رفع مشکل سیاه شدن بازی در ویندوز 10 ، 8 و 7

۶ روش رفع مشکل سیاه شدن بازی در ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷

یکی از سرگرمی های متداول بسیاری از افراد، انجام بازی های کامپیوتری است. اگر شما هم جزو این دسته باشید مطمئنا دوست ندارید در هنگام اجرای بازی با مشکلات عجیب و غریبی مواجه شوید. یکی از این مشکلات می تواند سیاه شدن صفحه مانیتور باشد که در این مطلب از انزل وب روش های رفع مشکل سیاه شدن بازی در ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷ را مرور کرده ایم.

حل مشکل سیاه شدن صفحه مانیتور هنگام اجرای بازی ویندوز

How To Fix Black Screen While Gaming in Windows 10 , 8 and 7

بسیاری از افراد در هنگام انجام بازی های کامپیوتری با مشکلاتی چون خارج شدن از محیط بازی یا سیاه شده مانیتور مواجه شده اند. مشکل صفحه سیاه در بازی Simcity ، Far Cry ، Call of Duty ، PES ، Watch Dogs و.. می تواند به دلایل مختلفی رخ داده باشد و بالطبع راه های مختلفی نیز برای حل آن وجود خواهد داشت. در این پست از انزل وب به روش های رفع مشکل سیاهی صفحه در بازی خواهیم پرداخت.

بررسی سخت افزار در صورت سیاه شدن صفحه وسط بازی

دلایل مختلف سخت افزاری می توانند باعث بروز مشکل سیاه شدن صفحه در بازی شده باشند. یکی از این دلایل می تواند گرمای بیش از حد باشد. مشکل گرما معمولا به خاطر نقص در سیستم خنک کنندگی کامپیوتر رخ می دهد. حداکثر دمایی که در آن سی پی یو می تواند به خوبی کار کند چیزی بین ۶۰ تا ۷۰ درجه است. نرم افزارهای مختلفی برای نشان دادن دمای لحظه ای CPU توسعه داده شده اند که در صورت نیاز می توانید از آن ها استفاده کنید. اگر مطمئن شدید که مشکل از همین مورد است پس حتما موارد زیر را بررسی کنید:

  • فن: بررسی کنید که آیا فن های کیس به آرامی می چرخند یا نه و آیا اینکه اصلا کار می کنند؟ در صورت لزوم می توانید این فن ها را تعویض نمایید.

حل مشکل اجرای تمام صفحه بازی ها در ویندوز 7

  • خنک کننده: اگر از سیستم خنک کنندگی با مایع استفاده می کنید، کارکرد صحیح آن را بررسی کنید. در صورت نیاز به تعمیر آن بپردازید.
  • تمیز نگه داشتن اجزای کیس: گرد و غبار زیاد علاوه بر اینکه می تواند موجب اختلال در عملکرد سیستم شود می تواند باعث افزایش دمای آن نیز گردد. بنابراین داخل کیس گیمرها حتما باید تمیز و عاری از گرد و غبار باشد.

حل مشکل اجرای تمام صفحه بازی ها در ویندوز 7

مشکل دیگری که می تواند از لحاظ سخت افزاری موجب بروز مشکل سیاه شدن صفحه وسط بازی شده باشدبحث عدم ناسازگاری مشخصات سخت افزاری کامپیوتر با بازی مورد نظر است. همیشه قبل از اجرای هر بازی، حداقل مشخصات سخت افزاری آن را بررسی کرده و ببینید که آیا با قدرت سخت افزاری سیستم شما همخوانی دارد یا نه. بعضی اوقات می توانید با کم کردن تنظیمات گرافیکی بازی به اجرای صحیح آن ها بپردازید. گرچه در این شرایط مسلما از نظر ظاهری بازی کمی با افت مواجه خواهد شد.

روش رفع ارور ISDone.dll هنگام نصب بازی در ویندوز را نیز می توانید از طریق انزل وب جویا شوید.

حل مشکل اجرای تمام صفحه بازی ها در ویندوز ۱۰ با به روز رسانی ویندوز

آپدیت نبودن ویندوز می تواند منبع بسیاری از مشکلات از جمله مشکل صفحه سیاه بازی باشد. بنابراین همیشه از آپدیت بودن ویندوز اطمینان حاصل کنید. برای این کار در ویندوز ۱۰ می توانید طبق روش زیر پیش بروید:

۱- منوی استارت را باز کرده و گزینه Settings را انتخاب کنید.

