راهنمای خرید موس گیمینگ

راهنمای خرید موس گیمینگ ، چگونه بهترین و مناسب ترین را انتخاب کنیم؟

اگر شما هم طرفدار بازی های کامپیوتری هستید، حتما با موس گیمینگ یا موس مخصوص بازی کامپیوتری (Gaming Mouse) هم آشنایی دارید. اما موس های گیمینگ، بازار گسترده ای دارند و اگر شما قصد خرید یک موس را دارید، می توانید انتخاب های متفاوتی داشته باشید. امروز در انزل وب روش خرید و انتخاب بهترین و مناسب ترین موس گیمینگ را بررسی و مرور می کنیم.

آموزش انتخاب بهترین موس گیمینگ یا موس مخصوص بازی برای خرید

 Gaming Mouse Buyer’s Guide: How to Choose the Right Gaming Mouse

موس های گیمینگ می توانند تجربه خوبی در بازی کردن به شما بدهند اما گاهی افراد فکر می کنند که تفاوتی بین موس های عادی و گیمینگ وجود ندارد و همه آن ها ویژگی های یکسانی دارند. در ادامه مطلب ضمن بررسی تفاوت های موس معولی و گیمینگ، روش خرید یک موس مناسب را هم معرفی می کنیم.

تفاوت های موس معولی و موس گیمینگ

موس ها معمولی و موس گیمینگ کاربردی یکسان دارند اما ویژگی های آن ها متفاوت است. در موس های گیمینگ معمولا طراحی ها متفاوت تر است و از کلید های بیشتر و نور های ال ای دی استفاده می شود. اما به طور کلی موس بازی باید حتما دو ویژگی را داشته باشد:

  • سنسور نور یا لیزر پیشرفته که امکان حرکت های دقیق و سریع را داشته باشد. معمولا امکان تغییر سطح دقت موس با دکمه DPI روی آن قرار داده می شود.
  • تعدادی کاربرد های سفارشی شده داشته باشد. به طور مثال دکمه هایی در کنار محل انگشت شصت برای کنترل های اضافی، تنظیمات سرعت موس دقت موس و حتی عملکرد های عجیب تر مانند تغییر طول موس و تنظیم وزن و..

همچنین معمولا اکثر موس های گیمینگ سیم دار هستند تا وقفه نا چیز ارسال اطلاعات در موس بی سیم را از بین ببرند که شاید خیلی هم محسوس نباشد.

بهترین موس گیمینگ، ویژگی های یک موس بازی خوب

حال اگر قصد خرید بهترین موس گیمینگ را دارید، باید بدانید که به چه نکاتی توجه کنید. اولین نکته روش دست گرفتن موس است. باید ببینید که موس را چگونه استفاده می کنید و موسی را انتخاب کنید که ارگونومی مناسبی برای دستان شما داشته باشد و به اصطلاح خوش دست باشد. این حالات را می توان طراحی موس به سه دسته تقسیم کرد:

  • حالت استاندارد Palm grip:

در این روش انگشتان روی دکمه های موس قرار دارد و کل کف دست روی موس قرار می گیرد. در این صورت موس های بزرگ انتخاب بهتری هستند.

بهترین موس گیمینگ، ویژگی های یک موس بازی خوب

  • روش Tip grip:

در این روش در این حالت انگشت ها روی دکمه ها هستند اما کف دست از موس فاصله دارد. موس های کوچک می تواند برای این دسته مفید تر باشد.

بهترین موس گیمینگ، ویژگی های یک موس بازی خوب

  • روش Claw grip:

ترکیبی از روش های قبلی است که توسط افراد کمتری استفاده می شود.

بهترین موس گیمینگ، ویژگی های یک موس بازی خوب

تغییر عادت سخت است و می توانید بسته به حالت دست گرفتن، یک موس را متناسب با ابعاد دلخواه تهیه کنید. پس توصیه می شود قبل از خرید موس را در دست بگیرید.

