راهنمای خرید ساعت هوشمند : بررسی مشخصات ، کاربرد ، سیستم عامل و..

راهنمای خرید ساعت هوشمند : بررسی مشخصات ، کاربرد ، سیستم عامل و..

در کنار رشد سریع فناوری نوعی از گجت هایی که با استقبال فراوان روبرو شده اند ساعت های هوشمند (Smartwatch) هستند. این ساعت ها قابلیت های بسیاری را در اختیار شما قرار می دهند. از اعلان تماس ها و پیامک های دریافتی گرفته تا کار با برنامه هایی که پیش از این فقط از طریق گوشی موبایلتان به آن ها دسترسی داشتید. از این رو در این مطلب انزل وب قصد داریم مهم ترین نکاتی را که باید در خرید انواع ساعت های هوشمند خوب از برندهایی مثل سامسونگ ، اپل و.. رعایت کنید بررسی کنیم.

راهنمای خرید ساعت هوشمند ارزان ، حرفه ای و..

Smartwatch Buying Guide

پیش از این در انزل وب به ۳ روش راه اندازی ، سینک و ست کردن اپل واچ و نیز آموزش ریست کردن اپل واچ پرداخته شده است. اما در این مطلب قصد داریم به راهنمایی در خرید ساعت هوشمند از جهات گوناگون بپردازیم. با ما همراه باشید.

سازگاری و سیستم عامل های ساعت های هوشمند

قیمت ساعت هوشمند

سیستم عامل اندروید یا اپل؟ شاید این سوال را بیشتر در حوزه تلفن های همراه شنیده باشید ولی ساعت های هوشمند هم در حال حاضر تحت سیطره این دو غول دنیای فناوری هستند و در راهنمای خرید ساعت هوشمند باید به این نکته توجه کنید. ساعت های اپل تنها با گوشی های آیفون کار می کنند. سیستم عامل ساعت های اندرویدی نیز Android Wear است که توسط گوگل توسعه داده شده است و از طریق آن می توانید به کار با انواع گوشی های اندرویدی بپردازید. البته نباید از این غافل شد که سامسونگ هم برای برخی مدل های ساعت هوشمند خود از سیستم عامل اختصاصی تایزن استفاده می کند. مساله ای که باید به ان اشاره کرد این است که ساعت های دارای سیستم عامل اندروید و تایزن قابلیت کار با آیفون ها را هم دارند ولی طبیعتا در صورت بروز این اتفاق از حجم معدودی از قابلیت ها و امکانات ساعت می توان استفاده نمود.

توجه به عمر باتری و نحوه شارژ شدن ساعت های هوشمند

راهنمای خرید ساعت هوشمند اندروید

بیشتر ساعت های هوشمند با صفحات رنگیشان بین یک تا دو روز شارژ خود را نگهداری می کنند. البته این مقدار زمانی گاهی کمتر از یک روز است. بنابراین مثل هر وسیله شارژی دیگر میزان عمر باتری کی از فاکتورهای مهم در خرید خواهد بود. این واضح است که هر چه امکانات ارائه شده توسط ساعت ها بیشتر باشد میزان مصرف باتری آن ها هم زیادتر خواهد بود. برای مثال ساعت هایی با قابلیت های صوتی وقتی به عنوان تلفن همراه استفاده می شوند مدت زمان زیادی شارژ خود را نگه نمی دارند. البته بیشتر ساعت های هوشمند از شارژ وایرلس استفاده می کنند. بنابراین شما نیازی به اتصال مستقیم آن ها به دستگاه شارژر نخواهید داشت که این می تواند نکته مهمی برای انتخاب و خرید این ساعت ها باشد.

می توانید مطلب راهنمای کامل انتخاب و خرید پاور بانک مناسب را نیز مطالعه کنید.