حالت تمام صفحه اجرای بازی در ویندوز7

۲- در پنجره باز شده روی Update and Security کلیک کنید.

سیاه شدن مانیتور هنگام بازی

۳- در سمت راست پنجره باز شده باید به بخش Windows Update بروید. در این بخش روی دکمه Check For Updates کلیک کنید. با این کار، ویندوز به صورت خودکار به جستجوی آخرین آپدیت های موجود می پردازد و در صورت موجود بودن، ضمن اطلاع به شما آن ها را دانلود و نصب می نماید.

مشکل صفحه سیاه در بازی simcity ، far cry ، call of duty ، pes ، watch dogs و..

۴- پس از نصب کردن آپدیت ها، یک بار ویندوز را ریستارت کنید و با اجرای بازی بررسی کنید که آیا دوباره با مشکل مواجه می شوید یا نه.

سیاه شدن صفحه وسط بازی به خاطر عدم به روز رسانی کارت گرافیک

یکی از مهم ترین اجزای سخت افزاری کامپیوتر برای اجرای بازی ها، کارت گرافیک است. بنابراین مشخص است که اگر این کارت آپدیت نباشد نمی توان انتظار اجرای صحیح بازی ها را از آن داشت. برای حل رفع مشکل سیاه شدن مانیتور هنگام بازی بروز رسانی کارت گرافیک و حل مشکل سیاه شدن مانیتور هنگام بازی ، مسیر زیر را دنبال کنید:

۱- کلیدهای Windows + X را به صورت همزمان فشار دهید و در پنجره باز شده روی گزینه Device Manager کلیک کنید.

رفع مشکل سیاهی صفحه در بازی

۲- در اینجا به دنبال گزینه Display Adapters گشته و روی آن کلیک کنید. در اینجا می توانید درایور کارت گرافیک مورد استفاده خود را مشاهده کنید. روی آن کلیک راست کرده و Update Driver را انتخاب کنید.

مشکل سیاه شدن صفحه هنگام اجرای بازی

۳- در پنجره باز شده روی لینک Search automatically for updated driver software کلیک کنید. با این کار، ویندوز به دنبال آخرین درایورهای موجود برای این کارت گرافیک خواهد گشت و در صورت موجود بودن، آن را دانلود خواهد نمود.

اگر با این روش هم مشکلتان حل نشد می توانید به صورت دستی اقدام به حذف کارت گرافیک نموده و سپس آن را مجددا به همراه آخرین درایور موجود نصب کنید. برای این کار طبق مراحل زیر پیش بروید:

۱- دوباره مثل روش قبلی وارد پنجره Device Manager شوید.

۲- این بار پس از کلیک راست روی درایور کارت گرافیک، گزینه Uninstall را انتخاب کنید.

مشکل صفحه سیاه بازی

۳- پس از حذف کارت گرافیک، به وبسایت سازنده آن رفته و آخرین نسخه از درایور آن را مطابق مدلی که روی سیستم خود نصب کرده اید دانلود کنید.

۴- در نهایت فایل دانلود شده را روی سیتم نصب کرده و آن را ریستارت نمایید. بدین ترتیب موفق شده اید که درایور کارت گرافیک را به صورت دستی به روز رسانی نمایید.

حل مشکل صفحه سیاه بازی با بررسی مصرف رم و سی پی یو

گاهی اوقات، اجرای یک بازی سنگین میتواند موجب استفاده بیش از حد از منابع رم و سی پی یو شود که در صورت بروز این امر، بازی با صفحه سیاه مواجه شده و اجرای آن متوقف می شود. برای چک کردن میزان مصرف رم و CPU در هنگام اجرای هر برنامه و بازی می توانید طبق مراحل زیر عمل کنید:

۱- کلیدهای Ctrl + Shift + Esc را بزنید تا تسک منیجر ویندوز باز شود.

۲- به سربرگ Performance رفته و از بخش مشخص شده در تصویر، میزان مصرف رم و سی پی یو را مشاهده نمایید.

سیاه شدن مانیتور هنگام بازی

۳- اگر میزان مصرف رم یلا سی پی یو بیش از مقدار استاندارد بود، ابتدا به لیست برنامه های در حال اجرا نگاهی بیندازید. برای این کار می توانید از سربرگ Processes استفاده کنید. در اینجا می توانید روی هر برنامه یا فرآیندی که نیازی به آن ندارید کلیک کرده و سپس دکمه End Task را بزنید. بدین ترتیب اجرای آن برنامه به طور کامل متوقف خواهد شد.

