تفاوت کلاس‌ های مختلف بلیط هواپیما چیست؟

تفاوت کلاس‌ های مختلف بلیط هواپیما چیست؟ [رپورتاژ آگهی]

اگر اهل سفرهای هوایی باشید، احتمالا با عنوان‌های متفاوتی برای بلیط ‌های هواپیما واحد برخورد کرده‌اید. اصطلاحات مختلفی در این زمینه وجود دارد، مانند کلاس Y یا کلاس F، که هر یک معنای خاص خود  دارند. برای داشتن یک انتخاب مناسب، باید تفاوت میان کلاس‌های مختلف بلیط هواپیما را بدانید.

انواع بلیط هواپیما

قبل از شناخت کلاس‌های مختلف بلیط هواپیما باید انواع بلیط هواپیما را بشناسید. بلیط هواپیما به دو دسته کلی چارتر و سیستمی تقسیم می‌شود.که این دسته ها برای پروازهای داخلی و پروازهای خارجی بصورت یکسان وجود دارند.

در پرواز چارتر، که بیشتر ویژه‌ی مسیرهای پررفت‌وآمدند، آژانس‌های هواپیمایی همه یا بخشی از صندلی‌های یک هواپیما را پیش‌خرید می‌کنند. در این حالت وظیفه فروش و قیمت‌گذاری بلیط‌ها بر عهده آژانس خواهد بود. از آن‌جا که آژانس باید هزینه‌ی صندلی‌های خالی را نیز به ایرلاین بپردازد، قیمت بلیط‌های چارتر در نزدیکی زمان پرواز کاهش می‌یابد.

با توجه به این توضیحات، مهم‌ترین مزیت بلیط‌های چارتر قیمت پایین آن‌ها است. این بلیط‌ها معمولا قابل پس‌دادن و جابه‌جایی نیستند.

منظور از بلیط سیستمی یا برنامه‌ای، همان بلیط‌هایی است که توسط ایرلاین‌ها ارائه می‌شوند و برنامه مشخصی دارند. قیمت این بلیط‌ها ثابت است و برای خردسالان با درصدی تخفیف محاسبه می‌شود. این بلیط‌ها را می‌توان با توجه به قوانین و پرداخت مبلغی جریمه کنسل کرد یا روز و ساعت آن را تغییر داد. معمولا کلاس‌های مختلف بلیط هواپیما مربوط به بلیط‌های سیستمی یا برنامه‌ای‌اند.

کلاس‌های مختلف بلیط هواپیما

سازمان حمل‌ونقل بین‌المللی هوایی (یاتا)، قوانین مشترکی را برای رده‌بندی پروازی تعیین کرده است که ایرلاین‌ها در سراسر دنیا موظف به رعایت آن هستند. در هر کلاس یا رده، شرایط و امکانات متفاوتی برای مسافران وجود دارد و به همین ترتیب قیمت بلیط‌ها نیز تفاوت خواهد داشت.

درجه یک یا فرست کلاس (First Class)

در میان کلاس‌های مختلف بلیط هواپیما فرست‌کلاس یا درجه یک گران‌ترین کلاس پروازی است. صندلی‌های فرست‌کلاس، مبله و تک‌نفره‌اند و فضای آن‌ها خصوصی و اتاقک‌مانند است. امکانات رفاهی فرست‌کلاس بیشتر از بخش‌های دیگر است. در این کلاس تلویزیون خصوصی با ریموت کنترل وجود دارد و سرویس اینترنت ماهواره‌ای در اختیار مسافران قرار می‌گیرد. سرویس بهداشتی این بخش جداگانه است. صندلی‌های فرست کلاس اتوماتیک‌اند و در قسمت زیر پا، پشت و پشتی سر قابلیت تنظیم دارند.

در این نوع پرواز که کلاس F نیز نامیده می‌شود، غذای گرم سرو می‌شود که مسافر می‌تواند از روی منو آن را انتخاب کند. کیفیت این غذاها از غذاهای کلاس‌های دیگر بهتر است و در یک کیترینگ متفاوت تهیه می‌شود.

