پوشه Thumbnails اندروید چیست؟ آموزش حذف این پوشه در اندروید

پوشه Thumbnails اندروید چیست؟ آموزش حذف این پوشه در اندروید

این امری عادی است که تصاویر خود را در گوشی ذخیره کنیم. ولی با گذشت زمان و زیاد شدن آن ها پاک کردنشان سخت و سخت تر می شود. علاوه بر این مساله این است که گاهی اوقات حتی با پاک کردن آن ها هم متوجه می شویم که حجم زیادی از فضای گوشی ما توسط تصاویر و عکس های مختلفی اشغال شده است. این چگونه ممکن است؟ واقعا اندروید تصاویر را در کجا و به چه نحوی ذخیره می کند؟ در این مطلب انزل وب به این موضوع و کاربرد پوشه .Thumbnails اندورید خواهیم پرداخت.

آموزش جلوگیری از اشغال حجم ، حذف پوشه و فایل .Thumbnail اندروید

What is .Thumbnails Folder in Android

شاید برایتان پیش آمده باشد که وقتی از یک نرم افزار آنالیز فضای دیسک بر روی گوشی خود استفاده می کنید ناگهان با موردی عجیب مواجه می شوید. طبق آمار نرم افزار، در گوشی شما بیش از ۱ گیگابایت عکس ذخیره شده است! در حالی که شما چند عکس بیشتر ذخیره نکرده اید. اینجاست که باید سراغ پوشه thumbnails را بگیریم. در این پوشه کپی های کوچکی از تصاویر استفاده شده توسط اپلیکیشن های مختلف ذخیره می شود تا در هنگام بارگذاری این اپلیکیشن ها اجرای آن ها سریع تر صورت بگیرد. نکته اینجاست که پاک کردن این تصاویر هیچ خللی در گوشی شما ایجاد نمی کند و اتفاقا بهتر است هرچند وقت یک بار محتویات این پوشه پاک شود تا بیش از حد فضای گوشی را اشغال نکند. پیش از این در انزل وب به معرفی پوشه LOST.DIR اندروید و نیز پوشه Temp ویندوز پرداخته شده است. حالا در این مطلب علاوه بر معرفی پوشه thumbnail به آموزش چگونگی حذف آن نیز خواهیم پرداخت.

پوشه .thumbnails اندروید چیست؟

هر چیز کوچکی به اندازه یک ناخن را می توان معادل و معنی فارسی thumbnails دانست. در این پوشه نسخه ای کوچکتر از همه تصاویر موجود در گوشی شما ذخیره می شود. این تصاویر می تواند عکس های خود شما، تصاویر دانلود شده، تصاویر مخاطبین شما یا تصاویری که در شبکه های اجتماعی استفاده کرده اید باشد. این پوشه به گوشی و اپلیکیشن های آن کمک می کند تا تصاویر مورد نظر خود را سریع تر بارگذاری نمایند. این پوشه معمولا در پوشه دیگری به نام DCIM ذخیره می شود و مسیر دسترسی آن معمولا به شکل زیر  است:

  • /storage/emmc/DCIM/.thumbnails (در صورت استفاده از حافظه گوشی)
  • /storage/sdcard0/DCIM/.thumbnails (در صورت موجود بودن کارت حافظه در گوشی)

اما DCIM چیست؟ می توان گفت که DCIM نامی استاندارد برای برای پوشه هایی است که مسئول نگهداری عکس ها هستند. این استاندارد تقریبا در هر ابزاری چه یک گوشی هوشمند باشد و چه یک دوربین؛ وجود دارد. این نام اختصاری برای “digital camera IMages” به معنای تصاویر دوربین دیجیتال می باشد. به یک نکته دیگر در گوشی های اندروید توجه داشته باشید. اینکه وقتی نام یک پوشه با نقطه (.) شروع می شود به معنای این است که آن در واقع یک پوشه مخفی می باشد.

پاک کردن پوشه thumbnails اندروید

۱- پوشه مدیریت فایل های گوشی اندروید خود را باز کنید.