نرم افزار موس گیمینگ

موضوع بعدی وجود نرم افزار خوب و تنظیمات موس گیمینگ است. نرم افزار های مخصوصی برای هر محصول تهیه می شوند تا بتوان به صورت سفارشی تر از بازی استفاده کرد. در این برنامه امکان تنظیم نور (در صورت وجود)، تنظیم سرعت، سفارشی کردن دکمه و دقت حرکت موس امکان پذیر است. پس در هنگام انتخاب موس حرفه ای گیمینگ، توجه کنید که نرم افزار مناسبی را هم ارائه دهد.

نرم افزار موس گیمینگ

اگر قصد استفاده از ۲ موس را دارید، مطلب آموزش اتصال و استفاده همزمان از دو موس در کامپیوتر را مطالعه نمایید.

نورپردازی موس گیمینگ

معمولا برخی از موس های بازی از گزینه های روشنایی و نور پردازی استفاده می کنند. این ویژگی هیچ تاثیری روی عملکرد موس ندارد و فقط جنبه زیبایی دارد و مسلما قیمت آن ها نیز بالاتر می باشد.

نورپردازی موس گیمینگ

وزن موس گیمینگ

در خرید کیبورد و موس گیمینگ، این مورد هم بستگی به سلیقه و نظر شما دارد و نمی توان نظری کلی راجب سنگین یا سبک بودن موس داد. البته برخی از مدل ها قابلیت تغییر وزن دارند که قیمت بالایی هم دارند.

محدوده دقت DPI موس گیمینگ

دقت موس ها را به وسیله DPI بیان می کنند که هرچه بالاتر باشد دقیق تر است. موس گیمینگ معمولا بین ۲۰۰ تا ۲۶۰۰ DPI دقت دارند که به وسیله دکمه قابل تنظیم است.

انواع مختلف موس گیمینگ

قبل از خرید ماوس گیمینگ لاجیتک و.. جالب است بدانید که خود موس های بازی هم انواع مختلفی دارند. این مدل ها بیشتر به خاطر تفاوت نوع بازی های ساخته شده اند. پس اگر شما یک گیمر حرفه ای هستید که بیشتر در یک سبک و ژانر خاص بازی می کنید، پس بهتر است موس مناسب خود را هم انتخاب کنید. در ادامه انواع موس های بازی را معرفی می کنیم.

موس گیمینگ Shooter یا هدفمند

متداول ترین نوع موس های بازی از مدل Shooter می باشند. این موس های به جز دکمه های پایه موس (چپ کلیک، راست کلیک و اسکرول)،کلید های دیگری را در کنار انگشت شصت هم برای تغییر صلاح و هدف گیری و.. دارند. این موس های نسبتا ساده برای اکثر بازی ها خصوصا بازی های Shooter مناسب هستند. در نسخه های حرفه ای تر معمولا دکمه DPI هم تعبیه شده است تا در مواقع نیاز حساسیت و دقیت موس را با زدن این دکمه مثلا در مواقع تک تیر اندازی و.. تغییر دهید.

به عنوان نمونه می توان مدل های Razer DeathAdder و Mamba, Logitech G402 و G502, Corsair M65, SteelSeries Rival 300 را از این مدل موس عنوان کرد.

موس گیمینگ Shooter یا هدفمند

موس های گیمینگ MOBA یا MMO

موس های بازی سری MOBA یا MMO برای بازی های استراتژیک ساخته شده اند. به طور مثال اگر بازی های آنلاین و چند نفره مانند World of Warcraft, بازی های استراتژی مانند Age of Empires و بازی های MOBA مانند League of Legends و.. را بازی می کنید، بهتر است این مدل را تهیه کنید. در این موس ها علاوه بر سایر قابلیت های معمولی، معمولا ۱۲ دکمه هم برای انگشت شصت طراحی شده اند. این گونه می توانید از قابلیت های مختلف بازی به سرعت بالا استفاده کنید و هر دکمه را برای کاری تعیین کنید.

به عنوان نمونه می توان موس های مدل Razer Naga, Logitech G600, Corsair Scimitar و Roccat Nyth را در این گروه معرفی کرد.

