آموزش کامل تمیز و پاک كردن لپ تاپ

آموزش کامل تمیز و پاک کردن لپ تاپ : از رفع لکه مانیتور تا خش گیری بدنه!

تمام سیستم ها در طول زمان کثیف می شوند، با این حال لپ تاپ ها به دلیل کارکردشان تمایل به تمیز کردن بیشتری داند. اگر با لپ تاپ خود سفر می کنید احتمالا حداقل یکبار در ماه به تمیز کردن نیاز دارید. لکه ها و گرد و غبارهایی که روی صفحه نمایش و صفحه کلید می نشیند می تواند عملکرد لپ تاپ را مختل کند. همیشه مطمئن شوید که قبل از تمیز کردن لپ تاپ خود را خاموش کرده اید و آن را از هر گونه منبع برقی جدا کرده اید. در صورت امکان شما باید باتری را خارج کنید.

آموزش تصویری گردگیری و پاک کردن لپ تاپ

How to Clean a Laptop

همیشه در اطراف ما گرد و غبار وجود دارد و اگر هم موقع کار کردن مشغول خوردن یا نوشیدن باشیم خرده هایی از آن بین کلیدهای کیبورد ما گیر می کنید. لکه های اثر انگشت روی صفحه نمایش و خط و خش های بدنه لپ تاپ چیزی است که کاملا به چشم می خورد مخصوصا اگر پوشش لپ تاپ شما مشکی باشد. در ادامه شما نکاتی که برای تمیز کردن صفحه LCD، پاک کردن کیبورد و.. وجود دارد را مطالعه خواهید کرد.

آموزش تصویری گردگیری و پاک کردن لپ تاپ

قبل از مطالعه ادامه پست توصیه می کنیم ۴ نکته مهم در شستن و تمیز کردن وسایل و قطعات الکترونیکی را در نظر داشته باشید.

نحوه گردگیری لپ تاپ

برای پاک کردن لپ تاپ از پارچه میکروفیبر استفاده کنید (البته اگر پارچه میکروفیبر ندارید می توانید از پارچه های نرم و بدون پرز استفاده کنید). پارچه را بشورید و روی عرض صفحه نمایش خود بکشید و عقب و جلو مالش دهید. هنگامی که در حال تمیز کردن هستید با دست دیگر خود صفحه نمایش را بگیرید. خیلی خشن رفتار نکنید و صفحه نمایش را فشار ندهید و روی صفحه نمایش خراش ایجاد نکنید. برای پاک کردن سطح صفحه نمایش فشار خیلی ملایم را اعمال کنید.

گردگیری لپ تاپ

از بین بردن جای چسب روی لپ تاپ

از یک اسفنج مرطوب استفاده کنید و گرد و غبارها را پاک کنید. توجه کنید که اسفنج را تمیز کنید و آب آن را بگیرید و اجازه دهید رطوبت آن کمی خشک شود. از آب تقطیر شده به جای آب شیر استفاده کنید، صفحه را به آرامی پاک کنید و روی صفحه خط و خش ایجاد نکنید. شما می توانید از شیشه پاک کن هم استفاده کنید اما از آمونیاک یا سفید کننده استفاده نکنید چونکه به لپ تاپ شما آسیب می زند. آب می تواند به قطعات داخلی لپ تاپ شما آسیب بزند بنابراین مطمئن شوید که تمام آب اضافه را گرفته اید. برای لکه های ایجاد شده مانند جای چسب یک قطره صابون مایع را به آب اضافه کنید.

از بین بردن جای چسب روی لپ تاپ

اگر لپ تاپ شما دارای یک صفحه لمسی است به وب سایت تولید کننده لپ تاپ خود مراجعه کنید و بررسی کنید که چه مواد پاک کننده ای برای آن توصیه شده است. شما می توانید با آب مقطر و سرکه سفید یک محلول تمیز کننده بسازید و استفاده کنید.

در صورتی که روی بدنه لپ تاپ شما علاوه بر چسب، خط و خش ها عمیق یا سطحی ایجاد شده است حتما جهت رفع آنها ویدیو آموزشی زیر را مشاهده کنید:

خش گیری صفحه نمایش لپ تاپ

پولیش را به صورت دایره ای به صفحه نمایش اعمال کنید تا خش های ایجاد شده پاک شوند. پس از پولیش پارچه میکروفیبر را بیاورید و به آرامی روی صفحه نمایش خود حرکت دهید. اینکار باعث می شود تا خش ها و ذراتی که از مرحله قبل باقی مانده است پاک شود. از گوشه های بالایی شروع کنید و به سمت پایین دستتان را عقب و جلو کنید.

خش گیری صفحه نمایش لپ تاپ

جهت مشاهده روش دیگر خش گیری صفحه نمایش لپ تاپ بدون پولیش با خمیر دندان ویدیو زیر را مشاهده کنید:

نحوه درست تمیز کردن نمایشگر های LCD و LED بیشتر بخوانید.

