آیا امواج بلوتوث برای بدن انسان خطرناک است؟ بررسی مضرات این امواج

آیا امواج بلوتوث برای بدن انسان خطرناک است؟ بررسی مضرات این امواج

فناوری بلوتوث (Bluetooth) از جمله استاندارد و تکنولوژی هایی بود که در زمان ایجاد، نوید بخش زندگی دیجیتال راحت تر و ساده تر بدون سیم بود. گرچه این فناوری امروزه جای خود را به خوبی پیدا کرده است و کاربرد های مختلفی دارد، اما با پدیدار شدن بحث تاثیر امواج بر بردن انسان، موضوع مضرات بلوتوث و تاثیرات ناشی از امواج آن نیز به میدان آمد. امروز در انزل وب مضرات امواج بلوتوث را معرفی می کنم و بررسی می کنیم که آیا این امواج برای بدن انسان مضر هستند؟

آیا امواج بلوتوث مضر است؟ آشنایی با خطرات بلوتوث

Is Bluetooth Radiation Harmful to Humans or is it Safe?

همانطور که قبلا در مطالبی مانند مضرات و خطرات دکل های مخابراتی بررسی کردیم، تاثیر امواج رادیویی بر بدن همواره مورد بحث قرار داشته است و برخی آن را بسیار خطرناک توصیف می کنند. از آن جایی که بلوتوث هم از امواج رادیویی استفاده می کند و اگر شما هم از این فناوری استفاده طولانی مدت می کنید و می خواهید بیشتر با تاثیرات آن آشنا شوید، تا انتهای مطلب همراه با ما باشید.

امواج بلوتوث چیست؟

بلوتوث استاندارد و فناوری است که برای پیوند میان دستگاه ها به صورت کوتاه برد و بی سیم و همچنین با هزینه کم، به وجود آماده است. این استاندارد از امواج و تکنولوژی رادیویی بهره می گیرد. بلوتوث (که معنی فارسی اسم آن دندان آبی می باشد) می تواند انوع داده های متنی، صوتی و تصویری و.. را با ایجاد کانال های خاص به صورت بی سیم بین دستگاه های الکترونیکی مورد نظر منتقل کند که این کار با وجود یک میکروچیپ در دستگاه های فرستنده و گیرنده قابل انجام است.

امواج بلوتوث چیست؟

همچنین جهت آشنایی کامل تر، پیشنهاد می کنیم حتما مطلب ۵ تصور اشتباه و رایج درباره استفاده از بلوتوث را هم مطالعه نمایید.

آیا تابش امواج بلوتوث ضرر دارد؟

اما خطر امواج بلوتوث چیست؟ همانطور که اشاره کردیم، بلوتوث از امواج رادیویی (Radio Frequency (RF)) استفاده می کند که برخی از انواع آن ممکن است بر بدن انسان آسیب بزنند. طبق برخی از تحقیقات، تشعشع امواج رادیویی می تواتد خطر ابتلا به سرطان را در انسان افزایش دهد و حتی سازمان بهداشت جهانی این امواج را در دسته Possible Carcinogenic به معنی “ممکن است سرطان زا باشند” دسته بندی کرده است. فرکانس امواج بلوتوث همانند امواج وای فای و اشعه مایکروویو از باند فرکانس ۲.۴۵ GHz استفاده می کند.

آیا تابش امواج بلوتوث ضرر دارد؟

اولین نکته امیدوار کننده در مورد مضرات امواج بلوتوث، برد و قدرت کم آن است. محدوده اتصال و انتشار امواج بلوتوث کم و محدود است و این فرکانس ها نمی توانند از موانع زیادی عبور کنند. به طور مثال در بلوتوث ورژن ۴ در فضای باز و بدون وجود موانع، نهایت برد بلوتوث به صورت اسمی ۴۰ متر است که برد واقعی و موثر آن شاید در حدود ۱۰ متر باشد. پس حتی اگر خطر هم داشته باشند، در محدوده کوچکی مورد مشکل هستند.

تحقیقات انجام شده در مورد مضرات بلوتوث

به صورت کلی مطالعاتی که روی بررسی ضرر امواج بلوتوث بر بدن صورت گرفته است، حتی از مطالعات در مورد امواج مخابراتی هم کمتر است. در بین همین بررسی های مختلفی هم در این زمینه انجام شده است، نتایج مختلفی به دست آمده اما هیچ اثر ثابت شده و رسمی وجود ندارد که بلوتوث را برای انسان خطرناک نشان دهد و اکثر آن ها امواج بلوتوث را بی ضرر می دانند. به طور مثال سازمان غذا و داروی آمریکا (Food and Drugs Administration (FDA)) بلوتوث را بی ضرر می داند.

تحقیقات انجام شده در مورد مضرات بلوتوث

با این حال برخی از افراد معتقدند که تحقیقات کافی در زمینه عوارض امواج بلوتوث انجام نشده است و بی خطر اعلام شدن بلوتوث به دلیل کمبود تحقیقات است. البته برخی دیگر از افراد هم معتقدند که با توجه به سود آوری این فناوری، از افشای اطلاعات حقیقی جلوگیری می شود.

