ساخت فایل و پوشه غیر قابل حذف در ویندوز 10 ، 8 و 7

۴ روش ساخت فایل و پوشه غیر قابل حذف در ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷

در ویندوز امکانات و قابلیت های متعددی وجود دارد که خیلی از آن ها از چشم کاربران پنهان مانده است. یکی از این امکانات جالب، ایجاد فایل ها و پوشه هایی است که به هیچ طریقی نمی توان به حذف کردن آن ها پرداخت. در این مطلب انزل وب به آموزش ساخت فایل و پوشه غیر قابل حذف در ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷ می پردازیم.

نحوه جلوگیری از حذف فایل و پوشه در ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷

How to Create Undeletable Folder in Windows

به کارگیری راه های مختلف جهت جلوگیری از حذف پوشه در ویندوز می تواند دلایل متعددی داشته باشد. از افزایش امنیت گرفته تا نگهداری مطمئن تر از فایل ها و اطلاعات بسیار ضروری که می توان در این پوشه ها ذخیره نمود. در این پست از انزل وب به شما در خصوص استفاده از این روش ها در ویندوز کمک خواهیم نمود.

ساخت پوشه غیرقابل حذف

روشی که در ادامه به مرور آن می پردازیم علاوه بر اینکه به شما در ایجاد فایل هایی غیر قابل پاک شدن کمک می کند، می تواند امکان تغییر نام فایل ها را نیز غیر فعال نماید. نکته ای که باید به آن دقت کنید این است که ایجاد چنین فایل هایی فقط در درایوهایی که در ریشه نیستند ممکن است. پس در درایوی که محل نصب ویندوز است قادر به ایجاد این فایل ها نخواهیم بود.

۱- ابتدا باید خط فرمان ویندوز را از طریق تایپ cmd در منوی استارت یا کلیک راست بر روی آن باز کنید.

جلوگیری از حذف فایل در ویندوز

۲- نام پارتیشن یا درایو مورد نظر خود برای ایجاد فایل غیر قابل پاک شدن را تایپ نید. ما در این مثال از درایو E استفاده می کنیم:

جلوگیری از حذف فایل در شبکه

۳- حالا دستور \md con را وارد نمایید. سپس کلید Enter را بزنید.

۴- حالا به درایو E بروید. مشاهده می کنید که فایل مورد نظر با نام con در این درایو ایجاد شده است.

جلوگیری از حذف پوشه در ویندوز

اگر سعی کنید این پوشه را پاک نمایید با پیغامی مشابه زیر مواجه خواهید شد.

پاک نشدن فایل در ویندوز

روش های حذف کامل برنامه ها در ویندوز ۱۰ را نیز مطالعه نمایید.

تظیمات جلوگیری از حذف فایل و پوشه در شبکه

اگر قصد شما این است که از دسترسی دیگر کاربران کامپیوتر به قابلیت پاک کردن فایل ها و فولدرهای مختلف جلوگیری کنید می توانید این کار را از طریق دیگری نیز انجام دهید. البته جهت انجام این کار باید حتما با حساب کاربری Administrator وارد ویندوز شوید:

۱- ابتدا روی فولدر مد ظنر خود کلیک راست کرده و Properties را اتخاب نمایید.

چگونه فایل‌های غیرقابل حذف در کامپیوتر را پاک کنیم؟

۲- در پنجره باز شده به سربرگ Security بروید. در پایین بخش group or user names، دکمه Edit را مشاهده می کنید. روی آن کلیک نمایید.

۳- حالا بادی روی دکمه Add مشخص شده در شکل زیر کلیک نمایید.

ساخت فایل غیر قابل حذف

۴- در بخش Enter the object name to select، عبارت Everyone را تایپ کرده و روی OK کلیک کنید.

۵- حالا به سربرگ Security برگردید.

۶- ابتدا گزینه Everyone را از بخش Group or user names انتخاب کنید.

حذف پوشه های غیر قابل حذف

۷- در بخش Permission for Everyone، گزینه Deny را برای Full Control انتخاب کرده و سپس روی OK کلیک نمایید.

۸- در نهایت برای ذخیره این تغییرات روی Apply و سپس OK کلیک نمایید.

حالا تلاش کنید که این فولدر را پاک نمایید. با انتخاب دکمه Delete خواهید دید که پنجره زیر برای شما نمایش داده شده و از این کار جلوگیری می کند.

پاک نشدن فایل از روی هارد اکسترنال

روش های حذف دائمی فایل ها در اندروید را نیز می توانید در انزل وب یاد بگیرید.

