آموزش تصویری تعمیر سشوار در خانه

آموزش گام به گام تصویری تعمیر سشوار در خانه

امروزه سشوار به بخشی جدانشدنی از نظافت شخصی همه ما تبدیل شده است. اما بسیاری از مردم حتی در صورت وقوع کوچکترین اشکالی در دستگاه سشوار خود اقدام به تعویض آن می کنند. در حالی که می توان خیلی از این مشکلات را به سادگی و با بررسی چند مورد حل کرد. در این مطلب انزل وب با شما آموزش تعمیر سشوار در خانه را مرور خواهیم کرد.

آموزش تمیز کردن و تعمیرات سشوار در خانه

How to Repair a Hair Dryer at Home

سشوارها در انواع و اندازه های مختلفی به بازار عرضه می شوند ولی همه آن ها دارای بخش ها و شیوه کاری یکسانی هستند. پیش از این در انزل وب به آموزش تصویری تعمیر دسته بازی و آموزش کامل تصویری تعمیر اسپیکر پرداخته شده است. در همین راستا می خواهیم در این مطلب به آموزش تصویری تعمیر سشوار بابلیس ، فیلیپس ، پرومکس ، مکس و.. در خانه بپردازیم.

مراحل کلی تعمیر سشوار فیلیپس ، بابلیس و..

۱- سشوار را از برق بکشید.

۲- اگر سشوار دارای کاور یا محفظه ای در پشت آن است جدایش کنید.

۳- می توانید با یک گوش پاک کن یا انگشتتان گرد و غباری را که بر روی این محفظه گرفته است پاک کنید.

۴- حالا این محفظه را به جای خود برگردانید.

۵- از یک پیچ گوشتی برای جدا کردن پیچ های سشوار استفاده کنید.

۶- از یک دستگاه هوا برای خارج کردن هر زباله یا حتی مویی که درون سشوار قرار گرفته است استفاده کنید.

۷- از یک مولتی متر برای تست جریان هر کدام از سیم های سشوار استفاده کنید. اگر یکی از قطعات سشوار خراب بود باید آن را تعویض کنید.

این مراحل، ذکری کلی از نحوه بررسی و تعمیر یک سشوار بود. منتهی اگر آنقدر وارد باشیم که بدانیم مشکل سشوار دقیقا مربوط به کدام قطعه آن می شود بهتر می توانیم به رفع آن بپردازیم. اکثر سشوار ها دارای این چند قطعه اصلی هستند که در ادامه به شرایط بررسی و نحوه تعمیر هر یک از آن ها خواهیم پرداخت: سوییچ، فن، عنصر گرمایی و برش حرارتی.

آموزش تعمیر سشوار فیلیپس

آموزش تعمیر کلید سشوار مکس ، جانسون ، براون و..

تعمیر کلید سشوار جانسون

سویچ ها یا همان کلیدهای روشن/خاموش، گرما و سرعت فن همگی به یک شکل کار می کنند. آن ها جریان موجود در سشوار را برای کارکرد صحیح آن کنترل می کنند. پس از سال ها استفاده از سشوار این کلیدها ممکن است به دلایلی مثل استفاده زیاد از روغن خراب شوند. برخی از کلیدها فقط دو وضعیت دارند: روشن یا خاموش، بالا یا پایین. برخی نیز از سه وضعیت یا بیشتر برخوردارند. با این حال مراحل زیر برای همه انواع کلیدها می تواند کارآمد باشد:

۱- سشوار را از برق کشیده و پیچ های آن را به دقت باز کنید.

۲- کلیدها در دسته یا محفظه اصلی بین سیم برق و موتور فن و عنصر حرارتی قرار می گیرند. آن را جدا کنید.

۳- از یک مولتی متر برای اطمینان از عملکرد صحیح کلید استفاده نمایید. به این صورت که کلید روشن/خاموش باید یک مدار باز را در حالت خاموش و یک مدار بسته را در حالت روشن نشان دهد. برای کلیدهای فن و کلیدهای بخش حرارتی نیز این کار را تکرار کنید.

آموزش تعمیر فن سوخته سشوار

آموزش تعمیر سشوار چرخشی بابلیس

سشوار با کمک فن و دریچه داخل آن هوا را به داخل کشیده و سپس با استفاده از یک نازل آن را به بیرون هدایت می کند. کلید سرعت فن مقدار جریان آن را تعیین می کند. فن های سشوار معمولا بسیار با دوام هستند. اصلی ترین عواملی که می تواند باعث خرابی آن شود وجود مو و رطوبت است که هر دو در محیط حمام بسیار فراوان هستند. این عوامل می توانند باعث کثیف شدن فیلتر سشوار شوند که برای پاک نمودن آن می توان از یک دستگاه هوای پرفشار یا یک مسواک نرم استفاده کرد. رطوبت می تواند باعث خرابی هر موتوری شود. برای تست و تعمیر فن و موتور سشوار طبق مراحل زیر عمل کنید:

۱- پیچ های سشوار را به آرامی باز کنید.

۲- تیغه های فن را درآورده و آن ها را جهت تعویض و یا تعمیر مورد بررسی قرار دهید.

۳- از یک تستر اتصال برای اطمینان از وجود مدار بسته در موتور استفاده کنید. اگر چنین جریانی وجود نداشت موتور سشوار شما سوخته است و  باید موتور را با موتوری دیگر که دارای مقدار وات و اندازه یکسانی است تعویض نمایید. گرچه اگر قیمت این کار زیاد باشد شاید ترجیح بدهید که یک سشوار جدید تهیه کنید.