حل مشکل اجرای تمام صفحه بازی ها در ویندوز 7

۴- پس از این کار مجددا مقدار مصرف را در سربرگ Performance بررسی کنید.

شما می توانید روش های رفع مشکل دسته بازی را نیز در انزل وب مطالعه کنید.

بررسی Power options در ویندوز برای رفع مشکل سیاهی صفحه در بازی

۱- جهت حل مشکل سیاه شدن صفحه هنگام اجرای بازی از طریق منوی استارت به کنترل پنل ویندوز بروید.

۲- از اینجا گزینه Power Options را انتخاب کنید.

حل مشکل اجرای تمام صفحه بازی ها در ویندوز ۱۰

۳- روی Change plan settings کلیک کنید.

۴- سپس روی Change advanced power settings کلیک نمایید.

۵- در پنجره بعدی گزینه PCI Express را باز کنید.

مشکل سیاه شدن صفحه در بازی

۶- در اینجا مطمئن شوید که State Power Management فعال باشد.

حل مشکل اجرای تمام صفحه بازی ها در ویندوز ۷ و.. با حذف نرم افزارهای Bloatware

به نرم افزارهایی که به صورت یک پکیج پیش فرض به صورت خودکار به همراه سیستم عامل نصب می شوند Bloatware گفته می شود. این نرم افزارها می توانند موارد استفاده زیادی داشته باشند ولی نکته ای که در رابطه با آن ها باید متذکر شد این است که معمولا مقدار زیادی از حافظه و دیگر منابع سیستم را مصرف می کنند. به همین دلیل می توانند موجب بروز مشکلاتی در نرم افزارها و بازی ها در هنگام اجرا شوند. بنابراین در صورتی که روش های قبلی در حل مشکل سیاه شدن مانیتور هنگام بازی به شما کمکی نکرد می توانید با شناسایی این نرم افزارها و حذف آن ها، شانس خود برای اجرای بهتر بازی ها را بالا ببرید. 

روش حل مشکل ارور Out Of Range مانیتور را نیز می توانید در انزل وب بخوانید.

نظرات و پیشنهادات شما؟‎

در مطلب امروز روش های مختلفی را برای حل مشکل اجرای تمام صفحه بازی ها در ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷  آموزش دادیم. شما با استفاده از کدام راه حل مشکل خود را رفع کردید؟ می توانید نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود در این زمینه در دیدگاه این پست با ما به اشتراک بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

آموزش 8 روش رفع ارور ISDone.dll در ویندوز 11
آموزش ۸ روش رفع ارور ISDone.dll در ویندوز ۱۱
حل مشکل ارور d3dx9_43.dll و d3dx9_39.dll بازی ها
آموزش ۹ روش حل مشکل ارور d3dx9_43.dll و d3dx9_39.dll بازی ها
رفع ارور MSVCP140.DLL ویندوز 10 ، 8 و 7
آموزش ۷ روش رفع ارور MSVCP140.dll ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷
11 روش رفع مشکل ارور ISDone.dll هنگام نصب بازی در ویندوز 10 ، 8 و 7
۱۱ روش رفع مشکل ارور ISDone.dll هنگام نصب بازی در ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷

نظرات

  • امین25 says:

    سلام من بازی change homeless رو نصب کردم و صفحه اولش که منوی بازی هست،برام مشکیه،گرافیکم nvidia geforce 9500 و دیگه نمیشه اپدیتش بکنم.الان تکلیفم چیه؟قبلنا نصب میکردم این بازیو اینطور نبود.الان گزینه ها رو در اصل هست و حتی میتونم روشون کلیک هم بکنم چون صداشون میاد.برنامه های دیگه مثل نت فریم ورک ۴.۶ رو نصب کردم.اگه چیزی میدونید بهم یاد بدین ممنون میشم.