کانتر پذیرش مسافران فرست‌کلاس در فرودگاه جداگانه است و کارت پرواز آن‌ها زودتر صادر می‌شود. مسافران فرست‌کلاس آخرین نفراتی هستند که به هواپیما سوار می‌شوند و انتقال آن‌ها تا هواپیما به صورت جداگانه انجام می‌شود. پس از فرود هواپیما در مقصد، مسافران فرست‌کلاس قبل از دیگران پیاده می‌شوند.

برای پروازهای کلاس F معمولا از هواپیماهای دو طبقه بوئینگ و ایرباس استفاده می‌شود. کابین‌های درجه یک در قسمتی جدا از مسافران عادی قرار دارد و در بعضی از موارد اتاق جلسات یا لابی نیز برای برگزاری جلسات مهم تعبیه می‌شود. مسافران این کلاس معمولا ثروت‌مندان و سرمایه‌داران بزرگ‌اند. مهمان‌داران این کلاس از میان بهترین و باتجربه‌ترین کارکنان انتخاب می‌شوند.

به گزارش اسکای ترکس، سنگاپور ایرلاینز، الاتحاد و ایرفرانس به ترتیب بهترین و لوکس‌ترین کابین‌های فرست‌کلاس جهان را در اختیار مسافران قرار می‌دهند.

درجه‌ی تجاری یا بیزنس کلاس (Business Class)

کلاس تجاری یا کلاس C در رده دوم کلاس‌های پروازی قرار دارد و صندلی‌های آن جلوتر از کلاس اکونومی و با فاصله بیشتری از هم قرار دارند. صندلی‌های بیزنس کلاس کیفیت پایین‌تری نسبت به صندلی‌های کلاس F دارند اما اتوماتیک و کاملا بزرگ و راحت‌اند. امکانات صوتی و تصویری این کلاس همگانی است.

در بیزنس کلاس غذاهای گرم از یک کیترینگ متفاوت سرو می‌شود. امکاناتی مانند کانتر مستقل در فرودگاه، سرویس حمل و نقل مستقل از ترمینال تا هواپیما در این کلاس پروازی نیز وجود دارد. به صورت کلی می‌توان گفت قیمت بلیط، کیفیت غذا و امکانات رفاهی در کلاس C  نسبت به فرست کلاس پایین‌تر و  نسبت به اکونومی بالاتر است.

درجه اقتصادی یا کلاس اکونومی (Economy Class)

درجه اقتصادی یا کلاس Y به قسمت معمولی هواپیما گفته می‌شود که مسافران آن افراد معمولی هستند. قیمت بلیط‌های این کلاس پایین‌ترین قیمت است. صندلی‌های این کلاس در ردیف‌های کنار هم قرار گرفته‌اند و سرویس بهداشتی برای تمام مسافران مشترک است.

بسته به نوع هواپیما، یک مانیتور کوچک مقابل هر صندلی یا یک مانیتور بزرگ در قسمت جلویی برای همه مسافران قرار می‌گیرد که افراد برای تماشای برنامه‌های آن حق انتخاب ندارند. غذاها و نوشیدنی‌ها در این کلاس به صورت مشترک سرو می‌شوند و منوی انتخابی وجود ندارد.

کلاس‌های مختلف بلیط هواپیما در کیفیت خدمات و امکانات رفاهی با هم تفاوت دارند. فرست‌کلاس بهترین و لوکس‌ترین امکانات را در اختیار مسافران قرار می‌دهد و به همان نسبت، قیمت آن از همه بالاتر است. قیمت بلیط‌ّهای کلاس اکونومی پایین‌ترین قیمت است و در این پرواز امکانات معمولی ارائه می‌شود. کلاس تجاری امکانات، کیفیت و قیمتی پایین‌تر از فرست کلاس و بالاتر از کلاس اکونومی دارد.

/ پایان رپورتاژ

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و انزل وب هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

به این مطلب امتیاز دهید
اشتراک گذاری
لینک کوتاه
برچسب ها

مطالب مرتبط

نظرات