رفع مشکل مخفی و ناپدیدن شدن درایو ها و آیکن CD/DVD در ویندوز 10 ، 8 و 7

۱۳ روش رفع مشکل مخفی شدن درایو ها و آیکن CD/DVD ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷

یکی از اتفاقاتی که میتواند شما را در هنگام کار کردن با ویندوز بسیار نگران کند، مخفی یا ناپدید شدن درایو های ویندوز است. امروز در انزل وب روش های رفع مشکل ناپدید و مخفی شدن درایو ها و آیکن CD/DVD در ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷ را آموزش می دهیم. برای رفع این مورد تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

📖 در این مطلب می‌خوانید: نمایش

حل مشکل ناپدید شدن و عدم نمایش درایو ها ، DVD و CD در ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷

How to Fix Hard Disk Disappeared in Windows 10, 8 and 7

پس از انجام برخی از فعالیت هایی که روی سیستم عامل (مانند آپدیت کردن و..) انجام می شود، ممکن است مشکلاتی پیش آید که یکی از آن ها نا پدید شدن درایو ها است. همچنین ممکن است یک هارد جدید را اضافه کرده باشید که درایو هایش شناسایی نمی شود. مواردی هم هستند که درایو مشخص است ولی با کلیک روی آن ارور هایی مانند  Window cannot start this hardware device because its configuration information is incomplete or damaged. (Code 19) و.. نشان داده می شود. البته دلایل دیگری نیز وجود دارند که این مشکل برای پارتشن ها و یا آیکن CD و DVD را به وجود می آورند اما جای نگرانی نیست. دلیل این اتفاق هر چه باشد، باید با انجام روش های زیر رفع شود.

دانلود برنامه MiniTool Partition Wizard برای حل مشکل ناپدید شدن درایو در ویندوز ۱۰

یکی از ساده ترین راه های رفع حل مشکل ناپدید شدن درایو DVD در ویندوز ۱۰، کمک گرفتن از برنامه MiniTool Partition Wizard است. ابتدا برنامه را نصب کرده و آن را اجرا کنید.

دانلود برنامه MiniTool Partition Wizard برای حل مشکل ناپدید شدن درایو در ویندوز 10

هنگامی که برنامه را باز می کنید، باید لیست درایو ها و پارتیشن های شما نشان داده شود. شما باید نام پارتیشن های خود که توسط برنامه نشان داده می شود را تغییر دهید و این تغییرات را ذخیره (Save) کنید. بعد از ریستارت کردن ویندوز، مشکل شما باید رفع شده باشد.

همچنین اگر درایو شما نشان داده می شود اما به آن دسترسی ندارید، پیشنهاد می کنیم مطلب ۷ روش حل مشکل عدم دسترسی به درایو در ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷ را هم مطالعه نمایید.

 Troubleshooter برای رفع مشکل ناپدید شدن درایو سی دی رام در ویندوز ۱۰ در لپ تاپ

اگر می خواهید بدون نصب برنامه و.. مشکل پریدن درایو هارد ویندوز کامپیوتر و لپ تاپ را رفع کنید، در ویندوز ۱۰ به تنظیمات بروید. Update & Security را انتخاب کنید و روی Troubleshooter کلیک کنید.

استفاده از قابلیت Troubleshooter برای رفع مشکل ناپدید شدن درایو سی دی رام در ویندوز 10 در لپ تاپ

سپس دکمه Run the Troubleshooter را بزنید تا عیب یابی خودکار شروع شود. اگر از نسخه های قدیمی تر ویندوز استفاده می کنید، می توانید Troubleshooter را در کنترل پنل پیدا کنید.

نام گذاری مجدد درایو در مشکل عدم نمایش درایو ها در ویندوز ۷ و..

برای حل مشکل عدم نمایش آیکون درایو دی وی دی و سی دی ویندوز ابتدا Win+R را بزنید و diskmgmt.msc را تایپ و اینتر کنید. مطمئن شوید که درایو های مورد نظر نام دارند. اگر نام آن ها حذف شده باشد مخفی می شوند و به شکل زیر به نمایش در می آیند.

