم هست چون تلویزیون ما ۴۳الجی فول آجی هست اسمارت نیست دیکه با این راحت گوشیو وصل میکنم فقط یه مشکلی دارم وقتی وصل میکنم بعد از از چند دقیقه تصویر یه کم بریده بریده میشه و بعضی وقتها هم قطع میشه در حد چند ثانیه دلیلش چیه؟آیا امکان داره برای اینه که برقشو به usbتلویزیون وصل میکنم ۲آمپرو نمیده باشه یا چی لطفا راهنماییم کنید ممنون میشم

  • Mahmood says:

    ی سوال دارم درومورد دانگل
    میتونم به دو تا چیز وصلش کنم مثلا هم به وای فا هم به هندزفری بلوتوثی

    • اقبال says:

      با سلام
      لطفا راهنمائی نمائید چگونه می توان تلویزیون ال جی مدل ۳۲LH512U_TC را به وای فای مودم متصل کرد و از اینترنت آن بهره برد. با تشکر

  • mm says:

    سلام . بسیار ممنونم از اطلاعات جامع شما که مسلم نشانگر تخصص و تبهر شما است . متشکرم

  • مهدی says:

    باسلام من الان هم توضیحات سایت رو خوندم هم نظرات رو در هردو نوشته بودید دانگل وایفای قابلیت استفاده اینترنت هم وای فای مودم هم اینترنت گوشی رو برای کامپیوترهای قدیمی فراهم میکنه ولی یک هفته هست من برای خریدش به هر فروشگاهی مراجعه کردم گفتن دانگل فقط کار کابل لن رو انجام میده وفقط از وای فای میشه استفاده کرد ولی قابل استفاده برای نت تلفن همراه نیست !!! من نمیدونم واقعا چه کنم الانم برای استفاده از اینترنت گوشی به شدت نیاز دارم چون وای فای مخابرات دارم و هر ۵یا۱۰ دقیقه مدام قطع میشه وبرای امتحانات دانشگاه به مشکل خوردم 😢

    • امیرحسین says:

      سلام جناب ، برای انتقال اینترنت همراه به کامپیوتر نیازی به خریدن دانگل نیست ، شما میتونی به کمک نرم افزار Pda.net اینترنت همراه رو به کامپیوتر به عنوان یک شبکه با سیم یا بیسیم (بلوتوث) انتقال بدی 🙂

    • جعفر says:

      جتاب من خودم بارها دیدم توسط قطعی سخت افزار که به کامپیوتر نصب میشه از اطریق وای فای گوشی ‌کامپیوتر به نت وصل میشه ، درخویشاوندان ما چند نفر گرفتند و راحت استفاده میکنند ، از پاساژ کامپیوتر ایرانیان واقعه در خیابان ولیعصر تهران خرید کردن

  • مژگان says:

    اگه تلویزیون شما قابلیت وای فای داره
    با نصب نرم افزا رscreen mirroring روی گوشی می توانید صفحه گوشی را روی تلویزیون ببینید

  • مانی سلطانی says:

    چطور با استفاده از دانگل بلوتوث کامپیوتر را به هدفون وصل کرد؟

  • کاوه says:

    با عرض سلام و خسته نباشید ببخشید با دانگل بلوتوث را می توان به پشت رسیور جدید زد و صدای انرا با هدفون بلوتوث گوش داد

  • سعید says:

    سلام آیا می‌شود با استفاده از دانگل بلوتوث کامپیوتر را به هدفون وصل کرد؟

  • فاطمه رحيمي says:

    سلام ایا میتونیم اینترنت دانگل ها رو share کرد؟

  • رضا says:

    سلام تلوزیون ما خروجی auxنداره نمیشه هدفون بهش متصل کرد، چه دانگلی بخرم که باهاش بتونم صدای تلوزیون رو با هدست بلوتوث دار بشنوم، همچنین روی پخش ماشین هم کار کنه
    آیا بخوام مدیای گوشی رو در تلوزیون ببینیم باید دانگل جداگانه خرید یا دانگلی هست که همه رو یکجا برام انجام بده

  • Bny_xd says:

    سلآم
    من یه دانگل d_link مدل DWA121 خریدم و وقتی میخام به مودم مبین نت خودمون وصل شم ارور میده میگه نمیتونه به این نت ورک وصل شه ولی تونستن به یه مودم دیگه وصلش کنم مشکل از کجاست که نمیتونه به مودم مبین نت وصل شه؟