صفحه نمایش ساعت های هوشمند

خرید ساعت هوشمند زنانه

تقریبا همه ساعت های هوشمند از صفحات LCD یا AMOLED استفاده می کنند که به شما اجازه می  دهد به نمایش تصاویر، اپلیکیشن ها و دیگر محتواهای رنگی در ساعت بپردازید. البته هر چه کیفیت صفحه نمایش بالاتر باشد طبیعتا میزان عمر شارز باتری نیز تحت تاثیر آن خواهد بود ولی سازندگان ساعت های هوشمند همچنان در حال بهینه سازی محصولاتشان در این زمینه هستند. صفحات رنگی انرژی بسیار زیادی را صرف می کنند. از این رو برای کاهش مصرف انرژی این ساعت ها معمولا در زمان بیکاری صفحه خود را خواموش می کنند. بنابراین شما نمی توانید بدون لمس آن ها زمان را مشاهده کنید. ساعت های LCD کمی ضخیم تر از نوع OLED خود هستند و به همین دلیل است که کمپانی های بزرگی همچون اپل ، سامسونگ ، ایسوس ، هواوی و..  ترجیح داده اند که در نسل جدیدتر ساعت های خود از صفحه نمایش های OLED استفاده کنند.

رابط کاربری ساعت های هوشمند: دکمه ای یا لمسی

خرید ساعت هوشمند ایسوس

شاید در نگاه اول انتخاب صفحه نمایش لمسی برای ساعت هوشمند از اولویت بالاتری برخوردار باشد. با این حال باید به این نکته توجه داشته باشید که گاهی اوقات انتخاب آیتم ها در صفحه لمسی کوچک ساعت می تواند مشکل باشد. سیستم عامل Wear که مخصوص ساعت های هوشمند است برای این مشکل راه حلی اندیشیده است و آن ارائه نوتیفیکیشن ها به صورت کارت هایی است که می توان به راحتی به جابجایی بین آن ها پرداخت. منتهی وقتی تعداد نوتیفیکیشن ها زیاد باشد باز هم کار با آن ها در این سیستم عامل نیز سخت خواهد بود. در برخی مدل ها نیز از حرکت مچ دست برای تعامل با نوتیفیکیشن های ساعت استفاده می شود. اما در برخی مدل ها نیز برای راحتی کاربر دکمه هایی فیزیکی در ساعت گنجانده شده است تا در کنار استفاده از قابلیت های لمسی آن در صورت لزوم از این دکمه ها جهت پیشبرد سریع تر کارها استفاده شود. بنابراین در این مورد دست شما بنا به سلیقه تان در انتخاب ساعت هوشمند کاملا باز است.

نوع طراحی ساعت های هوشمند

خرید ساعت هوشمند خوب

معمولا ساعت های هوشمند زنانه یا مردانه بهتر دارای دستبند چرمی یا دستبندهایی قابل تعویض هستند. این قضیه در صورتی که به ظاهر ساعت خود اهمیت می دهید بسیار مهم است. ساعت های هوشمند امروزه قابلیت های بسیاری را جهت سفارشی سازی ساعت ها حتی قبل از خرید در اختیار مشتریانشان قرار داده اند. شما می توانید ساعت ها را در رنگ ها، جنس ها و اندازه های متفاوت تهیه کنید. به خاطر داشته باشید که مهم ترین نکته این است که مچ دستان شما در هنگام بستن ساعت راحت باشد. بهتر است جدا از ساعت هایی که از گیره های سنگین استفاده می کنند اجتناب کنید. ساعت های هوشمند جدیدتر علاوه بر اینکه رنگ و رویی اسپورت پیدا می کنند کوچکتر و سبکتر از همیشه شده اند.

