راهنمای خرید کولر گازی اسپلیت ، پنجره ای ، پرتابل و...

راهنمای خرید کولر گازی اسپلیت ، پنجره ای ، پرتابل و…

با تغییر فصل و افزایش دما، انتخاب و خرید دستگاه های تهویه مطبوع و کولر به یکی از دغدغه های افراد تبدیل می شود. یکی از بهترین دستگاه های تهویه که می تواند هوای منزل شما را خنک و مطبوع کند، کولر گازی است. کولر گازی در انواع مختلفی وجود دارد و اگر شما قصد خرید آن را دارید، تا انتهای مطلب همراه ما باشید. امروز در انزل وب مطالبی را جهت راهنمایی برای خرید کولر گازی اسپلیت، پنجره ای، پرتابل و.. را بررسی خواهیم کرد.

راهنمای خرید و نکات مهم در خرید کولر گازی

Air Conditioner Buying Guide

کولر گازی یک راه ایده آل برای خنک کردن خانه و محیط کار می باشد. حتی برخی از کولر های گازی قابلیت پرتاب باد گرم جهت استفاده در زمستان را هم دارند. در هنگام خرید این دستگاه تهویه مطبوع هوا، باید نکات مختلفی را در مورد فضا، نوع دستگاه، بودجه و.. در نظر بگیرید. در این مطلب ابتدا شما را با انواع کولر گازی آشنا کرده و سپس راهنمایی های در مورد قدرت، ظرفیت و.. به شما می دهیم تا بتوانید دستگاهی را خریداری کنید که بهترین کارایی را برای شما داشته باشد.

راهنمای خرید کولر گازی ، انواع کولر گازی

کولر گازی هدف مشخصی دارد و آن مطبوع و خنک کردن هوا است اما در انواع مختلفی ساخته می شود که هر کدام برای استفاده در محیط خاصی ساخته شده اند. برای مثال می توان به مدل های Split، Reverse، Portable، Wall/Window و Duct اشاره کرد. در ادامه راهنمای خرید کولر گازی گری و.. مدل ها را معرفی و بررسی می کنیم.

همچنین اگر علاقه دارید که خودتان یک کولر بسازید، پیشنهاد می کنیم مطلب ۷ روش جالب و کاربردی ساخت کولر و خنک کننده هوا در خانه را مطالعه نمایید.

راهنمای خرید کولر گازی کم مصرف ،کولر گازی اسپلیت (Split)

کولر گازی اسپلیت (Split)

کولر گازی اسپلیت از محبوب ترین مدل ها می باشند که برای خنک کردن دمای اتاق ساخته شده اند و این کار را به وسیله دمیدن هوای خنک و مکش هوای گرم اتاق انجام می دهند. این مدل شامل دو دستگاه می باشد که به وسیله لوله هایی بهم متصل می شوند. یک دستگاه (پنل بیرونی) که شامل کمپرسور مستقل است در فضای باز خارج از محیط قرار می گیرد و دستگاه دیگر (پنل داخلی) داخل اتاف نصب می شود.

کولر گازی اسپلیت (Split)

از آنجایی که کمپرسور این دستگاه در خارج از اتاق نصب می شود، در نتیجه صدا و نویز کمتری دارند و آرامش بیشتری را برای شما فراهم می کنند. اما مدل های اسپلیت نقطه ضعف هم دارند و آن قدرت کم آن است. اسپلیت ها به قدر کافی قدرتمند نیستند که کل خانه را خنک کنند و همچنین نصب آن هم ساده نیست. قیمت های این مدل در محدوده ۶۰۰ تا ۲۸۰۰ دلار می باشد.

کولر گازی معکوس یا ریورس (Reverse)

کولر گازی معکوس یا ریورس (Reverse)

کولر های گازی Reverse مشابه مدل های اسپلیت و.. هستند با این تفاوت که در کنار خنک کردن هوا، امکان گرم کردن آن را هم دارند. این مدل ممکن است قیمت گرانتری داشته باشد اما برای اشخاصی که می خواهند در هوای گرم و سرد، دمای محیط خود را مناسب کنند، گزینه خوبی می باشد. قیمت این مدل هم بین ۸۰۰ تا ۳۰۰۰ دلار می باشد.

کولر گازی قابل حمل یا پرتابل (Portable)

کولر گازی قابل حمل یا پرتابل (Portable)

گاهی ممکن است نیاز داشته باشید که مکان قرارگیری کولر گازی خود را تغییر دهید. برای این کار مدل Portable را پیشنهاد می دهیم که برای خنک کردن هوای یک اتاق کوچک مناسب است. کولر گازی پرتابل را تقریبا می توان به راحتی جا به جا کرد. در کنار قیمت پایین تر این دستگاه، محدوده خنک کنندگی آن ها محدود می باشد. قیمت تقریبی این محصول ۴۰۰ تا ۱۲۰۰ دلار می باشد.