۲- از این مطمئن شوید که فایل های سیستمی هم نمایش داده می شوند. ضمنا هیچ فایل مخفی هم در این پوشه نباید وجود داشته باشد. جهت اطمینان از این موضوع می توانید به این مسیر بروید: Menu > Settings > Show Hidden Files (ممکن است این مسیر در گوشی های مختلف کمی متفاوت باشد).

حذف فایل thumbdata

۳- به این مسیر بروید: \mnt\sdcard\DCIM\ .thumbnails.

۴- در این مرحله به پاک کردن پوشه thumbnails اندروید بپردازید.

حذف thumbnail گوشی

جلوگیری از ایجاد پوشه thumbnails.

تا اینجا موفق به پاک کردن thumbnails شده ایم. اما از آنجا که این پوشه یک فایل سیستمی است مجددا توسط اندروید ایجاد خواهد شد. بنابراین برای اینکه اندروید را از ایجاد مجدد این پوشه بر حذر داریم مجبوریم از شیوه ای عجیب استفاده کنیم و آن گول زدن اندروید است! در واقع ما با ایجاد یک فایل متنی و انتقال آن به پوشه thumbnails موفق به انجام این کار خواهیم شد. در ادامه شیوه انجام این کار را توضیح می دهیم:

۱- پوشه ای دقیقا همنام با پوشه thumbnails در گوشی خودتان ایجاد کنید (نام این پوشه در هر گوشی اندروید می تواند متفاوت باشد. بنابراین به این نکته دقت نمایید).

پاک کردن پوشه thumbnails اندروید

۲- یک اپلیکیشن واژه پرداز یا ویرایشگر متن را بر روی گوشی خود باز کنید.

۳- آن را در پوشه thumbnails همنام با خود پوشه ذخیره نمایید. مثلا اگر نام پوشه شما “thumbdata3–1967290299.” باشد این فایل متنی را دقیقا به همین نام ذخیره کنید. البته با توجه به نوع ویرایشگر متنی که از آن استفاده میکنید ممکن است اجازه گذاشتن نقطه در ابتدای اسم فایل را نداشته باشید. برای حل این مشکل به مراحل بعد توجه کنید.

۴- از ویرایشگر متن خارج شده و وارد پوشه مدیریت فایل های خود شوید (بهتر است از فایل منیجرهای قدرتمند اندروید استفاده کنید). این فایل منیجر توانایی تغییر نام پسوندهای فایل و نیز دسترسی به فایل های مخفی را دارد.

۵-  حالا به مسیر \DCIM\ .thumbnails بروید. اگر پوشه thumbnails در اینجا وجود دشته باشد که توسط خود شما ایجاد نشده باشد آن را مجددا پاک کنید.

۶- به مسیر پوشه  \DCIM برگردید و روی فایلی که خودتان ایجاد کرده اید لمس کنید تا منوی مربوط به آن ظاهر شود.

پاک کردن پوشه thumbnails اندروید

۷- از این منو گزینه Rename را انتخاب کنید و این بار نام را همراه با نقطه وارد کنید. همچنین پسوند “.txt” را پاک کنید.

جلوگیری از ایجاد پوشه thumbnails.

۸- حالا OK یا Rename را انتخاب کنید تا فایل با همین نام ذخیره شود.

۹- این بار با لمس این فایل متنی از منو گزینه Move یا Cut را انتخاب کنید.

۱۰- وارد پوشه thumbnails. شده و Paste را انتخاب کنید.

به همین راحتی اندروید را از اشغال کردن بی مورد فضای گوشی خود منع می کنید.

حل مشکل خالی بودن پوشه DCIM

این مشکل وقتی به وجود می آید که گوشی خود را با استفاده از کابل USB به کامپیوتر متصل نموده اید. در این حالت این پوشه خالی است ولی همچنان فضای اشغال شده گوشی شما نشان دهنده این است که عکس ها پاک نشده اند. برای حل این مشکل:

۱- ابتدا هم کارت حافظه و هم حافظه گوشی را بررسی کنید. شاید این پوشه در یکی از این دو قرار گرفته باشد.

