Virtual number یا شماره تلفن مجازی چیست؟ آیا قابل ردیابی است؟

Virtual Number یا شماره تلفن مجازی چیست؟ آیا قابل ردیابی است؟

دنیا هر روز در حال پیشرفت است و سیستم های ارتباطی مخصوصا ارتباطات تلفنی نیز از این قافله عقب نمانده اند. امروزه وضعیت به گونه ای پیش می رود که بسیاری از شرکت ها به دنبال کنار گذاشتن خطوط سنتی تلفن که از طریق سیم کشی های سراسری به ایجاد ارتباط می پرداخت هستند. در این میان قابلیتی تحت عنوان شماره مجازی به وجود آمده است که می تواند بسیاری از محدودیت های سیستم های قدیمی ارتباط تلفنی را از میان بردارد. در این مطلب انزل وب نگاهی به مفهوم شماره مجازی و کاربردهای آن خواهیم داشت.

فواید و خطرات شماره مجازی چیست؟ امنیت آن چقدر است؟

What is Virtual Phone Number?

پیش از این در انزل وب به ۷ روش ردیابی و فهمیدن خوانده شدن ایمیل های فرستاده شده و نیز بررسی اینکه چه کسانی شماره تلفن شما را در تلگرام ، واتساپ ، لاین و.. گوشی خود دارند پرداخته شده است. این بار در این مطلب قصد داریم شما را با کاربرد شماره مجازی و طریقه استفاده از آن آشنا کنیم.

شماره تلفن یا شماره سیم کارت مجازی چیست؟

این شماره تلفن در واقع به دستگاه یا خط تلفن خاصی متصل نیست. در گذشته داشتن یک شماره تلفن به معنی اختصاص یک خط تلفن به شما بود که این خط تلفن از طریق سیم کشی های صورت گرفته به صورت فیزیکی به ایستگاه تامین کننده خدمات تلفن متصل می شد. هر تماسی که با این شماره گرفته می شد ابتدا به این ایستگاه هدایت شده و سپس به مقصد اصلی خود فرستاده می شد.

اما شماره مجازی با حذف این ابزار فیزیکی که طبیعتا به دنبال خود محدودیت هایی را نیز به  همراه داشتند به شما اجازه کنترل بیشتر و در نتیجه انعطاف پذیری بیشتر در دریافت انواع تماس های تلفنی را می دهد. شماره تلفن مجازی را با نام Cloud phone systems به معنای سیستم های تلفن ابری است نیز می شناسند. این شماره ها باید مستقیما از تولیدکنندگان آن ها خریداری شده و قابل مدیریت از طریق پرتال در وب هستنند. شما به عنوان استفاده کنندگان از این شماره می توانید مقصد اصلی آن را مشخص کرده و در صورت نیاز به صورت لحظه ای و بلادرنگ به تغییر آن نیز بپردازید.

مزایای شماره مجازی

از جمله مزایای استفاده از این شماره تلفن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

عدم نیاز به سخت افزار: سیستم های ابری همواره راهی موثر و کم هزینه برای استفاده در کاربردهای مختلف هستند و شماره مجازی هم که به نوعی یک سرویس خدمت ابری است از این قاعده مستثنی نیست. این هزینه کم بیش از همه به دلیل عدم نیاز این خدمات به سخت افزار برای راه اندازی آن ها می باشد.

راه اندازی آسان: در ادامه به شیوه راه اندازی این سرویس که به سادگی صورت خواهد پذیرفت خواهیم پرداخت.

مزایای ارتباطی: قابلیت های بسیاری از جمله IVR، ضبط تماس، انتقال تماس و نیز VoIP از جمله ویژگی هایی هستند که از طریق این شماره ها قابل دسترسی خواهند بود.

شماره تلفن یا شماره سیم کارت مجازی چیست؟

دسترسی: ایده اصلی پشت استفاده از شماره های مجازی همین مورد است که بتوان به صورت بی سیم و از سرتاسر جهان با اشخاص مورد نظر خود به ارتباط پرداخت.

