پروژه هارپ یا HAARP چیست و چه کاربردی دارد؟

بررسی: پروژه هارپ یا HAARP چیست و چه کاربردی دارد؟

پروژه هارپ (HAARP) یکی از پروژه های علمی و مطالعاتی است که حاشیه های زیادی در مورد آن شنیده می شود. اگر شما هم قصد آشنایی بیشتر با این پروژه را دارید، تا انتهای مطلب همراه ما باشید. امروز در انزل وب پروژه هارپ را به شما معرفی می کنیم و همچنین بررسی خواهیم کرد که این پروژه چه کاربرد هایی دارد.

پروژه هارپ یا HAARP چیست و چه کاربردی دارد؟

What is High-Frequency Active Auroral Research Program (HAARP)

پروژه هارپ جهت مطالعه خواص و رفتار لایه یونوسفر (Ionosphere) که در بالاترین لایه جو زمین قرار دارد ایجاد شده است. این لایه پرتو های خطرناک خورشید جذب کرده و مانع از ورود آن ها به زمین می شود. در محل این پروژه ابزار های پیچیده علمی و فرستنده های قدرتمند فرکانس وجود دارند. این پروژه ابتدا توسط مرکز تحقیقات نیروی هوایی ایالات متحده انجام شد و در سال ۲۰۱۵ اجازه انجام و ادامه این پروژه به دانشگاه Alaska Fairbanks واگذار شد. با ابزار هایی که در این پروژه وجود دارد، می توان قسمت هایی از لایه یونوسفر را برای انجام تحقیقات تحریک کرد.

تکنولوژی هارپ چیست؟

هارپ یا HAARP مخفف عبارت High-Frequency Active Auroral Research Program می باشد. در برنامه پژوهشی یونوسفر فعال با فرکانس بالا، از فرستنده های پرقدرت با توان بالا (HF) برای مطالعه لایه یونوسفر استفاده می کند. زیرا این لایه به دلیل محیط الکتریکی که دارد، برای انعکاس امواج رادیویی به اطراف زمین استفاده می شود.

تکنولوژی هارپ چیست؟

اما دستگاه هارپ چیست؟ ابزار اصلی مورد استفاده در این پروژه یک آرایه فازی که شامل ۱۸۰ آنتن HF مرتفع و تجهیزات پیچیده دیگری می باشد و در زمینی به مساحت ۳۳ هکتار گسترش یافته است. این ابزار ها قادر به انتشار ۳.۶ مگاوات در Atmosphere و Ionosphere می باشند. فرکانس های ارسالی در محدود ۲.۷ تا ۱۰ مگاهرتز انتخاب می شوند.

تکنولوژی هارپ چیست؟

همچنین آیا با تکنولوژی بلاک چین هم آشنا هستید؟ پیشنهاد می کنیم مطلب بررسی به زبان ساده : بلاک چین یا Blockchain چیست و چگونه کار میکند؟ را مطالعه نمایید.

کاربرد پروژه هارپ چیست؟

هدف از تحقیقات هارپ، همانطور که اشاره شده مطالعه بنیادی فرآیند های فیزیکی در بخش های مختلفی از فضا است. این تحقیقات در دو دسته Active با استفاده از ابزار های فرستنده امواج و Passive با استفاده از ابزار های نظارت انجام می شود. لایه یونوسفر که هدف این پروژه است، در فاصله حدود ۶۰ تا ۸۰ کیلومتر از سطح زمین تا ۵۰۰ کیلومتری قرار دارد. در این لایه الکترون ها و یون هایی وجود دارند که که امواج رادیویی می توانند با آن ها ارتباط برقرار کنند و از خاصیت انعکاس برای امواج استفاده کنند.

کاربرد پروژه هارپ چیست؟

در واقع امواج هارپ با گرما دادن به الکترون ها، باعث ایجاد اختلالاتی می شوند که شبیه تعاملاتی است که در طبیعت اتفاق می افتد. پدیده های طبیعی تصادفی هستند و مشاهده آن ها دشوار است اما در هارپ می توان با کنترل بیشتری این آزمایشات را انجام و تکرار کرد تا به نتیجه رسید.

دلیل توسعه پروژه HAARP آمریکا

ساخت و ساز ایستگاه ها از سال ۱۹۹۳ شروع شد. بین سال های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۴ هارپ یک برنامه مشترک بین نیرو های هوایی و دریایی ایالات متحده آمریکا بود. هدف آن ها بررسی خواص فیزیکی و الکتریکی لایه یونوسفر زمین بود که می تواند بر سیستم های ارتباطی و ناوبری نظامی و غیر نظامی تاثیر بگذارد.

مالک تجهیزات و مسئول پروژه HAARP کیست؟

در طول بیش از ۲۵ سال، سازمان Air Force Research Laboratory (AFRL) Space Vehicles Directorate در پایگاه Kirtland Air Force و در شهر New Mexico و همچنین دانشگاه Alaska Fairbanks (UAF) در این تحقیقات سهیم بوده اند. اما زمانی که بودجه سازمان USAF برای تحقیق و توسعه کاهش یافت، آن ها تصمیم به انتقال پروژه و حفظ راه تحقیقات را توسط سازمان دیگری داشتند.

