حل مشکل برگشت صدا در گوشی سامسونگ ، هواوی ، سونی ، آیفون و..

۱۳ روش حل مشکل برگشت صدا گوشی در سامسونگ ، هواوی ، آیفون و..

خیلی وقت ها پیش می آید که در هنگام مکالمه با گوشی همراه ناگهان متوجه می شویم که صدای خود را هم می شنویم. مشکلی اذیت کننده که از آن تحت عنوان اکوی صدا نام برده می شود. بروز این مشکل می تواند دلایل متعددی داشته باشد. در این مطلب انزل وب می خواهیم به آموزش روش هایی جهت رفع مشکل اکو یا بازگشت صدا در گوشی سامسونگ ، هواوی ، سونی ، آیفون و.. بپردازیم.

رفع مشکل اکو یا بازگشت صدا هنگام مکالمه در گوشی اندروید و آیفون

How to Fix Echo (Hearing Own Voice) in Headphones Android Phone and iPhone

پیش از این در انزل وب به آموزش ۸ روش رفع مشکل کم و قطع شدن صدای گوشی اندروید و نیز ۷ روش افزایش صدا اسپیکر و هدفون گوشی اندروید پرداخته شده است. اما در این مطلب قصد داریم به مرور روش هایی جهت رفع مشکل شنیدن صدای خود حین مکالمات از طریق تلفن های همراه بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

علت شنیدن صدای خود در گوشی

موارد متعددی را می توان به عنوان علت شنیدن صدای خود در گوشی برشمرد. اما اصلی ترین منبع این مشکل ممکن است به مساله ای تحت عنوان Sidetone مربوط باشد. با استفاده از Sidetone وقتی شما در حال صحبت هستید صدایتان به خودتان باز می گردد. این قابلیت به طور هدفمند در برخی سیستم های تلفنی تعبیه شده است تا به شکلی تجربه مکالمه را بهبود بخشند. در واقع از آنجا که شما صدای خود را دقیقا همزمان با ادای کلمات خود می شنوید اصلا متوجه این برگشت صدا هم نمی شوید. اما مشکل از آنجا شروع می شود که فرایند Sidetone با اندکی تاخیر انجام می شود. اینجاست که مشکل اکوی صدا پیش می آید. اما چه مسائلی باعث این تاخیر می شود؟ در این مورد می توان به مسائلی چون مشکل سخت افزاری، مشکل در خطوط ارتباطی یا عدم کارکرد صحیح برخی اپلیکیشن ها و نرم افزارها اشاره کرد.

رفع مشکل شنیدن صدای خود حین مکالمات

اگر با مشکل برگشت صدا در تلفن همراه روبرو شدید در ابتدا سعی کنید که بفهمید مشکل از سمت شماست یا از سمت طرف مقابل. اگر شما همواره صدای خود را می شنوید پس مشکل مطمئنا از طرف شماست. در غیر این صورت ممکن است مشکل از طرف دیگر باشد که در این صورت شما کار زیادی نمی توانید برای حل مشکل انجام دهید. اما اگر مطمئن باشید که مشکل بازگشت صدا از سمت شماست پس برای حل آن می توانید از روش های زیر کمک بگیرید:

۱- شاید با قطع کردن و برقراری دوباره تماس مشکل شما حل شود. پس اولین راهی که می توانید امتحان کنید این روش است.

۲- می توانید ویژگی برطرف کننده نویز که در اکثر گوشی های هوشمند به عناوین مختلف وجود دارد را غیر فعال کنید. این ویژگی می تواند در مواردی باعث بروز این مشکل شود. برای مثال در گوشی های سامسونگ می توانید به این طریق عمل کنید که ابتدا به بخش Call History رفته و از منو گزینه Call Settings را انتخاب کنید. درون بخش Additional settings گزینه Noise Reduction را خواهید دید. آن را غیرفعال کنید.

۳- شاید یک اپلیکیشن یا سرویس در اثر کمبود شارژ گوشی بخشی از کارآیی خود را از دست داده باشند که در نتیجه آن مشکل اکوی صدا پیش امده باشد. پس گوشی خود را شارژ کنید. اگر کارساز نبود آن را ریستارت کنید و دوباره تماس برقرار نمایید. تا هر مکانیسمی که برای رفع مشکل اکو در گوشی رخ می دهد فرصت اجرای دوباره داشته باشد. ضمن اینکه به هر روی برقراری تماس مجدد مستلزم برقراری ارتباطی دوباره است و ممکن است در این میان مشکل اکوی صدا خودبخود حل شده باشد.

علت کم شدن صدای گوشی سامسونگ

۴- در برخی گوشی ها مثل بلک بری تنظیماتی تحت عنوان Echo Cancellation مشکل وجود دارد. اگر شما اکوی صدای خود را می شنوید به احتمال زیاد این ویژگی غیر فعال است. پس آن را فعال کنید. اما اگر در صورت فعال بودن آن صدای اکوی خود را می شنوید آن را غیر فعال کنید تا شاید مشکلتان به طریقی دیگر حل شود.

