راهنما: VoIP چیست؟ آشنایی با کاربرد و مزایا تکنولوژی تلفن VoIP

راهنما: VoIP چیست؟ آشنایی با کاربرد و مزایا تکنولوژی تلفن VoIP

در دنیای امروز با ظهور انواع فناوری های کاربردی مواجه هستیم. به گونه ای که ممکن است حتی علیرغم استفاده از آن ها، نامشان را هم نشنیده باشیم. یکی از این فناوری ها VoIP است که از آن در مواقعی که از طریق اینترنت به برقراری تماس های صوتی می پردازید استفاده می کنید. در این مطلب انزل وب به معرفی این فناوری ، تفاوت ، کاربرد و مزایای آن پرداخته ایم.

تلفن VoIP چیست؟ بررسی کاربرد ، مزایا و تفاوت های آن

(What is Voice Over IP (VoIP

برنامه های ارتباطی مثل پیام رسان ها یا شبکه های اجتماعی به همراه خود باعث ظهور انواع کاربردها و فناوری های مفید دیگر هم شده اند. VoIP هم یکی از این فناوری ها است که یکی از بهترین و به صرفه ترین راه های ارتباطی از طریق اینترنت می باشد. در این مطلب انزل وب به این خواهیم پرداخت که منظور از VoIP چیست و چه کاربردهایی دارد.

تکنولوژی VoIP چیست؟

VoIP مخفف عبارت Voice over Internet Protocol به معنای صدا روی پروتکل اینترنت است. این فناوری این امکان را فراهم می کند که با استفاده از اتصالات اینترنتی به تماس تلفنی با یک میکروفون یا اسپیکر بپردازیم. در واقع می توان VoIP را راهی جایگزین و ارزان تر برای برقراری تماس های تلفنی به جای استفاده از تلفن های آنالوگ قدیمی دانست. VoIP را می توان یکی از موفق ترین فناوری های دهه گذشته دانست.

سرویس VoIP چیست

نرم افزارهای پیام رسان و شبکه های اجتماعی محبوب نظیر فیس بوک، اسکایپ و واتساپ از این فناوری برای ایجاد امکان تماس صوتی میان کاربرانشان استفاده می کنند. همین امر نشان دهنده استقبال بسیار خوب از آن است. البته شاید هنوز VoIP راهی زیاد را تا اینکه بتواند به صورت کامل جای فناوری قدیمی تماس های تلفنی که ان را تحت عنوان POTS می شناسیم در پیش دارد. ولی با این حال سرعت رشد آن، نوید آینده ای درخشان در این حوزه را برای این تکنولوژی پر طرفدار و کارگشا می دهد.

سیستم VoIP چگونه کار میکند؟

یک تلفن VoIP قادر به تبدیل سیگنال های صوتی به داده های دیجیتالی خواهد بود. اگر بخواهیم تلفن های قدیمی را قابل تعامل با VoIP کنیم باید از آداپتورهای تلفن آنالوگ موسوم به ATA استفاده نماییم تا تبدیل مورد نظر را انجام دهند.

تلفن VoIP چیست؟

این داده های دیجیتالی از طریق اینترنت به مقصدی که با آن تماس گرفته شده است می رسند و در آنجا نیز از طریق نرم افزارهای مخصوص یا اسپیکرها قابل شنیدن خواهند بود.

VoIP چگونه کار میکند

البته شما از هر ابزار و دستگاهی که علاوه بر میکروفون و اسپیکر قادر به برقراری اتصال اینترنت باشد نیز می توانید به عنوان یک خط تلفن VoIP استفاده نمایید. برای مثال، گوشی های همراه فقط نیاز به اتصال به اینترنت و استفاده از نرم افزار Softphone دارند تا شما را قادر به استفاده از این فناوری سازند. نرم افزارهای softphone یا همان تلفن نرم افزاری به مجموعه برنامه هایی گفته می شود که امکان برقراری تماس های VoIP را ممکن می سازند. این برنامه ها را می توان هم بر روی کامپیوترها و هم گوشی های همراه و به طور کلی هر دستگاهی که می تواند به اینترنت متصل شود مورد استفاده قرار داد.

شما همچنین می توانید مطلب آشنایی با کاربرد IPTV در ایران و جهان را نیز در انزل وب مطالعه نمایید.

