حل مشکل عدم دسترسی به درایو در ویندوز 10 ، 8 و 7

۷ روش حل مشکل عدم دسترسی به درایو در ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷

عدم دسترسی به درایو ها و مشاهده ارور های مختلف نظیر Access Denied ، Permission و.. برای باز کردن درایود در ویندوز، از جمله مشکلاتی است که خصوصا بعد از شبکه کردن برای برخی از کاربران پیش می آید و دسترسی به درایو به اشتراک گذاشته شده را غیر ممکن می کند. امروز در انزل وب ۷ روش حل مشکل عدم دسترسی به رایو در ویندوز ۱۰، ۸ و ۷ پس از شبکه کردن و.. را آموزش می دهیم.

رفع مشکل Permission و Access Denied درایو ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷

How to Fix Permission and Access Denied Error for Windows Drive

گاهی در هنگام شبکه کردن کامپیوتر ها با استفاده از LAN و.. هنگامی که قصد دسترسی به یک درایو به اشتراک گذاری شده را دارید، با ارور Access Denied و یا Permission رو به رو می شوید. دلیل این مشکل می تواند از عدم دسترسی مجوز شبکه تا خراب بودن ریجستری ویندوز باشد. در ادامه روش های حل این مشکل را بررسی می کنیم.

غیر فعال کردن آنتی ویروس

قبل از انجام کار بیشتر برای حل مشکل عدم دسترسی به درایو های شیر شده در شبکه ویندوز ۱۰ و..، ابتدا بهتر است آنتی ویروس خود را بررسی کنید. زیرا ممکن است مانع باز شدن درایور شود. جهت اطمینان می توانید آن را غیر فعال کنید و پس از اتمام کار مجدد آنتی ویروس را فعال سازید.

آپدیت درایور شبکه ویندوز در حل مشکل عدم دسترسی به درایو

پس از غیر فعال کردن آنتی ویروس، به عنوان یک راه حل دیگر نیز آپدیت کردن درایور ها خصوصا درایور های مروبط به شبکه (Network Drivers) را فراموش نکنید. گاه مشکلی در یک درایور ایجاد می شود که با آپدیت کردن مشکل رفع می شود.

همچنین اگر درایور USB شما کار نمی کند، مطلب روش رفع مشکل عدم شناسایی USB را مطالعه نمایید.

بررسی تنظیمات LAN برای رفع مشکل عدم دسترسی به درایو

اگر اخیرا خودتان یک اتصال لن (LAN) برای اشتراک گذاری درایو خود ایجاد کرده اید، بهتر است ابتدا اتصالات را بررسی کنیم تا از سالم بودن آن ها مطمئن شویم. برای اتصال دو دستگاه مختلف در شبکه مانند مودم و کامپیوتر از کابل های Straight استفاده می شود. اما برای اتصال دو دستگاه شبیه هم مانند دو کامپیوتر یا دو مودم باید از کابل های Cross-over استفاده شود. ظاهر سیم ها مشابه است اما سیم کشی متفاوتی دارند پس سعی کنید از کابل مناسب برای اتصال مورد نظر استفاده کنید.

بررسی تنظیمات LAN برای رفع مشکل عدم دسترسی به درایو

سپس باید تنظیمات Sharing Setting را بررسی کنید. ابتدا IP های استفاده شده را بررسی کنید. بیشترین مشکل در زمانی است که دو کامپیوتر با یک آیپی کانفیگ می شوند. برای بررسی این تنظیمات در کنترل پنل به بخش Network and Sharing Center بروید و سمت چپ صفحه روی Change Adapter Settings کلیک کنید. سپس روی آداپتور خود کلیک راست کنید و Properties را بزنید. با انتخاب گزینه Internet Protocol Version 4 (TCP/IPv4) و زدن دکمه Properties این تنظیمات را بررسی کنید.

بررسی تنظیمات LAN برای رفع مشکل عدم دسترسی به درایو

تنظیمات اشتراک گذاری برای رفع مشکل عدم دسترسی به درایو

همچنین برای رفع مشکل مشکل عدم دسترسی به فایل های Share شده در ویندوز ۸ ، ۱۰ و.. در کنترل پنل در قسمت Network and Sharing Center به تنظیمات Advanced sharing setting بروید و موارد زیر را کنترل کنید که به شکل زیر تنظیم شود. این تنظیمات باید روی آداپتور فعلی خود انجام دهید.

  • Turn on network discovery
  • Turn on file and printer sharing
  • Allow windows to manage homegroup connection (recommended)
  • Turn on sharing
  • Use 128-bit encryption
  • Turn off password protected sharing

تنظیمات اشتارک گذاری درایو در ویندوز برای رفع مشکل عدم دسترسی به درایو

همچنین روی my Computer یا This PC راست کلیک کنید و properties را انتخاب کنید. باید در تمام کامپیوتر های شبکه شده نام Workgroup کاملا مشابه باشد. اگر این نام ها مشابه نیست، در همین پنجره روی Change setting کلیک کنید و در تب Computer Name روی دکمه Change… کلیک کنید و نام یکسانی را برای همه انتخاب کنید.

