قدرت سیگنال وای فای مودم در گوشی و کامپیوتر

۹ روش مشاهده و بررسی قدرت سیگنال وای فای مودم در گوشی و کامپیوتر

کارایی مودم های وایرلس، بیش از همه به قدرت سیگنال ها و امواج رادیویی آن وابسته است. در مسیر بین روتر وایرلس و دستگاهی که باید به آن متصل شود، قدرت سیگنال در همه جهات می تواند نرخ داده انتقالی در این مسیر را مشخص می کند. در این مطلب انزل وب به روش های نمایش قدرت سیگنال وای فای مودم در گوشی و کامپیوتر جهت بررسی آن بپردازیم.

بهترین نرم افزار رایگان نمایش قدرت سیگنال وای فای اندروید ، آیفون ، ویندوز و..

How to Check Your Wi-Fi Signal Strength in Phone and PC

پیش از این در انزل وب به بررسی دلایل کندی سرعت وای فای پرداخته بودیم. قدرت سیگنال مودم و روتر مورد استفاده جهت وصل شدن به شبکه وای فای از مهم ترین فاکتورهای بهره بردن از نهایت ظرفیت و سرعت آن است. از این رو در این پست انزل وب به معرفی چند روش نمایش قدرت سیگنال وای فای مودم و موبایل می پردازیم.

نمایش قدرت سیگنال وای فای

با استفاده از این روش نیاز به هیچ نرم افزاری برای سنجش قدرت وای فای نخواهید داشت. ایتدا از اتصال به وای فای اطمینان حاصل کنید. خط فرمان ویندوز (CMD) را باز کرده و عبارت زیر را در آن وارد نمایید:

netsh wlan show interface

با وارد کردن این دستور می توانید اطلاعاتی راجع به شبکه وای فای خود را مشاهده کنید. اطلاعاتی که به طور معمول نمی توان در تنظیمات مربوط به شبکه ویندوز مشاهده کرد. مواردی چون  GUID، آدرس مک، SSID, BSSID، نوع شبکه و امواج وای فای، احراز هویت، نوع رمزنگاری، نرخ انتقال اطلاعات و از همه مهم تر قدرت سیگنال وای فای. مقدار قدرت سیگنال به شکل درصدی نمایش داده می شود. اگر این دستور را در دفعات مختلف اجرا کنید می توانید تغییرات صورت گرفته در قدرت سیگنال وای فای را نیز مشاهده نمایید.

دانلود رایگان برنامه نمایش قدرت سیگنال وای فای

اما در صورتی که سیستم های عامل لینوکس استفاده می کنید نیز از طریق وارد کردن فرمان زیر در ترمینال می توانید در خروجی به دست آمده، قدرت سیگنال را مشاهده نمایید:

.iwconfig wlan0 | grep -i –color signal

نمایش قدرت سیگنال وایرلس کامپیوتر

در ویندوز ۱۰ می توانید با کلیک بر روی آیکون شبکه در کنار ساعت، شبکه های وای فای که به آن ها متصل هستید را مشاهده نمایید. در کنار اسامی این شبکه ها، پنج خط را مشاهده می کنید که نشان دهنده قوت و ضعف سیگنال هر کدام از آن ها است. اگر این خط ها کاملا پر باشند یعنی سیگنال در قوی ترین حالت خودش قرار دارد.

تقویت سیگنال وای فای مودم

در تنظیمات شبکه ویندوز نیز می توان به بخش نمایش قدرت سیگنال وای فای دسترسی پیدا کرد. کافیست از طریق کنترل پنل به بخش Network and Internet و سپس صفحه Network Connections بروید. حالا روی شبکه وای فای مورد نظر خود کلیک راست کرده و گزینه Connect / Disconnect را انتخاب نمایید تا بتوانید میزان قدرت سیگنال این شبکه را مورد بررسی قرار دهید.

سیگنال وای فای گوشی

اگر از کامپیوترهای مکینتاش استفاده می کنید نیز می توانید آیکون وای فای را در گوشه سمت راست بالای صفحه نمایش خود مشاهده نمایید. با فشردن کلید Option همراه با کلیک بر روی این آیکون می توانید اطلاعات مربوط به سیگنال وای فای را در بخش مشخص شده در شکل زیر مشاهده نمایید. همان طور که می بینید این مقدار در واحد dBm ارائه شده است. dBm در واقع عددی منفی در بازه ۳۰- تا ۹۰-. هر چه این بازه به عدد ۳۰- نزدیک تر باشد نشان دهنده قدرات بیشتر سیگنال وای فای خواهد بود.

