حل مشکل باز نشدن منوی استارت در ویندوز 10

۹ روش حل مشکل از کار افتادن و باز نشدن منوی استارت در ویندوز ۱۰

منوی استارت (Start Menu) در سیستم عامل ویندوز، یکی از پر کاربرد ترین بخش های ویندوز است. Start در ویندوز آنقدر دوست داشتنی و کاربردی بود که پس از حذف آن در نسخه ۸ ویندوز، مجدد در نسخه های بعدی اضافه شد. اما برای برخی از کاربران مشکلاتی در این زمینه به وجود می آید که نمی توانند به منوی استارت در ویندوز ۱۰ دسترسی داشته باشند. امروز در انزل وب روش حل مشکل کار نکردن و باز نشدن منوی استارت در ویندوز ۱۰ را مرور خواهیم کرد.

رفع مشکل کار نکردن و باز شدن منوی استارت در ویندوز ۱۰

How to fix Windows 10 Start Menu Not Working?

منوی استارت جایی است که می توان به همه چیز در ویندوز از تنظیمات تا برنامه ها دسترسی داشت. همه ما ممکن است دفعات زیادی از آن استفاده کنیم و در نتیجه از کار افتادن استارت در ویندوز ۱۰ می تواند نا امید کننده باشد. برای حل این مشکل، با ما تا انتهای مطلب همراه باشید و روش های ذکر شده را به صورت کامل اجرا کنید. توجه داشته باشید که اگر با پیغام Critical Error در هنگام باز کردن استارت مواجه می شوید، مطلب آموزش رفع ارور Critical Error در ویندوز ۱۰ را هم مطالعه نمایید.

ریستارت کردن ویندوز برای حل مشکل باز نشدن استارت در ویندوز ۱۰

اولین کاری که باید انجام دهید، ریستارت کردن است. ریستارت کردن بیشتر مشکلات را حل می کند و انجام آن هم بسیار ساده است. از آنجایی که به استارت دسترسی ندارید، می توانید Win+L را بزنید و در آن جا در گوشه سمت راست صفحه روی دکمه پاور کلیک کنید و ریستارت را از بین گزینه ها انتخاب کنید. می توانید از دکمه فیزیکی ریستارت کامپیوتر و یا نگه داشتن پاور لپ تاپ هم به صورت دستی استفاده کنید.

رفع مشکل از کار افتادن استارت در ویندوز ۱۰ با تعمیر فایل های سیستمی

یکی از دلایلی که می تواند باعث ایجاد این مشکل باشد، آسیب دیدن فایل های سیستمی است. برای حل مشکل منوی استارت ویندوز ۱۰ در این روش ابتدا باید با زدن دکمه های Ctrl+Alt+Del یا راست کلیک روی تسکبار اقدام به باز کردن Task manager کنید.

رفع مشکل از کار افتادن استارت در ویندوز 10 با تعمیر فایل های سیستمی

اگر پنجره کوچک بود، با کلیک روی More details آن را بزرگ و کامل کنید. سپس روی منوی File کلیک کرده و Run new task را بزنید.

رفع مشکل از کار افتادن استارت در ویندوز 10 با تعمیر فایل های سیستمی

پس از باز شدن پنجره جدید، در باکس عبارت powershell را تایپ کرده و تیک گزینه Create this task with administrative privileges را هم بزنید. در نهایت روی OK کلیک کنید.

رفع مشکل از کار افتادن استارت در ویندوز 10 با تعمیر فایل های سیستمی

اکنون باید در پنجره Powershell عبارت sfc /scannow را تایپ کرده و اینتر بزنید.

sfc /scannow

رفع مشکل از کار افتادن استارت در ویندوز 10 با تعمیر فایل های سیستمی

اسکن کردن فایل های سیستمی ممکن است کمی طول بکشد که پس از آن اگر فایلی آسیب دیده باشد، ویندوز اقدام به ترمیم آن خواهد کرد که نتیجه های قابل مشاهده یکی از سه پیام زیر خواهد بود.

  • Windows did not find any integrity violations: این پیام به معنی عدم وجود (یا به عبارتی پیدا نکردن) مشکلی در فایل های سیستمی است.
  • Windows Resource Protection found corrupt files and repaired them: این پیام به معنی پیدا کردن مشکل و رفع خودکار آن می باشد.
  • Windows Resource Protection found corrupt files but was unable to fix some (or all) of them: این پیام به معنی کشف مشکل یا مشکل هایی است که ویندوز قادر به رفع آن ها نیست.