تنظیمات اشتارک گذاری درایو در ویندوز برای رفع مشکل عدم دسترسی به درایو

پس از این کار روی Network ID هم کیلک کنید و تنظیمات مشخص شده در تصویر زیر را انجام دهید.

تنظیمات اشتارک گذاری درایو در ویندوز برای رفع مشکل عدم دسترسی به درایو

بررسی مجوز های دسترسی درایو در زمان عدم دسترسیو نمایش ارور Access Denied

تقریبا درصد بسیار بالایی از افراد مشکل عدم دسترسی به درایو کامپیوتر را با روش گفته شده تا الان حل می کنند. اما اگر هنوز هم مشکل دارید، باید مجوز های مربوطه را بررسی کنید. برای این کار روی درایوی که قصد اشتراک گذاری آن را دارید راست کلیک کرده و Properties را بزنید. سپس به تب Sharing بروید و روی Advanced Sharing کلیک کنید. حال مطمئن شوید که گزینه Share this Folder فعال باشد. پس از آن روی Permission کلیک کنید و مجوز های Everyone را همه روی Allow قرار دهید.

برای آموزش گام به گام این مرحله، می توانید مطلب آموزش حذف پوشه هایی که ویندوز پاک نمی شوند را مطالعه کنید تا بیشتر با این روش آشنا شوید.

بررسی مجوز های اشتراک گذاری درایو در زمان عدم دسترسی به درایو

حال برای حل مشکل Permission در ویندوز ۷ و ۱۰ و.. به تب Security بروید و دکمه Edit را بزنید. در پنجره باز شده روی گزینه Add… کلیک کنید.

بررسی مجوز های اشتراک گذاری درایو در زمان عدم دسترسی به درایو

در پنجره ای که برای شما باز می شود روی Advanced کلیک کنید و گزینه Find Now را بزنید. در بین نام های نشان داده شده Everyone را پیدا کنید و پس از انتخاب آن OK را بزنید.

بررسی مجوز های اشتراک گذاری درایو در زمان عدم دسترسی به درایو

بار دیگر باید گزینه OK را در پنجره مشاهده شده بزنید و اکنون نام یوزر Everyone را در قسمت users and groups setting خواهید دید.

بررسی مجوز های اشتراک گذاری درایو در زمان عدم دسترسی به درایو

برای دادن مجوز به Everyone باید روی آن کلیک کنید و پس از فعال کردن تمام اختیارات (انتخاب Allow یا Full Control) روی Apply کلیک کنید.

بررسی مجوز های اشتراک گذاری درایو در زمان عدم دسترسی به درایو

پس از این مراحل شما پنجره Windows Security را مشاهده می کنید که باید تا انتهای عملیات صبر کنید و از زدن دکمه Cancel خودداری کنید. پس از اتمام کار پنجره بسته می شود و مشکل شما باید حل شود.

اگر نمیخواهید جهت عدم دسترسی به کامپیوتر در شبکه درگیر این تنظیمات شوید میتوانید جهت تغییر مجوز دسترسی از یک نرم افزار مخصوص نیز استفاده نمایید که در مطلب رفع پیغام خطا Cannot Delete و Access Denied فایل و پوشه ها آن را بررسی کردیم.

چک کردن TCP/IP NetBIOS برای باز نشدن درایو در ویندوز

شما برای حل مشکل عدم دسترسی به درایوهای شیر شده در ویندوز ۱۰ و.. باید روی هر رایانه متصل در شبکه مطمئن شوید که NetBIOS over TCP/IP فعال است. برای این کار در سرچ ویندوز عبارت services.msc را تایپ و سرچ کنید.

چک کردن TCP/IP NetBIOS برای باز نشدن درایو در ویندوز

پس از باز کردن services.msc خدماتی به نام TCP/IP NetBIOS Helper را در لیست پیدا کنید. سپس روی آن دابل کلیک کنید و در تب general پنجره باز شده، مطمئن شوید Startup type setting روی Automatic تنظیم شده باشد.

چک کردن TCP/IP NetBIOS برای باز نشدن درایو در ویندوز

پس از انجام این کار مجدد به تنظیمات properties برای  Internet Protocol Version 4 (TCP/IPv4) برگردید و روی Advanced… کلیک کنید. تب WINS را انتخاب کنید و Enable NetBIOS over TCP/IP را کلیک کرده و OK را برنید.

چک کردن TCP/IP NetBIOS برای باز نشدن درایو در ویندوز

همچنین اگر با مشکل سبز شدن نام فایل و وشه هم مواجه شدید، پیشنهاد می کنیم مطلب رفع مشکل سبز شدن نام فایل و پوشه در ویندوز را مطالعه نمایید.

