آموزش 9 روش تست و تنظیم میکروفون در ویندوز 10

آموزش ۹ روش تست و تنظیم میکروفون در ویندوز ۱۰

همواره برای کارهای مختلفی نیاز به استفاده از میکروفون در کامپیوتر خواهیم داشت. تنظیمات مختلفی جهت مدیریت میکروفون و ضبط صدا در ویندوز ۱۰ قرار داده شده است، اگر از میکروفون در ویندوز ۱۰ استفاد می کنید، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید. امروز در انزل وب روش راه اندازی، تست و تنظیم میکروفون در ویندوز ۱۰ را به شما آموزش خواهیم داد.

نحوه تنظیمات و فعال سازی میکروفن در ویندوز ۱۰

How to Setup and Manage Microphone Settings in Windows 10

امکان استفاده و مدیریت میکروفون همواره در نسخه های مختلف ویندوز از جمله ویندوز ۱۰ در دسترس بوده است. در آپدیت های اخیر ویندوز ۱۰، برای دسترسی به تنظیمات و مدیریت میکروفون می توانید از برنامه تنظیمات یا Settings App ویندوز استفاده کنید. همچنین قابلیت تست و رفع مشکلات رایج هم امکان پذیر می باشد. در ادامه ضمن معرفی روش نصب، راه اندازی و تست میکروفون، تنظیمات مختلف را هم معرفی می کنیم.

نصب و راه اندازی میکروفون در ویندوز ۱۰

اولین باری که قصد اتصال میکروفون به ویندوز را دارید، باید دستگاه خود را نصب و راه اندازی کنید. اولین کاری که در نصب میکروفون در ویندوز ۱۰ باید انجام دهید نصب درایور ها مربوطه است. ویندوز معمولا به صورت خودکار درایور را نصب می کند اما اگر درایور میکروفون خود را در اختیار دارید، آن را نصب کنید. برای دانلود هم می توانید به وبسایت سازنده میکروفون بروید. سپس دستگاه خود را به کامپیوتر وصل کنید.

حال روی نماد صدا در تسکبار راست کلیک کرده و گزینه Sounds را انتخاب کنید.

نصب و راه اندازی میکروفون در ویندوز 10

در صفحه باز شده روی تب Recording بروید. در لیست مشاهده شده میکروفون خود را انتخاب کرده و روی دکمه Configure کلیک کنید.

نصب و راه اندازی میکروفون در ویندوز 10

در پنجره بعدی روی Set Up Microphone کلیک کنید.

نصب و راه اندازی میکروفون در ویندوز 10

در ادامه تنظیمات باید نوع میکروفون خود را انتخاب کرده و Next را بزنید.

نصب و راه اندازی میکروفون در ویندوز 10

تنظیمات را ادامه دهید تا به قسمت تست میکروفون در ویندوز ۱۰ برسید. در این صفحه شما باید متن نوشته شده را بخوانید و سپس Next را بزنید.

نصب و راه اندازی میکروفون در ویندوز 10

حال میکروفون شما نصب و راه اندازی شده است. روی Finish کلیک کنید.

نصب و راه اندازی میکروفون در ویندوز 10

اگر کامپیوتر صدای شما را نشنود، ممکن است میکروفون خاموش یا Mute باشد. این موضوع را چک کرده و بعد اطمینان از انتخاب میکروفون صحیح، فرآیند را تکرار کنید.

نصب و راه اندازی میکروفون در ویندوز 10

همچنین اگر قصد اتصال هدفون بلوتوث را دارید، پیشنهاد می کنیم مطلب آموزش کامل تصویری اتصال و نصب هدفون بلوتوث در ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷ را هم مطالعه نمایید.

تست میکروفون در ویندوز ۱۰

پس از نصب میکروفون، می توانید آن را تست کنید. برای این کار روی نماد صدا در تسکبار راست کلیک کرده و گزینه Sounds را انتخاب کنید.

تست میکروفون در ویندوز 10

به تب Recording بروید.

تست میکروفون در ویندوز 10

در میکروفون خود صحبت کرده و به نوار سبز رنگ در کنار نام دستگاه توجه کنید.

تست میکروفون در ویندوز 10

اگر نوار سبز رنگ به خوبی با صدای شما حرکت می کرد، میکروفن به درستی کار می کند. اگر به سختی حرکت می کند، بعد از انتخاب میکروفون روی Properties. کلیک کنید.

تست میکروفون در ویندوز 10

به تب Levels بروید. حساسیت میکروفون خود را تغییر دهید تا به صدای بهتر برسید. دامنه سبز رنگ صدا باید به خوبی از پایین تا بالا را با تن صدای شما طی کند.