موس های گیمینگ MOBA یا MMO

موس های گیمینگ Ambidextrous

یکی از مشکلاتی که گیمیر های چپ دست دارند، در دست گرفتن موس است. شرکت های مختلف اقدام به اراه موس های Ambidextrous داده اند که قابلیت استفاده در دو دست را دارد. این موس ها دکمه هایی را در دو طرف دارند که قابل غیر فعالسازی هم هستند.

به طور مثال می توان به موس های Razer Abyssus و Diamondback, Logitech G900 و G300s, SteelSeries Sensei و  Roccat Kova در این گروه اشاره کرد.

موس های گیمینگ Ambidextrous

همینطور پیشنهاد می کنیم مطلب آموزش تبدیل گوشی و تبلت به موس و کیبورد وای فای را هم مطالعه کنید.

موس گیمینگ همراه یا Mobile

خیلی از گیمر ها هم از لپ تاپ برای بازی استفاده می کنند و قطعا نیاز به موس مناسب برای حمل دارند. برای این دسته هم موس های بی سیم، کوچکتر از انواع دیگر و قابل حمل طراحی شده است که با آن موس گیمینگ Mobile گفته می شود.

به طور مثال می توان به مدل های Razer Orochi و MadCatz RAT M اشاره کرد.

موس گیمینگ همراه یا Mobile

موس های گیمینگ Hybrid

موس های بازی Hybrid را می توان چکیده ای از همه موس ها معرفی کرد. معمولا طراحی آن ها انعطاف پذیر است تا در هر سبکی قابل استفاده باشند. اگر در انتخاب بازی ها تنوع طلب هستید، می توانید این مدل را انتخاب کنید.

از انواع آن می توان به مدل های Razer Naga Hex V2, Logitech G602, SteelSeries Rival 500 و.. اشاره کرد.

موس های گیمینگ Hybrid

موس گیمینگ FPS

مانند موس های شوتر هستند با این تفاوت که دکمه کاهش DPI در زیر انگشت شصت قرار داده اند تا در صورت نیاز و در بازی هایی مانند Call of Duty، Rainbow Six، Battlefield، Quake، Counter-Strike و.. بتوانید با سرعت و دقت مناسب تیر اندازی کنید.

موس های مدل Logitech G402 Hyperion Fury و  Corsair Vengeance M65 از این دسته می باشند.

موس گیمینگ FPS

البته شرکت های مختلف هر کدام موس های گوناگونی را نیز تحت مدل و طرح های مختلف تولید می کنند که مشابه همین دسته هستند ولی ممکن است نام متفاوتی داشته باشند. برخی دیگر از مدل های هم مکن است کارایی نداشته باشند. به طور مدل Customizable در دسته پر زرق و برق و گران قیمت قرار می گیرند و با توجه به قیمتی که دارند، ممکن است استفاده کاربردی ای نداشته باشند. به طور مثال مدل Razer Ouroboros با قیمت ۱۵۰ دلار و Cat Cats RAT Pro X با ۲۰۰ دلار قابل خرید هستند.

موس گیمینگ FPS

دسته بندی وس های گیمینگ از نظر قیمت

قیمت موس ها متناوب و متفاوت است اما اگر به خواهیم به طور کلی دسته بندی کنیم:

  • موس زیر ۵۰ دلار: Turtle Beach Grip 300
  • بین ۵۰ تا ۱۰۰ دلار: اغلب برند های مطرح مانند Razer، Logitech، SteelSeries، Roccat و در این رنج قیمتی، مدلی ارائه داده اند.
  • بیش از ۱۰۰ دلار: مانند Roccat Nyth و Razer Ouroboros

در پایان اگر موس شما پس از اتصال شناسایی نشد، مطالعه مطلب ۱۸ روش رفع مشکل عدم شناسایی و کارنکردن موس در کامپیوتر را فراموش نکنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب امروز نکات مهم در مورد خرید موس گیمینگ را معرفی کردیم. با به یاد داشتن این نکات، موسی که در استفاده از آن راحت هستید را انتخاب کنید و از آن لذت ببرید. همچنین می توانید سایر نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود در این زمینه را در دیدگاه این پست با ما به اشتراک بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

نظرات