۲- حافظه کش کارت حافظه و حافظه داخلی گوشی را از طریق تنظیمات پاک کنید. برای این کار می توانید طبق مراحل زیر پیش بروید:

ابتدا به مسیر  Settings و سپس Apps رفته و سه نقطه گوشه بالای صفحه را لمس کنید. حالا گزینه Show system apps را انتخاب کنید. در این مرحله یکی از دو گزینه External Storage یا Media storage را می توانید انتخاب کنید.

ارور no thumbnail

حالا گزینه های Clear data و Clear cache را لمس کنید.

حذف پوشه های اضافی در اندروید

البته پیش از این به مرور آموزش ۴ روش پاک کردن حافظه پنهان کش Cache در انزل وب پرداخته شده است. همچنین می توانید از ۱۵ تا از بهترین برنامه های پاکسازی حافظه داخلی ، خارجی و کش اندروید نیز استفاده نمایید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز کاربرد پوشه thumbnails اندروید را به شما معرفی کردیم و به آموزش حذف آن پرداختیم. آیا تا بحال این پوشه را در گوشی خود دیده اید و در صورت پاک کردن آن به مشکلی خاصی برخوردید؟ در صورت تمایل می توانید نظرات خود را درباره این مطلب در بخش دیدگاه این پست با ما در میان بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

آموزش 9 روش دانلود و نصب برنامه یا بازی روی اندروید بدون گوگل پلی
آموزش ۹ روش دانلود و نصب برنامه یا بازی روی اندروید بدون گوگل پلی
آموزش 9 روش رفع ارور Unfortunately, System UI has stopped اندروید
۹ روش رفع ارور Unfortunately, System UI has stopped اندروید
تمام صفحه شدن عکس مخاطبین اندروید
آموزش ۴ روش تمام صفحه شدن عکس مخاطبین اندروید
آموزش نصب کالی لینوکس روی اندروید
آموزش گام به گام نصب کالی لینوکس (Linux Kali) روی اندروید

نظرات

  • نوشین says:

    سلام.
    هر بار که پاک می کنم مجددا در حافظه داخلی ایجاد میشود.
    واقعا در حل این مشکل مانده ام.

    ممنون

  • سارویه says:

    سلام.. اتفاقا همین اتفاق برای فیلمهای من افتاده و من عکس فیلمها (نه خود فیلم چون وقتی روش کلیک میکنم فقط عکسی از فیلم بالا میاد) رو تو این پوشه پیدا کردم و هیچ جای دیگه نیست…میشه باز یابی کرد از این فایل..؟ لطفا راهنمایی کنید..سپاس

  • mjdmc says:

    به صورت اتفاقی هدایت شدم به این صفحه، مطالب خوب و کاربردی بود، قبلاً اینکارو کرده بودم و مشکلم حل شده بود، راهکار درسته، اما چیزی که عجیبه کامنتهاست، آخه این چه طرز فکری یه که ما داریم، حالا نمیدونم اینا بچه هست یا آدم بزرگ، البته همه نه ولی یه عده واقعاً خیلی شوتن، این اراجیف چیه که یه عده از ما به ذهنمون میاد، “تا گوساله گاو بشه دل صاحبش به گاء میره

  • ا ل says:

    سلام.
    میشه آموزش بازگردانی عکس ها با استفاده از thumbnails رو در سایت قرار بدید؟
    با تشکر.

    • بهاره says:

      ببخشید میخوام بدونم اگه تمام محتویات این پوشه رو پاک کنیم عکسای اصلیمون پاک یا خراب نمیشه؟ الان این پوشه من حجمش ۸ گیگ بود واقعا زیاده دلم میخواد پاکش کنم ولی میترسم یه موقع عکسام از بین بره

  • ناشناس says:

    سلام ،من محتویات این پوشه رو پاک کردم و تمام عکسای گالریم خراب شدن همشون خاکستری شدن و بالا نمیان :/ چکارش کنم الان

    هیچوقت این پوشه رو پاک نکنید

  • مهدی says:

    درود بر هرکس که این مطلبو گذاشته داشتن منو دیوانه میکردن عکسها پاک شده بود ولی باقی مونده بود جاش media storage مشکلمو حل کرد ممنوننننن

  • احمد says:

    هر چه کردم نشد😐😐

    لطفا یه فیلم تو آپارات بذارین و این کار رو عملی انجام بدین.
    من این کار رو انجام دادم مو به مو اما خود گوشی خودکار .thumbdata3–1967290299 حجم زیاد دار رو جایگزین .thumbdata3–1967290299 اینیکه من ایجاد کرده بودم و حجمی در حدود چند بایت داشت میکرد😯

    پس لطفا ما را یاری کنید.