مزیت تلفن VoIP

در ادامه به برخی از مفاهیم VoIP و مزایای این فناوری که به مرور موجب همه گیر شدن آن شده است اشاره خواهیم کرد:

  • هزینه: اصلی ترین دلیل استفاده از VoIP میان مردم عادی، هزینه بسیار کم آن به نسبت تماس های صوتی قدیمی است. این موضوع بیش از همه تاثیر خود را در تماس های بین المللی نشان می دهد. در واقع با استفاده از VoIP در تماس های خارج از کشور می توانید تا ۹۰ درصد هم صرفه جویی در هزینه های خود داشته باشید.
  • استفاده آسان: همانطور که گفته شد برای استفاده از این فناوری فقط نیاز به یک گوشی همراه خواهید داشت و شاید تنها برای تجهیز تلفن های قدیمی به VoIP اندکی به زحمت بیفتید.
  • شما با استفاده از این فناوری تنها با داشتن یک شماره می توانید از دستگاه های مختلف به ارتباط با مخاطبان خود بپردازید.
  • کیفیت صدا در این فناوری در صورت داشتن یک اتصال اینترنتی خوب با هیچ مشکلی همراه نخواهد بود.
  • شما در هر جایی که هستید می توانید به این فناوری دسترسی داشته باشید و در این میان به تنها چیزی که نیاز خواهید داشت، یک اتصال اینترنتی است.

معایب فناوری VoIP

تا اینجا به مزایای فناوری VoIP اساره کردیم. اما این فناوری هم به نوبه خود مثل هر محصول دیگری مطمئنا دارای ایراداتی است که در ادامه به برخی از آن ها اشاره کرده ایم:

  • امنیت: باید به این توجه داشته باشید که وقتی از اینترنت استفاده می کنید همیشه خطر در معرض انواع تهدیدات امنیتی قرار خواهید داشت. این فناوری هم از این قاعده مستثنی نیست.
  • با توجه به اینکه اکثر کاربران از گوشی های همراه برای استفاده از VoIP بهره می برند، همواره امکان تمام شدن شارژ گوشی در میان یک مکالمه وجود خواهد داشت.
  • تاخیر در صدا: این مورد بیش از همه به کیفیت و پایداری اتصال اینترنتی شما بستگی دارد.
  • مصرف پهنای باند اینترنت

یکی دیگر از فناوری ها در مکالمات صوتی، VoLTE است که جهت آشنایی با آن می توانید به مطلب فناوری VoLTE چیست؟ نحوه فعال سازی VoLTE ایرانسل ، همراه اول مراجعه کنید.

مزایای VoIP نسبت به تلفن ثابت

تکنولوژی VoIPچیست؟

برخی تفاوت های کلیدی بین سیستم های VoIP و تلفن های ثابت وجود دارند. برای مثال یکی از مزایای تلفن تحت شبکه این است بر خلاف تلفن های ثابت که از سیم ها و کابل ها باید برای ارتباط استفاده می کنند، سیستم های VoIP از اتصالات اینترنتی برای تبدیل صدا به داده و برقراری ارتباط استفاده می کنند. همین امر موجب شده است که راه اندازی این سیستم ها بسیار ارزان تر باشد.

خط تلفن VoIP

علاوه بر این شما با استفاده از VoIP قادر به انجام کارهایی خواهید بود که در تلفن های ثابت نمی توانید انجام دهید. برای مثال با استفاده از VoIP می توانید از گوشی همراه خود نیز به عنوان یک تلفن اداری استفاده کنید. شما قادر به یکپارچه سازی پلتفرم های VoIP با پلتفرم های مربوط به کسب و کارهای کوچک و بزرگ مثل پلتفرم های CRM نیز خواهید بود.

منظور از VoIP چیست

همچنین ویژگی هایی مثل مسیریابی پیشرفته تماس ها و نیز ارسال ایمیل های صوتی نیز از طریق VoIP قابل دسترسی خواهند بود. علاوه بر همه این ها، بزرگترین مزیتی که می توان برای سرویس های VoIP برشمرد، مقیاس و قابلیت توسعه آن ها است.

