آموزش عکاسی پرتره

آموزش عکاسی پرتره: ۱۶ نکته کلیدی برای گرفتن یک پرتره خوب!

هنر عکاسی از پرطرفدارترین شاخه های هنری است که روز به روز به علاقه مندان آن افزوده می شود. مثل هر هنر دیگری، عکاسی نیز ا سبک های متعددی تشکیل شده است که هر کدام به فراخور خود علاقه مندانی دارند. یکی از پر طرفدارترین این سبک ها، عکاسی پرتره می باشد که در آن سوژه اصلی عکس معمولا صورت یک انسان است. در این مطلب انزل وب قصد داریم به آموزش عکاسی پرتره و نکات پیرامون آن بپردازیم.

آموزش عکاسی پرتره مبتدی تا حرفه ای

Guide to Portrait Photography: Tips for Stunning Portrait Photography

پیش از این در انزل وب به ۷ روش جالب و کاربردی برای گرفتن سلفی و نیز ۱۰ ترفند ساده برای افزایش مهارت عکاسی با موبایل اشاره شد. در همین راستا در این مطلب ضمن معرفی سبک عکاسی پرتره به نکاتی جهت آموزش آن اشاره خواهیم نمود.

عکاسی پرتره چیست؟

عکاسی پرتره در واقع به نوعی از عکاسی گفته می شود که در آن از چهره انسان عکبرداری می شود. این عکس می تواند به صورت تمام رخ، نیمرخ یا نیم تنه باشد. این نوع عکاسی هم بین عکاسان حرفه ای و هم میان عکاسان آماتور از محبوبیت بالایی برخوردار است. شاید دلیل این محبوبیت تمرکزی است که در عکاسی پرتره روی انسان وجود دارد. این ویژگی فرصت های فراوانی را برای عکسان ایجاد می کند تا بتوانند حرف های خود را در قالب عکس هایشان به مخاطب برسانند. در ادامه به مواردی که رعایت آن ها می تواند تجربه عکاسی پرتره را برای شما لذتبخش تر و البته حرفه ای تر کند خواهیم پرداخت.

توجه به احساسات

عکاسی پرتره در طبیعت

معمولا مردم فراموش می کنند که یک عکس پرتره بدون احساسی واقعی با بیننده اش ارتباطی برقرار نمی کند. بشریت به دیدن احساسات واقعی متمایل است نه لبخندی سرسری. این موضوع حتی مهم تر از مکان عکاسی، روشنایی آن و دیگر موارد فنی عکاسی است. اولین چیزی که مردم به آن دقت می کنند ارتباطی است که موضوع با دوربین دارد و تنها راه رسیدن به این موضوعع آن است که موضوع و سوژه عکس، خودش باشد و در حال نقش بازی کردن نباشد.

پیدا کردن سوژه ای جالب برای عکاسی پرتره اجتماعی

برخی عکاسان عادت دارند که هر روز در گوشه ای از خیابان بنشینند و در همان حال به دنبال سوژه ای خاص بگردند. معمولا حاصل این کار یک گالری پر از چهره ها از همه سن و نژاد و پس زمینه ای می شود که بسیار جذاب است. مطمئنا امتحان کردن این راه یا دیگر راه ها جهت پیدا کردن سوژه های منحصر بفرد به شما در خلق پرتره های به یاد ماندنی کمک خواهد کرد.

ترکیب بندی (CMPOSITION)

هدف از ترکیب بندی تصویر، جلب توجه مخاطب به مهمترین جزئیات پرتره است. جزئیاتی مثل چهره، سوژه و به طور خاص چشم ها. در عکاسی پرتره با موبایل یا دوربین عکاسی دو قانون مهم باید مورد توجه قرار گیرد: قانون یک سوم و عمق. این موضوعی ثابت شده است که چشم مهم ترین جزء از اجزای چهارگانه تصویر است. توجه به این چهار چزء موجب در چشم بودن بیشتر سوژه مورد نظر عکاس می شود.

آموزش عکاسی پرتره حرفه ای

علاوه بر این تصاویر تولید شده توسط عکاس معمولا دو بعدی هستند. بنابراین برای بخشیدن ظاهری سه بعدی به آن و بولد کردن سوژه اصلیباید عمقی در ترکیب بندی عکس وجود داشته باشد. اوجه به پیش زمینه و پس زمینه تصویر برای رسیدن به عمق لازم ضروری است.