    • نازیلا says:

      سلام میشه بگید فقط برای اتصال تصویری گوشی به tv با کدوم دانگل اموان پذیره hdmیا بلوتوثی

      • ابراهیم علی بخشی says:

        خیر هنوز هیچ برنامه نرم افزاری و سخت افزاری که بشه تصاویر ویدیویی رو به طور بیسیم از تلفن همراه به tv Q maniror پوشش بده یا پخش کنه اختراع و ساخته نشده همه تبلیغات و برنامها همشون سره کاری هستن

      • Hdmi says:

        فقط با hdmi میشه انتقال تصویر

  • زارع says:

    بالاخره نفهمیدیم دانگل می تواند اینترنت ای دی اس ال سیمی کامپیوتر را تبدیل به وای فای کند تا گوشی را با استفاده از آن وای فای به اینترنت وصل کنیم ؟ آیا دانگل می تواند این کار را بکند؟

    • مسعود says:

      خیر
      شما باید یه روتر وای فای تهیه کنی

      • شایان بمانی says:

        سلام جناب من تازه کیس رو جمع کردم و مادر بورد H410mk prime هست و حالا من توی ستنیگم اترنت و دایل اپ و همه چی دارم جز ایکون وای فای… هیچجوره نمیتونم بدون لن به مودم خونه وصل شم .. موندم چه کنم برا دان کردن بازیام به مشکل خوردم چون نمیتونم به هات اسپات گوشی وصل شم ..نمیتونم بی سیم هم وصل شم …هیچ جا هم راهنمایی درست نکرد بهم دیوانه شدم …ممنون میشم اگر راهی هست بهم بگید

  • محمدقوی هیکل says:

    سلام باخریدرسیورمدیااستار ۱۲۰۰باید دوعدد کنترل و دانگل راهم ازفروشنده بعنوان محتویات همراه رسیور درخواست کنم یانه.

  • آیزاک says:

    سلام
    دمتون گرم
    توضیحات کامل و مفیدی بود

  • علیرضا says:

    سلام . لطفا راهنمایی بفرمایید اگر بخواهیم از طریق گوشی یک فیلم از سایتی مانند فیلیمو را از طریق گوشی بر روی صفحه تلویزیون مشاهده نماییم از چه نوع دانگلی باید استفاده کنیم ؟
    ممنون

    • م.ج says:

      با سلام . آیا برای اتصال وای فای (مودم) به کامپیوترقدیمی به شکل وایرلس ، نیاز به برنامه و نرم افزار خاصی دارد؟

      • سینا says:

        سلام. دانگل وای فای یو اس بی رو بخر بزن به کامپیوترت. بعد برو توی کنترل پنل تنظیماتش رو اوکی کن. بعد اینترنت گوشی رو روشن کن (یا مودم) و خلاصه توی محیط یه شبکه متصل به اینترنت باشه. اونوقت از طریق کامپیوتر قدیمیت هم میتونی اینترنت وای فای وصل شی. در واقع دانگل کامپیوتر قدیمیت رو توی اتصال به شبکه تبدیل به جدید میکنه. دیگه همونطور که دو تا گوشی به هم وصل میشن یا خلاصه یه دستگاه به شبکه وای فای خونه تون وصل میشه… کامپیوترت هم میتونه و دیگه نیاز به کابل نیست. عااالیع موفق باشی و خوش بگذره.

    • سید says:

      باسلام،برای انتقال صدای تلویزیون ال ای دی که فاقد بلوتوث هست به روی هدست بلوتوث ایا دانگلی هست؟اگه هست از کجا میشه تهیه کرد؟ممنون

    • نازیلا says:

      سلام میشه بگید فقط برای اتصال تصویری گوشی به tv با کدوم دانگل اموان پذیره hdmیا بلوتوثی

  • علی سلطانی says:

    با سلام و عرض خداقوت!
    می خواستم بدونم میشه به جای وای فای خانگی تلفن ثابت (مخابرات) استفاده کرد؟
    یعنی مقایسه از نظر سرعت دانلود و آپلود؟ برای من (اهمیت سرعت در درجه اول؛ هزینه در درجه دوم می باشد.)
    کدام یک برای جایگزین کردن با وای فای تلفن ثابت خانگی برای من مناسب می باشد؟
    با آرزوی سلامتی و بهروزی برای شما!