  • حمیرا پورتقی says:

    خوب بود👍👍👍👍

  • فواد says:

    سلام علیکم
    وظیفه خود می‌دانیم که خدمتتان عرض کنیم،
    از توضیحات وراهنمائیهایتان ممنون ومتشکریم،تندرست و موفق باشید

    • احمد says:

      هر چه کردم نشد😐😐

      لطفا یه فیلم تو آپارات بذارین و این کار رو عملی انجام بدین.
      من این کار رو انجام دادم مو به مو اما خود گوشی خودکار .thumbdata3–1967290299 حجم زیاد دار رو جایگزین .thumbdata3–1967290299 اینیکه من ایجاد کرده بودم و حجمی در حدود چند بایت داشت میکرد😯

      پس لطفا ما را یاری کنید.

  • mohammad says:

    من تو گوشیم دو تا از این فایل ها وجود داره که دوتاشونم دو گیگ هستن
    اگه این دو تارو پاک کنم عکس های داخل گالریم پاک میشن؟

  • شایان says:

    شاید نمردن 😐

  • Mostafa says:

    سلام
    من پوشه thumbnail که ۲ گیگابایت حجم داشت رو همون طور که گفتید حذف کردم اما این فضا به گوشی من برنگشت چکار باید کنم؟

  • S says:

    سلام
    من فکر میکنم که این Thumbnail ها موقع وصل شدن به اینترنت به یه جایی ارسال میشه. چون هر وقت عکس میگرفتم پوشه Thumbnails رو چک میکردم . حتی تا ۱۲ ساعت بعد عکسهای کوچک ایجاد نمیشد. ولی به محض اینکه حدود چهار پنج دقیقه به اینترنت وصل میشدم میدیدم که تمام عکسهایی که جدیداً (یعنی از دفعه قبل که این پوشه رو پاک کرده بودم) ایجاد شده. همیشه هم دو فایل ناشناخته با حجم زیاد ( حدود ۷.۵ گیگ) باهاش ایجاد میشد که نه میتونستم بازش کنم و نه حجمش توی اندروید نشون داده میشد ولی با فایل منیجر حجمش معلوم بود. در ضمن با پاک کردنشون فضای خالی گوشی در اندروید (منظورم منوی memory خود گوشیه ) تغییری نمیکرد ولی در فایل منیجر نشون میداد که حجم فضای خالی گوشی افزایش پیدا کرده. این هم بگم که اون دو تا فایل که پسوندشون برام شناخته شده نبودند اوایل حجم کمتری داشتند حدود ۱ گیگ بعد به مرور ۲ و ۴ و ۵ گیگ شدند. همیشه هم هم حجم بودند ولی شماره آخر اسمشون فرق داشت.
    امروز با دیدن این مطلب خوبتون امیدوارم از دست این فایلها راحت بشم و با خیال راحت به نت وصل بشم.
    انزل وب خیلی از مشکلاتم رو تا حالا حل کرده
    واقعا از شما ممنونم

    • ناشناس says:

      سلام ،من محتویات این پوشه رو پاک کردم و تمام عکسای گالریم خراب شدن همشون خاکستری شدن و بالا نمیان :/ چکارش کنم الان

      هیچوقت این پوشه رو پاک نکنید

      • داداش منم میخام این پوشه رو پاک کنم says:

        سلام داداش مشکلت حل شد
        منم میخام این کار رو بکنم
        بنظرت انجام بدم یا نه

  • علی says:

    سلام…اگر هرچند روز مثلا هر دو یا سه روز پوشه را پاک کنم ساده تر از طی کردن این مراحل است اما در این صورت آیا امکان دارد مشکلی پیش بیاید؟مثلا در طی چند ساعت حجم این فایل به حدی برسد که گوشی هنگ کند؟
    باتشکر فراوان

  • ایرج says:

    سلام و تشکر . متاسفانه فایل با نام موجود جایگزین شد ولی هر دفعه بصورت اتوماتیک thumbnail اصلی سر جای خودش بر میگرده . احتمالا فایل جدید باید قابلیت این رو داشته باشه که جایگزین نشه لطفا روشش رو بگین.

