آموزش کامل تصویری نصب ویدئو پروژکتور در خانه یا محل کار

آموزش کامل تصویری نصب ویدئو پروژکتور در خانه یا محل کار

از ویدئو پروژکتور برای نمایش تصاویر روی یک پرده نمایش یا روی دیوار استفاده می شود. امروزه تقریبا در هر دانشگاه و مدرسه و اداره ای می توان این پروژکتورها را دید که برای اهداف گوناگون مورد استفاده قرار می گیرند. در این مطلب انزل وب قصد داریم شما را در زمینه طریقه نصب ویدئو پروژکتور در خانه یا محل کار و راه اندازی آن راهنمایی کنیم.

راهنمای تصویری راه اندازی و نصب ویدئو پروژکتور به سقف

How to Install a Projector at Home or Work

پیش از این در انزل وب به آموزش ۲ روش ساخت دوربین دید در شب با گوشی و دوربین دیجیتال و همچنین آموزش ۱۰ روش نصب و مخفی کردن دوربین مداربسته در فضای آزاد پرداخته شد. این بار در این مطلب می خواهیم به راهنمای نصب دیتا ویدیو پروژکتور بپردازیم.

روش نصب دستگاه و پرده ویدئو پروژکتور

۱- بهترین مکان برای نصب پروژکتور را انتخاب کنید. بهتر است دیواری انتخاب شود که نور مستقیمی به آن نتابد. اگر نور به دیوار می تابد شاید بهتر باشد که پرده ای برای پنجره تهیه کنید.

خدمات نصب ویدئو پروژکتور

۲- ارتفاع مد نظرتان را برای پرده ویدئو پروژکتور انتخاب کنید. این موضوع بیش از همه به ابعاد اتاق بستگی دارد. اما به طور کلی فاصله ۶۰ تا ۹۰ سانتی متری از سطح زمین مناسب خواهد بود. بهتر است بخشی از اتاق را برای این کار انتخاب کنید که زیاد محل رفت و آمد اشخاص نباشد.

آموزش راه اندازی دیتا ویدئو پروژکتور

۳- ابعاد پرده ویدئو پروژکتور را هم اندازه بگیرید و آن را در ذهن خود به خاطر داشته باشید.

۴- حالا فاصله پروژکتور تا دیوار را باید اندازه بگیرید. این فاصله با کمک معیاری تحت عنوان throw ratio اندازه گرفته می شود که برای هر پروژکتوری به صورت جداگانه وجود دارد. فرمول محاسبه این فاصله بدین شکل است: throw ratio  * عرض پرده. در این فرمول می توانید از هر واحد اندازه گیری مثل اینچ یا سانتی متر استفاده کنید.

طریقه نصب ویدئو پروژکتور به کامپیوتر

  • برای مثال فرض کنید که ابعاد پرده، ۱۰۰ اینچ است و throw ratio نیز در رنج بین ۱.۴:۱ تا ۲.۸:۱ قرار دارد. اگر فاصله را طبق فرمول اندازه بگیریم به عددی بین ۱۴۰ تا ۲۸۰ اینچ یا همان ۳۵۵ تا ۷۱۱ سانتی متر خواهیم رسید. این عدد در واقع نشان دهنده حداکثر فاصله ای است که می تواند بین پروژکتور و پرده نمایش وجود داشته باشد.
  • این فرمول را به نحو دیگری نیز می توان مورد استفاده قرار داد. به این ترتیب که این بار فاصله دلخواهتان را بر throw ratio تقسیم کرده تا ابعاد مورد نیاز برای پرده به دست آید. در واقعع در این روش از قبل، فاصله بین ویدئو پروژکتور و پرده مشخص شده است و فقط نیازمند تنظیم ابعاد پرده نمایش جهت درست نشان داده شدن تصویر هستید که طبق این فرمول می توانید آن را به دست آورید.

اگر می خواهید برای گوشی همراه خود یک پروژکتور بسازید مطلب با ساده ترین ابزار ها برای گوشی خود یک پروژکتور بسازید را مطالعه کنید.