مالک تجهیزات مسئول پروژه HAARP کیست؟

در نهایت با توافقنامه سال ۲۰۱۵ تجهیزات تحقیقاتی به نیروی زمینی ارتش منتقل شد و طبق توافق های CRADA مسئولیت تجهیزات و تاسیسات به طور رسمی به دانشگاه UAF منتقل شد. قابل ذکر است که در این پروژه فیزیک دان ها، مهندسان و دانشمندان زیادی در کنار دانشگاه مختلفی در آن فعالیت داشته اند.

محل پروژه هارپ

هارپ کجاست؟ آمریکا منطقه آلاسکا را به عنوان محل پروژه تعیین کرده است. علت آن هم موارد زیر بوده است:

  • در منطقه Auroral Zone است.
  • از مناطق پر جمعیت، پر سر و صدا، چراغ های الکتریکی و.. دور است.
  • زمین نسبتا صافی دارد.
  • هزینه های ساخت و ساز مناسب است.
  • حداقل اثرات زیست محیطی را دارد.

محل پروژه هارپ

همچنین مطالعه مطلب امنیت اطلاعات شبکه ، اینترنت ، فضای مجازی و.. چیست و چه کاربردی دارد؟ هم برای شما مفید خواهد بود.

پدیده هارپ چیست؟ تاثیرات زیست محیطی پروژه هارپ بر زمین

طبق اعلام این سازمان، با توجه به متلاطم بودن این لایه، اثرات مصنوعی ایجاد شده توسط هارپ بعد از بارگیری حدود ۱ ثانیه تا ۱۰ دقیقه بعد از بین رفته و عملا قابل شناسایی نیست. بنابراین نمی توان تاثیر خطرناکی در دراز مدت از آن انتظار داشت. برای تامین برق این محیط هم از ژنراتور های اختصاصی استفاده می شود.

پدیده هارپ چیست؟ تاثیرات زیست محیطی پروژه هارپ بر زمین

از نظر تاثیر میدان مغناطیسی و فرکانس ها برا انسان هم با توجه به دور بودن از محل زندگی افراد، طبق گفته مدیران پروژه، تاثیر خاصی نباید داشته باشد.

آیا با هارپ می توان آب و هوا را کنترل کرد؟

امواج فرستنده های هارپ توسط لایه های Troposphere یا Stratosphere جذب نمی شود. کنترل آب و هوا نیز در اختیار این دو لایه می باشد. از آنجایی که تعاملی بین این لایه ها و هارپ وجود ندارد، پس نباید روی آب و هوا با هارپ بتوان تاثیر گذاشت. البته از آن جایی که طوفان های Ionospheric ناشی از خورشید نمی توانند بر آب و هوا تاثیر بگذارند، احتمال توانایی تاثیر گذاشتن هارپ هم کاهش می یابد.

شایعات و بحث های اهداف سری پروژه هارپ و زلزله، هارپ و سیل و..

شایعات و بحث های اهداف سری پروژه هارپ و زلزله، هارپ و سیل و..

همواره از سالیان قبل بحث هایی در مورد اهداف و تاثیرات این پروژه بر زبان ها افتاده است. برخی از نظریه پردازان معتقدند که علل برخی از بلایای طبیعی مانند زلزله، سیل، سونامی و.. در کنار تغییرات شدید آب و هوایی ناشی از این تکنولوژی و علائم هارپ هستند. برخی دیگر معتقدند که هدف این پروژه ایجاد تاثیرات مخرب روی مناطق مختلف است و کاربردی کاملا نظامی دارد. حتی برخی معتقدند که برای کنترل ذهن انسان ها هم از این پروژه استفاده می شود. کماکان دلایلی برای اثبات این فرضیه ها وجود ندارد و این موارد توسط گردانندگان پروژه رد می شود. صحت این موضوع همچنان برای ما بدون جواب خواهند مگر اینکه در آینده راز هایی از آن افشا شود.

در ادامه میتونید برای درک بهتر هارپ چیست و چگونه عمل میکند ویدیو آموزشی زیرا مشاهده کنید:

در پایان اگر به اینترنت اشیا هم علاقه مند هستید، مطالعه مطلب اینترنت اشیا چیست؟ در ایران چه کاربرد و وضعیتی دارد؟ را فراموش نکنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب امروز پروژه و تکنولوژی هارپ را به شما معرفی کردیم و موارد مختلفی را در مورد آن بررسی کردیم. نظر شما راجب این پروژه چیست؟ آیا به اهداف تعیین شده این سازمان باور دارید و یا معتقد هستید که این پروژه مخرب است اما اهداف و نتایج آن مخفی مانده است و افشا نمی شود؟ شما می توانید نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود در زمینه پروژه HAARP چیست را در دیدگاه این پست با ما به اشتراک بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

نظرات