  • Hadi says:

    گوشی من Asus 4 max هس مسیر واس من پیدا نشد اگه میشه دقیقتر آدرس بدین. ممنون میشم

  • hossein says:

    خدا پدر و مادرتان را بیامرزد. عالی بود

  • علی says:

    سلام
    بهترین راه حل این است که هر چند ماه یکبار کارت حافظه گوشی را فرمت کنید البته قبل از فرمت کردن از عکسها و فیلمهایتان کپی بگیرید.
    با سپاس

    • طلبه says:

      سلام دوستان این فایل ویروسی هست
      راهش هم فرمت حافظه گوشی هست
      احتمال زیاد بعضی از فایل های شما الوده می شود بعد نصب اون این حالت به وجود میاد

    • آلا says:

      با سلام حالا که این پوشه عکسها رو با نسخه کوچکتر ذخیره میکنه میشه این عکسها رو نگهداریم یا انتقال بدیم تو گالری یا مای فایل و عکسهای اصلی که بزرگترند رو پاک کنیم اینجوری عکسهامون رو داریم با فضای کمتر اشغال شده . 🙏

  • احسان دماوندی says:

    سلام تو گوشی من این پوشه ۲ گیگ رو وقتی که حجمشو میبینم زده که اشغال کرده و وقتی هم تو پوشه میرم شاید ۲۰ تا عکس باشه و با این حال پاکش که میکنم ۲ گیگ به هیچ وجه ازاد نمیشه و انگار یه پوشه خالی رو پاک کردم دلیل چی میتونه باشه؟

  • بهروز says:

    سلام. بنده کاربر حرفه ای هستم و این روش رو تست کردم نتیجه اینکه این روش حجم گوشی رو ازاد نمیکنه و فقط محتویات پوشه thumbnails رونمیاش نمیده. بعد از حذف این پوشه حجم گوشی اصلا کم نشد تعداد زیادی عکس با گوشی گرفتم و بعد حذفشون کردم و در نهایت تعجب دیدم حجم بیشتری از حافظه گوشی اشغال شد!ممنون از توجه شما

    • علیرضا گیمر says:

      چون که باید با فایل منیجر دیگه ایی مثلا با ای اس فایل اکسپلور بری بببینی

    • محمدی says:

      باسلام. دوستی مشکل کم شدن دائمی حافظه براش حل نشده؟
      با فلش کردن گوشی یا برگرداندن به تنظیمات کارخانه درست نمیشه؟

  • بهزاد says:

    با درود و خسته نباشید.
    توضیح مختصر و مفیدی بود و همچنین راهنمایی که کردین.
    یک سئوال داشتم اگر امکانش هست راهنمایی کنید ممنون می شم.اتفاقی عکسهای خانوادگی رو که با تلگرام فرستاده بودم کلا پاک شدن بعد مدتها اتفاقی فایل thumblins و دیدم و عکسا رو با کیفیت خیلی پایین پیدا کردم .ایا امکانش هست در گوشی خودم عکسها رو کمی واضحتر کنم؟؟
    ممنون میشم راهنمایی کنین

  • امیرحسین says:

    به خاطر پست مفیدتون ممنونم.
    اما من ترجیح می دم پوشه رو پاک نکنم و فقط عکسا رو پاک کنم.
    حتما کسانی که ساختنش یه چیزی می دونستند که گذاشتند دیگه.
    و اگه اختیاری بود یه گزینه در تنظیمات برای نبودش می ذاشتن که کسانی که نمی خوان غیرفعالش کنند.