  • محمد says:

    با عرض سلام و خسته نباشید من یه مشکلی برای سیستمم پیش اومده و اینه که وقتی کامپوتر رو روشن میکنم همه چی عادی حتی اگه ۳ ساعت هم آهنگ یا فیلم ببینم هیچ اتفاقی نمی‌افته ولی مثلا وقتی وارد بازی میشم مثل بازی sekiro بازی بالا می‌آید و بازی هم میکنم ولی بعد از چند دقیقه که میگذره بازی دچار کمی لگ و گیر میشه و یه دفعه صفحه بازی سیاه میشه بهتره بگم مانیتور سیاه میشه چون هر کاری میکنم نمیتونم صفحه سیاه رو ببرم و باید کامپوتر رو ریستارت کنم هم ویندوز هم کارت گرافیک تا آخر آپدیت هستند حتی چند وقته پیش هم این مشکل رو نداشتم تازگی ها این مشکل به وجود اومده و ویندوز ۱۰ دارم لطفا کمکم کنید

  • محمد says:

    با عرض سلام و خسته نباشید من یه مشکلی برای سیستمم پیش اومده در مورد سیاه شدن صفحه. وقتی ویندوز رو روشن میکنم همه چی عادی حتی اگه ۲ یا ۳ ساعت هم بگردم یا آهنگ بزارم یا فیلم ببینم هیچ مشکلی در رابطه با سیاه شدن نداره ولی وقتی وارد بازی میشم مثل بازی sekiro بعد از چندین دقیقه بازی کردن اول بازی من کمی دچار گیر و لگ میشه و بعد صفحه سیاه میشه حتی صدای بازی هم می‌آید ولی هر کاریش میکنم صفحه روشن نمیشه سیستم سخت افزاری مناسبی هم دارم همین چند وقت پیش این بازی بدون لگ و به راحتی بازی می‌کردم اما الان این طور شده کارت گرافیکم هم تا آخر آپدیته و ویندوز ۱۰ هم دارم و اونم تا آخر آپدیته لطفا کمکم کنید

  • مهدی says:

    سلام خسته نباشید
    من سیتی اسکای لاینز رو ریختم و همه مراحل اجرای بازی خوب پیش رفت زمین رو انتخاب کردم و بعد رفت توی صفحه لودینگ اما وقتی بازی رو اورد صفحه سیاه بود و فقط صدای بازی میومد چیکار کنم

  • مهدی says:

    من بازی سیتی اسکای لاینز رو ریختم همه چی خوبه لودینگ بازی تموم که میشه میخواد بره داخل بازی صفحه بازی سیاهه اما صدای بازی میاد چیکار کنم؟

    • محمد says:

      سلام
      من بازی اساسینز کرید ادیسه رو نصب کردم ولی وقتی میخوام وارد بازی بشم تا قبل از اینکه تنظیمات یا منو بازی رو بیاره میاد بیرون یا صفحه سیاه میشه و متوقف میشه بازی
      سیستم من ایناست
      Windows10
      bit64-
      Ram .8
      processor2.40ghz
      Intel(R)cor(tm)i5_6200ucpu@ 2.30ghz
      Geforce902m
      لطفا کمک کنید
      ممنون

    • محمدرضا کدخدا says:

      سلام و خسته نباشید من وقتی پی اس ۱۷بازی میکنم در مستر لیگش مثلاً بارسا رو بر میدارم بعد چند بازی سیاه میشه صفحه وباید بیام بیرون لطفاً کمکم کنین تا درستش کنم

  • اتیلا says:

    سلام من وقتی میخوام بازی پی اس ۲۰۱۰ رو اجرا کنم که بازی کنم یه صفخه سیاه میاد و بعدش هیچ تغییری نمیکنه رمم۲ گیگ هست توی تنظیمات بازی هم همه چیزش مناسبه با سیستمم ولی هیچ جوره نمیاره اول یه صفحه سیاه میاره و بعدش تغییری نمیکنه همچنین بازیو نصب هم کردم

    • علی وفادوست says:

      سلام من تو بازی واچ داگز مشکل دارم وقتی بازی رو اجرا می کنم مانیتور سیاه میشه و مجبورم کامپیوتر را ریستارت کنم ایناهم سیستم من است:
      رم:۶
      ویندوز:۷
      Cpu:e5700
      گرافیک:۱ گیگ یا ۶۱۰

  • مهدی ادینه says:

    سلام هیچکدوم این مطالبی که نوشتید واقعا جایی نوشته نشده برای حل این مشکل پس بی نتیجست

    • امیرحسین says:

      برای منم اینجوری شده بازی زولا نمیاد بالا صفحه سیاه میشه سمت چپ مانیتور یک خطای قرمز میاد

  • حسام says:

    سلام من میخوام mta استریم کنم بازی تملم صفحه نمیشه چیکار کنم

  • Sahand says:

    Salam
    Man Vagti Samp 0.3.7 Play Midam Yeho Manotpr Siah Mishe Keys Roshan Va Baad Modati Keyboard Ham Khamus Mishe
    ?Chera

  • حنانه says:

    عالی بود ممنون