۵- شاید عجیب باشد. ولی گاهی اوقات قابی که برای گوشی انتخاب کرده اید نیز ممکن است علت برگشت صدا در موبایل باشد. پس بهتر است آن را از گوشی جدا کرده و دوباره تماس برقرار کنید. شاید مشکلتان حل شده باشد.

علت کم شدن صدای گوشی سامسونگ

۶- تا حد امکان از برقرای تماس در محیطی که پر از سیگنال های الکتریکی است اجتناب کنید. مکالمه تلفنی در محیط هایی مثل یک دفتر کار یا آزمایشگاه که دربرگیرنده انواع لوازم الکتریکی است می تواند موجب اختلال در عملکرد گوشی و در نهایت بروز مشکل اکوی صدا شود.

۷- اگر از اسپیکر گوشی برای مکالمه استفاده می کنید سعی کنید روش عادی مکالمه را امتحان کنید و ببینید که آیا مشکل دوباره پیش می آید یا خیر.

۸- از برقراری چند تماس در یک اتاق مشترک اجتناب کنید. اگر در چنین حالتی اقدام به برقراری تماس نموده اید حداقل سعی کنید نکات زیر را رعایت کنید:

  • بهتر است هر کس از یک هدست یا هدفون برای مکالمه استفاده کند.
  • در نزدیکی یکدیگر اقدام به مکالمه نکنید و هر کسی در گوشه ای از اتاق مشغول صحبت باشد.
  • بهتر است در یک زمان تنها یک نفر مشغول مکالمه باشد.

۹- گاهی اوقات مشکل اکو شدن صدا در گوشی به دلیل ضبط مکالمه جاری است. گاهی نیز مشکل از ضبط خودکار همه صداهای اطراف توسط درایور صدای گوشی است. برای فهمیدن و تمایز بین این دو مشکل می توانید مقدار ولوم صدای گوشی را موقتا به صفر برسانید. اگر مشکل اکوی صدا حل شد پس احتمالا مشکل از ضبط مکالمه است. در غیر این صورت شاید مشکل از سخت افزار مربوط به صدا در گوشی باشد. در این صورت شاید بهتر باشد که به جای استفاده از اسپیکر گوشی از یک هدست یا هدفون برای مکالمه استفاده کنید.

حل مشکل اکو شدن صدا  در گوشی آیفون

در ادامه به بررسی شیوه حل این مشکل در گوشی های آیفون می پردازیم. سعی کنید این مراحل را به ترتیب انجام دهید تا در صورت امکان نیازی به ریست کردن گوشی نباشد.

حل برگشت صدا در مکالمات تلفنی با روشن و خاموش کردن اسپیکر

گاهی اوقات روشن کردن و خاموش کردن اسپیکر موجب حل شدن این مشکل به صورت موقتی یا دائمی می شود. برای این کار آیکون زیر را که در هنگام مکالمه آن را مشاهده می کنید دوبار لمس نمایید. اگر با این کار مشکلتان تنها به صورت موقتی حل شد و در تماس های بعدی باز هم با آن برخورد کردید بقیه روش ها را امتحان کنید.

اکو شدن صدا در گوشی موبایل سامسونگ

در هنگام مکالمه از هدست استفاده نکنید

راه بعدی عدم استفاده از هدست یا هندزفری در حین مکالمه است. اینکه هدست موجب اختلال در مکالمه و بروز مشکل اکوی صدا شود امری معمول است. اما اگر این روش هم جواب نداد روش بعدی را امتحان کنید.

علت شنیدن صدای خود در گوشی

می توانید مطلب ترفندهای شگفت انگیز افزایش و بهبود کیفیت صدا هدفون را در انزل وب مطالعه نمایید.

ریستارت کردن گوشی جهت رفع برگشت صدا در تلفن همراه

گاهی اوقات راه حل مشکل برگشت صدا گوشی به سادگی ریستارت کردن است. گوشی همراه خود را ریستارت کرده و می بینید که مشکل خودبخود حل شده است! اما اگر با ریستارت کردن گوشی مشکلتان حل نشد و همچنان با اکوی صدا مواجه می شوید شاید لازم باشد که روش آخر را هم امتحان کنید.

مشکل برگشت صدا در گوشی هواوی

رفع برگشت صدا هنگام مکالمه با بازگشت به تنظیمات کارخانه

با انجام این کار همه اطلاعات موجود روی گوشی را از دست خواهید داد. پس در انجام آن با نهایت دقت عمل کنید و اگر اطلاعات مهمی دارید قبل از هر چیز از آن بکاپ تهیه کنید. ریست کردن و برگرداندن گوشی به تنظیمات اولیه آن بهترین راه برای حل این مشکل می باشد و اگر حتی در صورت اعمال این روش، مشکل همچنان پابرجا باشد می توان تقریبا با قطعیت گفت که مشکل سخت افزاری در بروز این مساله نقش داشته است و گوشی را باید به دست یک تعمیرکار سپرد. برای ریست کردن گوشی آیفون می توانید طبق مراحل زیر عمل کنید:

۱- از کامل بودن شارز گوشی اطمینان حاصل کنید.

۲- به تنظیمات گوشی رفته و گزینه General را انتخاب کنید.