نوتیفیکیشن ها و اعلان های ساعت هوشمند

خرید ساعت هوشمند با سیستم عامل اندروید

هر ساعت هوشمند خوبی باید شما را در جزیان تماس های ورودی، ایمیل ها و پیام های متنی قرار دهد. این کار باید به سرعت و معمولا با لرزشی که در مچ دست ایجاد می شود صورت گیرد. بهتر است ساعت ها را از لحاظ داشتن این قابلیت برای شبکه های اجتماعی نیز بررسی کنید. بهتر است ساعت به گونه ای طراحی شده باشد که شما را قادر به خواندن سریع پیام ها و نوتیفیکیشن های اخیر کند حتی اگر متوجه آن ها در لحظات اول دریافتشان نشده اید. مثلا ساعت های اپل معمولا این کار را با کشیدن صفحه به پایین و نماین شدن بخش Notification Center انجام می دهند. در حالی که در ساعت های دارای سیستم عامل Wear اینکار با کشیدن صفحه از پایین به بالا انجام می شود. برخی ساعت ها امکاناتی نظیر مدیریت نوتیفیکیشن ها را نیز فراهم کرده اند. با این قابلیت شما خواهید توانست مشخص کنید که کدام اپلیکیشن ها قادر به اعلان نوتیفیکیشن های خود از طریق لرزش ساعت هستند. شاید ترجیح دهید مثلا نوتیفیکیشن های مربوط به فیسبوک را بدون لرزش ساعت دریافت کنید.

اپلیکیشن های انواع ساعت های هوشمند

خرید ساعت هوشمند اپل

ساعت های هوشمند برندهای قدیمی مثل ال جی ، سونی ، سامسونگ و کمپانی ها نوپا نظیر هواوی ، شیائومی و.. همچنان در حال توسعه هستند. با این حال همین حالا بیش از هزاران اپلیکیشن سازگار با این گجت ها وجود دارد. برای مثال برای ساعت های اپل در حال حاضر دارای بیشتر از ۲۰۰۰۰ برنامه توسعه داده شده است. برنامه هایی نظیر ESPN و  MapMyRun و حتی Uber و Rosetta Stone. با این اپلیکیشن ها شما می توانید هر کاری که فکرش را کنید از طریق ساعت هایتان انجام دهید.  گوشی و ساعت های هوشمند اندروید نیز از این قاعده مستثنی نیستند. درست است که گوگل اقدام به توسعه ساعت های هوشمند نکرده است ولی با ارائه سیستم عامل قدرتمند Wear نشان داده است که قصد ندارد در این حوزه نیز پا پس بکشد. با استفاده از این سیستم عامل بدون آن که نیازی به استفاده از تلفن همراه خود داشته باشید می توانید اپلیکیشن ها را مستقیما در ساعت هوشمند نصب کنید. تقریبا همه برنامه های اندرویدی که در تلفن همراه خود استفاده می کنید را می توانید برای ساعت های هوشمند نیز مورد استفاده قرار دهید. البته با دانلود نسخه مناسب آن ها. دیگر سیستم های عامل نظیر سیستم عامل تایزن سامیونگ به نسبت اپل و اندروید از تنوع اپلیکیشن کمتری برخوردار هستند.

خرید ساعت هوشمند جی پی اس دار

راهنمای خرید ساعت هوشمند سامسونگ

بسیاری از مدل های جدیدتر ساعت هوشمند دارای GPS هستند. با استفاده از این قابلیت شما قادر به کارهای بسیاری خواهید بود. از مشخص کردن مسافت در هنگام دوندگی و دوچرخه سواری گرفته تا مسیریابی. البته به خاطر داشته باشید که استفاده از GPS موجب سریع تر خالی شدن شارژ باتری ساعت خواهد شد. بنابراین با در نظر گرفتن این نکته و در صورت نیاز از وجود این قابلیت در ساعت هوشمند انتخابی خود اطمینان حاصل کنید.

خرید ساعت هوشمند با قابلیت نصب سیم کارت

خرید ساعت هوشمند با قابلیت نصب سیم کارت

می خواهید پرداخت هایتان را با مچ دستتان انجام دهید؟ یا از آن برای کار با تلفن همراه استفاده کنید؟! برخی از مدل های جدید دارای سوکتی برای سیمکارت هستند که شما را در خیلی از اوقات حتی بی نیاز از گوشی همراه می کنند. با استفاده از ساعت هوشمند با قابلیت نصب سیم کارت دیگر نیاز نیست که برای استفاده از برخی امکانات نظیر دریافت و اعلان تماس ها و پیامک ها حتما تلفن همراهتان هم کنارتان و در نزدیکی ساعت هوشمند باشد. همچنین بسیاری از ساعت های هوشمند دارای چیپ NFC هستند. این چیپ ها شما را قادر می سازند که برخی پرداخت های مالی را از طریق ساعتتان انجام دهید. همه مدل های Apple Watch دارای قابلیت Apple Pay هستند که شما را قادر می سازند حتی بدون وجود آیفون یا یک سیمکارت به پرداخت موردنظر خود بپردازید. سیستم عامل Wear هم از امکان مشابهی تحت عنوان Android Pay استفاده می کند.