نام گذازی مجدد درایو در مشکل عدم نمایش درایو ها در ویندوز 7

اگر درایوی نام نداشت، روی آن راست کیلک کرده و گزینه Change Drive Letter and Paths را بزنید.

نام گذازی مجدد درایو در مشکل عدم نمایش درایو ها در ویندوز 7

در پنجره باز شده روی Add کلیک کنید.

نام گذازی مجدد درایو در مشکل عدم نمایش درایو ها در ویندوز 7 و..

یک نام را انتخاب کرده و OK را بزنید.

نام گذازی مجدد درایو در مشکل عدم نمایش درایو ها در ویندوز 7

مخفی شدن درایو های هارد اکسترنال

اگر از هارد اکسترنال استفاده می کنید، ممکن است مشکل از پورت USB شما باشد. بنابراین در این موارد سعی کنید هارد را به یک پوت دیگر متصل کنید. همچنین از سلامت کابل رابط هم مطمئن شوید و سیم های دیگری را تست کنید.

آپدیت کردن درایور ها در زمان ناپدید شدن درایو های ویندوز

ناسازگاری درایور ها خصوصا بعد از آپدیت ویندوز، می توانند زمینه ساز مشکل پریدن درایو هارد ویندوز کامپیوتر و لپ تاپ باشند. در این موارد پیشنهاد می کنیم که درایور های خود را هم به آخرین نسخه ممکن آپدیت کنید. قبلا در انزل وب روش های آپدیت کردن درایور ها را آموزش داده ایم.

چک کردن اتصال هارد در بایوس برای ناپدید شدن درایو سی دی رام در ویندوز ۸ و.. لپ تاپ

جهت اطمینان از این که هارد شما به درستی متصل شده است، به تنظیمات بایوس بروید و هارد خود را جستجو کنید. اگر آن را مشاهده کردید، هارد شما متصل است. در غیر اینصورت باید اتصال فیزیکی هارد را چک کنید. در صورت نیاز باید پورت و کابل های مورد نظر را تعویض کنید.

چک کردن اتصال هارد در بایوس برای ناپدید شدن درایو سی دی رام در ویندوز 8 در لپ تاپ

مخفی شدن درایو در ویندوز ۸ و ۱۰ در تنظیمات

ممکن در تنظیمات اشتباهی، دیوایس شما مخفی شده باشد. برای رفع این مشکل عدم نمایش درایوها در ویندوز ۱۰ و.. This PC یا مای کامپیوتر را باز کنید. Manage را زده و روی Device Manager کلیک کنید. حال تب View را باز کرده و گزینه Show hidden devices را بزنید.

همچنین اگر قصد ترکیب درایو ها را گرفته اید، مطالعه مطلب آموزش ۳ روش ترکیب دو درایو در ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷ کاربردی خواهد بود.

مخفی شدن درایو در ویندوز 8 و 10 در تنظیمات

حذف کردن ATA/ ATAPI برای ناپدید شدن آیکون درایو DVD ویندوز

اگر با روش قبلی مشکل نشناختن درایو سی دی رام در ویندوز ۱۰ و.. رفع نشد و درایو سی دی شما مخفی بود، در ادامه مسیر مرحله قبلی، گزینه IDE ATA/ATAPI controllers و درایور سی دی رام را انتخاب کنید. زیر مجموعه هایی که باز می شود را تک به تک راست کلیک کرده و با انتخاب Uninstall حذف کنید.

حذف کردن ATA/ ATAPI برای ناپدید شدن آیکون درایو DVD ویندوز

پس از حذف همه، روی آیتم راست کلیک کرده و Scan for hardware change را بزنید. کامپیوتر را ریستارت کنید.

رفع مشکل مخفی شدن درایو ویندوز ۱۰ و ۸ و ۷ با استفاده از CMD

در سرچ ویندوز CMD را سرچ و روی Command Prompt راست کلیک کرده و Run as administrator را بزنید. سپس دستور زیر را برای حل مشکل  پاک شدن ناگهانی درایو های ویندوز وارد کرده و اینتر بزنید.

reg.exe add “HKLM\System\CurrentControlSet\Services\atapi\Controller0” /f /v EnumDevice1 /t REG_DWORD /d 0x00000001

رفع مشکل مخفی شدن درایو ویندوز 10 و 8 و 7 با استفاده از Command Prompt

منتظر بمانید تا فرآیند به اتمام برسد.