توجه به نور و روشنایی در عکاسی پرتره در شب و روز

عکاسی پرتره اجتماعی

موضوع نور در عکاسی به خودی خود نیازمند یک مقاله جدا است. اما به صورت مختصر در اینجا به آن خواهیم پرداخت. معمولا در عکاسی پرتره استفاده از نوری که از پنجره می تابد بسیار محبوب است. علاوه بر این، هنگام تصویربرداری در فضای باز، آگاهی از جهت نور حیاتی است. برای رسیدن به بهترین نور، سوژه عکس را با منبع نور روبرو کنید. در فضای باز معمولا نور از بالای سر می تابد. در آن شرایط، چرخش سوژه ها کمی به سمت بالا و به سوی نور اثرگذار است.

همچنین توجه به زمان روز هم مهم است. گرچه در هر ساعتی از روز که باشید اگر به درستی از موقعیت استفاده کنید می توانید بهترین کفیت نور را در عکس های خود انعکاس دهید. برای مثال یک ساعت قبل از غروب، کل آسمان به شکل یک جعبه بزرگ نقاشی به نظر می رسد. این زمان بهترین وقت برای استفاده از نور ملایم خورشید است.

برای کار با نور در عکاسی می توانید به مطلب چگونه در عکس های خود دنباله نور ایجاد کنیم مراجعه کنید.

جهت عکاسی پرتره حرفه ای به تنظیمات دوربین توجه کنید!

آموزش عکاسی پرتره با موبایل

اغلب مردم به جای دیدن یک پرتره که از لحاظ فنی در بهترین حالت ممکن باشد ترجیح می دهند پرتره ای خلاقانه ببینند. پس در تنظیمات دوربین خود این نکته را مد نظر داشته باشید. هر DSLR دارای یک حالت اولویت دیافراگم است. این حالت به عکاس اجازه انتخاب iso و f-stop را می دهد در حالی که دوربین هم با انتخاب سرعت مناسب برای شاتر، تصویر را به درستی ثبت نماید. بهتر است برخی تنظیمات را به خود دوربین بسپارید و شما به عنوان عکاس روی جزئیات مهم تر تمرکز کنید. البته گاهی اوقات دوربین در انتخاب سرعت شاتر به خوبی عمل نمی کند که عکاس به راحتی می تواند با تنظیم جریان نوردهی آن را تنظیم نماید. این شاید بهتر از آن باشد که برای هر بار عکاسی تنظیمات را به صورت دستی از اول تنظیم نمود.

برای آگاهی بیشتر در مورد دوربین های می توانید مطلب بررسی و مقایسه کامل تفاوت های دوربین SLR با DSLR را در انزل وب مطالعه نمایید.

استفاده از لنز مناسب

عکاسی پرتره چیست

انتخاب فاصله کانونی مناسب بسیار مهم است. فاصله کانونی ممکن است موجب تحریف و عدم اهمیت به سوژه اصلی عکاسی شود. معمولا ۸۵ میلی متر برای قاب کامل دوربین و ۵۰ میلی متر برای سنسور کراپ شده جهت عکاسی پرتره مناسب است. هر دو این لنزها به اندازه کافی واید هستند تا بتوانند مناظر اطراف را با فاصله ای مناسب ثبت کنند. لنزهای اصلی ثابت مانند ۵۰ میلیمتر یا ۸۵ میلیمتر لنزهایی سریع با دیافراگم گسترده هستند که قادر به کار با تنظیمات مختلفی هستند. عکسبرداری با لنز واید به شما در خلق عکس هایی به یاد ماندنی کمک می کند. همچنین در صورتی که موضوع شما در یک مکان قابل توجه باشد، می توانید تاثیر گسترده ای نیز داشته باشد.

رنگ های تکمیلی

وقتی که بحث انتخاب لباس و پس زمینه در فتوشاپ می شود استفاده از رنگ های تکمیلی تفاوت های زیادی ایجاد می کند.

آموزش عکاسی مقدماتی

رنگ های تکمیلی را در چرخه رنگ زیر می بینید. بهتر است همواره به انتخاب رنگ هایی برای لباس ها بپردازید که با رنگ پس زمینه عکس همخوانی داشته باشد.