بنابراین اگر در این بخش، عدد ۹۰- را مشاهده کنید یعنی سیگنال وای فای در ضعیف ترین حالت خود قرار دارد. معمولا شبکه هایی که دارای قدرت سیگنال تا حد ۶۰- dBm هستند را می توان جزو شبکه هایی به اندازه کافی خوب دانست.

تقویت سیگنال وای فای مودم

قدرت فرکانس وای فای موبایل

هر گوشی همراه که از اینترنت استفاه می کند مطمئنا دارای بخشی در تنظیمات خود خواهد بود که از طریق آن بتوان به میزان قدرت سیگنال های وای فای پی برد. برای مثال در گوشی های آیفون می توانید از طریق Settings به بخش Wi-Fi رفته تا در آنجا، قدرت سیگنال شبکه بی سیم مورد استفاده خود و نیز دیگر شبکه های موجود در نزدیکی گوشی موبایل را مشاهده نمایید.

تنظیم برد وای فای

اگر از اندروید استفاده می کنید برای نمایش میزان سیگنال شبکه وای فای اندروید مسیر تقریبا مشابهی را طی کنید. یعنی به دنبال تنیمات مرببوط به Wi-Fi یا Network در تنظیمات گوشی یا تبلت اندرویدی خود باشید. برای مثال در گوشی های پیکسل می توانید از طریق Settings به بخش Network & internet رفته و در آنجا گزینه Wi-Fi را انتخاب کنید. در اینجا روی آیکون چرخ دنده کلیک کنید تا شبکه های بی سیم متصل را نشان دهد. در اینجا می توانید قدرت سیگنال شبکه وای فای را ببینید.

نرم افزار نمایش میزان سیگنال وای فای ویندوز

سیگنال وای فای

با دانلود رایگان برنامه نمایش قدرت سیگنال وای فای WifiInfoView می توانید به اطلاعات مختلفی از قبیل مک آدرس و نیز شدت سیگنال های دریافتی از روترهای مختلف دست یابید. وقتی وارد محیط این نرم افزار می شوید با دو بخش در آن مواجه خواهید شد. در بخش بالایی می توانید نام شبکه های بی سیم در اطراف خود را مشاهده کنید و در قسمت پایین نیز با کلیک کردن روی هر کدام از این شبکه ها می توانید اطلاعات آن ها را مورد بررسی قرار دهید. امکان نمایش مدل روترها و نیز تهیه گزارش از اطلاعات به دست آمده در قالب HTML از دیگر قابلیت های این نرم افزار است.

نرم افزار Airport Utility برای نمایش قدرت وای فای آیفون

نمایش قدرت سیگنال وایرلس

برای اینکه بتوانید به صورت کامل از نرم افزار نمایش سیگنال وای فای گوشی Airport Utility خود استفاده کنید باید به تنظیمات گوشی آیفون رفته و Wi-Fi scanner را فعال نمایید. برای فعال کردن این گزینه،پس از نصب برنامه می توانید به Settings رفته و در Airport Utility گزینه Wi-Fi Scanner را روشن کنید. حالا وارد خود نرم افزار شوید و دکمه شروع اسکن را انتخاب کنید. می بینید که قدرت سیگنال وای فای در قالب dBm به شما نمایش داده می شود.

نمایش سیگنال وای فای اندروید با برنامه Wifi Analyzer

بهترین نرم افزار و روش های رایگان نمایش قدرت سیگنال وای فای اندروید ، آیفون ، ویندوز و..