رفع مشکل مخفی شدن درایور ها در ریجستری

در استفاده از ریجستری دقت کنید تا به سیستم عامل خود آسیب نزنید. حتما ابتدا از ریجستری خود بکاپ تهیه کنید.

دکمه های Win+R را زده و عبارت regedit را تایپ و اوکی کنید.

رفع مشکل مفی شده درایور ها در ریجستری

برای برگرداندن درایو حذف شده در ویندوز ۱۰ و.. به دایرکتوری HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Class\ {4D36E965-E325-11CE-BFC1-08002BE10318} بروید.

در پنل سمت راست به دنبال UpperFilters و LowerFilters باشید و روی آن ها راست کلیک کرده و Delete را بزنید.

اضافه کردن Subkey در ریجستری جهت رفع مشکل نشناختن درایو سی دی رام در ویندوز ۸ و..

برای رفع مسکل مخفی شدن درایو CD ، DVD و هارد ویندوز با روش قبل وارد ریجستری شوید. به دایرکتوری HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\atapi\ بروید. روی فضای خالی در سمت راست صفحه راست کلیک کرده و New و سپس Key را انتخاب کنید.

زیر atapi key یک Controller جدید بسازید و آن را انتخاب کنید. در سمت راست صفحه راست کلیک کرده و DWORD(32-bit) Value را ۰ بزنید.

نام آن را EnumDevice قرار داده و روی آن دابل کلیک کنید. حال مقدار Value را روی ۱ تنظیم کنید و OK را بزنید. ریجستری را بسته و کامپیوتر رار ریستارت کنید.

رفع مشکل مخفی شدن درایور های هارد جدید در Disk Mangagement ویندوز ۷ و ۸ و ۱۰

توجه باشید که با این کار هارد دیسک شما مجدد فرمت می شوند. از اطلاعات مورد نیاز خود بکاپ تهیه کنید.

اگر شما هارد جدیدی به سیستم وصل کرده اید، باید آن را راه اندازی کنید. در سرچ ویندوز عبارت disk management را تایپ و اینتر کنید. سپس برنامه Create and format disk partitions را باز کنید. بعد از باز کردن آن لیست درایور ها شما نشان داده می شود و هاردهای موجود را خواهید دید. البته اگر به جای درایور ها عبارت هایی مانند Disk 1 یا Disk 5 و.. را دیدید، باید اقدام به محلی سازی (localize) آن ها کنید.

رفع مشکل مخفی شدن درایور های هارد جدید در Disk Mangagement ویندوز 7 و 8 و 10

در این صورت روی پارتیشن یا هارد درایوی که Not Initialized نوشته شده است راست کلیک کرده و گزینه Initialize Disk را بزنید. (حجم درایو ها نشان داده می شود. هارد مورد نظر را انتخاب کنید)

رفع مشکل مخفی شدن درایور های هارد جدید در Disk Mangagement ویندوز 7 و 8 و 10

گزینه GUID Partition Table (GPT) را انتخاب کنید و اوکی را بزنید.

حال پارتیشن مورد نظر باید به نام Basic یا Online فهرست شود. بعد از این کار اگر در باکس مقابل پارتیشن Unlocated ذکر شده بود، روی آن راست کلیک کرده و New simple volume را بزنید.

رفع مشکل مخفی شدن درایور های هارد جدید در Disk Mangagement ویندوز 7 و 8 و 10

روی Next کلیک کنید و یک درایو را تعیین کنید و سپس درایو جدید خود را فرمت کنید. برای این کار حالت File System را  NTFS انتخاب کرده و روی گزینه Quick Format هم کلیک کنید.

رفع مشکل مخفی شدن درایور های هارد جدید در Disk Mangagement ویندوز 7 و 8 و 10

پارتیشن بندی مجدد در زمان ناپدید شدن درایو در ویندوز ۱۰، ۷ و..

توجه باشید که با این کار هارد دیسک شما مجدد فرمت شده و اطلاعات شما حذف می شود. از اطلاعات مورد نیاز خود بکاپ تهیه کنید.