با مشاهده پیام اول، باید سایر روش ها را برای رفع مشکل خود دنبال کنید. با مشاهده پیام دوم هم باید مشکل شما حل شده باشد و اگر پیام سوم را دیدید، این بار دستور زیر را در Powershell تایپ کنید و اینتر را بزنید.

DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth

با این کار فایل های آسیب دیده به صورت آنلاین آپدیت می شوند و مشکل آن ها رفع خواهد شد. این کار هم مدت زمانی طول خواهد کشید.

آپدیت کردن ویندوز برای حل مشکل بالا نیامدن استارت ویندوز ۱۰

تنظیمات ویندوز ۱۰ را با زدن Win+I باز کنید و به بخش Update & security بروید.

آپدیت کردن ویندوز برای حل مشکل بالا نیامدن استارت ویندوز 10

حال روی Check for updates کلیک کنید تا در صورت وجود آپدیت، به صورت خودکار دانلود و نصب شوند. آپدیت کردن درایور ها، برنامه سیستمی و یا سایر برنامه های کابردی دیگر هم می تواند کمک کننده باشد.

آپدیت کردن ویندوز برای حل مشکل بالا نیامدن استارت ویندوز 10

در صورت مواجه با ارور فایل های دی ال ال هم پیشنهاد می کنیم مطلب روش حل مشکل ارور فایل های DLL در ویندوز ۱۰ و.. را مطالعه نمایید.

علت کار نکردن منوی استارت در ویندوز ۱۰ چیست؟ تنظیم مجدد فایل های ریجستری برای رفع آن

یکی دیگر از دلایل ایجاد مشکل کار نکردن منوی استارت در ویندوز ۱۰، می تواند ایراد در فایل های ریجستری مربوطه باشد که برای رفع آن روش زیر را انجام دهید.

قبل از انجام این روش، ابتدا از ریجستری خود بکاپ بگیرید.

دکمه های Win+R را بزنید و regedit را تایپ و اینتر کنید. در ویرایشگر ریجستری، به آدرس دایرکتوری زیر بروید.

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\WpnUserService

حال روی Start در سمت راست دابل کلیک کنید و مقدار Value را به ۴ تغییر دهید. سیستم را ریستارت کنید.

علت کار نکردن منوی استارت در ویندوز 10 چیست؟ تنظیم مجدد فایل های ریجستری برای رفع آن

ریستارت کردن Windows Explorer برای حل مشکل کار نکردن منوی استارت در ویندوز ۱۰

Task Manager را با زدن دکمه های Ctrl+Shift+ESC و یا سایر روش ها باز کنید. با زدن More details پنجره را بزرگ کنید و در تب Processes و در لیست برنامه به دنبال Windows Explorer باشید و روی آن راست کلیک کرده و Restart را بزنید.

ریستارت کردن Windows Explorer برای حل مشکل کار نکردن منوی استارت در ویندوز 10

اجرای سرویس Application Identity برای رفع مشکل عدم کارکرد منوی استارت ویندوز ۱۰

کلید های Win+R را بزنید و services.msc را تایپ و OK کنید. سپس در لیست سرویس ها Application Identity را پیدا کنید و روی آن راست کلیک کنید و Start را بزنید. حال کامپیوتر را ریستارت کنید

اجرای سرویس Application Identity برای رفع مشکل عدم کارکرد منوی استارت و نوار وظیفه در ویندوز 10

لازم به ذکر است که اگر تسک بار یا نوار وظیفه شما هم کار نمی کند، مطلب ۷ روش حل مشکل کار نکردن تسک بار (Taskbar) ویندوز ۱۰ را هم مطالعه نمایید.

نصب مجدد یا Reinstall کردن همه برنامه ویندوز ۱۰

حذف و نصب مجدد برنامه های نصب شده روی ویندوز می تواند مشکل بالا نیامدن استارت ویندوز ۱۰ را رفع کند. از آنجایی که حذف و نصب تکی برنامه ها طول می کشد، روش خودکاری را معرفی خواهیم کرد.

توجه داشته باشید که در این روش اطلاعات و داده های برنامه های شما حذف می شود و باید از آن ها بکاپ تهیه کنید. همچنین برای دانلود مجدد برنامه های ویندوز، احتیاج به اینترنت با حجم ترافیک کافی هم خواهید داشت.