آموزش عکاسی پرتره مبتدی تا حرفه ای

ژست سوژه عکاسی

در عکاسی پرتره با گوشی یا دوربین حرفه ای نحوه قرارگیری دست می تواند یک عکس را بسیار خاص یا خیلی خراب کند. شاید مشت کردن دست در عکس می تواند به طبیعی تر شدن آن کمک کند. به طور کل نوع ایستادن و ژست سوژه اصلی عکس باید حاکی از راحتی و طبیعی بودن آن باشد.

کادربندی سوژه

کادربندی تکنیکی است که با استفاده از آن باید توجه مخاطب را به سوژه اصلی عکس جلب نمایید. کادربندی به عکس عمق می بخشد و همانطور که پیش از این گفته شد چشم ها در اینجا هم نقش اصلی را ایفا می کند. در عکاسی پرتره در فضای باز یا بسته شما می توانید این کار را با قرار دادن سوژه خود در لب یک پنجره یا چارچوب در انجام دهید.

رآموزش عکاسی پرتره با دوربین دیجیتال

به طور کلی دو حالت عکاسی وجود دارد: Landscape که به معنی عکاسی با دوربین در حالت افقی است و Portrait که به معنی عمودی نگه داشتن دوربین هنگام عکاسی می باشد. البته اینکه با دوربین در حالت عمودی عکسبرداری کنید لزوما به این معنی نیست که در حال عکاسی پرتره هستید. بهتر است همواره با توجه به سوژه ای که دارید قاب و کادر مناسب برای عکاسی را انتخاب نمایید.

توجه به پس زمینه عکس در عکاسی پرتره هنری

شخصی که در پرتره شماست مرکز اصلی توجه مخاطب خواهد بود. با این حال گاهی قرار دادن آن در زمینه ای متفاوت با پس زمینه ای متفاوت تر می تواند به خاص تر شدنش کمک کند. گاهی اوقات شاید ترجیح دهد که پس زمینه عکس تا جای ممکن مینی مالیستی باشد.

عکاسی پرتره در طبیعت

همچنین استفاده از پس زمینه ای رنگی و دراماتیک می تواند سوژه شمار ا بیش از پیش مورد توجه قرار دهد.

آموزش عکاسی پرتره هنری

نگه داشتن دوربین در زاویه ای خاص

عمودی یا افقی نگه داشتن دوربین تنها کارهای ممکن در هنگام عکاسی پرتره نیستند. گاهی اوقات میتوانید عکاسی را با قرار دادن سوژه اصلی در زاویه ای نا معمول به صورت جالب تری تجربه کنید. این نوع عکاسی معمولا موجب ایجاد حس انرژی و شوخی در مخاطب هم می شود.

عکاسی پرتره چیست

عکاسی بدون تمرکز روی سوژه ای خاص

گرچه در استانداردهای عکاسی داشتن تمرکز روی یک سوژه از اوصل کار است ولی گاهی اتفاقا عدم تمرکز می تواند احساسات و منظور عکاس را بیش از پیش یه مخاطب برساند و حسی واقعی تر در وی ایجاد کند. دو نوع استراتژی برای این نوع از عکاسی وجود دارد:

۱- تمرکز بر عنصری دیگر و پرت کردن حواس مخاطب از سوژه اصلی. برای این کار می توان از دیافراگم بزرگ برای ایجاد عمق بارک میدان استفاده کرد ضمن آن که می توان چیزی را در پشت یا جلوی سوژه قرار داد.

آموزش عکاسی پرتره حرفه ای

۲- عکاسی بدون هیچ نقطه تمرکز خاصی. این نوع عکس ها می تواند فوق العاده رویایی و مرموز باشد.

آموزش عکاسی پرتره با موبایل

القای حس حرکت

آموزش عکاسی مقدماتی

پرتره علاوه بر اینکه می تواند بسیار ایستا باشد می تواند به القای حس جنبش و حرکت به مخاطب نیز بپردازد. اینکار از چند طریق ممکن می شود:

  • با حرکت دادن سوژه اصلی عکس
  • با ثابت نگه داشتن سوژه ول حرکت دادن دیگر عناصر موجود در عکس
  • با حرکت دادن دوربین

آموزش عکاسی پرتره با گوشی

نکته اصلی در هر سه روش استفاده از شاترهای تا حد ممکن آهسته است. البته اگر از سوژه ای با سرعت بالا عکاسی می کنید می توانید با انتخاب یک شاتر سریع و عکسبرداری از سوژه اصطلاحا آن را freeze کنید.