چگونه زیر دکمه های لپ تاپ را تمیز کنیم؟

دو طرف لپ تاپ خود را بگیرید و وارونه کنید و به آرامی تکان دهید تا خرده های غذا یا موادی که بین دکمه های صفحه کلید شما گیر کرده اند از آن خارج شود. بعد از اینکار با پارچه میکروفیبر سطح صفحه کلید را پاک کنید.

چگونه زیر دکمه های لپ تاپ را تمیز کنیم؟

از مکنده های کوچک دستی استفاده کنید و آن را روی سطح صفحه کلید خود بکشید از ردیف های بالا به پایین حرکت کنید، در انجام این حرکت دقت کنید چراکه اگر کلیدهای کیبورد شما حالت جزیره ای داشته باشند و به مرور زمان در خود به درستی متصل نباشند احتمال کنده شدن آنها وجود دارد. صفحه کلید خود را در زاویه ۷۵ درجه قرار دهید تا بدون ضربه زدن موادی که لای دکمه های صفحه کلید گیر کرده است خارج شود.

چگونه زیر دکمه های لپ تاپ را تمیز کنیم؟

اگر از یک زوایه مشخص به کلیدها نگاه کنید می توانید جرم های ایجاد شده در فضای بین کلیدها را مشاهده کنید، از پاک کن برای پاک کردن جرم ها استفاده کنید. بعد از استفاده از پاک کن مجددا از مکنده دستی استفاده کنید تا خرده های پاک کن از بین برود.

چگونه زیر دکمه های لپ تاپ را تمیز کنیم؟

نحوه تمیز کردن فن لپ تاپ و جلوگیری از داغ شدن و صدای زیاد آن را مطالعه بفرمایید.

شستن کیبورد لپ تاپ

گوش پاک کنی را به الکل آغشته کنید و بین کلیدها را پاک کنید. مراقب باشید گوش پاک کن خیلی مرطوب نباشد و هنگام تمیز کردن به کلیدها بیش از حد فشار وارد نکنید. چسب هایی که در مرحله قبل پاک نشده است را سعی کنید با گوش پاک کن آغشته به الکل تمیز کنید.

چگونه زیر دکمه های لپ تاپ را تمیز کنیم؟

از پارچه میکروفیبری که با آب مقطر و یا مخلوط آب مقطر و الکل مرطوب شده است برای پاک کردن سطوح صفحه کلید استفاده کنید، به آرامی پارچه را روی کلاهک کلیدها بکشید ولی به آنها فشار وارد نکنید.

چگونه زیر دکمه های لپ تاپ را تمیز کنیم؟

چنانچه چیزی زیر دکمه های صفحه کلیدتان گیر کرده است که با روش بالا تمیز نشده اند ممکن است مجبور شوید کلیدها را از بیرون بیاورید. اگر تمام کلیدها را با هم بیرون می آورید بهتر است قبل از اینکار از صفحه کلید خود عکس بگیرید. در صورتی که نحوه جا دادن دکمه ها را یا ندارید پس بهتر است از کسی که با جا انداختن دکمه ها آشنایی دارد کمک بگیرید و یا ۴ روش تعمیر ، جا زدن و تمیز کردن دکمه های کیبورد لپ تاپ و کامپیوتر را مطالعه بفرمایید.

چگونه زیر دکمه های لپ تاپ را تمیز کنیم؟

از بین بردن خش روی بدنه لپ تاپ

برای تمیز کردن سطح بیرونی لپ تاپ از آب مقطر یا تصفیه شده و چند قطره صابون استفاده کنید. شما همچنین می توانید از الکل و آب تقطیر استفاده کنید. از پاک کننده های معمول خانگی استفاده نکنید یا از هر گونه سفید کننده یا آمونیاک استفاده نکنید.

از بین بردن خش روی بدنه لپ تاپ

با اسفنج سطح را تمیز کنید اما با آن نباید داخل پورت ها را تمیز کنید. میزان رطوبت اسفنج باید در حدی باشد که وقتی آن را فشار می دهید آب از آن نچکد. اسفنج را به آرامی روی سطح بیرونی لپ تاپ بکشید.

از بین بردن خش روی بدنه لپ تاپ

برای پاک کردن صفحه لمسی از همان اسفنج و پاک کننده استفاده کنید. برای پاک کردن پورت ها و برای زدودن گردو غبار از آنها از گوش پاک کن آغشته به الکل استفاده کنید اما گوش پاک کن نباید زیاد مرطوب باشد.

از بین بردن خش روی بدنه لپ تاپ

در صورت لزوم از خلال دندان استفاده کنید و جرم ها و آشغال هایی که در پورت های باریک لپ تاپ شما گیر کرده اند را بیرون بیاورید.