۳- گزینه Reset را انتخاب کنید.

۴- گزینه  Erase all content and settings را انتخاب کنید تا همه اطلاعات موجود بر روی گوشی پاک شوند.

صدای گوشیم خراب شده

۵- در نهایت گزینه Reset All Settings را انتخاب کنید.

اکو شدن صدا در گوشی موبایل سونی

ضمنا می توانید با متصل کردن گوشی آیفون به کامپیوتر شخصی یا مک خود و با استفاده از برنامه iTunes، همه این کارها را تنها با یک کلیک انجام دهید. تنها کافی است که به بخش Preferences رفته و گزینه Reset Device را انتخاب کنید. سپس منتظر تکمیل شدن فرایند ریست و ریستارت شدن گوشی باشید.

در ویدیوی زیر نیز می توانید به طور دقیق تر به مرور روش های حل مشکل اکوی صدا در گوشی های همراه بپردازید.

در صورتی که با مشکل پخش صدا در ویندوز مواجه شده اید نیز می توانید مطالب ۶ روش رفع مشکل نداشتن یا قطع صدا در ویندوز و نیز آموزش ۹ روش حل مشکل صدا نداشتن فیلم در لپ تاپ و کامپیوتر را در انزل وب مطالعه کنید.

تجربه و نظرات شما ؟

امروز در انزل وب ۱۳ روش حل مشکل برگشت صدا در گوشی سامسونگ ، هواوی ، سونی ، آیفون را مرور کردیم. اگر روش های دیگری را برای حل این مشکل می شناسید آن را در بخش نظرات این پست با ما در میان بگذارید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

نظرات

  • احمدگودرزی زاده says:

    سلام من گوشی سامسونگ a21sدارم هنگامیکه با شخصی مکالمه دارم حتی کسانیکه چندین متر دورتر هستند صدای مکالمه شنونده مرا می‌شنوند برای رفع آن چه کنم سپاسگزارم

  • محمد جواد says:

    با سلام
    یه گوشی j510FNدارم که هرکسی بهش زنگ میزنه صداش به خودش برمیگرده اسپیکر و دهنیشو عوض کردم و رامشو تغییر دادم باز هم همونجوره البته برای بعضی گوشی ها برنمیگرده و برای بعضی ۵ ثانیه برمیگرده و بعد درست میشه اما از تلفن خانگی و گوشی ساده مداوم برمیگرده نمیدونم چیکار کنم اگر راه حلی دارید ممنون میشم راهنمایی کنید؟

  • مهدی محمودی says:

    دوستان من تعمیر کار موبایل هستم چند روز پیش گوشی برای من اوردن هر که به این گوشی زنگ میزد صدای خودش تو گوشی خودش منعکس میشد و این ایراد ربطی به گوشی دیگران نداشت و به این گوشی میشد مشکل از اسپیکر صداش بود که با تعویض درست شد

  • Farhad says:

    سلام
    من گوشی xs max دارم و‌مدت طولانی نیست که خریدم
    همیشه از هدفون استفاده میکردم اما یهوی متوجه شدم که بدون هدفون صدا ممالمه خیلی ضعیف شده در حدیکه نمیتونم صدای طرف مقابل را بشنوم و همیشه باید از بلندگو استفاده کنم
    ریست کردم و حتی تمیز کردم اما نشد که نشد
    علت چیه ؟ ممکن هست که هدفون خود گوشی یهوی خراب بشه؟ دس چرا صداش میاد اما خیلی ضعیف ؟

    • Aysu says:

      نزدیک به ۲۰ روز بود صدای طرف مقابل هنگام تماس با من اکو میشد،من هیچ مشکلی نداشتم ولی همیشه کسایی که باهاشون در ارتباط بودم اکو شدن صدای خودشون رو مطرح میکردن،بعد تو این سایت خوندم از قاب گوشی میتونه باشه،قاب گوشی رو در آوردم و مشکل به طور کامل حل شد،ممنونم از اطلاعات مفیدتون🙏🙏🙏

  • salar says:

    سلام،من با صدای های تماس گیرنده مشکل دارم و حتماً باید رو اسپیکر بزارم تا صدای تماس گیرنده پخش شود.لطفا یه راهنمایی کنید تا بدونه از دست دادن داده‌ها و بایگانی گوشی و مخاطبین خود مشکل را حل کنم.با تشکر ممنون

  • محید حسینی says:

    سلام گوشی سامسونگ نوت ۳دارم ندتی پیش فلات شارژ رو عوض کردم قبلش هم گوشیم مشکل انتن دهی داشت ومدلش N9005هستش فلاتش عوض کردم فلات قبلی زده بود N900وتری جی ..کچدر صورتی گوشی من فورجیه فلات نو رو انداختم روش مشکل انتن دهی تا حدی حل شد ولی یکی به من زنگ میزنه صدای خودش دوباره میشنوه در صورتی که من اصلا مشکل ندارم هر کی با من تناس میگیره صداش اکو میشه رفتم یه فلات دیگه گرفتم یه مدت خوب بود ولی باز دوباره همون مشکل دارم نمیدونم چکار کنم ایا باز یه فلات دیگه عوض کنم