کلاهبرداری اینترنتی و آنلاین

۱۴ روش جدید کلاهبرداری اینترنتی و آنلاین که باید مراقب آنها باشید!

در زمان های استفاده از اینترنت، قطعا کلاهبرداری آنلاین و اینترنتی یکی از موضوعاتی است که ذهن ما را درگیر خود خواهد کرد. در کنار تمام استفاده های مفید فضای آنلاین، متاسفانه استفاده های نادرست از اینترنت جهت کلاهبرداری هم صورت می گیرید که باید مراقب باشیم. امروز در انزل وب روش های جدید کلاهبرداری اینترنتی و آنلاین که باید مراقب آن ها باشید را معرفی می کنیم.

بررسی انواع کلاهبرداری اینترنتی و روش های جلوگیری از آن

Top Online Scams You Need to Avoid

متاسفانه کلاهبرداری چه در دنیای مجازی و چه در دنیای واقعی در حال انجام است. به طور قطع هیچ کسی دوست ندارد طعمه کلاهبرداری افراد فاسدی شود که از طریق راه های اینترنتی و آنلاین اقدام به کلاهبرداری می کنند. متاسفانه خیلی از افراد از روش های معمول کلاهبرداری و جلوگیری از این کار آگاهی ندارند و دچار آسیب و خسارت می شوند. به همین جهت امروز روش های محبوبی که افراد کلاه بردار از آن ها جهت فریب افراد استفاده می کنند را معرفی می کنیم تا بیشتر مراقب خود در دنیای مجازی اینترنت باشید.

بررسی وضعیت کلاهبرداری آنلاین

بر طبق گزارش کمیسیون تجارت فدرال (Federal Trade Commission (FTC)) در مورد جرم کلاهبرداری اینترنتی، بیشتر افراد سن بالاتر هستند که در کلاهبرداری آنلاین آسیب می پذیرند. این تحقیقات نشان داده اند که ۴۰ درصد از بزرگسالانی که در سن ۲۰ تا ۲۹ سال هستند، گزارش از دست دادن پول از طریق اینترنت را کرده اند اما با وجود بیشتر بودن آمار، مبالغ کمتری را نسبت به افراد سن بالاتر از دست داده اند.

بررسی وضعیت کلاهبرداری آنلاین

با مشاهده این آمار متوجه سطح وسیع این کلاهبرداری ها می شویم و باید بیشتر مراقب باشیم.

کلاهبرداری آنلاین با حمله فیشینگ ایمیل (Phishing email)

بر اساس گذارش جدید F-Secure بیش از یک سوم همه حوادث کلاهبرداری اینترنتی با ایمیل های مخرب یا فیشینگ انجام می پذیرد که می توانند اطلاعات مهمی را به سرقت ببردند. کلاهبرداری فیشینگ بر اساس ارتباط ساخته شده و در ایمیل ها و همچنین شبکه های اجتماعی در حال گسترش است. در این حمله مجرمان با استفاده از فریب دادن هدف سعی می کنند اطلاعات مهمی مانند شماره کارت، رمز کارت، اطلاعات ورود به شبکه های اجتماعی و.. را به دست آورند.

در این ایمیل ها یا پیام ها سعی می شود ک خود را از منبع های رسمی مثل بانک یا مدیر شبکه و.. جا بزنند و بدین ترتیب با مهندسی اجتماعی سعی در متقاعد کردن شما برای کلیک روی یک وبسایت جعلی و وارد کردن اطلاعات در آن می کنند. این وبسایت ها تقریبا مانند وبسایت اصلی بانک و.. طراحی می شوند تا هدف گول بخورد. در این ایمیل ها معمولا با پیام هایی اضطراب به شما تزریق می کنند و به طور مثال حساب شما را معرض خطر نشان می دهند تا شما اطلاعاتتان را وارد کنید. سپس از اطلاعات شما استفاده و یا حساب شما را خالی می کنند و یا حتی آن ها را dark web می فروشند تا غیر ردیابی شوند.

کلاهبرداری آنلاین با حمله فیشینگ ایمیل (Phishing email)

باید توجه داشته باشید که هیچ بانکی به چنین کاری نیاز ندارد. علاوه بر این باید با آدرس ایمیل رسمی شبکه های اجتماعی یا بانک ها در وبسایت رسمی آن ها آشنایی داشته باشید و پاسخ ایمیل های متفرقه را ندهید و اصلا آن ها را باز نکنید.