برای این کار با روشی که قبلا ذکر شد در Task manager یک PowerShell جدید با دسترسی ادمین ایجاد کنید. سپس دستور زیر را وارد و اینتر کنید.

Get-AppXPackage -AllUsers | Foreach {Add-AppxPackage -DisableDevelopmentMode -Register “$($_.InstallLocation)\AppXManifest.xml”}

اکنون باید صبر کنید تا فرآیند دانلود و نصب مجدد برنامه های کامل شود و با دیدن خط های قرمز هم نگران نشوید. در پایان یک بار ویندوز را ریستارت کنید. با انجام این کار باید مشکل شما رفع شده باشد.

نصب مجدد یا Reinstall کردن همه برنامه ویندوز 10

ساخت حساب کاربری جدید (user account) برای حل مشکل منوی استارت در ویندوز ۱۰

اگر تا کنون مشکل استارت منو شما رفع نشده است، باید یک کاربر جدید در ویندوز بسازید. اگر از یک حساب آنلاین مایکروسافت استفاده می کنید، اطلاعات شما به کابر جدید منتقل خواهد شد.

با این روش احتمالا فایل برنامه های شما تحت تاثیر قرار نمی گیرد اما باید فایل های خود را به کاربر جدید منتقل سازید.

Task manager را با روش ذکر شده باز کنید و در منوی File گزینه Run new task را بزنید. گزینه Create this task with administrative privileges را هم تیک بزنید و در باکس عبارت زیر تایپ و اوکی کنید. (اطلاعات خود را در دستور جایگزین کنید)

net user NewUsername NewPassword /add

توجه داشته باشید که در عبارت NewUsername را باید با نام کاربری جدید خود جایگزین دستور بالا کنید. همچنین به جای NewPassword هم رمز عبور جدید را وارد کنید. به طور مثال برای کاربر Ehsan_sez و رمز عبور ۱۲۳۴، باید دستوری به شکل net user Ehsan_sez 1234 /add را وارد کنید. (دستورات به کلمات بزرگ و کوچک و فاصله حساس هستند. در وارد کردن اطلاعات دقت کنید)

ساخت حساب کاربری جدید (user account) برای حل مشکل منوی استارت در ویندوز 10

پس از انجام این کار ویندوز را ریستارت کنید (با روشی که در ابتدای مطلب اشاره شد) و به حساب کاربری جدیدی که ساخته اید وارد شوید. ابتدا منوی استارت ویندوز ۱۰ را چک کنید که کار می کند یا خیر. اگر مشکلی با استارت نداشتید، این حساب جدید را به حساب مایکروسافت متصل کنید و اطلاعات خود را هم به آن منتقل سازید تا به عنوان حساب جدید و بدون مشکل خود از آن استفاده کنید.

ساخت حساب کاربری جدید (user account) برای حل مشکل منوی استارت در ویندوز 10

چرا استارت ویندوز ۱۰ بالا نمیاد؟ ریست کردن ویندوز برای رفع این مشکل

در این روش همه برنامه ها و بازی های شما حذف خواهند شد و فقط در صورت انتخاب گزینه صحیح در این روش، فایل های شما باقی خواهد ماند. بکاپ گرفتن از اطلاعات مورد نظر را فراموش نکنید.

برای تعمیر استارت ویندوز ۱۰ در این راه کلید های Win+L را فشار دهید تا به خارج از حساب کاربری منتقل شوید.(یا ویندوز را ریستارت کنید) سپس در صفحه ورود به سیستم، روی نماد پاور در سمت راست صفحه راست کلیک کنید. حال کلید شیفت در کیبورد را نگه دارید و Restart را بزنید.

چرا استارت ویندوز 10 بالا نمیاد؟ ریست کردن ویندوز برای رفع این مشکل

هنگامی که صفحه آبی رنگ زیر بعد از ریستارت شدن نشان داده شد، گزینه Troubleshoot را بزنید.

چرا استارت ویندوز 10 بالا نمیاد؟ ریست کردن ویندوز برای رفع این مشکل

در مرحله بعدی باید Reset this PC را انتخاب کنید.

چرا استارت ویندوز 10 بالا نمیاد؟ ریست کردن ویندوز برای رفع این مشکل

در بین گزینه های موجود، با کلیک روی Keep my files، فایل های شما حذف نخواهند شد. توجه داشته باشید که با انتخاب گزینه دیگر، تمامی فایل های شما هم حذف خواهند شد. دستور العمل های نشان داده شده را دنبال کنید تا ویندوز ریست شود.