۵- حالا با استفاده از فاصله بدست آمده می توانید آن را با توجه به ابعاد اتاق خود مورد ارزیابی قرار دهید. همیشه موارد زیر را در انتخاب مکان نصب ویدئو پروژکتور در نظر داشته باشید:

  • مکان مخاطبین جهت دیدن پرده: برای مثال اگر ویدئو پروژکتور خیلی سنگین باشد، شاید بهتر باشد که آن را درست بالای سر خود قرار ندهید.
  • کابل های پروژکتور: پروژکتورها معمولا دارای دو کابل هستند: کابل پاور و کابل HDMI برای نصب پروژکتور به لپ تاپ و کامپیوتر. مطمئن شوید که فاصله مورد نظر را با توجه به طول این کابل ها رعایت می کنید.
  • تست تصویر: حتی با وجود محاسباتی که انجام شد ممکن است تصویر به درستی نمایش داده نشود. بنابراین همواره ویدئو پروژکتور را در موقعیت های مختلف تست کنید. برای مثال هر چه فاصله کمتر باشد معمولا تصویر روشن تر و هر چه این فاصله بیشتر باشد، تصویر به شکل تیره تری دیده می شود.

سیم کشی ویدئو پروژکتور

۶- افست عمودی پروژکتور را پیدا کنید. افست عمودی نشان دهنده مکان قرارگیری ویدئو پروژکتور نسبت به پرده نمایش است. در واقع در اینجا باید ارتفاعع پروژکتور را مشخص کنیم. افست مثبت به معنی این است که تصویر بالتر از لنز پروژکتور قرار خواهد گرفت و افست منفی نشاندهنده عکس این عمل است. معمولا افست مثبت را برای نصب دیتا پروژکتور انتخاب می کنند.

نصب پروژکتور به لپ تاپ

  • برخی از ویدئو پروژکتورها دارای لنز عمودی هستند که به شما اجازه می دهند بدون دستکاری مکان پروژکتور به تنطیم ارتفاع تصویر آن بپردازید. اگر پروژکتور شما هم دارای چنین لنزی است از آن استفاده کنید.
  • اگر پروژکتور شما از این لنز بهره نمی برد پس دقیقا طبق محاسباتی که در مرحله بعد انجام خواهیم داد عمل کنید.

۷- برای محاسبه مکان قرارگیری دیتا پروژکتور به صورت عمودی باید از این فرمول استفاده کنید: ارتفاع پرده نمایش * درصد افست = فاصله لنز از بالا یا پایین مرکز تصویر.

طریقه نصب پروژکتور

  • برای مثال ویدئو پروژکتوری با افست -۹۶.۳% تا +۹۶.۳% در اختیار داریم. یک صفحه نمایش پروژکتور معمولا با استاندارد ۱.۷۸:۱ که نشان دهنده نسبت ابعاد ۱۶:۹ است کار می کند. طبق محاسباتی که انجام می دهیم ارتفاع پرده نمایش، ۵۶.۱۸ اینچ خواهد بود.
  • حالا طبق فرمولی که پیش از این ذکر شد، فاصله مورد نیاز برای لنز را محاسبه می کنیم که جواب بدست آمده ۵۴.۱۰ اینچ است.
  • این یعنی پروژکتور باید در نقطه ای قرار بگیرد که نسبت به مرکز پرده نمایش بین ۵۴.۱۰ اینچ از پایین تا ۵۴.۱۰ اینچ تا بالای آن قرار داشته باشد.

۸- در صورت نیاز می توانید تقریبا همین محاسبات را برای به دست آوردن افست عمودی پروژکتور نیز انجام دهید. فرمول محاسبه افست افقی بدین شکل خواهد بود: عرض پرده نمایش * درصد افست = فاصله لنز از سمت چپ و راست پرده نمایش.