کلاهبرداری نیجریه ای (The Nigerian scam)

کلاهبرداری آنلاین نیجریه ای یکی از قدیمی ترین روش های کلاهبرداری آنلاین است که برای فریب افراد مختلف به خصوص توسط نیجیریه ها استفاده می شود. این روش همچنین نیجریه ۴۱۹ هم معرفی می شود زیرا در قانون شماره ۴۱۹ نیجیریه، این کار ممنوع شده است. در این روش شخص خود را یک تاجر ثروتمند ورشکسته، عضو یک خانواده بسیار ثروتمند که صاحب ارث شده است و.. معرفی می کند. این اشخاص با نشان دادن مدارک جعلی مانند مدارک کارخانه و تجارتی، چک و.. برای دریافت ارث و یا حتی موارد مربوط به برنده شدن در لاتاری را به شما نشان می دهند. سپس از شما می خواهند تا جهت دریافت این مبالغ به آن ها کمک کنید و در این راه از شما اخاذی می کنند و پول می گیرند تا پس از دریافت وجه کلان، یک سهم بسیار خوب هم به شما بدهند.

در این تکنیک نیز با استفاده از مهندسی اجتماعی شما را قانع می کنند تا به آن ها پول دهید! در نهایت ارتباط خود را با شما قطع می کنند. پس در مواجه با چنین ایمیل هایی مراقب خود باشید.

کلاهبرداری نیجریه ای (The Nigerian scam)

همچنین پیشنهاد می کنیم برای تامین امنیت بیشتر برای کارت بانکی خود، مطلب آموزش جلوگیری از هک حساب بانکی را هم مطالعه نمایید.

آموزش جلوگیری از کلاهبرداری اینترنتی با کارت تبریک (Greeting card scams)

معمولا در عید ها و مناسبت های مختلف، از طریق ایمیل کارت هایی برای افراد مختلف ارسال می شود و معمولا از شما می خواهند تا روی آن کلیک کنید. توجه داشته باشید که ممکن است این ایمیل ها را از طرف دوست و آشناهای خود دریافت کنید. پس از کلیک روی کارت نرم افزاری مخرب روی سیستم شما نصب می شود و شما نیز جزو این زنجیره شده اید و این ایمیل از طرف شما به صورت خودکار بدون فهمیدن شما برای سایر مخاطبانتان ارسال می شود.

برای جلوگیری از این کلاهبرداری ابتدا توجه کنید که چنین ایمیل هایی را که مشکوک هستند را باز نکنید و سیستم خود را به یک برنامه ضد ویروس قوی مجهز کنید و دوست خود را هم از این امر مطلع سازید.

کلاهبرداری آنلاین با کارت تبریک (Greeting card scams)

کلاهبرداری اینترنتی با وام بانکی (Bank loan)

پیشنهادات بانکی می توان افراد مختلفی را تحت تاثیر قرار دهد. در این روش کلاهبرداری آنلاین، وام با مبلغ بالا و سود کم پیشنهاد می شود که بانک برای شما در نظر گرفته است و بدینوسیله سعی در دریافت اطلاعات حساب شما می کنند. با این که به نظر نمی رسد افراد زیادی با این روش گرفتار شوند، اما آمار افراد فریب خورده زیادی دارد. بنا بر این در هنگام مشاهده چنین ایمیل هایی مراقب باشید و گول این افراد را نخورید.

کلاهبرداری آنلاین با کارت تبریک (Greeting card scams)

کلاهبرداری آنلاین با قرعه کشی (Lottery scam)

روش کلاهبرداری مجازی با قرعه کشی، روشی کلاسیک است که ظاهرا قصد قدیمی و منسوخ شدن ندارد. در این روش با یک ایمیل یا پیام به شما اطلاع داده می شود که شما در یک قرعه کشی برنده شده اید و برای اینکه جایزه خود را دریافت کنید، باید هزینه پرداخت کنید که در ظاهر کاملا مشخص است که کلاهبرداری است اما با مهندسی اجتماعی سعی در گول زدن شما می کنند. این روش در مدت اخیر خیلی استفاده می شود و هیچوقت چنین پیامی را باور نکنید.

کلاهبرداری آنلاین با قرعه کشی (Lottery scam)

کلاهبرداری هیتمن به صورت اینترنتی (Hitman scam)

کلاهبرداری هیتمن، تلاش برای اخاذی است. این کلاه بردار ها به شکل های مختلفی مانند تهدید به اینکه شخصی به آن ها پول داده است تا شما را به قتل برسانند یا گروگان گیری کنند و برای این که این کار را انجام ندهند، از شما درخواست پول می کنن. برای واقعی کردن قضیه اطلاعاتی را از زندگی شخص که معولا از طریق شبکه های اجتماعی به دست می آورند را به شما نمایش می دهند تا باور کنید. در این مواقع حتما با پلیس مشورت کنید و این موضوع را اطلاع دهید.