چرا استارت ویندوز 10 بالا نمیاد؟ ریست کردن ویندوز برای رفع این مشکل

قبل از ریست کردن ویندوز، ممکن است با کمک سیستم ریستور هم بتواند این مشکل را رفع کنید. پس مطالعه مطلب آموزش کامل سیستم ریستور (System Restore) ویندوز ۱۰ را هم فراموش نکنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب امروز روش های رفع مشکل باز نشدن استارت در ویندوز ۱۰ را بررسی و مرور کردیم. مشکل شما با کدام روش حل شد؟ می توانید نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود در زمینه بازگرداندن منوی استارت ویندوز ۱۰ را در دیدگاه این پست با مابه اشتراک بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

تغییر اندازه منو استارت ویندوز 10
آموزش سریعترین روش تغییر اندازه منو استارت ویندوز ۱۰
تنها با یک کلیک Explorer.exe را ریستارت و Not Responding Tasks ویندوز را ببندید
انزل وب
مجموعه ترفندهای ویندوز ۸ – سری ۱
انزل وب
بررسی و راهنمای کامل استفاده از ویندوز ۸

نظرات

  • حسین says:

    عالی و کمک کننده مثل همیشه

  • احمدلو says:

    سلام خسته نباشید
    من یه مشکلی برام پیش امده من وقتی کامپیوترم و روشن میکنم چندین بار پشت سر هم صفحه سیاه میشه و دوباره بر میگرده و وقتی هم که صفحه میاداون نوار تکسبارم کار نمیکنه تنظیماتم بالا نمیاد و عکس و فیلم ها هم باز نمیشن همه ی این روش هارو هم انجام دادم ولی درست نشد حتی خواستم ویندوز رو دوباره حذف و نصب کنم که کلانشد
    ویندوز من ویندوز ۱۰ هستش که تازه نصبش کردم
    اگه میشه لطف کنید راه حل بهم بگید ؟

  • سیدابوالفضل تفرشی says:

    سلام خیلی ممنون مشکلم حل شد

  • ستاره سهیلی says:

    سلام من منوی استارت و نوار تسکبارم کار نمیکرد، راهکارهای زیادی رو امتحان کردم اما نشد ،
    و با مطالعه مطلب بسیار عالی این مقاله تونستم هردو رو برگردنم . موفق باشید .
    تشکر از جناب احسان خان

  • Mahdavi says:

    سلام من منوی استارت و نوار تسکبارم کار نمیکنه و همین طور بعضی از برنامه های پیش فرض کامپیوتر مثل موسیقی و تنظیمات ارور میده که این برنامه نصب نشده چیکار کنم ؟؟ لطفا کمک کنید

  • ثریامشفقی says:

    سلام واقعا عالی بود مشکلم حل شد دستتون درد نکنه

  • رجایی says:

    سلام
    یه روش دیگه هم وجود داره شما میتونید یک اکانت جدید درست کنید اونجا دیگه منوی استارت باز میشه.

  • زهرا says:

    برام بعد اسکن هیچ پیامی ظاهر نشد😑

  • محمدصادق. says:

    سلام.من نمیدونم ماوسم هنگ کرد و کار نکرد.۱۰ دقیقه وایستادمو مجبور شدم باتری لب تاب رو در بیارم.الان ریستارت شد و الان منو ویندوز باز نمیشه.حتی کلیک راست هم میکنم هیچی نمی یاره.ولی برنامه هارو باز میکنه.اون پایینی ها هم مثلا وای فای و شارز هم روش میزنم باز نمیشه.میدونین مشکلش چیه یا نه

  • عارف says:

    روش پاورشل و اسکن برای فایل‌های کرک شده مشکلی ایجاد می‌کند؟

  • Saeed says:

    واقعا از شما سپاس گذارم بابت این اطلاعات سیستم . منو ی استارتم کار نمی کرد و نمی تونستم حتی سیستمم رو ریست کنم‌. همه راه های سایت های مختلف رو امتحان کرده بودم ولی نمی شد. دکمه استارت و حتی دکمه هایی که باعث ورود به setting میشد هم کار نمی کرد. ولی از طریق Scan و نصب دوباره تو powershell که با خطای سوم روبه رو شده بودم درست شد و تونستم سیستمم رو ریست کنم. بازم ازتون ممنونم.