آموزش تعمیر عنصر گرمایی سشوار

تعمیر سشوار سوخته

عنصر گرمایی در واقع یک سیم با مقاومت بالا است که دور قابی دیگر پیچیده شده است. این سیم یا در نازل یا در خروجی دستگاه نصب شده است. وقتی جریان الکتریکی فعال می شود این سیم داغ می شود. فن مجاور، هوا را وادار به عبور از این سیم می کند تا قبل از خروج از نازل گرم شود. پس اگر می بینید که از سشوار شما فقط باد سرد خارج می شود شاید مشکل از این بخش آن باشد. برای تست این بخش از سشوار می توانید طبق مراحل زیر عمل کنید:

۱- سشوار را باز کنید.

۲- دو سیم متصل به این بخش را پیدا کنید. سیم ها و کویل های عنصری را برای هر شکاف یا پارگی واضحی بررسی کنید.

۳- از تستر اتصال یا مولتی متر مجددا استفاده کنید. مدار بین دو سیم باید بسته باشد. در غیر این صورت برش حرارتی را باید مورد بررسی قرار دهید.

۴- اگر برش حرارتی هم به خوبی عمل می کند پس چاره ای نیست و باید عنصر گزمایی سشوار را تعویض نمایید.

آموزش تعمیر برش حرارتی سشوار

آموزش تعمیر سشوار صنعتی

وظیفه یک ترموستات دو تایی در سشوار آن است که در صورت داغ شدن بیش از حد اجزای سشوار آن را خاموش کند. برای تست آن می توانید به این مراحل رجوع کنید:

۱- سشوار را به طور کامل باز کنید.

۲- برش حرارتی را برای هرگونه خرابی یا تغییر رنگ چک کنید.

۳- نقاط اتصال با کاغذ ام دی اف را پاک کنید.

ضمنا برای درک بهتر توضیحات بالا می توانید آموزش ویدیویی تعمیر سشوار را در ویدیوی زیر ببینید.

همچنین می توانید برای اینکه از خرابی های احتمالی سشوار خود جلوگیری کنید آموزش ویدیویی تمیز کردن سشوار را در ویدیوی زیر مشاهده نمایید.

پیشنهاد میکنیم در صورتی که سشوار شما بعد از اتصال به برق جرقه میزند ۴ علت جرقه زدن پریز برق هنگام وصل کردن دوشاخه به پریز در انزل وب مطالعه کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز در انزل وب روش های کلی برای تمیز کردن و تعمیرات سشوار بابلیس ، فیلیپس ، پرومکس ، مکس ، جانسون ، براون و سایر برندها را در خانه به شما آموزش دادیم. اگر شما روش دیگری می شناسید و یا نظر و پیشنهادی در این خصوص دارید آن را در بخش دیدگاه این پست با ما به اشتراک بگذارید

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

15 تا از بهترین ایده های جالب استفاده مجدد از لامپ سوخته
۱۵ تا از بهترین ایده های جالب استفاده مجدد از لامپ سوخته
آموزش 7 روش از بین بردن زردی پلاستیک وسایل برقی
آموزش ۷ روش از بین بردن زردی پلاستیک وسایل برقی
آموزش تصویری 4 روش ساخت وایت برد در خانه
آموزش تصویری ۴ روش ساخت وایت برد در خانه
آموزش تصویری ساخت عینک محافظ چشم در خانه
آموزش تصویری ساخت ماسک و عینک محافظ چشم در خانه

نظرات

  • Hassan says:

    برمامه خوبه اما مهمتربن اینکه توصیح بدین مثلا چرا سشوار باد گرم فقط میزنه یا باد گرم بدو اینکه کلید المنت روشن باشه با سرعت کن وباد گرم مزنه به هرجهت ممنون سشوار خودم باد کم شده ولی گرما هم داره دلیل میتونه دیود روی کلید ها باشه یا موتر قدرتش کم وتعویض میخواد ممنون از راهنمایی وبرنامه تون….

  • شهریار داراگر says:

    سلام من سشوارم صدا میذه انگار فن به چیزی گیر میکنه قابش دوتا پیچ داشت باز کردم ولی بازم باز نمیشه مارکش سینبو هستش اگر میشه راهنمییم کنید ممنون

  • ارش says:

    من یک سشوار جانسون اصلی دارم johnso super 1200 w
    در دور پایین باد سرد میده یعنی وقتی دور پایینو روشن میکنم گرما نمیده ولی دور بالا سالمه .. علت چی میتونه باشه؟ المنتهار بررسی کردم قطعی ندارند کلیدها رم بررسی کروم مشکلی ندیدم ..
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

  • مرتض says:

    من یک سشوار دارم قدرت باد کم شود باز کردم موتور تمیز کردم کردم ولی همان جور باد کم میدن اگر بشه راهنمای کنین ممنون

  • حسین says:

    لطفا اموزش تعمیرات سشوار چرخان رو هم تو سایت بزارین. با سپاس فراوان

  • d@ni@l says:

    خیلی خیلی ممنونم.واقعا کامل توضیح دادیدوتشکرمیکنم بخاطر مطالب مفیدتون چراکه توهرسایتی رفتم یاتبلیغ خودشونه.یا تعاریفی از نوع وچگونگی عملکرد محصولشون نوشتند.درآخراگر درمورد موارد دیگر مانندگوشی.پنکه.و…هم بیان کنید ممنون میشم

  • امیر says:

    سلام عالیه فقط کلی مطرح شده دز مورد سشواز پس از باز کردن یه چرقی کچک پشت ارمچیر فن دیده مشود و قن با تکان دادن قطع و وصل شده واحساس می کنم دور وارونه میزنه لطفا علت رو بیان کنید