تفاوت بین FAT32 و NTFS چیست؟ کدام یک مناسب درایو شما است؟

راهنما: تفاوت بین FAT32 و NTFS چیست؟ کدام یک مناسب تر است؟

فکر می کنید داده های شما در هارد دیسک، فلش یا کارت های حافظه چگونه ذخیره، مدیریت و سازماندهی می شوند؟ یک هارد دیسک فقط با صفر و یک کار می کند و چیزی که به این اعداد معنا می بخشد در واقع مفهومی به نام سیستم فایل است که در این مطلب انزل وب ضمن معرفی آن به بررسی تفاوت بین FAT32 و NTFS که از مهم ترین سیستم فایل هایی هستند که امروزه مورد استفاده قرار می گیرند خواهیم پرداخت.

فرق بین FAT32 و NTFS ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷ چیست؟

What is the Difference Between NTFS and FAT32 

پیش از این در انزل وب به آموزش کامل فرمت درایو C و سایر درایو های ویندوز و نیز ۶ ترفند افزایش سرعت هارد دیسک داخلی یا اینترنال در ویندوز پرداخته شده است. این بار قصد داریم به بررسی تفاوت بین فایل های FAT و NTFS در ویندوز بپردازیم و در این حین با مفهوم سیستم فایل نیز آشنا شویم.

سیستم فایل چیست؟

سیستم فایل در واقع راهی برای سازماندهی فایل ها و پوشه ها در هر پارتیشن است. در سیستم فایل مشخص می شود که نحوه ذخیره داده ها باید چگونه باشد یا چه نوع اطلاعاتی قابل ذخیره هستند. مشخصاتی مثل نام فایل ها، محدودیت ها و دیگر صفاتی که باید در هر درایو وجود داشته باشد توسط سیستم فایل مشخص می شود. در طول سالیان، سیستم فایل های مختلفی توسط پلتفرم های متفاوت توسعه داده شده است که از این میان، مطمئنا معروف ترین و پر کاربردترین آن ها سیستم فایل های NTFS و FAT32 هستند که در ادامه ضمن معرفی آن ها به بررسی تفاوت شان خواهیم پرداخت.

فرمت NTFS چیست؟

NTFS فرمتی است که در حال حاضر ویندوز به صورت پیش فرض از آن استفاده می کند. بنابراین وقتی که ویندوزی را به تارگی نصب می کنید سیستم فایل آن به شکل پیش فرض در فرمت NTFS خواهد بود. این سیستم فایل نخستین بار در یکی از نسخه های ویندوز XP مورد استفاده قرار گرفت. گرچه ریشه های آن به ویندوز NT بر می گردد. این سیستم فایل دارای ویژگی های جدیدتری نسبت به سیستم فایل FAT32 است. ویزگی هایی مثل ثبت تغییرات، رمزنگاری، لینک های سخت افزاری و دیگر قابلیت ها. بسیاری از این ویژگی ها برای عملکرد صحیح سیستم عامل ضروری هستند. به طور کلی اگر از سیستم عامل ویندوز استفاده می کنید حتما استفاده از سیستم فایل NTFS را در صدر انتخاب های خود قرار دهید.

فرمت FAT32 چیست؟

FAT32 یکی از قدیمی ترین سیستم فایل ها است که هنوز هم در حال استفاده در طیف وسیعی از سیستم عامل ها است. این سیستم فایل در ویندوز ۹۵ معرفی شد تا جایگزینی برای سیستم فایل FAT16 که در سیستم عامل داس استفاده می شد باشد. همین قدیمی بودن هم مزیتی برای این سیستم فایل است و هم یک عیب! مزیتی که این قدمت به ارمغان آورده است این است که بسیاری از ابزارها و سیستم های عامل از هر پلتفرمی در حال حاضر از این سیستم فایل استفاده می کنند. این قضیه شامل کنسول های بازی و هر ابزاری که از پورت های USB استفاده می کند مانند فلش مموری ، هارد اکسترنال و.. هم می شود. به همین دلیل از سیستم فایل FAT32 در اکثر دستگاه های پرتابل استفاده می شود. با این حال با پیشرفت فناوری به نظر می رسد بسیاری از محدودیت هایی که در این سیستم فایل قدیمی وجود دارد کار با آن را سخت کرده است.

اگر در شناسایی هارد و فلش در تلویزیون خود به مشکل بر خوردید می توانید مطلب ۸ روش رفع مشکل عدم شناسایی هارد اکسترنال و فلش مموری در تلویزیون هوشمند را مطالعه کنید.