کولر گازی پنجره ای (Wall/Window)

کولر گازی پنجره ای (Wall/Window)

کولر گازی پنجره ای یا Wall/Window در حال حاضر کمتر مورد استفاده قرار می گیرند. برای استفاده از این دستگاه، همانطور که از نام آن پیدا است باید داخل پنجره و.. قرار گیرد. این مدل برای خنک کردن اتاق های متوسط تا بزرگ مناسب هستند و از مدل قابل حمل قدرت بیشتری دارند. اما این دستگاه هم اشکالاتی دارند. مثلا می توانند صدای زیادی داشته باشند و برق زیادی را هم مصرف کنند. محدوده قیمت این مدل بین ۴۰۰ تا ۱۲۰۰ دلار می باشد.

کولر گازی کانالی یا داکت (Duct)

کولر گازی کانالی یا داکت (Duct)

کولر گازی Duct یکی از گرانقیمت ترین مدل ها می باشد. در این مدل یک کمپرسور در خارج خانه قرار می گیرد که هوای مطبوعی را ایجاد می کند. سپس به وسیله پمپ و از طریق لوله یا کانال هایی این هوا به نقاط مختلف وارد می شود. این مدل کارایی بیشتری دارد و می توان به وسیله آن کل خانه، دفاتر و مراکز بزرگ را خنک کرد. محدوده قیمت این مدل بیش از ۵۰۰۰ دلار می باشد.

نکات مهم در خرید کولر گازی، تفاوت سایز و قدرت کولر های گازی

تا اینجا در راهنمای خرید کولر با انواع کولر گازی آشنا شدیم. اما برای خرید و انتخاب مدل مناسب، شما باید با بحث قدرت و سایز دستگاه هم آشنا شوید. انتخاب کولر گازی به اندازه فضای شما وابسته است. کولر گازی که تحت فشار باشد نمی توان به خوبی هوا را خنک کند و زودتر هم دچار استهلاک می شود. در عوض کولر گازی قوی هم مصرف انرژی و هزینه بیشتری دارد. پس باید مدل مناسبی را انتخاب کنید.

همینطور مطالعه مطلب ۱۰ ترفند ساده برای خنک شدن بدون استفاده از کولر هم می تواند برای شما کاربردی و مفید باشد.

راهنمای خرید کولر گازی بر اساس متراژ، توان مورد نیاز کولر بر اساس فضا

به عنوان یک قاعده کلی انتخاب کولر گازی بر اساس متراژ، برای خنک کردن هر متر مربع مساحت اتاق، کولر گازی باید ۱۲۵ وات (معادل حدود ۴۲۷ BTU Per Hour) توان داشته باشد. به طور مثال اگر شما یک اتاق با ۵ متر عرض و ۵ متر طول داشته باشید، اتاق شما ۲۵ متر مربع مساحت دارد. اگر ۲۵ متر مربع را در ۱۲۵ وات توان مورد نیاز هر متر مربع ضرب کنید، به عدد ۳۱۲۵ وات خواهید رسید. یعنی کولر گازی که بتواند اتاق ۵*۵ شما را خنک کند، باید حداقل ۳۱۲۵ وات یا به عبارتی ۳.۲ کیلو وات (معادل حدود ۱۰۷۰۰ BTU Per Hour) توان داشته باشد.

راهنمای خرید کولر گازی بر اساس متراژ، توان مورد نیاز کولر بر اساس فضا

البته تنها به مساحت اتاق نمی شود بسنده کرد. ارتفاع سقف اتاق نیز باید در حد معمول باشد. همچنین تعداد درب و پنجره، عایق بودن اتاق، طبقه و.. هم تاثیر گذار هستند. به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • به صورت تقریبی اگر اتاق شما به صورت کامل در سایه باشد، ظرفیت مورد نیاز ۱۰ در صد کاهش می یابد و یا به صورت برعکس اگر شدیدا در معرض آفتاب باشید، ظرفیت را ۱۰ درصد افزایش دهید.
  • اگر تعداد افراد داخل اتاق یا خانه مرتبا بیشتر از ۲ نفر باشد، به ازای هر نفر مقداری (حدود ۶۰۰ Btu) ظرفیت را افزایش دهید.
  • اگر در آشپرخانه از کولر گازی استفاده می کنید، ظرفیت را ۴۰۰۰ Btu افزایش دهید.