با استفاده از این روش هارد شما فرمت شده و از اول می توانید آن را پارتیشن بندی کنید. بکاپ گرفتن از اطلاعات را فراموش نکنید. برای فرمت کردن هارد روی استارت راست کلیک کرده و Command Prompt (Admin) یا Powershell (Admin) را انتخاب کنید.

پارتیشن بندی مجدد در زمان ناپدید شدن درایو در ویندوز 7 و..

اکنون دستور diskpart را تایپ و اینتر کنید.

پارتیشن بندی مجدد در زمان ناپدید شدن درایو در ویندوز 7 و..

پس از باز شدن دستور قبلی، اینبار فرمان list disk را تایپ و اینتر کنید.

حال لیست هاردهای متصل به سیستم شما نشان داده می شود. اگر از چند هارد استفاده می کنید، دقیت کنید که دیسک معیوب را به درستی تشخیص دهید زیرا با اجرای دستور های بعدی، تمامی اظلاعات موجود در آن حذف می شود. پس از پیدا کردن دیسک مورد نظر، نام آن را بعد از کلمه Select تایپ و اینتر کنید. به طور مثال Select disk 0

پارتیشن بندی مجدد در زمان ناپدید شدن درایو در ویندوز 7 و..

پس از اینکه مطمئن شدید دیسک معیوب را انتخاب کرده اید، دستور Clean را تایپ و اینتر کنید.

پارتیشن بندی مجدد در زمان ناپدید شدن درایو در ویندوز 7 و..

در انتها که فرآیند به اتمام رسید، با کمک مطلب آموزش پارتیشن بندی هارد، اقدام به پارتیشن بندی مجدد کنید.

قابل ذکر است که شما می توانید درایو مجازی هم بسازید. در همین زمینه مطالعه مطلب آموزش ساخت درایو مجازی در ویندوز ۱۰ ، ۸٫۱ و ۷ بدون نرم افزار و با نرم افزار را هم فراموش نکنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب امروز روش های رفع مشکل مخفی شدن درایو ها در ویندوز های مختلف را بررسی کردیم. مشکل شما با کدام روش حل شد؟ می توانید نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود در زمینه پاک شدن ناگهانی درایو را در دیدگاه این پست با ما به اشتراک بگذارید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

آموزش کامل استفاده از ابزار Disk Management در ویندوز 10 ، 8 و 7
آموزش کامل استفاده از ابزار Disk Management در ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷
آموزش 6 روش کارساز تبدیل MBR به GPT با ویندوز و بدون ویندوز
آموزش ۶ روش کارساز تبدیل MBR به GPT با ویندوز و بدون ویندوز
آموزش 8 روش رفع مشکل Unallocated شدن درایو در ویندوز
آموزش ۸ روش رفع مشکل Unallocated شدن درایو در ویندوز
تغییر آیکون های ویندوز
آموزش ۷ روش تغییر آیکون های ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷

نظرات

  • جواد says:

    خیلی خیلی ممنونم از مطالب مفیدتون
    یکی از درایوهام حذف شده بود که به کمک مطالب شما تونستم برگردوندم

  • شفی زاده says:

    ممنون از مطالب مفیدی که ارائه می دهید.

  • Eli says:

    واقعا ممنون و خسته نباشید.مشکلم با command prompt حل شد.

  • سیدساجد چشم فرد says:

    عالی بود کمک کرد خدا خیرتون بده

  • H.p says:

    من مشکل عجیبی پیدا کرده بودم که بعد از ایمیج گرفتن درایو هارد اکسترنالم از دسترس خارج میشد، با نامگذاری مجدد درایو مشکلم حل شد، خیلی ممنون🙏🙏

  • محمدایزانلو says:

    سلام علیکم خسته نباشید خیلی ممنون از راهنمایی های خوبی که کردید خدا خیرتان بده مشکل پنهان شدن درایو سی دی رام لب تابم با گزینه ویو در منیج حل شد باز هم تشکر

    • علی says:

      سلام من هفته ای دوبار درایور ناپدید میشه
      بعد میبینم سیم متصل به درایور کنده شده دوباره وصل میکنم بازم خود کامپیوتر eject میزنه
      دارم عصبی میشم
      راهنمایی کنید لطفا🙏🙏