کلاهبرداری هیتمن به صورت اینترنتی (Hitman scam)

کلاه برداری عاشقانه (Romance scams)

کلاه برداری عاشقانه راهی است که ممکن است ماه ها شخص را درگیر کار کنند. در این روش در شبکه های اجتماعی شخصی سعی می کند تا رابطه دوستی با شما برقرار کند و در این مدت تلاش می کند تا اعتماد شما را به دست آورد. پس از اینکه به آن اعتماد کردید و بیشتر رفتارتان عاطفی شد، اقدام به دریافت پول می کنند. به طور مثال یک اتفاق غیر منتظره برایشان پیش می آید که نیاز به پول دارند و یا مورد گروگان گیری یا ربوده شدن قرار می گیرند.

طبق وقایع واقعی ثبت شده، در موارد شاهد اخباری مانند از دست دادن ۱.۶ میلیون پوند پس از ملاقات یک زن در سایت دوستیابی شد. همچنین زنی اهل شهر Perth استرالیا هم پس از وارد رابطه شدن با یک اکانت فیسبوک جعلی، مورد کلاهبرداری ۳۰۰ هزار دلاری قرار گرفته شد. این کلاه برداری ها در مقیاس های کوچکتر در ایران هم به وفور مشاهده شده است.

کلاه برداری عاشقانه (romance scams)

کلاهبرداری با آنتی ویروس جعلی در اینترنت

ممکن است گاهی در وب گردی ناگهان پیامی را مشاهده کنید که کامپیوتر شما به ویروس آلوده شده است و باید آنتی ویروس پیشنهادی را برای از بین بردن آن ها دانلود کنید. در برخی از موارد این پیام ها به گونه ای طراحی می شوند تا واقعی و از طرف ویندوز جلوه داده شوند. در خوشبینانه ترین حالت ممکن است پس از نصب شروع به نصب پلاگین تبلیغاتی کنند اما در موارد خطر ناکی این فایل ها آلوده به تروجان ها، کیلاگر ها و.. می شوند که سیستم شما را تهدید می کنند. از نصب این برنامه ها و توجه به پیام آن ها خودداری کنید و از آنتی ویروس های مطمئن استفاده کنید.

کلاهبرداری با آنتی ویروس جعلی در اینترنت

استفاده از اکانت های تقلبی در فیسبوک و.. (Hijacked Profile Scam)

در شبکه های اجتماعی خصوصا شبکه های بزرگ مانند فیسبوک افراد مختلفی هستند که با پروفایل فیک اقدام به کلاهبرداری و فروش محصولات غیر واقعی و.. می کنند. همچنین این افراد ممکن است با هک کردن دوستان شما، با اکانت آن ها به شما پیام دهند. لذا مراقب خود باشید و به پیام هایی که از طرف دوستان شما ارسال می شود و درخواست های مالی دارند توجه کنید و تا از آن ها مطمئن نشده اید، اقدام به پرداخت مالی یا دادن اطلاعات حساب نکنید.

استفاده از اکانت های تقلبی در فیسبوک و.. (hijacked profile scam)

برای مطالعه بیشتر در هیمن زمینه، می توانید مطلب ۷ ایستگاه خطرناک و رایج دزدی و کلاهبردی آنلاین را هم بخوانید.

کلاه برداری آنلاین اقتصادی

در این روش که یکی از انواع کلاهبرداری اینترنتی است، مجرمان شما را قانع می کنند که با انجام پیشنهادات آن ها به راحتی صاحب منبع کسب درآمد می شوید. با این کار شما ممکن است به بهانه آموزش کار در منزل و ایده های رویایی فریب خورده و وجه هایی را برای آن ها منتقل سازید.

کلاه برداری آنلاین اقتصادی

کلاه برداری با سایت های خرید اینترنتی جعلی

امروزه تعداد فروشگاه های آنلاین زیاد شده است و دست کلاهبرداران بازتر! ممکن است پیامی حاوی خرید یک محصول خوب با قیمت شگقت انگیزی را ببینید. پس از اقدام به خرید اینترنتی کالا شما را به صفحه بانکی جعلی منتقل می کنند و بعد از دزدیدن اطلاعات حساب شما، با عناوینی مانند اشکال در خرید و خرید ناموفق شما را پس می زنند.