کاربرد شماره مجازی

شماره مجازی را می توان در مقاصد گوناگونی به کار گرفت. از جمله این کاربردها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کسب و کار: از این شماره تلفن ها بیش از همه در کسب و کارهای تجاری استفاده می شود. بدین منظور با استفاده از شماره مجازی اقدام به ایجاد یک مرکز تماس می شود. این مرکز تماس در واقع ایستگاه های کاری مختلف در سرتاسر جهان را به صورت مجازی در یک مکان متمرکز می کند. همچنین اگر مشتریان یک کسب و کتار در شهرهای مختلفی پراکنده باشند با استفاده از این شماره ها به شیوه راحت تری می توان با آن ها به ارتباط پرداخت.

استفاده شخصی: افرادی که زیاد اهل سفر هستند می توانند از این شماره ها برای برقراری تماس ، ارتباط با دیگران در تلگرام ، واتس اپ ، توتیر و.. در نقاط مختلف دنیا استفاده کنند.

بازاریابی: برخی از شرکت ها به دلایلی از شماره های مجازی به عنوان یک کانال توزیع متفاوت به کار می گیرند از آن طریق به ارائه و تبلیغ محصولات و خدمات خود می پردازند.

ارائه خدمات مجازی: یکی دیگر از موارد کاربرد این شماره ها را می توان برای شرکت های کاملا مجازی دانست. این شرکت ها می توانند با دریافت شماره مجازی بدون سیم کارت به ارتباط با مشتریان و کارمندان خود در سراسر جهان بپردازند.

شیوه به دست آوردن شماره مجازی

این کار در صورت دسترسی داشتن به یک تامین کننده معتبر شماره های مجازی بسیار آسان و بدون دردسر خواهد بود. برای داشتن یک شماره مجازی باید مراحل زیر را طی کنید:

۱- به سایت ساخت شماره مجازی شرکت مورد نظر خود بروید. از جمله سرویس دهنده هایی که به ارائه شماره مجازی می پردارند می توان به Google Voice یا MightyCall اشاره کرد که البته استفاده از خدمات این سایت ها ممکن است در کشورمان با محدودیت هایی مواجه باشد.

۲- در ادامه به ایجاد حساب کاربری در سایت مورد نظر پرداخته و کشور مورد نظر خود را نیز انتخاب کنید.

۳- با توجه به کشوری که پیش از این انتخاب کرده اید به شما یک شماره مجازی رایگان یا پولی اختصاص داده خواهد شد.

۴- حالا می توانیداز این شماره در کامپیوتر شخصی، لپ تاپ یا گوشی همراه خود استفاده کنید.

برای دریافت شماره مجازی برای کاربران ایرانی قبلا در انزل وب به ۶ روش ساخت شماره مجازی رایگان برای تلگرام ، اینستاگرام ، واتساپ نیز پرداخته بودیم.

شماره مجازی چقدر امنیت دارد؟

هیچ کس نمی تواند ادعا کند که هر کدام از سیستم های ارتباطی از امنیت صد در صدی برخوردارند. با این حال این قضیه بیش از همه به نحوه استفاده شما از این تکنولوژی بستگی دارد. نکته ای که در باره شماره مجازی وجود دارد این است که ردیابی و احراز هویت دارنده این شماره مشکل است. زیرا شیوه کار ان بدین صورت است که هر شخصی ممکن است فقط یک بار از یک شماره مجازی استفاده کند.

با این حال برخی شرکت های ارائه دهنده اکانت مجازی رایگان و پولی، اطلاعات مشتریان را در پایگاه های داده خود ذخیره می کنند تا از این طریق در صورت لزوم بتوانند به شناسایی آن ها بپردازند. شاید این نکته موجب نگرانی شما شود. اما باید گفت موارد استفاده از این اطلاعات به مواقعی بر می گردد که عمل مجرمانه ای از طریق این شماره های مجازی صورت گرفته باشد و طبیعتا ثبت اطلاعات مشتریان جهت بازدارندگی آن ها از سوء استفاده از این سرویس تا حدودی لازم است.