پر کردن قاب عکس

آموزش عکاسی پرتره هنری

یک راه برای اطمینان از اینکه سوژه عکس به طور کامل در معرض دید مخاطب قرار خواهد گرفت این است که کل کادر عکس را با چهره وی بپوشانید. البته این کاری نیست که بخواهید در تک تک عکس های خود انجام دهید ولی اگر سوژه مد نظر شما تنها عنصر مهم عکس است می توانید از این روش استفاده نمایید.

استفاده از عکس های سیاه و سفید

آموزش عکاسی پرتره با گوشی

وقتی روشنایی لازم برای ایجاد توازن در رنگ عکس را در اختیار ندارید استفاده از عکاسی سیاه و سفید می تواند بسیار کمک حال شما باشد. این عکس ها به خصوص اگر در حالت پرتره گرفته شده باشند به ایجاد حس کلاسیک بسیار کمک می کنند. در واقع این عکس ها علاوه بر حس کلاسیک نوعی پویایی خاص هم دارند که باعث می شود به ندرت حس کهنگی به آن ها دست دهد.

استفاده از فرمت عکاسی Raw

آموزش عکاسی پرتره در فضای باز

با اینکه عکاسی در این فرمت با چالش هایی نظیر حجم زیاد عکس همراه است ولی وقتی صحبت از عکاسی پرتره باشد اتفاقا بسیار کارآمد است. فایل های Raw مانند دیگر عکس ها قابلیت تنظیمات مختلف نظیر کنتراست، رنگ، نور و غیره را دارند ولی تفاوتی که در این فرمت با دیگر فرمت های عکاسی وجود دارد عدم فشرده سازی فایل می باشد. بدین ترتیب کوچکترین جزییات عکس هم با فرمت Raw مورد توجه قرار می گیرد. این نکته را برای مثال می توانید با فرمت JPEG مقایسه نمایید که با فشرده نمودن عکس موجب از دست رفتن برخی داده های گاه ارزشمند عکس می شود.  گرچه در عوض حجم کمتری را برای ذخیره عکس اشغال می کند.

تا اینجا به نکات اساسی در گرفتن یک عکس پرتره خوب اشاره شد. اما علاوه بر این نکات، موارد دیگری نیز هستند که می تواند به شما در این زمینه کمک کند که در ادامه به اختصا اشاره ای به آن ها می شود:

  • هیچوقت اهمیت چشم ها را در عکاسی پرتره فراموش نکنید.
  • سعی کنید تا جای ممکن زاویه دوربین همسطح با سوژه عکس باشد. برای مثال در عکاسی از کودکان، دوربین را در زاویه دید بزرگسالان قرار ندهید.
  • در تنظیمات دوربین به توازن نور سفید حتما توجه کنید.
  • در تنظیمات دوربین، ISO را افزایش دهید.
  • از رفلکتور استفاده کنید.
  • از فلاش تکمیلی یا پ کننده (Fill Flash) در روزهای آفتابی استفاده کنید.
  • با استفاده از نور فلاش، عکس خود را هنری کنید.

جهت آگاهی از کارایی انواع دوریبن ها می توانید مطلب بررسی ۶ سایت تخصصی مقایسه دوربین های عکاسی را مطالعه نمایید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این پست سعی شد به آموزش عکاسی پرتره و نکات مهم آن پرداخته شود. آیا تا به حال سابقه این نوع عکاسی را داشته اید؟ شما می توانید نظرات و تجربیات خود را در این مورد در بخش نظرات این پست با ما در میان بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

آموزش عکاسی طلا و جواهر 16 نکته مهم که باید رعایت کرد!
آموزش عکاسی طلا و جواهر ، ۱۶ نکته مهم که باید رعایت کرد!
8 سایت فوق العاده برای ایده گرفتن در عکاسی
۸ سایت فوق العاده برای ایده گرفتن در عکاسی
آموزش و ترفندهای عکاسی حرفه ای در خانه
آموزش و ترفندهای عکاسی حرفه ای از خود در خانه
نکته مهم عکاسی از غذا برای اینستاگرام
آموزش ۲۱ نکته مهم عکاسی از غذا برای اینستاگرام و..

نظرات