برنامه ساخت پوشه غیرقابل حذف

یک راه دیگر برای جوگیری از پاک کردن انواع فایل ها و پوشه ها در ویندوز این است که به طور کلی گزینه Delete را از بین گزینه های موجود در کلیک راست غیر فعال نماییم. این کار با استفاده از برنامه Prevent ممکن شده است. در این برنامه می توان عملکرد سه گزینه Delete، Cut و Rename را موقتا غیر فعال نمود. برای این کار ابتدا به مسیر نصب برنامه بروید. این مسیر معمولا به این شکل است: C:\Program Files (x86)\Prevent\Prevent.exe. سپس با اجرای برنامه می توانید تنظیمات مورد نظر خود را در آن اعمال نمایید.

پوشه های غیرقابل حذف ویندوز

حواستان باشد که این برنامه تنها در صورتی می تواند باعث غیر فعال شدن این عمل ها شود که در حال اجرا باشد. ضمنا برای جلوگیری از اجرای بیشتر آن و فعال کردن گزینه های مورد نظر، می توانید یک کلید ترکیبی نیز در محیط برنامه تعریف کنید.

ساخت فایل غیر قابل حذف

تا اینجا به شما نحوه ایجاد فایل های غیر قابل حذف در ویندوز را نشان دادیم. اما اگر پیش از این فایلی داشتیم و حالا می خواهیم آن را تبدیل به فایلی کاملا محافظت شده و غیر قابل پاک شدن نماییم باید چه کنیم؟ خوشبختانه برای پاک نشدن فایل از روی هارد اکسترنال و.. ویندوز هم راهی پیش بینی شده است. فرض کنید فایلی به نام personal.txt در درایو D ویندوز خود دارید. خط فرمان ویندوز را باز کرده و دستورات زیر را در آن وارد نمایید:

۱- copy personal.txt \\.\D:\con.txt

۲- del personal.txt

با اعمال این دستورات، نام فایل مورد نظر به con تغییر یافته و دیگر قابل پاک شدن یا حتی تغییر نام آن نخواهید بود. اگر می خواهید این فایل یا پوشه را به وضعیت قبلی خود برگردانید می توانید مجددا وارد cmd شده و این بار دستور زیر را تایپ و اجرا نمایید:

ren \\.\D:\con.txt personal.txt

چگونه فایل‌های غیرقابل حذف در کامپیوتر را پاک کنیم؟

تا اینجا موفق شدیم فایل هایی با قابلیت پاک نشدن بسازیم. اما آیا واقعا این فایل ها و فولدرها، غیر قابل پاک شدن هستند. در جواب باید بگوییم که در واقع این فایل ها را نمی توان از راه های معمول پاک نمود. برای حذف پوشه های غیر قابل حذف باید از طریق زیر اقدام کرد:

۱- دوباره خط فرمان ویندوز یا همان CMD را باز کنید.

۲- ابتدا نام درایوی که فولدر مورد نطر را در آن ایجاد کرده اید وارد نموده و Enter بزنید.

پاک نشدن فایل در ویندوز 10

۳- حالا این عبارت را تایپ کرده و دکمه Enter را بفشارید: \rd /s /q con

مطلب مخفی نمودن فایل ها در ماشین حساب اندروید را نیز در انزل وب مطالعه بفرمایید.

نظر و پیشنهاد شما چیست؟

در این مطلب انزل وب به شیوه های ساخت فایل غیر قابل حذف در ویندوزهای ۱۰، ۸ و ۷ پرداختیم. آیا موفق به ساخت این فایل ها شدید؟ روش های دیگری برای عدم حذف فایل در ویندوز می شناسید؟ نظرات و پیشنهادات خود در این خصوص را حتما با ما در بخش دیدگاه ها به اشتراک بگذراید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

نظرات

  • arsh says:

    سلام
    میشه بجای دادن اسم یک پارتیشن از هارد اصلی ، از حافظه قابل حمل استفاده کنیم
    یعنی اسم درایو فلش مموری رو بدیم
    مثل :H
    کار میکنه؟

  • کیوان says:

    من یه پوشه رو با روش (در پنجره باز شده به سربرگ Security بروید. در پایین بخش group or user names، ) درست کردم و حالا ویندوز رو عوض کردم و نمیتونم پوشه رو باز کنم چیکار باید بکنم ممنون

  • پارسا says:

    من میزنم مینویسه The Directory Is Invild