شماره مجازی چقدر امنیت دارد؟

از طرف دیگر در مقایسه با خطوط تلفنی که در حال حاضر از آن ها استفاده می کنیم باید گفت که دقیقا به خاطر همین مشکل بودن ردیابی، شماره های مجازی از امنیت بسیار بیشتری برخوردارند. البته همه این ها تا حدود زیادی به سرویس دهنده ای که برای به دست آوردن شماره مجازی از طریق آن اقدام می کنید بستگی خواهد داشت.

قبلا به بررسی روش های مخفی کردن و عدم نمایش شماره تلفن در تلگرام ، موبوگرام نیز در انزل وب پرداخته شده است.

طریقه ردیابی شماره مجازی

فرض کنید از شخصی تماسی با استفاده از این شماره های مجازی دریافت نموده اید. چند روز بعد با همین شماره تماس می گیرید. اما یا به شبکه متصل نمی شوید یا شخصی دیگر پاسخ شما را می دهد! شیوه کار شماره های مجازی به همین شکل است و همانطور که پیش از این اشاره کردیم این شماره ها به راحتی قابل انتقال به شخص یا شرکتی دیگر هستند. بنابراین با این اوصاف می توان گفت که هک شماره مجازی و ردیابی این شماره ها هر چند کار غیر ممکنی نیست ولی بسیار سخت و زمان بر خواهد بود.

در بسیاری از کشورها در صورت وقوع جرم ، ردیابی این شماره ها نیازمند طی کردن مراحلی قانونی و حتی اجازه گرفتن از دادگاه می باشد. معمولا ردگیری این شماره ها از طریق ارائه دهنگان خدمات اینترنتی یا همان ISP صورت می گیرد که البته همانطور که گفته شد برای گرفتن اطلاعات در این زمینه باید به صورت قانونی وارد عمل شد که طبیعتا کار بسیار پر زحمت، زمان و هزینه بری برای شما خواهد بود.

در صورتی که می خواهید صاحب خطوط تلفنی عادی را بیابید می توانید به مطلب پیدا کردن و فهمیدن صاحب خط ایرانسل ، همراه اول ، رایتل و شماره تلفن ثابت در انزل وب مراجعه کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز در انزل وب به بررسی شماره تلفن مجازی (Virtual Number) ، کارایی قابلیت شنود و ردیابی و امنیت آن پرداختیم. آیا تا کنون با این مفهوم آشنا بوده اید؟ منتظر ارسال نظرات، پیشنهادات و تجربیات شما در دیدگاه این پست هستیم.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

نظرات

  • اسماعیل says:

    سلام آقا شماره مجازی برای واتساپ می خوام میشه واسه ما بفرستید

  • الی says:

    یه شماره مجازی بهم زنگ میزنه و اذیت میکنه چه جوری میشه شناخت ممنون از انزل وب

  • فرناز says:

    یک شماره مجازی همش از واتساپ بهم پیام میده و اذیتم میکنه میشه بگید چطور میتونم بفهمم طرف کیه؟

  • م says:

    سلام ببخشید سوال داشتم که آیا اداره اطلاعات و ادارت مرتبط یا مثلا مخابرات میتونن تشخیص بدن که روی یک موبایل کسی با خط مجازی آمریکا داخل تلگرام فعالیت داره؟؟؟

    • م says:

      سلام ببخشید سوال داشتم که آیا اداره اطلاعات و ادارت مرتبط یا مثلا مخابرات میتونن تشخیص بدن که روی یک موبایل کسی با خط مجازی آمریکا داخل تلگرام فعالیت داره؟؟؟و آیا این جرم محسوب میشه

    • حسن says:

      شماره هکر میخوام

    • مراد says:

      ! هزینه چگونه هست

  • Reza says:

    سلام باتشکر از انزل وب . چطور میشه فهمید شماره مجازی که بام تماس میگیره کیه؟

  • رحیمی says:

    سلام . ی شماره مجازی دائم بهم پیام میده و اذیتم می‌کنه تمام روح و روانم رو داغون کرده. چطوری میتونم از طریق اون شماره بفهمم اون کیه ؟

