Auto Hold یا اتوهلد ماشین چیست و چه کاربردی دارد؟

راهنما: Auto Hold یا اتوهلد ماشین چیست و چه کاربردی دارد؟

ماشین های مدرن با انبوهی از فناوری های جدید به مشتریان خود عرضه میشوند. از قابلیت صحبت کردن خودرو با راننده و راهنمایی وی تا مکانیسم راندن خودکار اتوموبیل بدون کمک انسانی. با این حال فناوری هایی هم هستند که با وجود مفید بودن مورد توجه چندانی قرار نگرفته اند و صحبت زیادی از آن ها به میان نمی آید. یکی از این فناوری ها، قابلیت اتو هلد خودرو است که در این مطلب انزل وب به تعریف آن و بررسی کاربردهایش خواهیم پرداخت.

کاربرد دکمه و آپشن اتو هلد خودرو چیست؟

What is an Auto Hold Brake?

به این فکر کنید که وقتی در یک ترافیک طولانی گیر افتاده اید چقدر از زمان خود را صرف فشردن پدال ترمز می کنید تا از حرکت خودسرانه خودرو جلوگیری کنید. حالا فکر کنید در این مواقع تنها با فشردن یک دکمه می توانید انجام عملکرد پدال ترمز را به صورت خودکار به خود ماشین بسپارید. چنین عملی توسط آپشن اتوهلد که در این مطلب انزل وب به تشریح کارایی آن خواهیم پرداخت ممکن شده است.

سیستم Auto Hold خودرو چیست؟

از میان همه فناوری های جدیدی که در خودروهای مدرن امروزی مشاهده می شود یکی از مهم ترین آن ها که در عین حال توجه کمی به آن شده است، ویژگی اتو هلد می باشد. معنی اتوهلد در خودرو این است هنگامی که این سیستم بر روی خودرو نصب شود، پدال ترمز به صورت خودکار باعث جلوگیری از حرکت خودرو در هنگام ترافیک می شود. بدین ترتیب دیگر نیازی نیست که همواره پای خود را روی این پدال نگه دارید. در این زمان در صورتی که کوچکترین حرکتی در ماشین احساس شود قدرت این سیستم نیز افزایش پیدا می کند تا همچنان خودرو را در حالت ثابت نگه دارند. فعال بودن این سیستم از طریق چراغی در داشبورد ماشین مشخص می شود.

کلید auto hold چیست

شما می توانید با فشردن پدال گاز به صورت خودکار فعالیت این سیستم متوقف می شود. در حال حاضر خودرو سازهایی مانند مرسدس ، هیوندای ، کیا از این قابلیت در برخی از مدل های تولید شده خود مثل اوپتیما ، سانتافه و.. بهره برده اند و دیگر شرکت های خودروسازی نیز در حال برنامه ریزی برای استفاده از آن هستند. با این اوصاف می توان گفت که تا چند سال آینده اتو هلد به ویژگی ای تبدیل خواهد شد که جزو انتظارات معمولی مشتریان از خودرویی است که قصد خرید آن را دارند.

اتوهلد تالیسمان

در حال حاضر معمولا در کنار ترمز های ضد قفل ABS و نیز سیستم الکترونیکی پایدار یا ESP به نصب اتو هلد می پردازند تا مکملی برای این فناوری ها باشد. نکته ای که در این خصوص باید ذکر شود این است که خودروهایی که از این فناوری ها استفاده می کنند قبل از همه حتما باید از ویژگی ترمز دستی الکترونیکی (EPB) برخوردار باشند.

در صورت تمایل می توانید با کاربرد ECU در خودرو نیز آشنا شوید.

تفاوت سیستم اتوهلد با سیستم HAC در خودروها

سیستم HAC که مخفف Hill-start Assist Control به معنی کمک به شروع حرکت در شیب است در واقع برای زمان هایی به کار می رود که خودرو موقتا در یک شیب عمدتا سر بالایی توقف کرده است. اگر توجه کرده باشید در این مواقعع وقتی ترمز دستی را رها می کنید و پایتان را از روی پدال ترمز بر می دارید تا پدال گاز را بفشارید ماشین اندکی به عقب می رود. همین حرکت کوچک می تواند موجب بروز تصادف شود. سیستم HAC این مشکل را به این ترتیب که عملکرد پدال ترمز را در هنگام قرار داشتن خودرو در شیب، صرفا برای چند ثانیه حفظ می کند حل کرده است.