راهنمای خرید کولر گازی بر اساس متراژ، توان مورد نیاز کولر بر اساس فضا

راهنمای خرید کولر گازی کم مصرف، برچسب مصرف انرژی

روی کولر های گازی همچنین برچسبی وجود دارد که میزان صرفه جویی در انرژی را نشان می دهد. برچسب های قرمز برای حالت گرمایش و آبی برای حالت سرمایش استفاده می شود. البته با توجه منطقه عرضه شده، شکل برچسب ها ممکن است متفاوت باشد.

امکانات کولر گازی

امکانات مختلفی نیز برای این دستگاه در نظر رفته شده است. در هنگام خرید بهترین کولر گازی اسپلیت و.. به این امکانات توجه داشته باشید و کولری را بخرید که امکانات مطابق میل شما را داشته باشد.

امکانات کولر گازی

  • سنسور حضور (Presence sensor): هنگامی که کسی در اتاق حضور نداشته باشد، در صورت فعال بودن سنسور کولر خاموش می شود. همچنین در مدل های پیشرفته این سنسور می تواند زاویه پرتاب باد را به سمت فرد تنظیم کند.
  • حالت خواب (Sleep mode): دمای اتاق را به آرامی برای سطح راحتی در خواب تنظیم می کند.
  • تیغه های قابل تنظیم (Adjustable louvres): تیغه های قابل تنظیم این امکان را به شما می دهند تا بتوانید جهت وزش باد را به جهت های مختلف تغییر دهید.
  • فیلتر هوا (Air filter): به کمک فیلتر هوا ذرات معلق، بو، میکروب و.. ار هوا حذف می شوند.
  • حالت رطوبت گیر ( Dehumidifier mode): در آب هوایی شرجی مناسب هستند و رطوبت هوا را کاهش می دهند.

برند کولر گازی

برای خرید کولر گازی با برند های مختلفی مانند ال جی (LG)، اجنرال (o’general)، سامسونگ (Samsung)، گری (Gree) ، بوش (Bosch) و.. مواجه می شوید. به صورت کلی هر برندی ممکن است محصول خوب و بد داشته باشد و یه جای مقایسه برند، بهتر است به مدل مورد نیاز شما در برند های مختلف بررسی شود. همینطور بهتر است ار برند هایی خرید کنید که گارانتی و خدمات پس از فروش بهتری را به شما ارائه دهند.

انتخاب مدل مورد نیاز بهترین کولر گازی

حال تقریبا با اکثر نکات مربوط به مشاوره خرید کولر گازی آشنا شده اید. برای خرید ابتدا باید مشخص کنید که به چه مدلی نیاز دارید؟ سپس متراژ مورد نظر را بررسی کنید تا توان مورد نیاز را بدانید. سپس در بازار یا سایت های آنلاین به دنبال کولر هایی مشابه با نیاز خود بگردید. در بین دسته انتخاب شده، مدلی که امکانات جانبی مورد نیاز شما را در کنار مصرف انرژی خوب و همخوانی با بودجه شما را دارد انتخاب کنید. فراموش نکنید که به جز مدل پرتابل، برای نصب سایر مدل ها احتیاج به کارشناس نصب کننده هم دارید که ممکن است نیاز به پرداخت هزینه داشته باشد.

در پایان برای این که از کولر خود به صورت بهینه تری استفاده کنید، مطالعه مطلب ترفند های ساده برای افزایش سرما کولر با مصرف کمتر و کاهش هزینه برق را هم فراموش نکنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب امروز نکات و راهنمایی های مربوط به خرید کولر گازی را به شما معرفی کردیم. چنانچه در زمینه راهنمای خرید کولر گازی اجنرال، ال جی، گری و… نظر، پیشنهاد و یا تجربیاتی دارید، حتما آن را در دیدگاه این پست با ما به اشتراک بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

راهنمای خرید صندلی گیمینگ ، بررسی نکات مهم قبل از خرید
راهنمای خرید صندلی گیمینگ ، بررسی نکات مهم قبل از خرید
راهنمای خرید هارد اکسترنال و نکات مهم آن
راهنمای خرید هارد اکسترنال و نکات مهم انتخاب آن
برای خرید هاست برای سایت باید به چه نکاتی توجه کنیم؟
راهنما: برای خرید هاست سایت باید به چه نکاتی توجه کنیم؟
راهنمای خرید موتور برق خانگی و صنعتی
راهنمای خرید موتور برق خانگی و صنعتی

نظرات