  • لیلایکتا says:

    ازکجابفهمم شماره مجازی لطفاً راهنمایی گنیپ

  • رها says:

    چرا باید همچین خطهایی بسازین من ی هفته روزگارم سیاه شده،هرروز میگم امروز فیلمامو پخش میکنه،زندانی شدم که عاشق زندانبانش،الان ی هفتس خبری ازش ندارم باکلی فیلم و عکس با ی خط مجازی فیک،داغونمم،نمیتونم به کسیم بگم چون آبرومو میره و میکشنم

    • امین هکر says:

      بهم پیام بده مشکلت رو حل کنم
      ۰۹۳۳۴۹۸…

      • shima says:

        منم یه نفر با شماره مجازی اذیتم میکنه میتونی کمک کنی؟

      • نگار says:

        سلام ، من یه مدنیه با یه آقایی آشنا شدم که با شماره آمریکا بهم زنگ میزنه و پیام میده ، میگه که کانادا زندگی می‌کنه من خیلی بهش وابسته شدم ،اما امروز اتفاقی دیدم که شماره مجازی وجود داره با کد و پیش شماره آمریکا ، می‌خوام ببینم راهی وجود داره که بفهمم شماره مجازی هست یا نه

  • سارا says:

    سلام من میخوام شماره مجازی خارجی رو تو سایت گوگل پلی ثبت کنم اگه بفهمن ایرانیم فوری بلاک میکنن میخواستم بدونم اگه موقع خرید سیم کارت مجازی اطلاعات هویتی ایرانی خودم بدم بعدا گوگل پلی میتونه به اطلاعات من دسترسی داشته باشه؟

  • Agro says:

    سلام من در حال حاظر ساکن المان هستم اما اتفاقا با یکی اشنا شدم در کشور امریکا ایشون واتساب داره و فقط میتونم پیام ارسال کنم و تماس وصل نمیشه . میخاستم بدونم شماره مجازی کدی . پیش شماره ای یا مشخصه ای ندارد که شناسایی بشه درحال حاظر با دوستان در ان کشور ساکن هستن راحت تصویری حرف میزنم اما این یک مورد نه تصویر نه بدون تصویر لطفا راهنمایی کنید ممنون

  • Ted says:

    تصوری که به مخاطب القا میشه، کامل نیست، من برای دومین بار درخوءت دسترسی به آرشیو مشخصات دریافت کننده شماره مجازی با پیش شماره یک ایالت در یک تایم دقیق رو برای پشتیبانی سازنده برنامه ایمیل زدم و اوکی گرفتم، یعنی اجازه دسترسی به من داده شد، البته با تشریح سوء استفاده دارنده شماره ، پروسه طول نکشید و در مرحله بعد با همکاری اپراتور ایرانی محدوده دکل آنتن دهی شماره مورد نظر رو مکان یابی رو تکمیل کردم و نهایتا یه رسیدم!

    • ارین says:

      سلام
      ببخشید میشه دقیق برام توضیح بدهی من یه کار حیاتی و واجبی برام پیش امده اگر راهی باشه که شماره مجازی را شناسایی بکنم لطفآ راهنمایی ام بکنید هر چند هزینه اش باشه پرداخت خواهم کرد

  • حسین says:

    میخواستم بدونم با این شماره ها کسی میتونه یهمون زنگ بزنه از طریق آنتن تلفن نه واتساپ؟

  • Ami says:

    چجوری میشه بفهمم شماره ای که باهام تماس میگیره مجازیه یا واقعی؟ لطفا کمک کنید

  • anahil says:

    چجوری میتونیم بفهمیم ک یه اکانا مجازیه یا واقعی ؟میشه کمک کنید لطفا؟

  • باکی بارنز says:

    جدیدا دیگه شماره مجازی وجود نداره

    هرچی برنامه بود واسه شماره مجازی دیگه نه کد میده نه شماره …. اگرم بده تلگرام براش کد نمیفرسته