اتو هلد دنا پلاس

تفاوت این سیستم با سیستم اتو هلد در مقدار زمانی است که به وظیفه خود عمل مب کنند. همانطور که اشاره شد سیستم HAC فقط برای چند ثانیه می تواند پدال ترمز را فعال نگه دارد در حالی که در سیستم Auto Hold این کار تا زمانی که راننده بخواهد ادامه خواهد داشت.

نحوه استفاده از اتو هلد ماشین

فعال کردن این قابلیت به سادگی فشردن کلید Auto Hold در داشبورد ماشین است. چراغ مربوط به دکمه اتوهلد وقتی که این قابلیت را فعال می کنید روشن می شود. در این هنگام دکمه P هم که نشان دهنده قابلیت ترمز دستی الکترونیکی است به رنگ سبز در می آید که نشان دهنده فعال بودن آن خواهد بود. همانطور که گفته شد ماشین هایی که از اتوهلد استفاده می کنند باید حتما دارای فناوری ترمز دستی الکترونیکی نیز باشند. وقتی راننده پدال گاز را می فشارد، ابتدا دکمه P و سپس دکمه اتوهلد خاموش می شود تا اجازه حرکت ماشین صادر شود.

اتوهلد اپتیما

اما قبل از همه این ها، برای اینکه بتوانید از این قابلیت استفاده کنید باید موارد زیر را رعایت کرده باشید:

  • در ماشین در سمت راننده باید بسته باشد.
  • راننده باید کمربند ایمنی خود را زده باشد.
  • ماشین روشن باشد.

اگر هر کدام از این موراد رعایت نشده باشد، این سیستم عمل نخواهد کرد یا اگر در میانه استفاده از آن یکی از این شروط را نقض کنید، سیستم به طور خودکار غیر فعال شده و دکمه آن به رنگ زرد در می آید که به معنی عدم کارایی اتو هلد است. همانطور که گفته شد شما می توانید با فشردن یک دکمه این سرویس را فعال یا غیر فعال کنید. اما در برخی خودروها امکان خودکار کردن عملکرد این سرویس هم گنجانده شده است. بدین ترتیب که اگر قبل از اینکه ماشین را خاموش کنید، این دکمه را زده باشید به صوری که همچنان روشن و فعال باشد، دفعه بعدی که خودرو را روشن می کنید این سیستم نیز به طور خودکار فعال خواهد بود. بنابراین اگر می خواهید از فعال سازی خودکار سیستم اتو هلد جلوگیری کنید حتما قبل از اینکه ماشین را خاموش نمایید، دکمه ان را به قصد غیر فعال سازی سیستم دوباره بفشارید.

روش های تست خرابی باتری ماشین را در انزل وب مطالعه نمایید.

مواردی که باید در هنگام استفاده از قابلیت اتوهلد رعایت کنید

۱- مثل هر فناوری دیگری، هرگز به صورت کامل و صد در صد به سیستم اتو هلد اطمینان نکنید و همیشه بخشی از حواس خود را به عدم حرکت کردن ماشین جمع کنید.

۲- هیچ وقت خودروی خود را در هنگام فعال بودن این سیستم ترک نکنید.

۳- این سیستم نمی تواند ماشین را در سراشیبی های تنند یا در خیابان های یخ زده و لغزنده به صورت کامل متوقف کند.

در ادامه جهت آشنایی بیشتر با اتو هلد ماشین می توانید ویدیوی زیر را نیز مشاهده بفرمایید:

برای آشنایی با هندلینگ ماشین به مطلب روش و فاکتورهای افزایش هندلینگ ماشین مراجعه کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب امروز سعی کردیم آپشن Auto Hold یا اتوهلد ماشین را به صورت ساده معرفی کنیم. آیا خودرو شما این سیستم را دارد و تجربه ای در استفاده از آن دارید؟ می توانید نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود در زمینه سیستم Auto Hold را در بخش دیدگاه این پست با ما به اشتراک بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

نظرات