تست میکروفون در ویندوز 10

نحوه تنظیم میکروفون پیشفرض در ویندوز ۱۰

اگر شما از چند میکروفون مثلا یک میکروفون خارجی و میکرفون وب کم استفاده می کنید، می توانید با دستورالعمل زیر انتخاب کنید که کدام دستگاه به عنوان میکروفون پیش فرض انتخاب شود.

برای دسترسی به تنظیمات میکروفون ویندوز ۱۰، تنظیمات ویندوز (Settings) را باز کنید (برای این کار می توانید منوی استارت را باز کرده و روی Settings کلیک کنید). روی System کلیک کرده و گزینه Sound را انتخاب کنید. در زیر بخش Input منوی کشویی را باز کرده و میکروفون مورد نظر را به عنوان دستگاه پیشفرض انتخاب کنید.

نحوه تنظیم میکروفون پیشفرض در ویندوز 10

روش تغییر نام میکروفون در ویندوز ۱۰

اگر از چندین میکروفون استفاده می کنید، می توانید با نام گذاری آن ها راحت تر و بهتر اقدام به مدیریت آن ها کنید.

تنظیمات ویندوز (Settings) را باز کنید. روی System کلیک کرده و گزینه Sound را انتخاب کنید. در زیر قسمت Input پس از انتخاب میکروفون مورد نظر روی گزینه Device properties کلیک کنید.

روش تغییر نام میکروفون در ویندوز 10

نام میکروفون مورد نظر را در کادر مشاهده شده بنویسید.

روش تغییر نام میکروفون در ویندوز 10

روی دکمه Rename کلیک کنید.

فعال و غیر فعال کردن میکروفون در ویندوز ۱۰

تنظیمات ویندوز (Settings) را جهت دسترسی به تنظیم میکروفون در ویندوز ۱۰ باز کنید. روی System کلیک کرده و گزینه Sound را انتخاب کنید. در زیر قسمت Input پس از انتخاب میکروفون مورد نظر روی Device Properties کلیک کنید.

فعال و غیر فعال کردن میکروفون در ویندوز 10

حال در صفحه تنظیمات باز شده روی Disable برای غیر فعال کردن میکروفون در ویندوز ۱۰ کلیک کنید. همچنین با غیر فعال کردن میکروفون، این دکمه به Enable تغییر پیدا می کند که با کلیک روی آن مجدد میکروفون فعال می شود.

فعال و غیر فعال کردن میکروفون در ویندوز 10

همینطور در صورتی که تمایل دارید خودتان در خانه هم یک میکروفون ساده یا حرفه ای بسازید، مطالعه مطلب آموزش ۳ روش ساخت میکروفون ساده و حرفه ای با قوطی کبریت و.. در خانه برای شما کاربردی و مفید خواهد بود.

روش فعال و غیر فعال کردن میکروفون در ویندوز ۱۰

شما می توانید از روشی دیگری هم افدام به غیر فعال کردن یا فعال کردن میکروفون در ویندوز ۱۰ بکنید.

تنظیمات ویندوز (Settings) را باز کنید. روی System کلیک کرده و گزینه Sound را انتخاب کنید. در زیر قسمت Input روی گزینه Manage sound Devices کلیک کنید.

روش فعال و غیر فعال کردن میکروفون در ویندوز 10

در صفحه تنظیمات میکروفون ویندوز که باز می شود، در قسمت Input باید میکروفون مورد نظر را انتخاب کنید. سپس دکمه Disable را فعال کنید.

روش فعال و غیر فعال کردن میکروفون در ویندوز 10

همینطور به صورت معکوس می توانید دکمه Disable را غیر فعال کنید تا میکروفون فعال شود. با تکرار همین روش می توانید سایر دستگاه ها را مدیریت کنید.

راه اندازی میکروفون در ویندوز ۱۰، سایر راه های فعال کردن میکروفون

همچنین از روش های زیر هم می توانید جهت فعال کردن میکروفون و رفع مشکل نشناختن هدفون در ویندوز ۱۰ هم استفاده کنید:

دکمه های Win+X را بزنید و سپس Device Manager را از لیست انتخاب کنید.

راه اندازی میکروفون در ویندوز 10، سایر راه های فعال کردن میکروفون

حال روی Sound Video and Game Controllers کلیک کرده و روی کارت صدای خود راست کلیک کنید. در بین گزینه های مشاهده شده Enable را انتخاب کنید. بعد از ریستارت کردن ویندوز، میکروفون شما باید فعال باشد.