کلاه برداری با سایت های خرید جعلی

کلاه برداری با پیامک (Smishing)

این روش همانند روش کلاهبرداری فیشینگ با ایمیل است. با این تفاوت که آن ها از پیامک استفاده می کنند. در این روش ممکن است خود را از طرف بانک معرفی کنند و اعلام کنند که حساب شما مسدود شده است و باید وارد لینک مشخص شده شوید و اطلاعات حساب خود را وارد کنید! در این مواقع باید فقط پیامک های شماره بانک خود را ببینید و به این دسته از پیام ها توجهی نکنید.

کلاه برداری با پیامک (smishing)

همچنین برای جلوگیری از کلاهبرداری هایی که در پای خودپرداز انجام می شود، مطالعه مطلب معرفی ۴ روش دزدی و کلاهبرداری در عابر بانک را فراموش نکنید.

کلاهبرداری اینترنتی از طریق بیت کوین

بی شک یکی از جریان های محبوب یکی دو سال اخیر ارز دیجیتالی بیت کوین میباشد که علاقه مندان بسیاری را برای خرید و فروش به سمت خود کشیده است، متاسفانه سودجویان اینترنتی از این علاقه سو استفاده های بسیاری میکنند و اعمالی مثل استخراج غیر قانونی بیت کوین از طریق کامپیوتر شخصی کاربران، ارسال دعوت نامه های جعلی برای سرمایه گذاری، مبادلات ارزی جعلی ، تزریق بدافزارها از طریق سرویس های مبتنی به بیت کوین و.. انجام میدهند.

کلاهبرداری اینترنتی از طریق بیت کوین

جهت جلوگیری از این موارد ما قبلا در انزل وب ۸ راهکار جلوگیری از استخراج غیر قانونی بیت کوین در مرورگر کروم، فایرفاکس و.. کامپیوتر را آموزش دادیم و پیشنهاد میکنیم حتما از مراجع معتبر برای خرید و فروش بیت کوین استفاده کنید.

انتشار اخبار ، برنامه و روش های کسب اعتبار جعلی

روشی که این روزهای بسیار در شبکه های اجتماعی نظیر تلگرام ، ایسنتاگرام و.. برای کلاهبرداری و سو استفاده اینترنتی رایج شده است، انتشار اپ های غیر رسمی مانند نسخه غیر رسمی تلگرام بدون محدودیت ، اپ دریافت شارژ رایگان ایرانسل و.. ، اخبار مبتنی بر فیلتر شدن شبکه های و بکاپ شماره ها توسط نرم افزارهای سودجو و.. است که همانطور نیز قبلا در مطلب روش های دیدن پروفایل خصوصی یا اکانت پرایوت (private) اینستاگرام اشاره کردیم حتما برای استفاده از برنامه و روش های مرتبط با تکنولوژی اخبار و سورس های نرم افزاری را از منابع مطمئن دریافت کنید تا اطلاعات شخصی شما مورد سواستفاده قرار نگیرد.

انتشار اخبار و برنامه و روش های کسب اعتبار جعلی

تماس با پلیس فتا و ارائه گزارش

در صورتی که مورد حمله چنین کلاهبرداری هایی قرار گرفتید، موضوع را به پلیس فتا گزارش دهید تا با افزایش تعداد گزارش ها اقدام به جستجو و دستگیری فرد کلاه بردار کنند. همچنین ممکن است فکر کنید که هرگز در دام این افراد نمی افتید اما گاهی ممکن است چنان شما را قانع کنند که فریب بخورید. در پایان توجه داشته باشید که اطلاعت مهم خصوصا اطلاعات کارت عابر بانک خود را به هیچ شخصی ندهید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب امروز روش های مهم و پرطرفدار کلاهبرداری آنلاین و اینترنتی را معرفی کردیم. تا کنون مورد حمله این افراد قرار گرفته اید؟ با چه عناوینی سعی در فریب شما داشتند؟ می توانید نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود در این زمینه را در دیدگاه این پست با ما به اشترک بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

اسپم اسکور چیست؟ نحوه بررسی اسپم اسکور سایت ها
اسپم اسکور چیست؟ نحوه بررسی اسپم اسکور سایت ها
کد برای لغو تبلیغات ایرانسل
۶ روش حذف تبلیغات و پیامک های تبلیغاتی ایرانسل
حل مشکل کار نکردن هشتگ در اینستاگرام
آموزش ۸ روش حل مشکل کار نکردن هشتگ در اینستاگرام
آموزش روش بلاک کردن ایمیل در جیمیل دسکتاپ، اندروید و آیفون
آموزش روش بلاک کردن ایمیل در جیمیل دسکتاپ ، اندروید و آیفون

نظرات