از این برنامه نیز می توانید برای نمایش قدرت فرکانس وای فای موبایل اندرویدی خود استفاده کنید. البته کاربرد این نرم افزار نمایش قدرت سیگنال وای فای بیشتر از این ها است. در Wifi Analyzer، پنج بخش وجود دارد که در بخش Channel graph نموداری از تمام سیگنال های وای فای اطراف شما به همراه یک نمودار نشان می دهد. محور عمودی این نمودار، نشان دهنده قدرت سیگنال و محور افقی آن کانال های اشغال شده توسط این سیگنال را نشان می دهد. از طریق قسمت Time graph نیز می توانید قدرت این سیگنال را به صورت لحظه ای مورد بررسی قرار دهید. همچنین نمایش سرعت و اطلاعات سخت افزاری روترهای شناسایی شده نیز از دیگر قابلیت های برنامه Wifi Analyzer است.

استفاده از دستگاه های Wi-Fi Locator

سیگنال وای فای اندروید

این دستگاه ها برای اسکن امواج رادیویی در شعاع خاص و بررسی قدرت سیگنال اکسس پوینت های وایرلس به کار می روند. یک دستگاه Wi-Fi Locator معمولا به شکل یک گجت سخت افزاری در دسترس کاربران قرار می گیرد. اکثر آن ها از ۴ تا ۵ چراغ LED جهت نمایش قدرت سیگنال وای فای استفاده می کنند. البته نکته ای که بایدبه آن اشاره کرد این است که این دستگاه ها معمولا به اندازه روش های قبلی در تشخیص شدت و قدرت سیگنال وای فای دقیق نیستند و این کار را بیشتر به شکل تخمینی انجام می دهند.  

تقویت سیگنال وای فای مودم

وقتی قدرت سیگنال وای فای مورد استفاده خود را متوجه شدید می توانید از ایده هایی برای بهتر کردن آن بهره ببرید. برای مثال اگر مقدار سیگنال ۶-۰ DBM را دریافت کرده اید برای بهتر کردن آن می توانید از روترهایی که از ۵ گیگاهرتز نیز پشتیبانی می کنند استفاده کنید. اگر به اندازه یک یا دو اتاق از روتر خود فاصله داری شاید بهتر باشد تنظیم برد وای فای را انجام و مکان آن را عوض نمایید تا از قدرت سیگنال بهتری برخودار شوید. حتی ضخامت دیوارها یا قدیمی بودن روتر نیز می تواند در بروز مشکل وصل شدن به وای فای تاثیرگذار باشد.

به طور کلی بهتر است روتر در مرز خانه قرار داشته بشاد تا بدین ترتیب بتواند به همه نقاط ان به صورت یکسان، خدمت رسانی کند. گاهی اوقات، بروز رسانی نرم افزاری روتر نیز می تواند در بهتر شدن برد سیگنال آن نقش به سزایی ایفا کند. اگر خانه بزرگی دارید بهتر است از روترهای قدرتمندتر نظیر Mesh Router استفاده نمایید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این آموزش شما را با روش های مشاهده قدرت سیگنال وای فای آشنا کردیم. آیا تا به حال با چنین مشکلی مواجه شده اید؟  آیا روش های دیگری برای این کار سراغ دارید؟ لطفا نظرات خود را با ما و دوستانتان در انزل وب به اشتراک بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

11 روش بهینه سازی و افزایش سرعت مودم برای بالا بردن سرعت اینترنت
۱۱ روش بهینه سازی و افزایش سرعت مودم برای بالا بردن سرعت اینترنت
آموزش 12 روش موثر افزایش سیگنال وای فای مودم
آموزش ۱۲ روش موثر افزایش سیگنال وای فای مودم
آموزش تصویری اتصال دو مودم به هم با کابل و بدون کابل
آموزش تصویری اتصال دو مودم به هم با کابل و بدون کابل
آموزش تصویری نصب و راه اندازی مودم TP-Link جدید و قدیمی
آموزش تصویری نصب و راه اندازی مودم TP-Link جدید و قدیمی

نظرات

  • عبدالحسین says:

    دوست عزیز با تشکر فقط یه نکته رو اشتباه گفتی شما گفتی که اگر مودم که با باند ۲.۴ کار می کنه دارای پوشش مناسبی نباشه، می تونیم باند فرکانسی را به ۵ گیگا هرتز تغییر بدیم که پوشش بهتری در محیط داشته باشه ولی در صورتی که این کار، برد مودم را بهتر نمی کنه و برعکس برد را کمتر هم می کند.
    .فرکانس ۵ گیگا هرتز سرعت انتقال رو افزایش و برد دستگاه رو کاهش می دهد