همینطور آیا شما جزو افرادی هستید که لپ تاپ را روی پا قرار می دهید؟ مطالعه مطلب خطرات گذاشتن لپ تاپ روی پا و مضرات لپ تاپ برای بدن انسان چیست؟ در این زمینه می تواند مفید و مهم باشد.

کلاس بندی های بلوتوث و خطر امواج بلوتوث

فراموش نکنید که فناوری بلوتوث سه کلاس مختلف دارد که قدرت و سطح تابش آن ها متفاوت است.

  • فرستنده های کلاس اول: قوی ترین توع هستند، بالاترین سطح تابش، امکان انتقال تا ۱۰۰ متر، قدرت انتقال=۱۰۰ میلی وات
  • فرستنده های کلاس دوم: قدرت کمتری دارند، تا فاصله ۱۰ متر می توانند انتقال داشته باشند، حداکثر قدرت انتقال=۲.۵ میلی وات
  • فرستنده های کلاس سوم: کمترین قدرت را دارند، کمترین میزان تابش، محدوده کمتر از ۱۰ متر را پوشش می دهند، قدرت انتقال= ۱ میلی وات

قطعا فرستنده های کلاس پایین تر کم تر روی بدن، تاثیرات احتمالی را خواهند داشت. با این تفاسیر هنگامی که یک هدست بلوتوث در داخل یا اطراف گوش شما قرار داشته باشد، به طور معمول در زمان استفاده ۰.۲۳ وات بر کیلوگرم (W/Kg) انرژی تابش می کنند که ممکن است در استفاده طولانی مدت باعث مرگ برخی از نورون های اطراف شوند.

تاثیر امواج بلوتوث بر انسان

با توجه به تحقیقات انجام شده در زمینه عوارض امواج بلوتوث برای کودکان و.. و همینطور با در نظر گرفتن این که در بلوتوث برد محدود است، از دستگاه های قوی فرستنده و گیرنده (مانند امواج مخابراتی گوشی ها) استفاده نمی شود و مدت زمان استفاده از آن هم معمولا کم است، می توان گفت که تاثیر خاصی بر بدن انسان ندارد. اما اگر بخواهیم با احتیاط بیشتری عمل کنیم، شاید استفاده کوتاه مدت از آن، آینده نگرانه تر باشد.

تاثیر امواج بلوتوث بر انسان

زیرا اگر به صورت طولانی مدت در معرض این امواج باشید، احتمال آسیب دیدن بدن شما بسیار بیشتر می شود. به طور مثال طبق برخی از تحقیقات، در صورتی که بیش از ۲ ساعت پیاپی در معرض امواج شدید مخابراتی یا بلوتوثی در کنار سر خود باشید (تماس تلفن طولانی مدت) احتمال آسیب وارد شدن به اندام های بدن شما بالا می رود.

در پایان قابل ذکر است که استفاده بیش از حد از هر چیزی ممکن است برای بدن شما مضر باشد. در همین رابطه مطالعه مطلب ۱۳ خطر و عوارض ناشی از استفاده مداوم هدفون و هندزفری را هم فراموش نکنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

ما در جهانی زندگی می کنیم که تقریبا همه چیز به امواج رادیویی وابسته است و زندگی امروزی بدون آن ها غیر ممکن است. البته با توجه به اینکه قدرت بلوتوث نسبت به سایر امواج کم تر است، می توان تقریبا با خیال راحت تری از آن استفاده کرد. نظر شما راجب این فناوری چیست و آیا بدون آن می توانید به راحتی نیاز های خود را برآورده کنید؟ آیا موافق نتایج موجود هستید یا معتقدید که این فناوری مضر است اما از ما مخفی شده است یا روی آن تحقیقات کافی نشده است؟ شما می توانید نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود در زمینه مضرات بلوتوث برای بدن را در دیدگاه این پست با ما به اشتراک بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

آموزش سریع حذف تاریخچه بلوتوث در اندروید (اکثر دستگاه ها)
آموزش سریع حذف تاریخچه بلوتوث در اندروید (به زبان ساده در چند مرحله)
استفاده از قابلیت اتصال به چند بلوتوث Dual Bluetooth در اندروید
استفاده از قابلیت اتصال به چند بلوتوث Dual Bluetooth در اندروید
راهنما: قابلیت مولتی پوینت بلوتوث چیست و چه کاربردی دارد؟
راهنما: قابلیت مولتی پوینت بلوتوث چیست و چه کاربردی دارد؟
آموزش ردیابی و پیدا کردن دستگاه بلوتوث گم شده
آموزش ردیابی و پیدا کردن دستگاه بلوتوث گم شده

نظرات

  • ارسلان says:

    قبلا خیلی راحت سایت به طور کامل باز میشد بالا می آمد، اما مدتیه به زور بالا میاد! انزل وب، شدی اصغر وب خخخ