پارچه مناسب پروژکتور

  • اگر از افست عمودی برای تنظیم مکان پروژکتور استفاده کرده اید بهتر است از محاسبه و اعمال افست افقی خودداری کنید. زیرا ممکن است موجب به هم خوردن تنظیمات شود.

۹- شیوه نصب پروژکتورها بستگی به این دارد که آن را به سقف متصل می کنید یا به دیوار. البته در هر صورتی این پروژکتورها دارای محفظه ای هستند که به شما در تنظیم ارتفاع ان ها کمک می کنند. تنوع، اندازه و تحمل وزن این محفظه ها هم به نوع پروژکتور بستگی دارد.

  • با توجه به نوع نصب پروژکتور ممکن است به آداپتورهایی نیاز داشته باشید . مثلا اگر پروژکتور را روی سقف کاذب نصب می کنید باید حتما پایه های ویدئو پروژکتور مخصوص این روش را تهیه کنید تا بتواند وزن پروژکتور را تحمل کند.

۱۰- پایه تهیه شده را به پروژکتور وصل کنید. هم پایه و هم پروژکتور دسترالعمل هایی را برای این کار دارند که دقیقا طبق آن عمل کنید.

فاصله پروژکتور تا دیوار

۱۱- از یک سانتی متر برای مشخص کردن فاصله میان مرکز پایه تا لنز پروژکتور استفاده کنید. این فاصله را باید به مقداری که پیش از این برای فاصله میان پروژکتور و دیوار به دست آورده بودید اضافه کنید.

نصب دیتا پروژکتور

۱۲- جهت سیم کشی ویدئو پروژکتور از یک ولتاژیاب برای پیدا کردن سیم کشی داخل دیوار استفاده کرده و کیت را در مکان مناسب قرار دهید.

پایه های ویدئو پروژکتور

۱۳- کابل ها را به پروژکتور وصل کنید. برای اینکار از دفترچه راهمای پروژکتور کمک بگیرید.

روش نصب ویدئو پروژکتور

۱۴- در نهایت با استفاده از کنترل پروژکتور به اعمال تنظیمات مورد نظر آن بپردازید. پروژکتور را روشن کرده و طبق دفترچه راهنمای نصب دیتا ویدیو پروژکتور که در اختیار دارید، آن را تنظیم کنید. بهتر است قبل از تنظیمات دیگری مثل زوم یا لنز و فوکوس، به تنظیم تصویر بپردازد تا از این طریق کارتان سریع تر پیش برود.

آموزش نصب پروژکتور روشنایی

در صورت نیاز به کابل VGA بلندتر برای ویدیو پروژکتور خود قبلا در انزل وب به آموزش ساخت کابل VGA (وی جی ای) به همراه نقشه و رنگ بندی آن نیز پرداخته شده است که  می توانید به آن مراجعه کنید.

ویدیو آموزشی طریقه نصب ویدئو پروژکتور

در ادامه برای درک بهتر روند کار نصب پروژکتور میتوانید فیلم آموزشی زیر را مشاهده کنید:

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز در انزل وب به آموزش کامل تصویری نصب ویدئو پروژکتور در خانه یا محل کار پرداختیم. آیا در حین این کار نکات دیگری وجود دارد که در پست امروز بیان نشده باشد؟ با ذکر این نکات در بخش دیدگاه این پست، ما را در کامل تر شدن این مطلب یاری نمایید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

15 تا از بهترین ایده های جالب استفاده مجدد از لامپ سوخته
۱۵ تا از بهترین ایده های جالب استفاده مجدد از لامپ سوخته
آموزش 7 روش از بین بردن زردی پلاستیک وسایل برقی
آموزش ۷ روش از بین بردن زردی پلاستیک وسایل برقی
آموزش تصویری 4 روش ساخت وایت برد در خانه
آموزش تصویری ۴ روش ساخت وایت برد در خانه
آموزش تصویری ساخت عینک محافظ چشم در خانه
آموزش تصویری ساخت ماسک و عینک محافظ چشم در خانه

نظرات