چرا باید سیگار یا قلیان را ترک کنیم؟

چرا باید سیگار یا قلیان را ترک کنیم؟ [رپورتاژ آگهی]

افرادیکه سیگاری نیستند شاید به اندازه خود افراد سیگاری از عوارض و مشکلات آن اطلاع نداشته باشند و اطلاعات آنها فقط در حد شنیده ها و مطالعه مجلات پزشکی باشد. اما افرادیکه چندین سال است به سیگار عادت گرفته و تاکنون چندین بار اقدام به ترک سیگار کرده اند بهتر از افراد غیرسیگاری و یا افرادیکه تازه سیگاری شده اند با عوارض سیگار و مشکلات آن آشنا هستند.

در هر سنی که باشید اگر مدت زیادی نیست که سیگار کشیدن را شروع کرده اید و اکنون میخواهید سیگار را ترک کنید خیلی راحتر از زمانی است که سالهای طولانی از آن استفاده کرده باشید و اکنون میخواهید اقدام به ترک آن کنید. هرچه بر مدت استفاده شما از سیگار بگذرد بدن شما بیشتر به نیکوتین عادت کرده و ترک آن دشوارتر خواهد بود.

عوارض سیگار برای انسان:

  1. هزینه های مادی زیادی که در طول سالیان طولانی برای خرید سیگار هزینه میشود
  2. بیماری های ریوی که از دود سیگار نشات میگیرد
  3. اعتیاد بدن به نیکوتین موجود در سیگار که ترک آن را دشوار میکند
  4. هزاران ماده سمی که با هر بار پک زدن وارد بدن میشود و عوارض آن
  5. کمبود اکسیژن موجود در خون و خشک شدن پوست بدن
  6. سیاهی چهره و لب ها و دندان
  7. و…

علاوه بر بیماریها و آسیب هایی که دود سیگار برای افراد سیگاری دارد، برای اطرافیان وی نظیر خانواده همانقدر مضر است که برای شخص استعمال کننده سیگار ضرر دارد. سیگارهایی که با مارک های مختلف در بازار وجود دارد هرکدام مقدار نیکوتین کمتر و یا بیشتری دارد که در بین افراد سیگاری به دود سنگین و دود سبک مشهور است.

روش های ترک سیگار:

ترک کردن سیگار به دشواری دیگر دخانیات نیست و عوارض آن حین ترک بسیار کمتر بوده و همچنین مدت آن بیشتر از دو تا سه هفته نخواهد بود. اما اینکه سیگار را به یکباره کنار بگذارید ممکن است دشوار باشد، از این رو میتوان با دستگاه های ترک سیگار معروف به الکترواسموک و یا با کمک آدامس های ترک سیگار و همچنین داروهایی که پزشکان تجویز میکنند سیگار را ترک کنید.

استفاده از هرکدام از موارد اشاره شده بازه زمانی متفاوتی برای ترک سیگار دارد مثلا افردایکه از دستگاه الکترواسموک برای ترک سیگار یا حتی ترک قلیان استفاده کرده اند از همان هفته اول توانسته اند سیگار را کنار گذاشته و بعد از مدتی دستگاه اسموک را کنار بگذارند.

آدامس های ترک سیگار بدین روش عمل میکنند که حاوی مقداری نیکوتین مورد نیاز برای فرد سیگاری یا قلیانی هستند، با مصرف این آدامس ها فرد میتواند به مرور سیگار را ترک کند.

اما استفاده از داروها برای ترک سیگار کمی پیچیده است، این داروها ممکن است حاوی مواد شیمیایی باشند که خود برای بدن مضر است از طرفی هزینه های خرید آن بالا بوده و به سختی میتوان آن را تهیه کرد، جدا از داروهای شیمیایی برخی داروهای عطاری ها وجود دارد که تقریبا گیاهی هستند و برای تهیه آنها باید به عطاری های معتبر مراجعه کنید.