بررسی ریجستری در زمان عدم دسترسی به درایو پس از اشتراک گذاری

اگر همچنان مشکل دیدن فایل های شیر شده را دارید، احتمال آسیب دیدن ریجستری بر اثر ویندوز و برنامه های مختلف وجود دارد.برای دسترسی به ریجستری regedit را در ویندوز سرچ کنید یا با زدن Win+R پنجره RUN ویندوز را باز کنید و عبارت regedit را بنویسید و اینتر کنید.

بررسی ریجستری در زمان عدم دسترسی به درایو پس از اشتراک گذاری

هنگامی که ریجستری باز شد به دایرکتوری HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\MSLicensing\ بروید. سپس پوشه MSLicensing را گسترش دهید. حال هر دو زیر-پوشه HardwareID و Store را حذف کنید. توجه داشته باشید که فقط زیر-پوشه ها را حذف کنید و کاری با MSLicensing نداشته باشید.

بررسی ریجستری در زمان عدم دسترسی به درایو پس از اشتراک گذاری

پس از این کار به دایرکتوری HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\policies\system بروید و یک مقدار DWORD Value را با راست کلیک در این دایرکتوری ایجاد کنید و نام آن را LocalAccountTokenFilterPolicy قرار دهید. بعد روی آن دابل کلیک کنید و مقدار Value data را روی ۱ قرار دهید.

بررسی ریجستری در زمان عدم دسترسی به درایو پس از اشتراک گذاری

در پایان اگز به فکر راهی برای افزایش کلی درایو خود هستید، مطالعه مطلب روش های قفل کردن و پسورد گذاشتن روی درایور ویندوز را فراموش نکنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب امروز روش های رفع مشکل عدم دسترسی به درایو در ویندوز ۱۰، ۸ و ۷ را بررسی کردیم. شما با استفاده از کدام روش مشکل خود را برطرف ساختید؟ می توانید نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود در این زمینه را در دیدگاه های این پست با ما به اشتراک بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

نظرات

  • مهسافاضلی says:

    واقعا ممنونم ازتون.مشکل من حل شد

  • اصغر says:

    لطفا کمکم کنید!
    من همه این کار ها را کردم اما درایو باز نمیشه؟
    خیلی داخلش اطلاعات دارم چه کار کنم؟
    ممنون

  • طاها says:

    واقعا ازتون ممنونم که راهنمایی کردید اطلاعات زیادی تو هاردم بود، بک آپ میگرفتم و اینا ولی نمی اومد… با این روش اومد (بررسی مجوز های دسترسی درایو در زمان عدم دسترسیو نمایش ارور Access Denied)
    فقط برای هر کاری ازم میپرسه آیا برای درایو مورد نظر پوشه ای در سطل زباله ایجاد شود؟ که Yes و No داره که اگه من روی yes بزنم کارم راه می افته به هر حال ممنونم از همه کارکنان سایت انزل وب

  • محسن says:

    سلام.دمت گرم من شبکه رو وصل کرده بودم ولی درایو رو خطا میداد.با راهنمایی شما درست شد.ممنونم

  • علیپور says:

    سلام
    من ویندوز ۷ داشتم که درایو E اون فقط تو یوزر خودم باز میشد و برای بقیه یوزرها عدم دسترسی میداد.
    الان ویندوز ۱۰ نصب کردم کلا اون درایو عدم دسترسی حتی به خودم میده.
    چکار میشه کرد؟ لطفا راهنمایی بفرمایید ممنون میشم.

    • طاها says:

      باید از روش (بررسی مجوز های دسترسی درایو در زمان عدم دسترسیو نمایش ارور Access Denied)
      استفاده کنی مشکل منم همین بود

  • زهرا says:

    سلام ببخشید ویندوز عوض کردم ولی درایو eکه رمز داشت باز نمیشه حالا همش میزنه رمز اشتباهه خواهش میکنم راهنمایی کنید

    • طاها says:

      فکر نکنم بتونی کاری بکنی…. خب برای چی رمز گذاشتی؟!😑 خب وقتی داشتی ویندوز عوض میکردی چرا حواست نبود که رمز رو برداری؟
      البته منم مثل تو برای درایو E رمز گذاشته بودم ویندوز ۷ رو به ۱۰ عوض کردم
      اتفاقی نیوافتاد
      این روش رو بررسی کن: بررسی مجوز های دسترسی درایو در زمان عدم دسترسیو نمایش ارور Access Denied

  • حسن says:

    سلام من وقتی می خوام هر برنامه ای نصب کنم این پیامو میارهWindows cannot access the specified device, path, or file. You may not have the appropriate permissions to access the item الان چیکارش کنم راهنماییم کنین تر و خدا یه روزه الافشم نتونقتم درستش کنم