در روش دیگر روی آیکن صدا در تسکبار راست کلیک کرده و به تب Recording بروید. روی میکروفون خود راست کلیک کرده و گزینه Enable را بزنید.

راه اندازی میکروفون در ویندوز 10، سایر راه های فعال کردن میکروفون

اگر میکروفون خود را ندیدید، روی پنجره راست کلیک کرده و گزینه Show Disabled Devices را انتخاب کنید. سپس روی  Properties کلیک کرده و و در لیست کشویی موجود گزینه Use this Device (Enable) را انتخاب کنید. تنظیمات را Apply و OK کنید.

نحوه فعال سازی میکروفن هدفون در ویندوز ۱۰، رفع مشکلات میکروفون با استفاده از تنظیمات

اگر سیستم شما قادر به شناسایی میکروفون نیست یا در برخی از برنامه ها کار نمی کند، با استفاده از این روش می توانید مشکل را رفع کنید.

تنظیمات ویندوز را باز کرده و روی Privacy کلیک کنید. سپس Microphone را انتخاب کنید. در قسمت اول می توانید تنظیم کنید که سایر کاربران بتوانند از میکروفون استفاده کنند یا خیر؟ برای تغییر آن روی دکمه Change کلیک کرده و سویچ را فعال یا غیر فعال کنید.

نحوه فعال سازی میکروفن هدفون در ویندوز 10، رفع مشکلات میکروفون با استفاده از تنظیمات

سپس جهت دسترسی برنامه ها به میکروفون، مطمئن شوید که گزینه Allow Apps to Access Your Microphone فعال است. در قسمت Choose Which Apps Can Access Your Microphone هم می توانید مشخص کنید که چه برنامه هایی اجازه استفاده از میکروفون را داشته باشند.

چگونه میکروفون لپ تاپ را فعال کنیم؟ رفع مشکلات میکروفون در ویندوز ۱۰ با استفاده از Troubleshooter

همچنان اگر میکروفون شما کار نمی کند، برای رفع مشکلات آن توسط Troubleshooter از روش زیر استفاده کنید:

تنظیمات ویندوز (Settings) را باز کنید. روی System کلیک کرده و گزینه Sound را انتخاب کنید. در زیر قسمت Input روی گزینه Troubleshoot کلیک کنید.

چگونه میکروفون لپ تاپ را فعال کنیم؟ رفع مشکلات میکروفون در ویندوز 10 با استفاده از Troubleshooter

دستورالعمل های روی صفحه را انجام دهید.

چگونه میکروفون لپ تاپ را فعال کنیم؟ رفع مشکلات میکروفون در ویندوز 10 با استفاده از Troubleshooter

پس از اتمام مراحل مشکل شما شناسایی و رفع می شود. اگر همچنان مشکل داشتید، میکروفون را به پورت های دیگر وصل کنید ، با دانلود درایور میکروفون ویندوز ۱۰ اقدام به نصب آن کنید و یا کابل آن را تغییر دهید. با تست میکروفون در سایر کامپیوتر ها مطمئن شوید که دستگاه سالم است.

در پایان اگر با تست روش های مخلتف باز هم میکروفون شما کار نکرد، مطالعه مطلب ۷ روش رفع مشکل کار نکردن میکروفون لپ تاپ و کامپیوتر را هم فراموش نکنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب امروز روش نصب، راه اندازی، مدیریت تنظیمات و عیب یابی میکروفون در ویندوز ۱۰ را بررسی کردیم. شما می توانید نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود در زمینه ضبط صدا در ویندوز ۱۰ را در دیدگاه این پست با ما به اشتراک بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

۱۲ گجت برتر سال ۲۰۱۱

نظرات

  • Amir says:

    با سلام من چند روز پیش میکروفون خربدم ولب به کامپبوتر وصل نمیشه ولی به گوشی وصل میشه بیرونم بردم گفت کارت صدا باید نصب کنی از سیدی کامپیوترم از هر سایتی که بود امتحان کردم ولی درست نشد راه حل چیه؟

  • پوریا says:

    سلام من کار هایی که گفتید رو کردم و روی ایکون صدا کلیک راست کردم ولی گزینه ای به نام sound نداره خیلی ممنون می شم اگه راهنمایی کنید

  • Esmaeil says:

    سلام.من میکروفن کامپیوتر را از طریق بخش sound غیرفعال کردم یا همون disable کردم و وقتی اینکارو کردم گزینه میکروفن حذف شده و الان نیستش که فعالش کنم.چطور باید فعال بشه

  • amir says:

    ممنون از اینکه کارمو راه انداختید ♥