ضرر قلیان بیشتر است یا سیگار:

هم سیگار و هم قلیان حاوی مقادیر زیادی نیکوتین در تنباکوی خود هستند که با کمک حرارت دود شده و وارد بدن میشود، علاوه بر نیکوتین ها هزاران ماده سمی دیگر با آنها وارد بدن میشود. اخیرا دستگاه هایی که با عنوان قلیان های شارژی وارد بازار شده اند این ادعا را دارند که دود خارج شده از آنها فقط بخار بوده و ضرر آنها بسیار کمتر از سیگار است. به همین دلیل برخی از افراد به جای قلیان های سنتی از قلیان شارژی استفاده میکنند.

اجزای تشکیل دهنده سیگار:

سیگار یا قلیان دارای دو شکل کاملا متفاوت از یکدیگر هستند، اما کارکرد آنها تقریبا مشابه به هم است و هردو نیکوتین و دود حاصل از سوختن تنباکور را با پک زدن وارد بدن میکنند. البته شکل و کارکرد دستگاه الکترواسموک متفاوت است و در آنها به هیچ وجه از تنباکو استفاده نشده است.

  • سیگار: سیگار از یک برگ کاغذ نازک + فیلتر پنبه ای + توتون یا تنباکوی خشک شده ساخته شده است. توتون پودر را درون برگ کاغذ پیچیده و انتهای آن یک فیلتر قرار دارد، در زمان استعمال سیگار قسمت کاغذی را آتش زده و دود آن با پک زدن وارد ریه ها میشود.
  • قلیان: از تنباکو + مخزن آب + مخزن زغال + یک لوله برای پک زدن ساخته شده است، در قلیان تنباکو را در قسمت بالا گذاشته و بر روی آن ذغال می گذارند و با پک زدن تنباکو گرم شده و دود آن پس از وارد شدن به مخزن آب وارد دهان و ریه ها میشود.

دود قلیان بسیار سینگین تر از سیگار بوده و نیکوتین بیشتری با هربار پک زدن وارد بدن میگردد. اگر تمایل به ترک سیگار یا قلیان دارید پیشنهاد میکنیم هرچه سریعتر اقدام به ترک آن کنید چراکه هرچه مدت بیشتری به آنها اعتیاد داشته باشید ترکشان دشوارتر است. جالب است بدانید اگر در سن بلوغ به سیگار روی آورده اید تاثیرات منفی زیادی ممکن است بر روی رشد طبیعی بدن مانند افزایش قد داشته باشد.

با ترک سریعتر سیگار علاوه بر اینکه ترک آن آسان تر خواهد بود عوارض کمتری بر روی بدن خواهد داشت، افرادی که به طور طبیعی قد آنها کوتاه است میتوانند از کفی های مخصوص افزایش قد که به ژل افزایش قد هم معروف است برای بلندی قد خود استفاده کنند و مزیت مهم آن این است که در داخل کفش ها مشخص نیست.

یکی از موارد مهمی که در دوران بلوغ ممکن است روی رشد قد و بلندی قد افراد تاثیر داشته باشد استفاده نوجوانان در سنین پایین از سیگار است. بنابراین پیشنهاد میکنیم اگر در سنین کم به سیگار اعتیاد پیدا کرده اید ترک آن را سریعتر آغاز کنید تا علاوه بر اینکه کنارگذاشتن آن راحتتر از چندسال بعد از استفاده است، عوارض کمتری بر روی بدن شما خواهد داشت.

/ پایان رپورتاژ

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و انزل وب هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

به این مطلب امتیاز دهید
اشتراک گذاری
لینک کوتاه
برچسب ها

مطالب مرتبط

نظرات

  • آریا says:

    ترک سیگار نسبت به ترک بقیه محصولات دخانی خیلی راحته. مخصوصا اگر تازه شروع کردید به سیگار کشیدن.
    ممنون برای این مطلب مفیدتون