فرق بین FAT32 و NTFS

فرمت فلش مموری fat یا ntfs

در ادامه از جهات گوناگون به بررسی تفاوت بین سیستم فایل های FAT32 و NTFS خواهیم پرداخت تا بیش از پیش با کاربردهای هر کدام آشنا شوید:

تحمل خطا: سیستم فایل NTFS همه تغییرات روی داده در دیسک را ثبت می کند. بنابراین در صورت بروز هر گونه خرابی یا خطایی در سیستم، به صورت خودکار و بدون اطلاع کاربر از این اطلاعات ثبت شده برای حل مشکل استفاده می شود. در سیستم فایل FAT32 شیوه کار به اندازه ای متفاوت است. در اینجا دو کپی متفاوت از تنظیمات فایل های ذخیره شده در سیستم نگهداری می شود و بدین ترتیب در صورت بروز هرگونه مشکلی از این فایل های پیشتیبان برای رفع مساله استفاده می شود.

فشرده سازی: در FAT32 هیچگونه فشرده سازی صورت نمی گیرد. در حالی که در NTFS می توانید فایل ها و پوشه ها را به صورت جداگانه فشرده سازی کنید که در افزایش سرعت سیستم می تواند تاثیر به سزایی داشته باشد. از سویی دیگر سیستم فایل FAT32 قادر به کار با فایل های خیلی بزرگ هم نیست و محدودیت ۴ گیگابایت را برای فایل ها در نظر گرفته است. اهمیت این مساله آنجا مشخص می شود که مثلا برای کپی کردن یک فیلم با کیفیت که حجمی بیش از ۴ گیگابایت دارد در یک فایل فلش که از فرمت FAT32 استفاده می کند مطمئنا به مشکل بر خواهید خورد. در اینگونه مواقع باید فرمت فلش را به NTFS تغییر دهید.

سازگاری: سیستم فایل NTFS تقریبا با همه نسخه های ویندوز سازگاری دارد. در واقع اولین نسخه ویندوز که از این سیستم فایل پشتیبانی می کرد ویندوز محبوب XP بود. اما در سیستم های عامل مک، پشتیبانی چندانی از NTFS صورت نمی گیرد. برای مثال در MAC OS X درایوهای NTFS تنها قادر به خوانده شدن هستند و نمی توان چیزی روی آن ها نوشت. در حالی که این سیستم عامل به طور کامل، سیستم فایل FAT32 را پشتیبانی می کند. برخی از نسخه های لینوکس نیز به صورت کامل از سیستم فایل NTFS پشتیبانی نمی کنند. نکته جالب در این میان اینکه حتی دستگاه Xbox 360 که محصول خود مایکروسافت است هم قادر به خواندن فرمت NTFS نیست. بنابراین شاید این نکته را بتوان یکی از نقاط ضعف اساسی این سیستم فایل در برابر FAT32 دانست.

حجم فایل و پارتیشن: همان طور که در بالا اشاره شد حداکثر حجم فایل در FAT32 می تواند تا ۴ گیگابایت باشد. این مقدار برای پارتیشن ها حدود ۲ ترابایت است. بنابراین برای مثال اگر دارای یک هارد دیسک ۶ ترابایتی هستید می توانید سه پارتیشن ۲ ترابایتی روی آن ایجاد کنید. اما این مساله در NTFS به گونه ای دیگر است. حداکثر حجم هر پارتیشن در این سیستم فایل می تواند تا ۶۴^۲ باشد. در واقع شاید اگر بگوییم که NTFS هیچ محدودیتی برای این منظور قائل نشده است سخن اشتباهی نباشد.

در صورتی که به ساخت درایو مجازی با فرمت NTFS یا FAT32 نیاز دارید می توانید مطلب آموزش ساخت درایو مجازی در ویندوز بدون نرم افزار و با نرم افزار را در انزل وب مطالعه نمایید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز در انزل وب به بررسی تفاوت بین FAT32 و NTFS پرداختیم. آیا تا کنون با این مفاهیم آشنا بوده اید؟ منتظر ارسال نظرات، پیشنهادات و تجربیات شما در دیدگاه این پست هستیم.

به این مطلب امتیاز دهید
ممنونیم، امتیاز شما ثبت شد 🙂

مطالب مرتبط

انزل وب
مجموعه ترفندهای ویندوز ۸ – سری ۱
انزل وب
بررسی و راهنمای کامل استفاده از ویندوز ۸
انزل وب
تازه های ویندوز ۸ – بخش چهارم
تازه های ویندوز ۸ – بخش سوم

نظرات