مقاومت در برابر رطوبت در ساعت های هوشمند

بهترین ساعت هوشمند

ساعت ها همیشه در معرض آب هستند. چه هنگامی که دستان خود را می شویید چه هنگامی که هوا بارانی می شود. بنابراین اگر این ساعت ها در مقابل مقاوم نباشند به راحتی خراب خواهند شد. انواع ساعت های ضد آب وجود دارد. برخی از آن ها تنها در برابر قطرات باران مقاوم هستند ولی بعضی مدل ها حتی در عمق چند متری آب هم به کار خود ادامه می دهند. بنابرابن اگر شناگر هستید این ساعت های هوشمند ضد آب را از دست ندهید!

دارا بودن ضمانت و گارانتی

ساعت هوشمند ارزان چینی

وقتی ابزاری خریداری می کنید که برای بلند مدت روی آن حساب کرده اید مطمئنا نخستین چیزی که از آن می خواهید ثبات در عملکرد است. برای مثال شما می توانید باتری یا دست بند ساعت هوشمند خود را به راحتی عوض کنید. اما اگر صفحه نمایش آن دچار خش شود چظور؟ احتمالا هزینه سنگینی برای تعویض آن روی دستتان خواهد گذاشت. این چیزی است که اکثر مردم آن را در نظر می گیرند. وقتی ساعتی میخرید و از آن هر روز استفاده می کنید ولی در نهایت مشکلی برای آن پیش می آید حداقل انتظاری که دارید این است که هزینه تعمیر یا تعویض آن زیاد نباشد. بنابراین شاید بهتر باشد که قبل از خرید به گارانتی ساعت هم توجه کنید.

توجه به ظاهر ساعت های هوشمند به هنگام خرید

ساعت هوشمند دوربین دار

تا اینجای مطلب راهنمای خرید ساعت هوشمند در مورد ویژگی هایی که باید در یک ساعت هوشمند وجود داشته باشد صحبت شد. اما در اینجا می خواهیم به چیزی اشاره کنیم که می توان گفت کاملا سلیقه ای است. ظاهر ساعت را حتما باید بپسندید. خیلی از مردم این اشتباه را می کنند که تنها به مشخصات فنی ساعت هوشمند مردانه یا زنانه توجه می کنند و بدون در ظر گرفتن ظاهرش اقدام به خریداری آن می کنند. در حالی که حتی بهترین ساعت هوشمند هم اگر از لحاظ ظاهری باب میل شما نباشد پس از چند وقت از آن دلزده خواهید شد.

در همین راستا برای خرید انواع هندزفری نیز می توانید مطلب راهنمای خرید بهترین هندزفری ، هدست و هدفون بلوتوث بی سیم را در انزل وب مطالعه کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب امروز شما را برای خرید ساعت هوشمند ارزان و حرفه ای برند های رایج بازار مثل سامسونگ ، آیفون ،هواوی ، شیائومی ، ال جی ، سونی و… راهنمایی کردیم. آیا این مطلب به شما کمک کرد؟ اگر نکته دیگری هم می دانید که در مطلب به آن اشاره نشده است، به همراه سایر نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود در دیدگاه این پست با ما به اشتراک بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

تشخیص ایرپاد پرو اصل و فیک
تشخیص ایرپاد اپل اصل و فیک سخت نیست! این ۱۰ مورد را سریع بررسی کنید
آموزش 8 روش حل مشکل Is No Longer Available در آیفون
آموزش ۸ روش حل مشکل Is No Longer Available در آیفون
آموزش 14 روش حل مشکل نصب برنامه در مک
آموزش ۱۴ روش حل مشکل نصب برنامه در مک
معرفی و دانلود 14 تا از بهترین آنتی ویروس خوب و قوی برای آیفون
معرفی و دانلود ۱۴ تا از بهترین آنتی ویروس خوب و قوی برای آیفون

نظرات