از بین بردن خش روی بدنه لپ تاپ

لپ تاپ خود را در زاویه های مختلف قرار دهید و از اسپری هوا استفاده کنید تا کاملا پورت ها و شکاف های موجود در لپ تاپ پاک شوند.

از بین بردن خش روی بدنه لپ تاپ

برای پاک کردن اثر انگشت از سطوح لپ تاپ پنبه ای را به الکل آغشته کنید و به صورت دایره ای سطح را پاک کنید.

از بین بردن خش روی بدنه لپ تاپ

در آخر سر برای از بین بردن خش ها از پولیش استفاده کنید. مانند صفحه نمایش پولیش را به آرامی و به صورت دوار به لپ تاپ اعمال کنید.

از بین بردن خش روی بدنه لپ تاپ

چگونه لنز وبکم لپ تاپ را تمیز کنیم؟

برای پاک کردن لنز شما می توانید از پارچه هایی که برای پاک کردن عینک استفاده می شود و یا دیگر پارچه های نرم و بدون کرکی که خط و خش ایجاد نمی کنند استفاده کنید. اصلا به پارچه های حوله ای و دستمال کاغذی فکر نکنید.

چگونه لنز لپ تاپ را تمیز کنیم؟

در صورتی که سایر دستگاه های دیجیتال شما مثل کنسول های بازی را نیز گرد و خاک فرا گرفته است میتوانید از آموزش کامل تمیز کردن دستگاه و لنز پلی استیشن (PlayStation) و ایکس باکس (Xbox) اقدام به پاک سازی آنها کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز در انزل وب با آموزش تصویری گردگیری و پاک کردن لپ تاپ در خدمت شما بودیم، شما می توانید نظرات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه زیر با ما در میان بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

رفع خط و خش صفحه و بدنه گوشی اپل ، اندروید و..
۹ روش جالب رفع خط و خش صفحه نمایش و بدنه گوشی اپل ، اندروید و..

نظرات

  • نگار داداشی says:

    چطور قطرات رنگ رو از روی مانیتور پاک کنیم ؟؟؟

  • ... says:

    سلام
    من لپ تاپم زیر پدش انگار یه نقطه لکه خودکار یا چیز دیگه ای هست و من با هر راهی تمیزش کردم ولی لکه نرفت میشه لطفااااا کمکم کنید و بگید چیکار کنممممممم😔🥲😭😭😭

  • ماهان says:

    سلام ببخشید پایین تاچ پد لپتاپم یکم اثر خودکار هست با الکل و آب پاک نشدن میشه راهنمایی کنید لطفا

  • فاطمه says:

    ممنون میشم جواب منو بدین خواهشا خیلی استرس دارمممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممم

  • فاطمه says:

    سلام فیکی لتابم باز شده یعنی وقتی که لبتاب رو باز کردم تا اخرش یه ذره یه صدایی شنیدم و بعد دیدم که اون چسب مه بین صفحه ی کیبورد و اون چیزی که دور تا ذور لبتابه یه ذره بتز شده چسبش باز شده چیکار کنم؟چس بحرارتی بزنم بهش ممنون میشم جواب بدین نمیدونم منظومر رو متوجه شدین یا نه میشه تو واتسب براتون عکسش رو بفرستم یا نه؟؟ ممنون میشم جواب بدین

  • سارا says:

    سلام چگونه خط عمیق روی لپتاپم رو از بین ببرم یک فلز بهش برخورد کرده و خط عمیق روش افتاده چگونه میتونم پاکش کنم حتمن باید دورش رو عوض کنم یا روش دیگری برای پاک کردن یعنی درواقع از بین بردنش هست؟

  • bahar says:

    سلام من با لاک پاک کن رو بدنه لپ تاپ کشیدم رنگش تغییر کرد و تیره شده چجوری برگردونمش میشه راهنمایی کنین

  • Sepehr says:

    سلام ممنون از سایت خوبتون
    من معمولا وقتی با لب تاپم کار می کردم اون رو روی کتابی چیزی میزارم تا زود داغ نکنه
    یک بار روی یدونه کتاب فنری گذاشتم پشتش یک ذره رنگش رفته چطوری میتونم اونو رفع کنم رنگش که سیاه بعضی جاهاش یک ذره رنگش رفته کم رنگ تر شد

  • Sogoliam says:

    سلام من رو ال سی دی لپتاپم یه خط افتاده چجوری اونو از بین ببرم میشه راهنمایی کنید

    • عرفان says:

      سلام ببخشید منظور شما از پولیش، پولیش خاصی هست یا همون پولیشی که روی ماشین میزنیم؟

  • fateme says:

    سلام من لپتاپم مدل دل هست و روبدنش خط افتاده چکار کنم از بین بره ؟/

    • صالح says:

      با سلام و ممنون از سایت خوبتون من یک لب تاب مشکی دل استوک خریدم و۲۴ساعت بعد با پنبه و ماده ضد عفونی دست شروع به ضد عفونی او کردم که بعد از چن بار کشیدن به اندازه یک انگشت شصت رنگ مشکی اش از بین رف والان نقره ایی شده است
      آیا ممکن است لب تاب رنگ شده باشد و برای همین رنگش رفته باشد یا بطور طبیعی هم این مشکل ممکنه پیش بیاید
      و میخواستم بدونم چطور میتونم او را حداقل مثل روزی که خریدم کنم
      اینکه میگویید ماژیک شارپی ازکجا باید تهیه کنیم و منظورتان از پولیش چه نوع پونیشی است؟

  • محسن says:

    با سلام.
    بنده حقیقتش لبتام سفیده و یه کیف جدید لب تاب گرفتم… که مدت دو ماهی ساکن بوده در آن کیف. امروز که نگاه کردم دیدم لکه های صورتی گرفته و از ضربه گیر داخل کیف رنگ داده و لب تابم اونجوری شده! هر کاری میکنم نمیره. لطفا کمک کنید. مچکر.

  • علی says:

    سلام
    کسایی که رنگ لپ تاپ شو به هر دلیلی رفته
    می تونن از ماژیک های هم رنگ خود لپ تاپ کمک بگیرن
    یا اینکه از ماژیک وایت برد استفاده کنن ،من لپ تاپم لنوو ۸۱H7 هست ، استون روش کشیدم رنگش رفت و سفید شد، منم ماژیک وایت برد برداشتم و روی سفیدی ها کشیدم و بعدش هم با یه پارچه خیس روی ماژیک ها کشیدم که اضافی شون بره،
    البته اینک بگم که لپ تاپ من یه شیار های ریزی داره که رنگ ماژیک در اثر پاک کردن خیلی نمیره ، و همرنگ خود لپ تاپ میشه

  • کیانا says:

    خیلی عالی بود
    من که لذت بردم 🙂
    یک سوال دارم روی لبتاب من یه چند ماه پیش چسب راضی ریخته و هر کار کردم پاک نمیشه میشه بگید چطور پاکش کنم 🙂

    • بینام says:

      شما که چسب رازی روی لپ تاپ ریخته ، چسب رازی پلاستیک رو اب می کنه
      و ذوب میشه ، اگه کمی روش ریخته و خیلی پلاستیک ذوب نشده می تونی از ماژیک های رنگ لپ تاپ استفاده کنی و رنگش رو برگردونی، امااگه خیلی ذوب شده می تونی از برچسب های لپ تاپ استفاده کنی ، یا کلا بری بدنه اش رو عوض کنی )که یه ذره هزینه اش زیاده)

  • امیر says:

    سلام من با لاک پاک کن رو بدنه لپ تاپ کشیدم رنگش تغییر کرد چجوری برگردونمش میشه راهنمایی کنین

  • Nahid says:

    سلام. روی صفحه مانیتور لپتاپم خودکاری شده و جوهرش مونده خیلی ازار دهندس؛ چجوری میتونم پاک کنم؟!
    مدل لپتاپم ایسر نیترو۵ و صفحه مانیتور مات هست

  • Atefe says:

    سلام.من موس لبتابمو روی صفحه لبتاب همش میذاشتم و کارمیکردم چون روی میزموسم کارنمیکرد.الان اون قسمتی ک موسموروش میکشیدم کنده شده و سیاه شده. چجوری میشه پاکش‌کرد؟

  • محمدامین says:

    سلام
    مرسی از اطلاعات خوبتون

    چند روز پیش چسب قطره ای ریخته شد روی لنز لب تاپم
    اون رو چطور پاک کنم
    ممنون میشم راهنماییم کنید

  • سعید says:

    سلام من یک لب تاب سفید دارم که متاسفانه با استون اومدم پاکش کنم اما یه قسمتش یه حالت داره که انگار رنگش رفته راه حلی هست؟

  • رضا says:

    واقعا کاربردی و عالی خیلی ممنون

    • Sepehr says:

      سلام ممنون از سایت خوبتون
      من معمولا وقتی با لب تاپم کار می کردم اون رو روی کتابی چیزی میزارم تا زود داغ نکنه
      یک بار روی یدونه کتاب فنری گذاشتم پشتش یک ذره رنگش رفته چطوری میتونم اونو رفع کنم رنگش که سیاه بعضی جاهاش یک ذره رنگش رفته کم رنگ تر شد

      • مرصیه نکویی says:

        سلام من لب تاپم یه لکه افتاده روی جلدش چجوری می تونم پاکش کنم ، لکه در اثر محلول لاک پاکنه