VoIP gateway چیست

سیستم های تلفن ثابت محدود به تعداد خطوطی هستند که به آن وصل شده اند و استفاده از خط های تلفن بیشتر به معنی استفاده از تلفن های بیشتر خواهد بود. در حالی که سیستم های VoIP کاملا متکی بر اتصالات اینترنتی هستند و این به آن معنی است که شما به تعداد نامحدودی از خطوط تلفنی تنها با یک دستگاه VoIP دسترسی خواهید داشت. البته مهم ترین مساله در راه اندازی سیستم VoIP قدرت اتصال اینترنتی که از آن استفاده می کنید است.

برای آشنایی با اینترنت اشیا می توانیدبه مطلب اینترنت اشیا چیست؟ در ایران چه کاربرد و وضعیتی دارد مراجعه کنید.

در کجا از سرویس VoIP استفاده کنیم؟

شاید به عنوان یک کاربر عادی حداکثر استفاده شما و کاربرد VoIP به برقراری تماس های صوتی از طریق یرنامه هایی مثل واتساپ یا اسکایپ باشد. ولی باید این را بدانید که استفاده از این فناوری مخصوصا در کسب و کارهای نوپا بسیار متداول شده است و یکی از الزامات برای آن ها به حساب می آید. در ادامه به دلایلی که استفاده از فناوری VoIP را برای انواع کسب و کارها توجیه می کند اشاره خواهیم داشت:

  • برقراری ارتباط بین شعبه های مختلف: مدیریت ارتباطات کاری در کسب و کاری که دارای شعبه های مختلف در شهرهای مختلف است از طریق تلفن های ثابت که دردسر واقعی خواهد بود. فناوری VoIP با امکان متمرکز کردن ارتباطات بین همه شعبه ها می تواند این کار را آسانتر کند.
  • استفاده از ظرفیت های اینترنت: بسیاری از شرکت ها از پهنای باتد بالای در اینترنت خود بهره می برند که با استفاده از VoIP می توانند بیش از پیش از ظرفیت های آن استفاده کنند.
  • کاهش هزینه تلفن های ثابت: تلفن های ثابت همانطور که پیش از این گفته شد هزینه هایی دارند که از طریق فناوری VoIP می توان به کاهش این هزینه ها کمک کرد.
  • قابلیت توسعه سریع: این مورد به خصوص در کسب و کارهای کوچک و متوسط بیستر به چشم میخورد. این کسب و کارها به خاطر ماهیتی که دارند به سرعت پیشرفت می کنند و به همین منوال باید سرعت توسعه تجهیزات و امکاناتی که مورد استفاده قرار می دهند هم بالا باشد. همانگونه که پیش از این ذکر شد قابلیت توسعه پذیری در مقیاس های بالا از چشمگیرترین ویزگی های VoIP است.
  • سرویس های ارائه شده توسط VoIP: پیش از این هم ذکر شد که این فناوری در کنار وظیفه اصلی خود به ارائه انواع قابلیت ها و ویژگی های مخصوص کسب و کارهای مختلف می پردازد که بهره بردن از آن ها برای هر شرکتی می تواند به بهبود فعالیت های آن ها منجر شود.

برای درک بهتر تفاوت VoIP و سانترال و آشنایی بیتشر با تلفن های سانترال می توانید به مطلب تلفن سانترال چیست؟ آموزش تصویری نصب تلفن سانترال در محل کار و خانه مراجعه کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز در انزل وب در مورد آشنایی با کاربرد و مزایا تکنولوژی تلفن VoIP صحبت کردیم. اگر در رابطه با مطلب امروز انزل وب نظر و یا پیشنهادی دارید می توانید در بخش دیدگاه زیر با ما در میان بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

راهنما: شماره Private Number و Unknown Caller، No Number چیست؟
راهنما: شماره Private Number و Unknown Caller، No Number چیست؟
12 روش تماس رایگان از طریق اینترنت و کد طرح مکالمه همراه اول، ایرانسل اعتباری و دائمی
۱۲ روش تماس رایگان از طریق اینترنت، کد طرح مکالمه رایگان همراه اول، ایرانسل و..
انزل وب
ایمیل هنوز پادشاه است!
انزل وب
معرفی ۱۳ نرم افزار و سرویس برتر رایگان برای ایجاد کنفرانس های آنلاین

نظرات